NY och dum
Här sitter jag ny och dum har inte ens fåt min första Honda än men funderar på den kommande tiden med min nya (flickvän) om jag vill köra på en ban träff (varit sugen rätt länge) så gäller inte min försäkring då eller?
Även inte om det är en tränigs runda (ej tidtagning eller dyllikt) om jag har förståt det rätt?
Finns det nåt sätt att skafa en tilllägs försäkring eller nåt? känns rätt dumt att spela rysk rollet om typ 300.000 bil :crybaby:
Även inte om det är en tränigs runda (ej tidtagning eller dyllikt) om jag har förståt det rätt?
Finns det nåt sätt att skafa en tilllägs försäkring eller nåt? känns rätt dumt att spela rysk rollet om typ 300.000 bil :crybaby:
Kristoffer Larsson
S2000 -07
S2000 -07
folksams försäkring täcker förarutveckling på bana men såfort det nämns tävling eller träning inför tävling försvinner deras försäkring. dock försöker dom säkert slingra sej ur om du skulle krasha, men du har rätten på din sida iaf.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Finns ingen försäkring som täcker skador på bilen vid bankörning om det inte står klart och tydligt i ditt försäkringsbrev.
Mitt råd är att inte ta ut dyrare bil på banan än man har råd att förlora, för olyckan kan vara framme.
Mitt råd är att inte ta ut dyrare bil på banan än man har råd att förlora, för olyckan kan vara framme.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Våra träffar går under förarutveckling/träning, det är endast ditt bolag som kan avgöra vad som är ok eller inte. Hastigheten är ju betydligt högre än 70Km/h.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
känns nästa som alla försäkringbolag försöker uppmuntara folk till Streetracing då det sker på allmen väg och det är bara att säga att jag gjorde en fel bedömning när jag körde om den andra killen och hamna i grova kanten :wallbash:
Senast redigerad av K.Larsson den 18 augusti 2007, 09:38, redigerad totalt 1 gånger.
Kristoffer Larsson
S2000 -07
S2000 -07
jag pratade med en som jobbar som skade reglerar tjofräs nånting på folksam och han sa att om det inte är tävling eller träning inför tävling så är det fullt godkänt att köra på bana och fortfarande ha försäkring.. alltså ingen tidtagning eller något sånt får förekomma, och det gör det ju heller inte på våra träffar.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
jag har kört av försäkrad hos folksam, har dessutom fått ersättning.
svart på vitt
svart på vitt
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 129 times
- Been thanked: 52 times
Om man har rätt skadereglerare går det säkert att få ersättning, det värsta är nog om man skadar någon annan enligt mig.
Vissa bolag gäller tafikförsäkringen men inte Vagnskadan.
Själv ska jag ringa runt och kolla detta innan nästa år så man VET att försäkringen täcker alla skador.
Vissa bolag gäller tafikförsäkringen men inte Vagnskadan.
Själv ska jag ringa runt och kolla detta innan nästa år så man VET att försäkringen täcker alla skador.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
OBS! Se även till att få det skriftligt! och få namn på den man pratar med osv osv, om olyckan är framme så kommer försäkringsbolaget slingra sig om dom kan, har man inga bevis att man fått lov av försäkringsbolaget så kommer dom vända sig imot en med ett handslag.
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
-
Pebexxa
- Bil: S2000
- Namn: Anders Rehnström
ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men måste få detta klart för mig
i den s.k "honda försäkringen" får man köra på bana med den? det är vad jag har hört från folk som har tecknat hondaförsäkring... har dem rätt eller har dem fel?
i den s.k "honda försäkringen" får man köra på bana med den? det är vad jag har hört från folk som har tecknat hondaförsäkring... har dem rätt eller har dem fel?
Anders Rehnström
Honda S2000
Honda S2000
-
Pebexxa
- Bil: S2000
- Namn: Anders Rehnström
Samma här.Mooseman skrev:<!--quoteo(post=427429:date=19 Aug 2007, 13:19:48:name=PatrikGBG)--><div class='quotetop'>CITERA(PatrikGBG @ 19 Aug 2007, 13:19:48) [snapback]427429[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->jag har kört av försäkrad hos folksam, har dessutom fått ersättning.
svart på vitt
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
är detta hondaförsäkringen?
Anders Rehnström
Honda S2000
Honda S2000
-
Johan Östensson
- Namn: Johan Ostensson
Samma här.Mooseman skrev:<!--quoteo(post=427429:date=19 Aug 2007, 13:19:48:name=PatrikGBG)--><div class='quotetop'>CITERA(PatrikGBG @ 19 Aug 2007, 13:19:48) [snapback]427429[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->jag har kört av försäkrad hos folksam, har dessutom fått ersättning.
svart på vitt
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Får man fråga vilken typ av evenamang detta var och hur de beskrevs för försäkringsbolaget? Gärna PM om det är känsligt.
Ringde just till Folksam och hörde, och enligt mannen jag pratade med skulle helförsäkringen gälla till 100% så länge länge det inte var tävling eller träning inför.
