Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Råd ang fälgar S2000
- Bempa Räzer

- Bil: S 2000
- Namn: Benny Jönsson
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 22 times
Hej, nu har jag letat och jagat information och leverantörer i några månader utan några lyckade resultat.
Har en dröm om att hitta 17” fälgar till min S2000 som inte kräver valsning av skärmar eller andra ej återställbara modifieringar.
Jag vill nog behålla en staggered setup och en tanke är ju att om jag vill uppgradera bromsarna i framtiden så brukar eftermarknadsfälgar (iaf de av bättre kvalisort) ha en design som lämnar mer plats för större bromsok.
Hur har ni andra gjort?
Är det bara att glömma att hitta fälgar med rätt bredd och et för kraven jag har?
Alla tipps mottages tacksamt!
Har en dröm om att hitta 17” fälgar till min S2000 som inte kräver valsning av skärmar eller andra ej återställbara modifieringar.
Jag vill nog behålla en staggered setup och en tanke är ju att om jag vill uppgradera bromsarna i framtiden så brukar eftermarknadsfälgar (iaf de av bättre kvalisort) ha en design som lämnar mer plats för större bromsok.
Hur har ni andra gjort?
Är det bara att glömma att hitta fälgar med rätt bredd och et för kraven jag har?
Benny Jönsson, Lund
Honda S2000 AP1 -01
Honda S2000 AP1 -01
- Bempa Räzer

Har inte tittat så mycket på design eftersom det verkade som att utbudet var extremt begränsat. Skulle gärna vilja ha guld eller brons färgade fälgar, tror det blir snyggt på en gul bil.
Men fem eller tio ekrade fälgar ligger mig varmt om hjärtat
Men fem eller tio ekrade fälgar ligger mig varmt om hjärtat
Benny Jönsson, Lund
Honda S2000 AP1 -01
Honda S2000 AP1 -01
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Enkei PF01 17x8 ET50 och 17x9 ET60 bör funka, vet inte om de finns i de färgerna dock.
WedsSport TC-105 finns nog också i dimensioner som passar.
Kikade lite snabbt på s2ki men de flesta har dilemmat att man vill ha breda (9"+) fram som ska funka med stora bromsar.
Går man ner till 8" blir det oftast mycket lättare.
https://www.s2ki.com/forums/s2000-brake ... ead-771731
https://www.s2ki.com/forums/wheels-tire ... ide-342793
Mitt råd är dock att valsa oavsett, gör man det försiktigt och snyggt är det inget som jag tycker påverkar något negativt.
Även om du skaffar en uppsättning hjul som ska funka så är det aldrig nåt som är garanterat, lite sänkt bil och du kör i nåt rejält potthål med lite rattutslag sen sliter du sönder hela framskärmen istället. De är inge bra
WedsSport TC-105 finns nog också i dimensioner som passar.
Kikade lite snabbt på s2ki men de flesta har dilemmat att man vill ha breda (9"+) fram som ska funka med stora bromsar.
Går man ner till 8" blir det oftast mycket lättare.
https://www.s2ki.com/forums/s2000-brake ... ead-771731
https://www.s2ki.com/forums/wheels-tire ... ide-342793
Mitt råd är dock att valsa oavsett, gör man det försiktigt och snyggt är det inget som jag tycker påverkar något negativt.
Även om du skaffar en uppsättning hjul som ska funka så är det aldrig nåt som är garanterat, lite sänkt bil och du kör i nåt rejält potthål med lite rattutslag sen sliter du sönder hela framskärmen istället. De är inge bra
- Bempa Räzer

Kollade faktisk i din tråd, men eftersom du valsade dina skärmar antog jag att 8 resp 9” var för brett.
Eftersom standard bredden är 7 och 8,5” antog jag att 8” fram är lite väl brett.
Och för att förtydliga så hade jag tänkt använda standard storlek på däcken.
För min del kommer alltid jag vara den begränsande faktorn för hur snabbt det går på bana så det känns enklare att hålla sig till orginal dimensionerna.
Men jag hör vad du säger, kanske får ta och överväga lite massage av skärmarna.
Funkar det bra med din fälg/däck kombo med valsade skärmkanter?
Eftersom standard bredden är 7 och 8,5” antog jag att 8” fram är lite väl brett.
För min del kommer alltid jag vara den begränsande faktorn för hur snabbt det går på bana så det känns enklare att hålla sig till orginal dimensionerna.
Benny Jönsson, Lund
Honda S2000 AP1 -01
Honda S2000 AP1 -01
O.Z. Alleggerita HLT kan vara ett alternativ att ha i åtanke också.
Finns tex. i storlekarna:
17 x 7", +49
17 x 8.5", +59
Riktigt snälla mått som kan jämföras med original 17" som väl ska vara:
17" x 7.0", +55
17" x 8.5", +65
BBK kan nog bli knivigt, läste nånstans att 10mm spacer krävs fram för stoptech (vilket inte är det tunnaste kittet) men det kräver nog mer forskning.
Finns tex. i storlekarna:
17 x 7", +49
17 x 8.5", +59
Riktigt snälla mått som kan jämföras med original 17" som väl ska vara:
17" x 7.0", +55
17" x 8.5", +65
BBK kan nog bli knivigt, läste nånstans att 10mm spacer krävs fram för stoptech (vilket inte är det tunnaste kittet) men det kräver nog mer forskning.
Peter Olsson
-
bernebrant
- Bil: Honda HRX476
- Namn: Micke bernebrant
Om du ska uppgradera bromsarna , så bör du titta på 18 tum från början, då vet du att tex ett BBK kit får plats, när jag bör bromsar för en massa år sedan , så fanns det typ inte ett skit i fälgväg att uppringa här hemma, så efter mycket letande så , bestämde jag fälgar från Urge Designes , och dom har lite olika lösningar , dvs om man inte vill valsa skärmar, och om man kan tänka sig skärmbreddareBempa Räzer skrev: ↑30 augusti 2021, 19:16 Hej, nu har jag letat och jagat information och leverantörer i några månader utan några lyckade resultat.
Hur har ni andra gjort?
https://urgedesigns.com/grip/
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
RPF1 som jag körde var 17x8 och 17x9 men ET45.Bempa Räzer skrev: ↑31 augusti 2021, 19:30 Kollade faktisk i din tråd, men eftersom du valsade dina skärmar antog jag att 8 resp 9” var för brett.
Det funkar inte utan att valsa, speciellt inte bak. Dock gott om plats för bromsar där fram.
Men PF01 med ET50 och ET60 bör funka bra och jag tror de rymmer de flesta större bromskitten, i alla fall Stoptech.
Att gå upp i 18" bara hjälper nog inte speciellt mycket när det oftast är utrymmet mot ekrarna som begränsar.
Tror inte det är någon här som kan eller törs ta utnyttja precis all prestanda ur våra bilar, det är därför man måste trimma och göra allt extra mycket bättre
- Bempa Räzer

Tackar så hemskt mycket för tippsen allihopa!
Verkar ju som att det finns lite val på fälgar ändå!
Verkar ju som att det finns lite val på fälgar ändå!
Benny Jönsson, Lund
Honda S2000 AP1 -01
Honda S2000 AP1 -01