Trim tips!
-
aldormanndiobla
Hej,
Jag har nu köpt en isärplockad CRX motor med motorkoden D16Z5. Den är uppborrad (vet ej diametern) och så fick jag med MUGEN kolvar, ringar, ventiler, fjädrar samt vevstackar. Kolvarna passar i cylinderloppen.
Mitt mål med detta bygget är att få en motor som håller, har bra prestanda. Bilen ska vara en bil som man kan ha kul med på gatan men som jag även ska kunna använda i mitt vardagliga liv.
Nu vill jag ta tag i detta projektet men vill veta lite saker av någon erfaren trimmare, här kommer några frågor:
1. Hur mycket KAN/VÅGAR jag plana toppen, innan det händer förödande konsekvenser?
2. Hur mycket KAN/VÅGAR jag lätta svänghjulet?
3. Vart kan jag få tag i vassare kamar samt kamdrev?
Snabba svar uppskattas, men ni ska vara säkra på er sak.
MvH
Rickard
Jag har nu köpt en isärplockad CRX motor med motorkoden D16Z5. Den är uppborrad (vet ej diametern) och så fick jag med MUGEN kolvar, ringar, ventiler, fjädrar samt vevstackar. Kolvarna passar i cylinderloppen.
Mitt mål med detta bygget är att få en motor som håller, har bra prestanda. Bilen ska vara en bil som man kan ha kul med på gatan men som jag även ska kunna använda i mitt vardagliga liv.
Nu vill jag ta tag i detta projektet men vill veta lite saker av någon erfaren trimmare, här kommer några frågor:
1. Hur mycket KAN/VÅGAR jag plana toppen, innan det händer förödande konsekvenser?
2. Hur mycket KAN/VÅGAR jag lätta svänghjulet?
3. Vart kan jag få tag i vassare kamar samt kamdrev?
Snabba svar uppskattas, men ni ska vara säkra på er sak.
MvH
Rickard
Rickard Preiss
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
2.Köp ett lättare finns eftermaknads svänhjul
3.Kammar kan säkert Welen ordna,sök efter hans nick här så vet du vem
3.Kammar kan säkert Welen ordna,sök efter hans nick här så vet du vem
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 52 times
hur mycket du kan plana med Mugen kolvar vet jag inte, men med orginal kan du plana 1,54 mm max, sen blir det skrot av motorn.
fast då har du sjukt högt komp.
Du kan ju göra en service planing på toppen annars så är du säker.
Lättat svänghjul säljer Nilsg kolla hans annons under säljes, finns även en bättre lamell och platta.
Kammar tror jag reddevil har, sök på hans namn.
mvh oskar
fast då har du sjukt högt komp.
Du kan ju göra en service planing på toppen annars så är du säker.
Lättat svänghjul säljer Nilsg kolla hans annons under säljes, finns även en bättre lamell och platta.
Kammar tror jag reddevil har, sök på hans namn.
mvh oskar
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
-
aldormanndiobla
Tack så hemskt mycket för era svar! Ska kolla upp med dom killarna!
Har någon fråga till och ställa:
1. Behöver jag bättre kylning i motorn när jag moddar den såhär ex. oljekylning?
2. Får man ut så mycket av att plana toppen el. räcker det med serviceplaning?
Tack på förhand!
Har någon fråga till och ställa:
1. Behöver jag bättre kylning i motorn när jag moddar den såhär ex. oljekylning?
2. Får man ut så mycket av att plana toppen el. räcker det med serviceplaning?
Tack på förhand!
Senast redigerad av aldormanndiobla den 14 mars 2007, 11:55, redigerad totalt 1 gånger.
Rickard Preiss
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
oljekyl är inget du behöver om du inte ska köra mycket på bana, är högre prioriterat å fixa en bra vanlig kylare
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Det finns ingen som kan svara på din fråga angående planingen innan vi vet exakt vad det är för kolvar du har.
Jag har för mig att det varit uppe tidigare angående Mugen kolvar och att de kom fram till att det är några skit piratkolvar som de lagt i Mugen kartong, men jag kan ha fel.
Du måste kolla vad det är för kolvar du har om de har högre dome än original och om det verkligen är mugen för är det priatgrejer och du vill satsa på en hållbar motor så skulle jag vara tveksam till att sätta i dessa grejer.
Jag har för mig att det varit uppe tidigare angående Mugen kolvar och att de kom fram till att det är några skit piratkolvar som de lagt i Mugen kartong, men jag kan ha fel.
