Legend-89: Startproblem = stendöd!!!!!!!!!!!!!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Thomas SE

Startproblem!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har en Legend -89 (aut) som gått 22000 mil. Nu startar den inte...den blev helt stendöd efter att jag gjort ett kort uppehåll med varm motor.
Den reagerar inte på startgas, så jag antar att det är elfel. (Soppapumpen surrar och pumpreläet är bytt för 2000mil sedan). Det är 12 volt fram till spolen men sedan vet jag inte mer.
Har förstått här på forumet att ni tipsar på Fördelare, Huvudrelä, Igniter och Spole. Finns det någon som vet mer att tillägga?
Ignitern sitter den i motorrummet, är det samma sak som tändmodulen?...och var sitter huvudreläet? När jag bytte pumpreläet satt det jättekul till under ratten ovanför pedalerna - är det det som är huvudreläet? Kan man ha nytta av den blinkande burken i bakluckan? Hur avläser man den?
För att få hem skrället kunde man hyra en biltrailer på OK. Den lastade max 950 kg - undrar hur många av deras uthyrningar som kör lagligt....
Tacksam för all hjälp.
MVH Thomas
Thomas Leijonancker
Legend -89

MB S-klasse(V8)-85 - Saab 9000-89 - Nissan 280 ZX Turbo-80 - Nissan Bluebird-87
Bushoj och Cross
Sportbåt
Två snöskotrar
Två släp
Ungdomsmoppen kvar...
och allt funkar som nytt !
pr0ny
Namn: Ronny P

Kan vara mainrelay :)
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Kristian

om du hör soppa pumpen och den inte reagerar på startgas så är det ett tändnings problem.
vanligast är Ignitern (tändmodulen) som sitter i fördelaren. men i ditt fall skulle jag nog gissa på tändspolen eftersom du bara har problem vid varm motor. Smidigast är ju om man har någon att provbyta delar med eftersom dom kostar en skvätt men din bil är lite ovanligare så det kan bli problem att hitta någon som är villig att felsöka med dej.

PS du måste även ha fullständigt namn i din signatur.
Kristian, Hondalös.
Thomas SE

Bra! Nu har jag lagt till namnet i signaturen.
Men det är så att bilen är stendöd såväl varm som kall. Jag pratade med den ypperliga verkstaden Rosenholtz i Sth idag och de trodde det var tändmodulen. Enl. dem ska den sitta på vä. stötdämparbensfäste i motorrummet (ej inuti fördelaren). Är det den lilla svarta "tändsticksasken" fäst med två skruvar? Den skulle vara prissänkt från 2800kr till 789kr så jag gör ett försök såvitt ingen har ett bättre föslag.....
MVH
Thomas Leijonancker
Legend -89

Bushoj och Cross
Sportbåt
Två snöskotrar
Två släp
Ungdomsmoppen kvar...
Kristian

Beställ så ser du om det är den :)
Kristian, Hondalös.
Thomas SE

Yippie......!
Tack för alla bra tips. Det var precis som ni sa här på forumet att det var tändmodulen, det var även Rosenholtz´s förslag. Nu funkar Legenden som en dröm igen.
MVH Thomas
Thomas Leijonancker
Legend -89

Bushoj och Cross
Sportbåt
Två snöskotrar
Två släp
Ungdomsmoppen kvar...
Mattis

Ett tips angående tändmoduler så kan mekonomen testa din gamla så man slipper köpa en ny i onödan.
a
Skriv svar