R888 och hållbarhet på banan

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Pratade med min depågranne (vars namn jag inte kommer ihåg tyvärr, var ingen regulär forumräv heller), som körde en grå CTR med CAI, diffbroms (tror det var JDM-lådan) och bilen sänkt ett par cm men några sänkfjädrar av namnkunnigt märke. Han körde också på R888 och reagerade när jag sa att mina däck tog slut efter några varv, han körde tydligen hela passet på sina (!).

Jag skämtade om att han körde som en kärring men det tror jag inte han gjorde :)

Så varför har jag typ två, max tre, varv med bra grepp för att sen började glida runt mer och mer på mina? Fick rådet av Saud att köra ett par lugna varv och värma (har bara kört ett varv innan) och att de då skulle hålla lite bättre. Och visst, de kokade inte av på ett varv som de gjort innan, men optimalt grepp hade jag fortfarande bara ett par varv, sedan kändes det att man bilen började drifta iväg mer och mer när man pressade.

Jag hade inte lika järnkoll på trycket igår då jag inte hade däckstrycksmätare, men jag utgick från mitt resultat från Sturup, blev 1.65 fram och 1.85 bak kalltryck. Kanske inte var helt optimalt men jag hade samma problem på Sturup när jag höll järnkoll på trycket så jag tror inte det är problemet.

Någon som har en idé? För mjuka dämparinställningar? Ej optimala hjulvinklar?

Jag har -2 grader camber fram, -0.8 bak. Neutral toe fram, lite toe in bak (1 grad tror jag).

Bilen känns riktigt bra, stabil i alla lägen under acceleration, inbromsning och grym balans i kurvorna, det är däcken som ger sig.

Däcken slits jämnt och fint för övrigt (och håller nog en körning till, woo!).
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

Jag vill inte vara sån, men körstilen påverkar också en hel del ;) Hade själv lite problem med att jag tuggade framhjul vilket berodde på lite för hög ingångshastighet (väääldigt vanligt nybörjarfel) kombinerat med lite sent och ryckigt kopplingsuppsläpp. Bilen hamnar ur balans genom hela kurvan.
Användarvisningsbild
David Lundin

Alla tips uppskattas, klart jag måste tänka på min körstil! Visst går det lite fort in i kurvorna ibland, ofta är det för att däcken inte biter så bra längre när jag bromsar, ganska ofta är det iofs jag också :P

Fast det känns som bakdäcken tappar lika mycket, hela bilen börjar drifta ut mer i kurvorna, och den känns aldrig ur balans som du säger heller.

Men svårt att säga i efterhand om jag måste ändra min körstil, man skulle ha kamera i bilen...
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Du skulle bett mig om att låna däckstrycksmätaren igen :)
Du hade nog behövt tömma ut ytterligare luft ur däcken, jag märkte att mitt tryck steg rätt ordentligt.
Du behöver nog även mer neg. camber, framförallt bak.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
David Lundin

Jo jag funderade på det, men jag hade samma problem på Sturup som sagt, och där höll jag järnkoll på trycket trots allt. Jag borde ligga ganska nära vad Toyo rekommenderar i varmtryck, dvs runt 2,1-2,2 för en bil som min.

Cambervinklarna har jag funderat en del på nu när jag bestämt mig för att bilen skall gå primärt på bana (så vanligt bruksslitage är inte ett problem längre), men hur hjälper mer negativ camber däcken att hålla? Säger inte att det inte gör det, men jag vill gärna veta varför så jag har en aning om vad det är jag gör på bilen :)
Användarvisningsbild
Jim_H
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson

Tror också på din cambervinkel bak. Om vi säger att du ställer dina cambervinklar 0 fram och 0 bak. Så när bilen kränger leder det till positiv camber i kurvan, och då har du kanske inte en 2/3 av däckets kontaktyta i marken när du svänger. Därför ställer man cambervinkeln negativ på banbilar, så att när det kränger viker de sig inåt, och då får du en neutral lutning på hjulet i kurvan.