Du måste kolla vad det är för kolvar du har om de har högre dome än original och om det verkligen är mugen för är det priatgrejer och du vill satsa på en hållbar motor så skulle jag vara tveksam till att sätta i dessa grejer.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- oskar

<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... lvar+d16z5" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... r+d16z5</a>
Oskar Johansson
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
Precis den jag menade oskar.....kan det möjligtvis vara så att denna kille fick svar från Mugen och insåg att det var skit och blåste dig? Det låter ju jävligt likt den motor du köpt!
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
aldormanndiobla
Tack för att ni har gjort mig uppmärksam, den killen som startade den tråden bor på samma ställe där jag köpte sakerna. Så visst e det samma motor!
Han har garanterat inte blåst mig....Jag prutade ner priset från 4 000 till 2 000 o då fick jag med hela motorn + extra reservdelar
Hur kan jag avgöra om detta är äkta MUGEN?
Tack på förhand!
Han har garanterat inte blåst mig....Jag prutade ner priset från 4 000 till 2 000 o då fick jag med hela motorn + extra reservdelar
Hur kan jag avgöra om detta är äkta MUGEN?
Tack på förhand!
Rickard Preiss
- oskar

artikel nummer.
Gav du 2k så har du gjort en grym affär om det är mugen och inte muggen.
Gav du 2k så har du gjort en grym affär om det är mugen och inte muggen.
Oskar Johansson
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
-
aldormanndiobla
Javisst har jag väl ändå gjort det tycker jag!
Jag är just nu inte hemma, har inte fått bredband än, så jag kan inte kolla artikel nummer. Men jag vet att kartongerna hade artikelnummer.
Hur kollar jag det sen, med artikelnumrena?
Vad kostar mugen grejer annars?
Jag är just nu inte hemma, har inte fått bredband än, så jag kan inte kolla artikel nummer. Men jag vet att kartongerna hade artikelnummer.
Hur kollar jag det sen, med artikelnumrena?
Vad kostar mugen grejer annars?
Rickard Preiss
Om du lägger upp bra bilder på förpackningarna så borde det finnas möjlighet att avgöra om det är äkta eller kopia. Skulle vara intressant att se. Enligt vad jag känner till har Mugen inte haft motordelar till CRX i sitt sortiment på många år, vilket talar för att det är kopior om förpackningarna fortfarande är osprättade. Men det är klart, det kanske finns nåt restlager eller också köptes dom ursprungligen för många år sen utan att någonsin användas. Om det skulle vara äkta grejer har du gjort en mycket bra affär.
Martin Dahllöf
Ja men är det inte det där emot vet jag väl inte om ett block och en topp är värd 2000:- Jag skulle aldrig sätta i piratgrejer och lägga tid på om kvalitén sedan är piss och hela motorn rasar.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Du kan kika om du kan identifiera grejerna med hjälp av dessa gamla katalogbilder. Hemsidan i övrigt innehåller en massa tips för CRX ägare, jag kan dock inte avgöra kvaliteten på dessa, men det verkar seriöst.
<a href="http://www.marklamond.co.uk/archive/mug ... alogue.htm" target="_blank">http://www.marklamond.co.uk/archive/mug ... gue.htm</a>
<a href="http://www.marklamond.co.uk/archive/mug ... alogue.htm" target="_blank">http://www.marklamond.co.uk/archive/mug ... gue.htm</a>
Martin Dahllöf
-
aldormanndiobla
Jag kolla länken som du skicka med katalogsbilder, artikelnumret på bl.a. inloppsventilerna (14711-XB3-ooSJ) är samma som på min ask!
Det är äkta vara det jag har!
Rickard Preiss
-
aldormanndiobla
Fan vad ultimat det hade varit om jag hade fått tag i kamarna, databoxen och insprutet med...måste vara omöjligt o få tag i för en vettig summa :/
Då e d bara för mig o börja trimningen
Då e d bara för mig o börja trimningen
Rickard Preiss
-
aldormanndiobla
Tackaradio skrev:Grattis då har du gjort ett klipp!!! Man blir ju lite skeptisk när det finns så mycket skit.....Lycka till med bygget!
Tack alla för era svar på mitt inlägg ^^
Rickard Preiss
-
aldormanndiobla
Saken är den att på bilden på satsen med kolvarna, vevstackarna m.m. så är det bara 1 artikelnummer som motsvarar hela satsen. Fanns inga specifika för t.ex. kolv nr. 1.
När jag såg att inloppsventilerna va samma så kolla jag inte resten, kan ju alltid kolla utloppsventilerna.
När jag såg att inloppsventilerna va samma så kolla jag inte resten, kan ju alltid kolla utloppsventilerna.
Rickard Preiss