motstånd som simulerar o2 heater??
Nu blir det här en lite lös fråga. Jag tycker mig ha läst någonstans här på forumet om att man när man kör med bredbandslambda som typ LC-1 kan vara tvungen att sätta ett motstånd på org. kablar för att inte få felkod 41. Som sagt lite ospecificerad fråga men är det någon som vet/känner igen detta och kanske rent av kan förklara.
kan ju tillägga att jag har allt original nu utom att jag kör med bredbandslambdan kopplad med output för simulerad "smalbandslambda" på rätt plats... output för bredbands bort kopplad osv...
Christer
kan ju tillägga att jag har allt original nu utom att jag kör med bredbandslambdan kopplad med output för simulerad "smalbandslambda" på rätt plats... output för bredbands bort kopplad osv...
Christer
Senast redigerad av Dorfus den 21 april 2009, 21:35, redigerad totalt 1 gånger.
Christer Jernberg
Har kanske själv klurat ut vad jag sökte. kan konstatera att det är felkod 41 = heater till o2 sensorn. efter att ha tittat lite på felsökningen i WSM och även tittat på hur man kopplar in bredbandslambdan har jag tänkt mig fram till detta. om man sätter in ett motstånd på 10-40 ohm (värde från WSM) mellan plats "C" & "D" kommer detta att tolkas som "heater" på lambdasonden. efter att kollat i manualen till LC-1 känns det ännu mer som att detta borde funka:
"Some EFI-computers will create a fault when the heater power wires of the oxygen sensor are
disconnected. In this case mount the old oxygen sensor in a safe place (but not necessarily in the
exhaust) and connect the heater wires to it to keep the EFI-computer happy."
Känns dock mycket bättre att montera in ett motstånd än att koppla in sonden och gömman någonstans i motorrummet. skall testa i helgen.
Vad tror ni?
"Some EFI-computers will create a fault when the heater power wires of the oxygen sensor are
disconnected. In this case mount the old oxygen sensor in a safe place (but not necessarily in the
Känns dock mycket bättre att montera in ett motstånd än att koppla in sonden och gömman någonstans i motorrummet. skall testa i helgen.
Vad tror ni?
Christer Jernberg
Dorfus skrev:Har kanske själv klurat ut vad jag sökte. kan konstatera att det är felkod 41 = heater till o2 sensorn. efter att ha tittat lite på felsökningen i WSM och även tittat på hur man kopplar in bredbandslambdan har jag tänkt mig fram till detta. om man sätter in ett motstånd på 10-40 ohm (värde från WSM) mellan plats "C" & "D" kommer detta att tolkas som "heater" på lambdasonden. efter att kollat i manualen till LC-1 känns det ännu mer som att detta borde funka:
Vad tror ni?
Skulle ha satt dit en trimpot. men de funkar nog om du hittar rätt motstånd...mät mellan kablarna på den som satt där!!!
Här är en bättre sida än ELFA...har mycke till bra priser...
<a href="http://www.electrokit.se/" target="_blank">http://www.electrokit.se/</a>
Gert Johansson