I och med du kör med r-däck så kränger bilen ännu mer, eller hur? Därför behövs ännu mer negativ camber.

Har ingen erfarenhet av CTR men hade jag suttit i din sits hade jag provat mer negativ camber bak som sagt, prova med 2,5-3 grader och ändra inget annat. Ändrar du en sak till så kommer du ut på banan och då "känns det likadant" än. Då har kanske hjullutningen inverkat positivt och den andra saken du ändrar är negativt för hur du vill att bilen ska bete sig.

Därför, ändra alltid bara en sak i taget så kommer du hitta "felet" :).

Edit: Kör du bara bana kommer slitaget bli över hela ytan, men på gata så kanske det sliter lite mer insida. Men eftersom du kör med lite positiv toe-in bak så jämnar slitaget ut sig rätt bra skulle jag tro!
Senast redigerad av Jim_H den 11 maj 2009, 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Enligt Toyos rekommendationer <a href="http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888" target="_blank">http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888</a>
Exakt varför det fungerar så kan jag inte svara på men det ligger nog en del i vad Jim säger.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Jim_H

Detta stärker bara det jag pratade om i mitt förra inlägg:

Toyo Tires recommends the following general set up guidelines for the Proxes R888:

Operating Temperature: 160°F to 220°F
Hot Inflation Pressures: 32 to 38 (psi)
Camber: -2.5° to -5.0°
Caster: As much positive as possible

Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Användarvisningsbild
David Lundin

Jag har sett Toyos rekommendationer, men om det slits hyffsat jämnt nu känns ju mer Camber konstigt... men jag skall kolla däcken ordentligt och se om det verkligen är jämnt eller om det bara ser ut så vid första anblick. Problemet är att jag vänt på däcken precis innan Mantorp så jag kan ha jämnat ut ev. slitage och gjort det svårare att se.

Frågan är om jag kan få så mycket mer camber, måste dubbelkolla hur mycket jag kan justera (utan att byta något vill säga).

Om det skulle kunna bero på att bilen kränger för mycket är frågan om jag inte skall justera upp hårdheten på dämparna, kanske är så enkelt att jag kör för mjuk setup?
Senast redigerad av David Lundin den 11 maj 2009, 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jalle
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren

Enligt hemsidan så skall du ha 2,2-2,6 bars tryck med varma däck. Jag körde på 2,3 bar både fram o bak (del sol) och det håll hela passen. Endast i slutet av dagen när jag typ körde själv på banan o pressade som dom blev för varma.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Användarvisningsbild
David Lundin

För framhjulsdrivna bilar mellan 1000 och 1400kg rekommenderar de 2,2-2,4 så 2,3 varmtryck är spot on. Vilket jag borde legat inom också med mitt kalltryck (tänkte fel ovan när jag skrev 2,1-2,2) tycker jag.

Här finns lite mer utförlig info från Toyo: <a href="http://casc.on.ca/forums/showthread.php ... post133138" target="_blank">http://casc.on.ca/forums/showthread.php ... t133138</a>

Det är ju väldigt grova riktlinjer på hemsidan...
Användarvisningsbild
Jim_H

David Lundin skrev:Jag har sett Toyos rekommendationer, men om det slits hyffsat jämnt nu känns ju mer Camber konstigt... men jag skall kolla däcken ordentligt och se om det verkligen är jämnt eller om det bara ser ut så vid första anblick. Problemet är att jag vänt på däcken precis innan Mantorp så jag kan ha jämnat ut ev. slitage och gjort det svårare att se.

Frågan är om jag kan få så mycket mer camber, måste dubbelkolla hur mycket jag kan justera (utan att byta något vill säga).