-
PatrikGBG
det var en bankörning, precis som alla Hondaklubbens...utan tidtagning...klassades som "förarutbildning" enligt bolaget.
och jag e inte ensam hos folksam med ersättning vid olycka på banan...de e skitbra!
iofs va min skada väldigt liten, men än dock betald...
och jag e inte ensam hos folksam med ersättning vid olycka på banan...de e skitbra!
iofs va min skada väldigt liten, men än dock betald...
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
Johan Östensson
Det låter ju bra. Ska ta och göra "ställ av i ett dygn"-tricket framöver så man kan byta innan förfallodatum.
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
De ringde från trygg-hansa idag och jag passade på att fråga dem, deras försäkring täckte också olyckor på banan. De brydde sig inte om hur och vart jag körde:-) Dock fick det inte vara tävling precis som ni andra nämnt...
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
-
Johan Östensson
Det var konstigt. Just Trygg-Hansa är ju kända för att ej försäkra någonting som sker på bana. Från deras <a href="http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame11207.html" target="_blank">villkors-PDF</a>:christer_carlsson skrev:De ringde från trygg-hansa idag och jag passade på att fråga dem, deras försäkring täckte också olyckor på banan. De brydde sig inte om hur och vart jag körde:-) Dock fick det inte vara tävling precis som ni andra nämnt...
<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
När gäller inte trafikförsäkringen
- *snip*</li>
- motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning
eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde</li> - *snip*</li>
Om inte ens trafik gäller så ersätter de antagligen inte ens den stackare man råkar köra på, om olyckan är framme.
Det är därför jag ska byta bort TH. Du borde nog försöka få skriftligt på att försäkringen verkligen gäller.
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
ja sedär ja...lita aldrig på en försäljare, för dem är allt möjligt 
Nu har jag inte Trygg Hansa idag, men när det är dags att byta så får man kolla runt igen.
Jo, jag frågade t.o.m om han var tvungen att kolla upp det innan han svarar, han var helt säker och sa att jag fick köra hursomhelst med bilen. Han förstod vad jag menade med att köra på bana också.
Men, det som står på papper är det som gäller, så är det bara...nu skulle de skicka mer info och jag får väl läsa det finstilta. De har tydligen ändrat att man kan få en hondaförsäkring numera.
Nu har jag inte Trygg Hansa idag, men när det är dags att byta så får man kolla runt igen.
Jo, jag frågade t.o.m om han var tvungen att kolla upp det innan han svarar, han var helt säker och sa att jag fick köra hursomhelst med bilen. Han förstod vad jag menade med att köra på bana också.
Men, det som står på papper är det som gäller, så är det bara...nu skulle de skicka mer info och jag får väl läsa det finstilta. De har tydligen ändrat att man kan få en hondaförsäkring numera.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Medlem #1538
-
PatrikGBG
det mest intressanta där var väl ändå att inte försäkringen gäller vid övningskörning...bra bolag!
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
"övningskörning inom inhägnat tävlingsområde" ja. I trafik så får vi allt hoppas att den gäller vid övningskörning.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
fredde199
- Namn: Fredrik Gustafsson
- Been thanked: 2 times
Har för mig att det avhandlats förut men Mantorp mm är inte avhängnade områden förutom vid speciella evenemang såsom STCC och liknande och inte när vi hyr banorna.Asse skrev:"övningskörning inom inhägnat tävlingsområde" ja. I trafik så får vi allt hoppas att den gäller vid övningskörning.
Men som alla sagt tidigare är det bäst att kolla med FB innan ( eller så skaffar man en flickvän om jobba med försäkringar :whistling: )
Hpc 166
Sthlm divisionen
Sthlm divisionen
-
Johan Östensson
Själv har jag nu framgångsrikt bytt bolag innan förfallodatum. Det blev SalusAnsvar, nån tusenlapp dyrare än TH per år men mycket trevligare inställning till kulkörning, iaf enligt mannen jag pratade med som började fråga om det var nåt drag i CTR
(och så verkar det vara Porsche-folkets favvobolag).
Som visats i diskussioner på rejsa.nu är ju själva trafikförsäkringsdelen reglerad i lag, och den ger försäkringsbolagen rätt att neka ersättning på bana, om de vill. Man kan liksom inte avtala bort en lag. Så om det verkligen händer nåt får man väl se vad det blir för ersättningar, men tyckte ändå det kunde vara värt lite krångel för att se till att man INTE har ett bolag som verkligen tokdissar bankörning (TH).
Bäst är nog att se till att man har en vettig personförsäkring som täcker bankörning och sen se det som man kör med bilen oförsäkrad. Då slipper man iaf obehagliga överaskningar
Som visats i diskussioner på rejsa.nu är ju själva trafikförsäkringsdelen reglerad i lag, och den ger försäkringsbolagen rätt att neka ersättning på bana, om de vill. Man kan liksom inte avtala bort en lag. Så om det verkligen händer nåt får man väl se vad det blir för ersättningar, men tyckte ändå det kunde vara värt lite krångel för att se till att man INTE har ett bolag som verkligen tokdissar bankörning (TH).
Bäst är nog att se till att man har en vettig personförsäkring som täcker bankörning och sen se det som man kör med bilen oförsäkrad. Då slipper man iaf obehagliga överaskningar