Spridarfråga
-
NeMoo
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
Har tröttnat lite på att lyda under oljebolagens piska och blivit lite spritsugen igen.
Original sitter det tydligen (enligt "bolt-on"-forumet i USA) "290cc saturated" spridare på min Prelude Vti gen5.
Detta tolkar jag som lågohmiga spridare. (rätta mig om jag massuppfittat något?)
För att kunna köra på Etanol så behövs vad jag läst mig till; kapacitet för cirka 40% mer soppa.
Jag vet att jag sett en tråd här på forumet om spridare men jag har inte lyckats hitta den med sökmotorn.
Nu till frågan:
Vilken spridarstorlek och om möjligt vilka spridare kan jag använda rätt i, eller "någorlunda rätt i" min Prelude?
Vart får jag enklast tag på rekommenderade spridare?
Bilen är i princip otrimmad, (bara FAK-trim) och körs bara på sommaren.
Motorstyrning kommer gå via chippad P30 som någon kunnig får justera in.
Tack på förhand.
/n
Original sitter det tydligen (enligt "bolt-on"-forumet i USA) "290cc saturated" spridare på min Prelude Vti gen5.
Detta tolkar jag som lågohmiga spridare. (rätta mig om jag massuppfittat något?)
För att kunna köra på Etanol så behövs vad jag läst mig till; kapacitet för cirka 40% mer soppa.
Jag vet att jag sett en tråd här på forumet om spridare men jag har inte lyckats hitta den med sökmotorn.
Nu till frågan:
Vilken spridarstorlek och om möjligt vilka spridare kan jag använda rätt i, eller "någorlunda rätt i" min Prelude?
Vart får jag enklast tag på rekommenderade spridare?
Bilen är i princip otrimmad, (bara FAK-trim) och körs bara på sommaren.
Motorstyrning kommer gå via chippad P30 som någon kunnig får justera in.
Tack på förhand.
/n
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic ED7 -89 Boyakasha
Om du inte har tänkt trimma vidare så skulle ja kört med 440 cc spridare. Prelude spridare ska vara högohmiga. 92-95 karossen ör lågohmiga.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Som Junior säger 440 med en fin gatmapp så är du hemma. Dock är det drygt att tanka hela tiden, men med tanke på bensinpriset så kommer du faktiskt att tjäna en slant på att konvertera om man inte räknar in material och arbetskostnad utan bara liter för liter.
Förbrukningspriset per mil på E85 ligger på cirka 11.50 mot 13.44 för 95 oktan. Bara där har man en slant att tjäna.
Förbrukningspriset per mil på E85 ligger på cirka 11.50 mot 13.44 för 95 oktan. Bara där har man en slant att tjäna.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
RDX-spridare och Scion kontakter borde göra susen då.
Se art-nr tråden: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=35446" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=35446</a>
Se art-nr tråden: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=35446" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=35446</a>
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
NeMoo
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
Tack för svaren. Och som Junior påpekade så hade jag missuppfattat vilken typ av spridare jag hade trots att jag satt på RC:s sida o kollade faqen... det är inte lätt när man böjar bli gammal.. hahaa
RDX-spridarna ser ju rätt bra ut då de är OEM-kvalla men kommer faktumet att de är 410 istället för 440 göra mig en otjänst? Alltså kommer det hämma mappningsmöjligheterna att de är lite i underkant?
RDX-spridarna ser ju rätt bra ut då de är OEM-kvalla men kommer faktumet att de är 410 istället för 440 göra mig en otjänst? Alltså kommer det hämma mappningsmöjligheterna att de är lite i underkant?
Nuvarande bilar:
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic ED7 -89 Boyakasha
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic ED7 -89 Boyakasha
Kör på Rdx de borde klara sig.
Fixxe körde med Etanol på sin vassa 1.8 liter maskin han använde sig utav 380 spridare, och han klarade sig med nöd och nappe.
Rdx borde fixa biffen, ni borde ha lite mycket hk, om inte fixxe hade lite mer t.o.m.
Fixxe körde med Etanol på sin vassa 1.8 liter maskin han använde sig utav 380 spridare, och han klarade sig med nöd och nappe.
Rdx borde fixa biffen, ni borde ha lite mycket hk, om inte fixxe hade lite mer t.o.m.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
-
M Scotte
- Kontakt:
Dra ned oljebytet till hälften är mitt råd. Byt bränslefilter efter 100 mil. Se till så att alla soppaledningar är Honda org. Kör inte med platinastift.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
är det inget annat som behöver bytas på våra Hondor ??
Man har ju läst om vissa bränsleslangar som förstörs av Etanolen, men Honda kanske har bättre kvalisort ?
Tändning ? köra på samma eller höja något ?
Man har ju läst om vissa bränsleslangar som förstörs av Etanolen, men Honda kanske har bättre kvalisort ?
Tändning ? köra på samma eller höja något ?
SMacke #364
-
M Scotte
- Kontakt:
Man måste ändå mappa om bilen och då kan man samtidigt höja tändningen.
Mitt soppasystem har inte mått dåligt hitintills av etanol, men har bara haft bilen rullande i en månad, tiden får utvisa om det är helt förkasltigt eller inte.
Mitt soppasystem har inte mått dåligt hitintills av etanol, men har bara haft bilen rullande i en månad, tiden får utvisa om det är helt förkasltigt eller inte.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
Ok.. Kristian är väll den som kört E85 längst på klubben ? har du något matnyttigt att bidra me ?? 
Ventilsäten påstod någon ja snackade me skulle kunna ta stryk.. typ att det inte smörjs som när man tog blyet ur den vanliga soppan..
skröna, eller ligger det något i det ??
Ventilsäten påstod någon ja snackade me skulle kunna ta stryk.. typ att det inte smörjs som när man tog blyet ur den vanliga soppan..
skröna, eller ligger det något i det ??
SMacke #364
-
M Scotte
- Kontakt:
kör med lite blyersättning i tanken så är man safe.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Jag körde i 3år med E85 (eller om det va 4...), jag märkte inget onormalt slitage på varken motor eller slangar. Soppafiltret bytte jag efter ett par månader med E85 och det såg inte heller konstigt ut när jag backspolade det.
Jag körde med en normalt trimmad JDM B16A (ITR insug, DC grenrör och lite annat sått å gott i en oöppnad motor) med Bosch röda 358cc spridare. med dom spridarna så kan man byta spridare, tanka E85 och sen åka lugnt och fint till sin "mappare" eftersom dom är ca40% större så klarar ECU´n att lambdareglera till rätt blandningsförhållande (man kan altså lugnt och stilla montera spridarna hemma och slippa stå å skruva mer än absolut nödvändigt hos "mapparen")
rent prestanda mässigt så märkte jag framförallt skillnad på 3an då den drog betydligt bättre än original, det borde mest bero på tändningen som stog ganska hårt (Kraft gjorde mappen så han har exakta värden)
Jag körde med en normalt trimmad JDM B16A (ITR insug, DC grenrör och lite annat sått å gott i en oöppnad motor) med Bosch röda 358cc spridare. med dom spridarna så kan man byta spridare, tanka E85 och sen åka lugnt och fint till sin "mappare" eftersom dom är ca40% större så klarar ECU´n att lambdareglera till rätt blandningsförhållande (man kan altså lugnt och stilla montera spridarna hemma och slippa stå å skruva mer än absolut nödvändigt hos "mapparen")
rent prestanda mässigt så märkte jag framförallt skillnad på 3an då den drog betydligt bättre än original, det borde mest bero på tändningen som stog ganska hårt (Kraft gjorde mappen så han har exakta värden)
Kristian, Hondalös.