Honda Accord -92, Få loss tröskel under dörrarna.
Tjenix.
Har efter mycket om och men fått loss både skärmar i hjulhus, stänkskärm och skruvar under den ena av de "trösklar" (eng: sill) under dörrarna på utsidan av min Honda Accord -92. Den är lös underifrån men på sidan sitter den som berget i flera "clips".
Anledningen till att jag vill ha loss dem är för att få bort drösar av jord som samlats samt få in rostskyddsmassa där, svårt att göra med trösklarna över plåten.
Letade på en reparationshandbok för min modell där jag gjort enligt instruktioner (1 och 2) men sen när jag enligt instruktion 3 försöker dra ut tröskeln så går det inte. Vad gör jag för fel tro? Går inte att komma åt clipsen inifrån. Med risk för att bryta av något vill jag inte ta i för mycket...
Bifogar bild från handboken så ser ni vad jag menar.
Tacksam för hjälp/idéer.
Har efter mycket om och men fått loss både skärmar i hjulhus, stänkskärm och skruvar under den ena av de "trösklar" (eng: sill) under dörrarna på utsidan av min Honda Accord -92. Den är lös underifrån men på sidan sitter den som berget i flera "clips".
Anledningen till att jag vill ha loss dem är för att få bort drösar av jord som samlats samt få in rostskyddsmassa där, svårt att göra med trösklarna över plåten.
Letade på en reparationshandbok för min modell där jag gjort enligt instruktioner (1 och 2) men sen när jag enligt instruktion 3 försöker dra ut tröskeln så går det inte. Vad gör jag för fel tro? Går inte att komma åt clipsen inifrån. Med risk för att bryta av något vill jag inte ta i för mycket...
Bifogar bild från handboken så ser ni vad jag menar.
Tacksam för hjälp/idéer.
-
Accord H22
- Namn: Petri Weckström
Du skall inte "riva" den utåt utan tryck den framåt, bakifrån då ålltså. Kommer loss hur enkelt som helst.
Tror alla honda från 90 talet har samma metod, EG, EK, Accord osv. Hoppas det hjälpte!
Tror alla honda från 90 talet har samma metod, EG, EK, Accord osv. Hoppas det hjälpte!
Öhh... Nu är jag inte riktigt med på noterna. Jag kan inte greppa den utifrån och dra som det verkar på bilden. Men jag kan typ trycka på kortsidan av den del som satt fast i skruvar. Är det så du menar? För kommer då inte åt att trycka från insidan där clipsen är fästade inanför plåten...
Du får gärna rita på bilden om du vill så kanske jag kopplar bättre
Du får gärna rita på bilden om du vill så kanske jag kopplar bättre
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Verkar vara samma som på EG och då ska man som sagt bara skjuta listen framåt så ska det haka lös.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
....eller kanske inte. Jag får inte loss den i alla fall. Nu står den förvisso på garagegolvet så har lite svårt att få grepp men tycker mig ta i för kung och fosterland, drar mot framhjulet, händer inte mycket förutom rivsår i fingrarna. Lär ha ett bättre grepp eller något som löser upp ev. fastetsad plast...
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Värt att fråga för säkerhets skull. Har du lossat skruvarna som dom sitter fast med?
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
Allt är borta undertill, lär köpa några nya skruvar dessutom, två gick av närvde skulle skruvas loss. Vet liksom inte vad jag ska ta tag i. Har tagit bort framdäcket så kanske får mer spelrum men mot bakdäcket är det en kant också på samma sätt som framtill. Ser inga skruvar som jag kan ha missat.
-
VMT
- Bil: Jazz, FR-V, EG9
- Namn: Trung Vu
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
Ta plasthammare och slå på bakkanten på sidorkjolar?
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
Är en knapp glipa mellan "sidokjolen" och plåten bak och fram, såg jag nu. Om jag nu ska slå fram den då hade jag önskat mer mellanrum. Känns sådär lagom frustrerande, höh.. Ni får gärna komma och pröva.
Varför just en plasthammare?
Varför just en plasthammare?
-
VMT
- Bil: Jazz, FR-V, EG9
- Namn: Trung Vu
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
För ska inte skada kjolarna.
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06
FRV 06
Jazz 06
Låter tänkbart. Bara jag vickar på undersidan faller det ut grus. Det var en dm tjock klump av blött grus bakom stänkskärmen, trodde först det var glasfiber. Ingen har väl petat där på 20 år men har inte rostat i varje fall.