Om det skulle kunna bero på att bilen kränger för mycket är frågan om jag inte skall justera upp hårdheten på dämparna, kanske är så enkelt att jag kör för mjuk setup?
Om du kan få så mycket negativ camber utan att byta ut något vet jag inte, är inte så insatt på just CTR. Vad jag vet är dock att med mer negativ camber får du mer grepp, och det du egentligen lider av är väl dåligt grepp David?
Desto bättre grepp=Desto mer kränger bilen. Alltså, slitaget kommer jämna ut sig ändå när du får mer negativ camber, eftersom bilen kränger mer. Jag tycker inte du ska börja pilla med hårdheten på dämparna än. Hur du än gör så gör en sak i taget :)

Användarvisningsbild
David Lundin

Alltså bilen kränger ju rätt mycket som det är, men i och med att det funkar klockrent ett par varv, men sedan blir som sås så känns det ju helt klart som däcken blir för varma. Så det känns inte som jag skall leta mer grepp, för greppet är grymt ett par-tre varv...

Eller missar jag något?

Lurigt!

Slog mig nu att jag kanske inte har så mycket varmtryck som jag tror, osäker på vad min referens var på Sturup, kanske fått för mig att det VAR 2,1-2,2 och det skulle ju förklara varför jag haft samma problem då som på Mantorp, fan skulle kollat trycket innan jag körde på kylning nån gång så man slapp gissa. Kanske skall vänta till nästa körning (förhoppningsvis Knutstorp) och kolla så trycket verkligen ser bra ut innan man börjar rodda med något.
Senast redigerad av David Lundin den 11 maj 2009, 17:08, redigerad totalt 1 gånger.
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

David jag tror mest på kombiantion av för lite camber bak,feldäcktryck och din körstil(inte alls gynsam,tror det beror mest på det?). Körde bakom dig ett stund,efter depårakan du kommer in såååå fel och sen du håller fel spår hela vägen och plus du kör alldelles för sakta genom hela partiet ;) .

Så om du har rätt däcktryck med minst -2,5 camber bak och finslippar din körstil ;) (det kommer en hel del bankörningar i år) då kommer du att lira rätt så ordentligt, CTR är riktigt bra banbil :wub: ....

MVH Saud
Saud Omerovic
Jim_H

David Lundin skrev:Alltså bilen kränger ju rätt mycket som det är, men i och med att det funkar klockrent ett par varv, men sedan blir som sås så känns det ju helt klart som däcken blir för varma. Så det känns inte som jag skall leta mer grepp, för greppet är grymt ett par-tre varv...

Eller missar jag något?

Lurigt!

Slog mig nu att jag kanske inte har så mycket varmtryck som jag tror, osäker på vad min referens var på Sturup, kanske fått för mig att det VAR 2,1-2,2 och det skulle ju förklara varför jag haft samma problem då som på Mantorp, fan skulle kollat trycket innan jag körde på kylning nån gång så man slapp gissa. Kanske skall vänta till nästa körning (förhoppningsvis Knutstorp) och kolla så trycket verkligen ser bra ut innan man börjar rodda med något.
Anledningen (vad jag tror) är att du har så lite negativ camber bak, och bilen kränger rätt mycket som det är, (enligt dig själv) att du får en del positiv camber, och detta gör att dina däck överhettar. Det blir samma sak om man har för mycket negativ cambervinkel, däcken överhettar eller har jag fel?

Körstilen kan säkert göra mycket på sig också..

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

2.2 i varmtryck är bra tycker jag. Mer så tappar iallafall jag lite för mycket grepp (på konbana) och mindre så blir dt för svampigt.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
David Lundin

Partiet efter depårakan och vid parisern är helt klart partiet jag hade mest problem att hitta rätt i!

Sen blev det bättre och bättre för varje pass, vissa kurvor kändes inte "bra" förrän typ slutet av sista passet, kändes som jag började få lite bättre koll på parisern då också. :)

EDIT:
Jim H: Det enda jag tycker är skumt är att däcken inte slitits på utsidan isåfall, för det borde de ha gjort.

