Hur mycket effekt D16z5 block

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
crx_jim

Hejsan har en honda crx turbo med D16z5 Block.
Har bytt till H-profil STakar andra kolvar Nya lager och allt vad det innebär även Pinnbultar till toppen cosmetick topp packning mm,

Just nu laddar jag 1bar och fick ut 266Hk och 320Nm i motorn.

Tänkte bara om det finns geerell gräns för hur mycket Blocket tål?
Vad sägs om blockguard eller liknande?
Hur mycket mer Vågar man ladda?
Tänkte byta kammaxlar och upp mot 1,4-1,5bar och 300Hk++ till våren. men vad tål cylindrarna och så den delen jag e osäker på tänke kul och höra lite folks åsikter oh fakta om vad dem tål?

Mvh jim
Jim Ljunggren
crx_jim

Welen XLR8 Performance skrev:Du har en hel del och hämta i toppen insug och grenrör.. Då får du mer effekt på mindre ladd.. VAd har du för Grenrör och agg idag? Ett litet agg och 1 bar ger mindre effekt än ett stort agg och på samma ladd. Om man har ett bra flöde genom motorn så får man en lägre temperatur generering i grejjerna och mer effekt och en effektivare set up.. Det fiins ingen generell regel som säger så här mycket håller det för.. Det viktigaste av allt är en bra framtagen mappning.. Då kan du säkert plock upp mot 4-500 hk om flödet i övrigt är bra..

Har man ett ss autocrome grenrör elller sx power som är samma sak och som 99% av alla d-serie turbo trimmare har tror jag 300 hk är på lånad tid.

Cosmetic packning måstevara en vacker sak...

Hejsan Just nu sitter det Xs-power grerör ja:( och jag har ett Td04-16t ag från volvo v70r? ska palla med 350hk så ett rättså litet agg,,
toppen och insug i övrigt är orört som det är nu:) okej vad för grenrör finns att rekomendera och liknande saker och vart köper man och priser på det olika grejorna? mvh jim
Jim Ljunggren
crx_jim

Welen XLR8 Performance skrev:Bästa är att bygga ett själv men har man inte kunskap och grejjer så har full-race det bästa som finns i produktion.. Om du letar runt lite så finns det billigare.. Kolla med lämplig samarbetspartner som har erfarnhet av honda och överladd tex . JAg får inte göra reklam för mitt eget företag på det här forumet tyvärr..

Det man vill åt är gämna böjjar på grenröret i ett rosfritt matreal på minst 2mm gods helst 3 och som tål värme och flänsar i svartstål.. Rostfria expanderar för mycket. En riktig kollektor där rören går ihop i en snygg vinkel tjänar man massor på.. Se hur full-race grenrören ser ut.. JAg skulle tippa på att du tjänar en 30-40 hk på toppen och säkert likadant i början med samt ett snabbare spool på ett sådant grenrör och en elektronisk laddtrycksstyrning utan pysfunktion. Glöm inte att avgaserna måste få lätt att ta sig ut genom wastegaten.. PÅ XS grenrören måste de göra en kovändning på mer än 100grader och man ska helst hålla sig under 80 90 grader.. Annars vill avgaserna genom turbinen i stället för ut genom wastegaten och man får problem med att hålla ner laddtrycker och det vill smyga iväg uppåt "creap" Om du kan logga ditt ladd så ser du säkerligen att du får högre lad ju mer du varvar.. Det är ett typiskt wastegate plaserings fel.

Insug kan du kolla på ett golden eagle eller skunk 2.. En fin portning på det och bra sätesvinklar så ska du ha en bra bit över 300hk på samma ladd du har i dag och säkert mycket snällare mapp..

okej okej:) just nu har jag orginal intern WG..:S ladd tryck styrning har jag gissmo elektronisking detta sattes dit efter bänkning. och mappning..
har ju inte jätte mycket kunskap om byggnation av grenrör så käns lite fel o försöka bygga nått bättre sj.... alla grenrör på ebay e inget o ha eller typ dessa osv:

<a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbo-Ma ... ccessories" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbo-Ma ... ssories</a>

sedan har jag inte den högsta ekonomin heller:( tyvär.. så därför man kollar runt lite om tips och så för o komma upp lite i effekt men ändå gärna slippa dem dyra utgifterna.. e ju inte spec billigt tex med portning av topp och den biten tyvär... och det kan jag förstå med tanke på vilken tid de tar... om det finns nytta av o se min nuvarande effekt kurva mm så har jag det med osv men inte med några bra bilder(mobilen) men ändå.. tänkte om det e till någon hjälp osv...

