Civic 1,8 2011 sporadiska ryckningar
-
feltan
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 21 juli 2023, 23:18
- Namn: Johan Fälth
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Hej.
Jag är nybliven ägare till Civic 1,8 2011 manuell.
Bilen går som en dröm och känns tight o fräsch.
Dock är det en grej som retat mig veckan som jag hunnit äga bilen. Den får emellanåt för sig att rycka, känns lite som en misständning. Det sker oftast mellan 2000-3000rpm. Det är inget som går att framkalla, utan det känns som det är något som bara sker ibland. Den går som en dröm när man ger fullt, likaså så kan jag puttra på 6:an i 50 km/h utan minsta tveksamheter.
Tycker att den känns lite sketchy när man kör på farthållare i landsvägs/motorvägs fart. Känns lite som om den tvekar lite emellanåt, som om vtec inte riktigt vet vad den ska göra.
Kommer senast från en diesel automat och en rak bensinsexa, så jag minns inte riktigt hur mindre radfyror brukar bete sig.
När man googlar åp fenomenet så verkar det inte helt ovanligt att R18A2 motorerna emmelanåt rycker lite. Men frågan är vad jag ska börjar leta?
Jag är nybliven ägare till Civic 1,8 2011 manuell.
Bilen går som en dröm och känns tight o fräsch.
Dock är det en grej som retat mig veckan som jag hunnit äga bilen. Den får emellanåt för sig att rycka, känns lite som en misständning. Det sker oftast mellan 2000-3000rpm. Det är inget som går att framkalla, utan det känns som det är något som bara sker ibland. Den går som en dröm när man ger fullt, likaså så kan jag puttra på 6:an i 50 km/h utan minsta tveksamheter.
Tycker att den känns lite sketchy när man kör på farthållare i landsvägs/motorvägs fart. Känns lite som om den tvekar lite emellanåt, som om vtec inte riktigt vet vad den ska göra.
Kommer senast från en diesel automat och en rak bensinsexa, så jag minns inte riktigt hur mindre radfyror brukar bete sig.
När man googlar åp fenomenet så verkar det inte helt ovanligt att R18A2 motorerna emmelanåt rycker lite. Men frågan är vad jag ska börjar leta?
-
T-Eriksson

- Inlägg: 599
- Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
- Bil: ED6 -91 med K24
- Namn: Tony Eriksson
- Ort: Borgholm
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 37 times
Slitna tändstift eller felaktigt gnistgap kan ju vara något att kolla. Kanske tändstiften inte bytts i tid.
-
feltan
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 21 juli 2023, 23:18
- Namn: Johan Fälth
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Kopplade upp bilen idag och jag fick noll felkoder.
Frågade runt lite på andra fordon, där verkar många vara inne på bränslefiltret. Kanske ska börja där, bra mycket billigare än att byta ut stiften.
Frågade runt lite på andra fordon, där verkar många vara inne på bränslefiltret. Kanske ska börja där, bra mycket billigare än att byta ut stiften.
- Daugaard

- Inlägg: 3922
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 123 times
- Been thanked: 297 times
Vet inte med mig att bränslefilter är så vanligt att byta på Hondorna.
De sitter ju i regel 30år +
De sitter ju i regel 30år +
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
-
feltan
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 21 juli 2023, 23:18
- Namn: Johan Fälth
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Jag lutar nog mer åt stiften ändå. Alla som envisas med bränslefiltret är ju jänkare, och dom har väl mer skit i sin soppa mot vad vi har här?
Bilen har "bara" gått 12400mil, och stiften ska väl bytas vid 12000, så det är troligen inte gjort.
Det verkar dock som om det ligger i serviceplanen att byta bränslefilter vid storservice.
Bilen har "bara" gått 12400mil, och stiften ska väl bytas vid 12000, så det är troligen inte gjort.
Det verkar dock som om det ligger i serviceplanen att byta bränslefilter vid storservice.
-
T-Eriksson

- Inlägg: 599
- Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
- Bil: ED6 -91 med K24
- Namn: Tony Eriksson
- Ort: Borgholm
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 37 times
Bara ta ur dem och titta på dem till och börja med. Då det du ju om det är rimligt att de är bytta nyligen och om det är rätt sort.
- Lärfors

- Inlägg: 2318
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 443 times
- Been thanked: 301 times
Jag har haft blockerade bränslefilter på två av mina Hondabilar, dock var det äldre (90-tals) modeller. Dom var svårstartade, inga andra symptom. Inget ryckande vid körning.
Se även över tändstiftskablarna så att dom inte glappar/är slitna
Se även över tändstiftskablarna så att dom inte glappar/är slitna
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
feltan
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 21 juli 2023, 23:18
- Namn: Johan Fälth
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Jag har märkt att bilen rycker betydligt mindre eller ibland nästan inte alls när jag stänger av klimatanläggning. Inte kan AC:n göra så mycket, har inte varit med om det förut på mina andra bilar.
Senast redigerad av feltan den 29 maj 2024, 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
-
T-Eriksson