Steffo: Ok så 2,2 funkar bra för dig? Isåfall kan jag ju försöka hålla mig där tills vidare!
Senast redigerad av David Lundin den 11 maj 2009, 17:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jim_H

Kan kanske vara lite svårt o se i och med du vände på däcken innan körningen =)

SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

David Lundin skrev:Partiet efter depårakan och vid parisern är helt klart partiet jag hade mest problem att hitta rätt i!

Sen blev det bättre och bättre för varje pass, vissa kurvor kändes inte "bra" förrän typ slutet av sista passet, kändes som jag började få lite bättre koll på parisern då också. :)

EDIT:
Jim H: Det enda jag tycker är skumt är att däcken inte slitits på utsidan isåfall, för det borde de ha gjort.

Steffo: Ok så 2,2 funkar bra för dig? Isåfall kan jag ju försöka hålla mig där tills vidare!

David jag tycker att du ska prova att köra med 2bar i varmtryck runt om,kanske max 2,1 inte mer än så,din bil väger ju inte mycket alls?! Jag körde på mina Falken Azenis med 2bar i varm tryck och det funkade helt ok och mina däck är inte ens rikgtiga r däck och min bil väger typ 150kg mer än din CTR.Så prova med 2bar och mer camber bak och det kommer att funka säkert...
Kolla däcktrycket varje gång du ska ut och köra,det räcker ju att bilen står ut i solen en halv timme att däcktrycket ska öka en aning...
Saud Omerovic
David Lundin

Jag får experimentera lite mer nästa gång, men det är samma som på Sturup, jag är så fokuserad på att köra att jag glömmer allt vad inställningar heter, då höll jag iaf koll på däckstrycket men glömde helt bort att jag hade justerbara dämpare, som stod på samma inställning jag kör på gatan med, dock kändes bilen så bra så jag har inte rört dem, den kunde varit mer överstyrd, men efter att ha slängt ur lite skit bak känns det som det blivit bättre :)

EDIT:
Jim_H skrev:Kan kanske vara lite svårt o se i och med du vände på däcken innan körningen =)
Mjo, men de har körts bra mycket mer på andra hållet, så det borde gå att se ändå.
Senast redigerad av David Lundin den 11 maj 2009, 18:08, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

SAUD TYPE R skrev:du kör alldelles för sakta genom hela partiet ;)
Ajrå, finns inget som eldar så mycket däck som att köra för sakta. Dont do it!
Användarvisningsbild
David Lundin

Haha, nää, jag kompenserade säkert genom att ha för hög ingångshastighet i kurvorna på resten av banan :P

EDIT: Det gick mycket bättre för mig att hitta rätt på Sturup, men Mantorp var klurigare av någon anledning!
Senast redigerad av David Lundin den 11 maj 2009, 18:42, redigerad totalt 1 gånger.
Koffe

se över körstil o däcktryck, på ercup bilen kör vi ca 1,5bar kalltrayck o då hamnar de runt 2,2 varma, detta på 205-50-15

vi körde ca 5 timmar på deltävling 1 innan vi bytte däck, egentligen hade vi inte behövt byta men gjorde de av nån anledning, dock om du tittar på din däcksida så är där pilmarkeringar, slitaget skall ligga innanför den pilen för optimalt grepp/slitage, visst våra däck fadar men klarar 5 timmar utan problem o detta var på sturup som är riktgit agresiv mot däcken
RoadRunner
Namn: Johan Tullare

Tjena David!

Det är jag som är din depågranne! :)

Jag kör med AEM CAI, JDM-låda (med diff), Spoons progressiva fjädrar, Ingalls camberkit bak, EBC red stuff fram och Ferodo DS2500 bak (originalskivor både fram och bak), that's it!