så dit tips ärnytt grenrör och turbo och porta?
inte bygga på högre ladd och steg 2kammar tex??

får gärna kontakta på mail om du häldre vill det:) jim_ljunggren@hotmail.com

mvh jim
Jim Ljunggren
crx_jim

Welen XLR8 Performance skrev:ÅÅÅ ett tsunami grenrör!!!... ha ha.. Jag har haft ett sådant jag försökt reparera åt en kund förut och det är tyvärr ren skit.. Dåligasvetsar och svintunnt matreal.. Jag tvekar på att det är 304L rostfritt med.. Om du kollar på Wastegateplaseringen på det så kommer avgaserna få svårt att tvärvända in i wastegaten när den öppnar men det är i alla fall bättre än ett vanligt xs power.... Vill man få de vanliga XS grenrören att hålla bättre ska man avlasta turbon underifrån med ett bandjärn så turbin kan röra sig från motorn och närmare moton. Det rör sig så när rören blir varma.. Vissa XS/OBX agg har stag mellan flänsen mot toppen och turbo flänsen.. De gör att det spricker ännulättare då de håller fast turbon då den vill röra sig.. Ta bort dom..Wastegatehalsen brukar också spricka men det är svårare att avlasta wastegaten utan att göra saken värre.. Vi flänsen mot toppen spricker de med och i svetsskarvarna men lastar man av vikten av turbon med stag håller de lite längre i alla fall..

Problemet är att de är tunnt skitmatreal och svetsade med pulstig vilket gör att man får skitfina svetsar men ingen genom bränning.. Man lägger punkter på varann i en rad bara.. Blir snyggt för dem som inte vet bättre men får kass hållfasthet. Bilden längst ner i annonsen med grenröret monterat är ett full-race grenrör.. Full-race grenrören har 3,2mm gods och xs grenrören kanske har 1,5 på sin höjd.

Vill man få de vanliga XS grenrören att hålla bättre ska man avlasta turbon underifrån med ett bandjärn så turbin kan röra sig från motorn och närmare moton. Det rör sig så när rören blir varma. och hur menar du man gör med detta??

okej jo där sitter stag mellan flänsarna idag... så dem ska jag kapa bort tycker du??
och ett smidigt sätt för mer effekt tycker du e och börja att byta ut allt eller höja ladd??? vad skulle du gjort??? tänk på att min ekonomi styr rätt mycket som sagt tyvär:( (som för många andra ungdommar)..

men som mitt första inlägg med botten delen och cylindrar inga problem på dessa bilar??

och samma angende blockguard bara onödigt? eller bra att ha?
mvh jim
Jim Ljunggren
Kristian

Jag har sett någon diskution om att hålbilden på D16Z5 toppen inte är exakt samma som övrig D16 motorer, det var något om att vanliga D16 grenrör hamnade någon mm fel mot avgasportarna. Det kan vara värt att kolla upp så att du inte får några flaskhalsar där.
Kristian, Hondalös.
crx_jim

man tackar för bilderna nuförstod jag det:) hehe ,, okej så om jag nu vill ännuhögre upp se e det helt enkelt att börja bättra flödet genom motorn då?:)

och det med grenröret har jag med hört en annan kille ja köpt detta grenrör av. ska kolla upp det i vinter hur det stämmerövrrens annars får vi ta och åtgärda det lite då!
Jim Ljunggren
crx_jim

Så detta e något då?? eller detta med skit??

<a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/OBX-D-Se ... ccessories" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/OBX-D-Se ... ssories</a>

mvh jim
Jim Ljunggren
crx_jim

Jim Ljunggren
MR dee

Snacka med Go-Autoworks, dom har bra grenrör och har ett nära samarbete med d-series.org

Har aldrig hört något dåligt om dem och de har fått mycket bra feedback på d-series.

Har snackat med dem ett par gånger och de skickar till sverige.

<a href="http://www.go-autoworks-store.com/goaut ... folds.html" target="_blank">Go-Autoworks</a>
Dennis ljungblad

"D-series Dennis"

I am so D as it can B! oh k!?

Accord CL9 -03
Civic EJ9 D14A4 (såld)
Civic ma8 D16z6 vtec-T ( i garaget)
Civic hb -88 ed7 (skrotad)
Honda Crx ED9 (krockad, skrot, såld)
crx_jim

oekj man tackar så mycket från er båda två:) då får det antingen bli det grenröret.. men ska kolla på den sidan du tipsade om med:) mvh jim
Jim Ljunggren
Skriv svar