- Inlägg: 599
- Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
- Bil: ED6 -91 med K24
- Namn: Tony Eriksson
- Ort: Borgholm
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 37 times
Stiften ser inte slitna ut och förbränningen har varit bra. Men det kan bli förbränningsmissar ibland och stiften fortfarande ser bra ut. Jag hade också testat med de stift som Honda rekommenderar och kontrollerat gnistgap innan jag monterade dem.
Angående AC och ryckig gång så beror det på vilken typ av kompressor det sitter på bilen, är det av on/off typ så kan det märkas ganska tydligt när man kör när den slår på och av men är det en med variabel tryck och flöde så slår den aldrig av utan ändrar belastningen för motorn steglöst efter behov. Med on/off typen så blir det inte som misständningar utan att motorn blir svagare och starkare med kanske ett par minuters mellanrum beroende på inställning på klimatanläggning och temp ute. Jag tror intet att det har med den att göra då din bil är så ny att mototrstyrningen borde rimligtvis kompensera för detta.
Angående AC och ryckig gång så beror det på vilken typ av kompressor det sitter på bilen, är det av on/off typ så kan det märkas ganska tydligt när man kör när den slår på och av men är det en med variabel tryck och flöde så slår den aldrig av utan ändrar belastningen för motorn steglöst efter behov. Med on/off typen så blir det inte som misständningar utan att motorn blir svagare och starkare med kanske ett par minuters mellanrum beroende på inställning på klimatanläggning och temp ute. Jag tror intet att det har med den att göra då din bil är så ny att mototrstyrningen borde rimligtvis kompensera för detta.
-
feltan
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 21 juli 2023, 23:18
- Namn: Johan Fälth
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Uppdatering
Stoppade in de nya "rätta" stiften idag. Jisses vilken skillnad på gång. Nu går den hur lent som helst det lilla jag hunnit prova, ska ta en längre sväng efter jobbet för att verkligen känna på den.
Uppenbarligen så var de andra stiften inte rätt stift heller, dom var typ 3-4mm kortare än NGK stiften. Borde ju gjort en del på gången.
Tack för all hjälp!
Stoppade in de nya "rätta" stiften idag. Jisses vilken skillnad på gång. Nu går den hur lent som helst det lilla jag hunnit prova, ska ta en längre sväng efter jobbet för att verkligen känna på den.
Uppenbarligen så var de andra stiften inte rätt stift heller, dom var typ 3-4mm kortare än NGK stiften. Borde ju gjort en del på gången.
Tack för all hjälp!
-
feltan
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 21 juli 2023, 23:18
- Namn: Johan Fälth
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Ny uppdatering.
Har varit ute o kört en hel del nu, både motorvägskörning, stadskörning och några fullgasrepor. Ryckningar är nästan borta helt, gången är helt klart lugnare och den är inte allls så nervös som den varit tidigare. Men det finns små tendenser till ryckningar ibland.
Frågan är om det är AC:n som gör det eller om jag ska fortsätta leta på fler ställen? En teori som dök upp i mitt huvud, kan det vara batteriet som är klent, tänker att ac ihop med fläkten till kyler som går från o till nu när det är varmt. Kan det påverka, typ att generatorn får jobba extra hårt? Bara en lekmans teori
Men det är helt klart bättre, mycket bättre.
Har varit ute o kört en hel del nu, både motorvägskörning, stadskörning och några fullgasrepor. Ryckningar är nästan borta helt, gången är helt klart lugnare och den är inte allls så nervös som den varit tidigare. Men det finns små tendenser till ryckningar ibland.
Frågan är om det är AC:n som gör det eller om jag ska fortsätta leta på fler ställen? En teori som dök upp i mitt huvud, kan det vara batteriet som är klent, tänker att ac ihop med fläkten till kyler som går från o till nu när det är varmt. Kan det påverka, typ att generatorn får jobba extra hårt? Bara en lekmans teori
Men det är helt klart bättre, mycket bättre.
- Lärfors