Tror inte att jag kör som en kärring ;) kollade lite snabbt på videofilmerna och jag ligger på höga 1.40 varv efter varv efter varv... vill ha mer powwa till raksträckorna! :)

Efter första passet så åkte jag till Statoil efter att ha kylt bromsarna och stått i depån en stund, vet inte om det räknas som kall- el varmtryck. Fyllde iaf mina R888 med 2.0 fram och 1.9 bak (hade visst bara 1.5 fram och 1.2 bak på första passet! hehe). Har original camber fram och -2.0 bak, tror jag. Ska försöka leta reda på pappret jag fick när jag ställde in det. Jag har bara bredd 205 på mina... kan det spela in kanske?
Civic Type R #19028
A E M | N e u s p e e d | B u d d y C l u b | S p o o n | D C S p o r t s | J ' s R a c i n g | R e c a r o | S p a r c o | I n g a l l s
Användarvisningsbild
David Lundin

Haha, nää, tror inte du körde som en kärring, därav smiley, vet en svart Subaru som inte tycker det heller :D

Hmm, 2,0 och 1,9 är rätt högt ändå... vore kul att veta vad det blev i praktiken på banan! Du verkar ha mycket mer tryck i bakdäcket än mig... Är det Cambervinkeln bak som gör att du får upp tempen mer där kanske? Hmm.

Mer Camber bak känns det definitivt som jag behöver oavsett. Funderar på om man skulle satsa på -2/-2 fram/bak (eller nåt annat som "borde" funka på CTR) eller om man skall laborera med trycket först...

Jag har 205/40-17 däck, samma som dig tror jag.
Senast redigerad av David Lundin den 11 maj 2009, 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag borde nog ha haft lite mer tryck i bakdäcken vid närmare eftertanke för att kompensera för att de inte blir alls lika varma samt balansera fästet lite. Hag har grymt grepp i bakvagnen jämfört med fram. Jag har -2 grader camber bak (om det inte ändrats sedan förra hjulinställningen), men bara -0,5 fram. Jag skulle behöva lite bättre grepp i fronten för att bättre kunna balansera bilen i kurvorna och få ut bakvagnen lite lättare när det behövs. Men eftersom man inte kan skapa bättre grepp i fronten annat än att hitta optimalt däcktryck så borde jag punpat lite hårdare bak för att tappa lite fäste där.

Det ska bli intressant att se vad camberkitet fram och en hjulinställning ger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
David Lundin

Om det bara är mindre justeringar har jag läst att runt 0,2-0,3 bar kan användas för att finjustera balansen på bilen så det är värt att tänka på!
Användarvisningsbild
Jim_H

David Lundin skrev:Haha, nää, tror inte du körde som en kärring, därav smiley, vet en svart Subaru som inte tycker det heller :D

Hmm, 2,0 och 1,9 är rätt högt ändå... vore kul att veta vad det blev i praktiken på banan! Du verkar ha mycket mer tryck i bakdäcket än mig... Är det Cambervinkeln bak som gör att du får upp tempen mer där kanske? Hmm.

Mer Camber bak känns det definitivt som jag behöver oavsett. Funderar på om man skulle satsa på -2/-2 fram/bak (eller nåt annat som "borde" funka på CTR) eller om man skall laborera med trycket först...

Jag har 205/40-17 däck, samma som dig tror jag.
Det är ju precis det jag har försökt förklara för dig David :D

Användarvisningsbild
David Lundin

Haha, jag hör dig, men framhjulen är klart värst, för bilen blir snarare mer understyrd än överstyrd när däcken började krokna ;)

Känns som jag börjar med trycket oavsett, det är så enkelt att testa trots allt!

Skall se om jag inte kan ta mig till Anderstorp den 28e så kan jag testa där :)
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Hur fan kör ni gubbar? :D

Jag körde med 2.2 runt om (och det var efter avkylning på landsvägen utanför) och jag hade då inte problem med greppet... Inte heller dämparna (ställbara i hårdhet). Jag körde helt sonika på min gatinställning (6 klick från hårdaste med mina Tein Mono Flex runtom).

Visst, jag är ju inte direkt nya Kenny Bräck, (inte för att ni andra är det heller :P) men jag tycker ändå att man får börja med vad man har + lite camber. (Sedan kan jag skvalra med att Kenny har hjälpt mig lite ltie med tekniken men det märks nog inte...) 8)
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Skriv svar