Sen kommer då frågan, ska man täta med nånting i glipan som blir in till stänkskärmen när jag gjort rent och skruvat tillbaka allt igen? Det har ju uppenbarligen smugit sig in massa jox och nu när jag hamnat bland sämre (läs saltade) vägar vill jag gladeligen undvika att få in för mycket jox där.
Tätade ljusarmaturerna bak med silikon då det läckte in vatten i skuffen.
Återigen, stort tack för alla tips och svar. Ska pröva efter jobbet och se om det funkar (förutsatt att jag hitta en bra hammare, tror inte ungarnas leksakshammare funkar... haha...)
Sen kommer då frågan, ska man täta med nånting i glipan som blir in till stänkskärmen när jag gjort rent och skruvat tillbaka allt igen? Det har ju uppenbarligen smugit sig in massa jox och nu när jag hamnat bland sämre (läs saltade) vägar vill jag gladeligen undvika att få in för mycket jox där.
Tätade ljusarmaturerna bak med silikon då det läckte in vatten i skuffen.
Återigen, stort tack för alla tips och svar. Ska pröva efter jobbet och se om det funkar (förutsatt att jag hitta en bra hammare, tror inte ungarnas leksakshammare funkar... haha...)
Okej. Statusrapport, hittat en gummihammare, slagit som en tok, men står still än. Vad gör jag för fel? Har han etsat sig fast för gott? Är nått mellanrum på cirka 1 cm till plåten så borde väl räcka.
Hela listen är väl 2-3 meter cirka, hade nog varit lättare om den varit 1 meter.
Hela listen är väl 2-3 meter cirka, hade nog varit lättare om den varit 1 meter.
-
Accord H22
- Namn: Petri Weckström
Är du säker till 100 att varje clips och skruv är bortskruvad? Tänkte bara ifall du missat nån som ligger i gömman under all smuts..
- four
- Bil: ek3
- Namn: Ingemar Eriksson
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Kommer man åt att bända/dra lite försiktigt i framkant samtidigt som du knakar i bakkant?
Ingemar Eriksson 073-959 06 46
Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Då lär jag ha nån medhjälpare. Ska försöka få bort bakdäcket, så får jag lite mer slagkraft, har liksom 3-4 cm att röra mig på nu.
Undrar dock just hur mycket domkraften är i vägen.
Skruvarna och allt ska vara 100 % borta. Kan bända den neråt. Återkommer imorgon eller måndag om det gått bra.
Undrar dock just hur mycket domkraften är i vägen.
Skruvarna och allt ska vara 100 % borta. Kan bända den neråt. Återkommer imorgon eller måndag om det gått bra.
Tack VMT.
Alltså, endera har jag missatnån osynlig skruv nånstans, eller så har nån hällt klister innanför, för tycker den sitter som s*tan.... Har hamrat med en gummihammare i flera minuter nu när däcket är väck. Ingen skillnad mer än att det rasar ut grus. Kanske ska spola vatten in där eller kanske förvärrar? Tänkte om det får bort ev grus som kilats fast...
Kan vicka på "kjolen" utåt så borde inte vara några skruvar undertill.
Hade som sagt samma problem med ljusarmaturet bak. Fick trycka inifrån med en hård pinne innan den slutligen lossnade. Med risk för att jag sliter sönder "kjolen" vill jag inte ta i så jag spricker... :O
Alltså, endera har jag missatnån osynlig skruv nånstans, eller så har nån hällt klister innanför, för tycker den sitter som s*tan.... Har hamrat med en gummihammare i flera minuter nu när däcket är väck. Ingen skillnad mer än att det rasar ut grus. Kanske ska spola vatten in där eller kanske förvärrar? Tänkte om det får bort ev grus som kilats fast...
Kan vicka på "kjolen" utåt så borde inte vara några skruvar undertill.
Hade som sagt samma problem med ljusarmaturet bak. Fick trycka inifrån med en hård pinne innan den slutligen lossnade. Med risk för att jag sliter sönder "kjolen" vill jag inte ta i så jag spricker... :O
Bryta loss, gud nej. Då kör jag hellre in vattenslang och spolar bort skiten och försöker spraya om nån håller upp flärpen. Vet inte ens om det går få tag i en sån där del idag.
Tålamod har jag knappt, bara sjukligt envis. Haha...
Tålamod har jag knappt, bara sjukligt envis. Haha...