- Inlägg: 2318
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 443 times
- Been thanked: 301 times
Dåligt batteri brukar man märka av i tröghet att starta motorn och ev konstiga varningslampor.
Har du testat att köra med AC avstängt? Försvinner ryckningarna då?
Har du läst av så du inte har några felkoder?
Har du testat att köra med AC avstängt? Försvinner ryckningarna då?
Har du läst av så du inte har några felkoder?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
feltan
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 21 juli 2023, 23:18
- Namn: Johan Fälth
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Utan Ac:n så går den som en dröm, då känns den som en racerbil i jämförelse. Upplever den nog som helt ryckfri då, eller till 99% i alla fall.
Jag kanske är petig, men senaste jag åkte Honda (ep3 type r) så kommer jag ihåg just den lena gången på motorn.
Motorn går jätte lent, men tvekar/rycker till för en kort stund bara ibland. Det känns som om man åker in i ett vägg av motvind typ. Lite pulserande känsla.
Den har blivit ljusår bättre sedan de nya stiften, men ff inte helt bra.
Det har varit tokvarmt varje dag sedan jag köpte bilen, men idag verkar det bli lite svalare, så jag ska se hur den beter sig då.
Jag kanske är petig, men senaste jag åkte Honda (ep3 type r) så kommer jag ihåg just den lena gången på motorn.
Motorn går jätte lent, men tvekar/rycker till för en kort stund bara ibland. Det känns som om man åker in i ett vägg av motvind typ. Lite pulserande känsla.
Den har blivit ljusår bättre sedan de nya stiften, men ff inte helt bra.
Det har varit tokvarmt varje dag sedan jag köpte bilen, men idag verkar det bli lite svalare, så jag ska se hur den beter sig då.
-
feltan
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 21 juli 2023, 23:18
- Namn: Johan Fälth
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Detektivarbetet fortsätter, blir snart galen på bilfan. Största anledningen till att jag återvände till honda var för att förhoppningsvis slippa motor relaterade problem 
Vad som är gjort:
Nya stift
Rengjord egr
Rengjort spjällhus
Letat efter vakumläckor
Har även provat att först köra med urkopplad MAF, ingen skillnad. Gjorde samma sak O2 sensor på grenröret. Ingen större skillnad här heller.
Gör jag bilen strömlös mer än 10 min så går bilen bra tills den lärt sig allt igen, då kommer problemet tillbaka.
Kan det vara något med Ivtec som strular? Upplever att problmet oftast visar sig när någon utav ecolamporna är tända.
Kan passa på att nämna att den nu i dagarna när det varit rätt varm så bilen varit otroligt slö. Man får verkligen hålla uppe varven på motorn för att kunna hänga med i trafiken, samt hoppas på att det inte kommer för branta backar. Känns som en varm turbobil som chippar efter andan(heat soaked). Kändes nästan som man åkte turbo igen när man passerade 3500rpm.
Vad står nästa på tur att kolla?
Vad som är gjort:
Nya stift
Rengjord egr
Rengjort spjällhus
Letat efter vakumläckor
Har även provat att först köra med urkopplad MAF, ingen skillnad. Gjorde samma sak O2 sensor på grenröret. Ingen större skillnad här heller.
Gör jag bilen strömlös mer än 10 min så går bilen bra tills den lärt sig allt igen, då kommer problemet tillbaka.
Kan det vara något med Ivtec som strular? Upplever att problmet oftast visar sig när någon utav ecolamporna är tända.
Kan passa på att nämna att den nu i dagarna när det varit rätt varm så bilen varit otroligt slö. Man får verkligen hålla uppe varven på motorn för att kunna hänga med i trafiken, samt hoppas på att det inte kommer för branta backar. Känns som en varm turbobil som chippar efter andan(heat soaked). Kändes nästan som man åkte turbo igen när man passerade 3500rpm.
Vad står nästa på tur att kolla?
- Xebers76

- Inlägg: 102
- Blev medlem: 6 januari 2024, 23:10
- Bil: Civic Aerodeck VTi 98 (MC2)
- Namn: Philip Severinsson
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
Är så svårt när man själv inte åker med i bilen men när jag läser hela tråden låter det lite som att du misstar aktiv A/C pump, och allt vad det innebär på en mindre motors gång, som ett fel på själva motorn. Vissa symptom du beskriver är just hur motorn beter sig när pumpen slår igång. Ger man full gas och kommer över ett visst varvtal ska den stänga av pumpen och då går bilen som vanligt igen.
Har A/C på min Civic MB8 och det är alltså en 1.4 liters motor i den. Den är knappt körbar med A/C igång för det tar för mycket effekt från stackars motorn. Så när den slår på pumpen så känns det rejält. Blir ett starkt ryck och sen går det jättetrögt tills den kylt ner tillräckligt och stänger av pumpen igen.
Kanske inte är detta du upplever alls men jag nämner det så det är sagt iaf.
Har A/C på min Civic MB8 och det är alltså en 1.4 liters motor i den. Den är knappt körbar med A/C igång för det tar för mycket effekt från stackars motorn. Så när den slår på pumpen så känns det rejält. Blir ett starkt ryck och sen går det jättetrögt tills den kylt ner tillräckligt och stänger av pumpen igen.
Kanske inte är detta du upplever alls men jag nämner det så det är sagt iaf.