Det dröjer innan oljelampan slocknar vid start
-
captain_nemo
Hej.
Jag har noterat att när jag startar bilen, så dröjer det ett par sekunder innan oljelampan slocknar. Detta vid kallstart och när bilen inte körts på ett tag. Om jag har kört och stannar och sedan startar igen, typ efter en timme, så slocknar den bums. Men det känns som om att olja rinner ner långt ner i något svart hål när bilen få stå en längre stund.
Jag har lyssnat och det varken knackar eller rasslar (som efter ett oljebyte de första sekunderna) vid start, utan allt låter bra.
Olja finns upp till översta strecket och den drar inte mycket olja.
Den indikerar inte heller vid körning - varvning eller kurvtagning.
Bilen är en del Sol med Esi som gått ca 21.000 mil.
Jag upplever att detta kommit under det senaste halvåret-året och har nog varit så såväl sommar som vinter.
Jag använder ingen dyr olja. Brukar fylla på med SAE 5W-40 (har jag för mig) helsyntetisk olja.
Det jag blir orolig för är att oljepunpen börjar ge upp. Skräckscenariot är att den packar ihop när man kör på motorvägen...
Vad kan det vara som är på gång?
//nemo
Jag har noterat att när jag startar bilen, så dröjer det ett par sekunder innan oljelampan slocknar. Detta vid kallstart och när bilen inte körts på ett tag. Om jag har kört och stannar och sedan startar igen, typ efter en timme, så slocknar den bums. Men det känns som om att olja rinner ner långt ner i något svart hål när bilen få stå en längre stund.
Jag har lyssnat och det varken knackar eller rasslar (som efter ett oljebyte de första sekunderna) vid start, utan allt låter bra.
Olja finns upp till översta strecket och den drar inte mycket olja.
Den indikerar inte heller vid körning - varvning eller kurvtagning.
Bilen är en del Sol med Esi som gått ca 21.000 mil.
Jag upplever att detta kommit under det senaste halvåret-året och har nog varit så såväl sommar som vinter.
Jag använder ingen dyr olja. Brukar fylla på med SAE 5W-40 (har jag för mig) helsyntetisk olja.
Det jag blir orolig för är att oljepunpen börjar ge upp. Skräckscenariot är att den packar ihop när man kör på motorvägen...
Vad kan det vara som är på gång?
//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Södertälje
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 19 times
antingen trycket som är dåligt=sliten oljepump eller givaren som e slö. prova med en annan givare.
har inget minne av att det har rasslat/knackat efter ett oljebyte när jag har bytt på min.
mvh okyu
har inget minne av att det har rasslat/knackat efter ett oljebyte när jag har bytt på min.
mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
Så blir det på alla bilar om de får stå ett tag. Oljan rinner ner från toppen och det tar nån sekund innan den är överallt vid start.
Men det beror ju såklart på hur länge den har stått.
Är det en vecka så är det normalt.
Är det en halv dag så bör den slockna på en gång.
Men det beror ju såklart på hur länge den har stått.
Är det en vecka så är det normalt.
Är det en halv dag så bör den slockna på en gång.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>