Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Rostskydd på nya Accord?
Hur är det med rostskyddet på nya Accord? Skulle inte den ha en helt rostfri plåt?
Jag besiktade en Accord från 2003 igår som var rostangripen i underredet. Det var i skarvarna mellan plåtarna samt även som fläckar mitt på. Även länkarmar var rostiga.
Det var inga hål i den men det är beklämmande att en tre år gammal Honda ser ut på detta vis.
Är det den nya plåten som skulle vara helt rostfri i denna bil och årsmodell?
Jag besiktade en Accord från 2003 igår som var rostangripen i underredet. Det var i skarvarna mellan plåtarna samt även som fläckar mitt på. Även länkarmar var rostiga.
Det var inga hål i den men det är beklämmande att en tre år gammal Honda ser ut på detta vis.
Är det den nya plåten som skulle vara helt rostfri i denna bil och årsmodell?
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Såld:
Har en Accord 04:a som inte har någon rost alls.... Peppar, peppar, ta i trä...
//Daniel Sundqvist
Nu: Accord Executive & Type-S i samma bil... typ -04:a
Volvo V70II 2,4D -08:a
Tidigare:
Accord Coupé -94:a
Toyota Carina E -92:a
Nissan Prairie -87:a
Nu: Accord Executive & Type-S i samma bil... typ -04:a
Volvo V70II 2,4D -08:a
Tidigare:
Accord Coupé -94:a
Toyota Carina E -92:a
Nissan Prairie -87:a
Låter lite konstigt, har den blivit underredsbehandlad någon gång?
Min 03:a är nog helt utan rost undertill.
Min 03:a är nog helt utan rost undertill.
--= Jonas Sjöstrand =--
<span style='color:gray'>[i]"Do not lower windows at speeds in excess of 120 M.P.H"[/i] - empi</span>
<span style='color:gray'>[i]"Do not lower windows at speeds in excess of 120 M.P.H"[/i] - empi</span>
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det finns ju ingen rostfri plåt, bara olika grader av beständighet mot oxidation...
Ingen plåt är så bra att den klarar saltdimma och stenskott utan att förr eller senare ge med sig. Nu verkar ju faktiskt plåten i de nyare Hondorna vara väldigt, väldigt bra, men jag rostskyddade min iallafall för jag är fan allergisk mot rost!!!!!
Ingen plåt är så bra att den klarar saltdimma och stenskott utan att förr eller senare ge med sig. Nu verkar ju faktiskt plåten i de nyare Hondorna vara väldigt, väldigt bra, men jag rostskyddade min iallafall för jag är fan allergisk mot rost!!!!!
Senast redigerad av Steffo den 5 juni 2007, 13:23, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Alltså när denna plåten presenterades så kunde man lägga en bil i ett saltbad med tropisk värme utan att den började rosta!
Jag har även tidigare sett några Civic av senare årsmodeller som varit i samma skick.
Nä ni som köper nytt, gör som en arbetskamrat gjorde med sin nya Volvo, kör direkt från handlaren och gör en rostskyddsbehandling!
Jag har även tidigare sett några Civic av senare årsmodeller som varit i samma skick.
Nä ni som köper nytt, gör som en arbetskamrat gjorde med sin nya Volvo, kör direkt från handlaren och gör en rostskyddsbehandling!
Såld:
Såld:
Det är ju galvad plåt. Ett stenskott eller repa som går igenom ytskicktet så rostar det även på den plåten. Men om ytan är intakt så rostar den inte.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 19 times
fanns väl en tråd om just denna typ av plåt (galvanealed / stavning?) på det gamla forumet, vet dock ej var den infon är nu eller hur man kommer åt den.
mvh okyu
mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Nä, den plåten skulle inte vara galvad utan det skulle ligga blandat i stålen. Skulle alltså tåla skador utan att förändra sina egenskaper. Det skulle göra den helt rostfri!?
Såld:
Såld:
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Fia, jag fick ge något över 5 papp för en fullständig behandling av underrede, dörrar, hålrum, baklucka, huv, balkar you name it. Eftersom min bil var ca 6 månader gammal och 100% rostfri när jag gjorde det så fick jag 14 års rostskyddsgaranti. Ju äldre bilen är desto färre års garanti fick man.
Jag vet inte om jag kan rekommendera det till höger och vänster. Plåten verkar ju klara sig bra utan och det kostar ju en bra slant. Men om du som jag får utslag bara jag hör ordet rost så är det ju en billig slant att betala för att slippa röda prickar på kroppen och en konstant oro för klåda
Jag tror att det kan göra något på andrahandsvärdet också om man hittar rätt köpare. Personligen så skulle jag definitivt betala mer för en fräsch bil som är rostskyddad än en som ser fräsch ut, men inte är rostskyddad.
Jag vet inte om jag kan rekommendera det till höger och vänster. Plåten verkar ju klara sig bra utan och det kostar ju en bra slant. Men om du som jag får utslag bara jag hör ordet rost så är det ju en billig slant att betala för att slippa röda prickar på kroppen och en konstant oro för klåda
Jag tror att det kan göra något på andrahandsvärdet också om man hittar rätt köpare. Personligen så skulle jag definitivt betala mer för en fräsch bil som är rostskyddad än en som ser fräsch ut, men inte är rostskyddad.
Stockholm
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Honda använder en egenutvecklad plåt som kallas galvaneel (stavning?) som tål "skador" och yttre påfrestningar bättre mot rost. Färg/lack fäster även bättre än på vanlig galvad plåt. Dock kan den rosta som vilken plåt som helst om skadorna når igenom "skyddslagren".
Var försiktig med hur ni rostskyddar om ni vill behålla Hondas rostgaranti. Inga nya hål får göras, och endast vaxbaserade medel användas (om jag inte minns helt fel).
Var försiktig med hur ni rostskyddar om ni vill behålla Hondas rostgaranti. Inga nya hål får göras, och endast vaxbaserade medel användas (om jag inte minns helt fel).