Läsa på högskola

För Topics som ej är motorrelaterade
Jontis
Namn: JonasSundgren

Funderar allvarligt på att börja plugga.
Helst i stockholm, men även Malmö och Göteborg kan tänkas.
Tyvärr så har jag bara grundläggande behörighet.

Har tittat på Stockholms universitet och fastnat för deras Data/IT utbildningar.
<a href="http://sisu.it.su.se/search/print_info/SITKK" target="_blank">Kandidatprogram i IT och kommunikationsvetenskap</a>

<a href="http://sisu.it.su.se/search/print_info/SDSVK" target="_blank">Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram</a>

<a href="http://sisu.it.su.se/search/print_info/SDATK" target="_blank">Kandidatprogram i datavetenskap</a>

<a href="http://sisu.it.su.se/search/print_info/SPELK" target="_blank">Kandidatprogram i datorspelsutveckling</a>

Vad tror ni?
Min stora skräck är "studier utan poäng", alltså en examen med skulder som inte leder till arbete...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Krister

Känner personligen inte att studier är rätt väg för en anställning i databranschen... kanske om man vill bli systemvetare men hur är anställningssituationen där?

Då är det bättre att lägga studierna på lite MS certifieringar så att du kan komma ut som konsult eller dylikt.

Men det är den bransch jag är i... systemvetare hamnar ofta på andra ställen... om någonstans.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Kul Jontis!

Studier är aldrig fel, även om du inte kommer att få jobb inom det du har pluggat till, så kommer du alltid att ha en fördel av dina studier.

Dvs en ökad och breddad kunskap har man alltid använding av, framför allt visar det arbetsgivarna att du har ambitioner och potential och drivkraft.

Studier på annan ort när man har barn/familj är något jag starkt avråder ifrån.... Det blir knappast enklare då, det kan vara tufft nog ändå!

1. Vid val av studieinrikting, så rekomenderar jag dig starkt att tänka på vad som är roligast att plugga, det blir lättare studier och du har lättare att bli riktigt duktig på din val.

2. Att tänka på är även att inte välja för snäv/smal branch (som jag kan tycka att spelutveckling är) då det är mycket tuffare att få jobb. Detta undantaget om detta är din stora passion i livet.

3. Försök att undvika 3åriga utbildningar som är för snarlika de 5åriga utbildningarna. Dessa kommer du aldrig att kunna konkurrera mot.

Lycka till/ Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Jontis

Christer> Tänk att jag "visste" vad du skulle svara. ;)
Finns det MS certifieringar som är godkända av CSN?

Richard> Om det blir gbg eller malmö så tar jag familjen med mig, möjligheterna för nettan att byta kontor ärtämligen goda. :)
Spelutveckling låter j-vligt smalt men går att överföra till reklam och film bland annat. Men visst vore det lite av en dröm att sitta på Dice och jobba med framtidens Battlefield spel. :D
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Krister

Vet ej, men har hört om finansierade kurser.

Grejen är att i slutet av 90-talet när alla it-konsulter tjänade större pengar än de flesta så skulle alla bli it-konsult... jag har jobbat med f.d. dagisfröknar, elektriker, tågmekaniker, snickare osv osv och en sak är gemensam... de har tagit någon sorts "pc-samordnar"kurs som gått igenom lite av mycket och sen har de försökt sig på att jobba med något de själva inte ens har något intresse av... i slutändan har de slutat för de jobbat med något de inte brinner för medans deras bordsgranne växte upp med ett tangentbord i spjälsängen.

Mitt råd är att kolla vad du brinner för och vill jobba med och sedan utbilda dig inom det. Att bara läsa för att ha läst något kommer sällan ge något.

Sen att studera när man har familj, du kommer ha mindre tid, mindre pengar och klart längre startsträcka... något att ha i bakhuvudet.

Angående spelbranschen så skall du veta att det finns de som spelat dataspel sedan barnsben som känner samma sak... du har många geeks att tävla mot i en tämligen liten bransch... (liten i sverige alltså).

Kör:
Jontis

Mitt stora problem är att jag är lite intresserad av väldigt mycket. Had gärna vänt på det om jag kunnat.

Vad det gäller tid och pengar så har du ingen aning om vad jag gör idag.
Vad kan ha fått mig att fundera på studier? :hmm:

Är väl medveten om att spelbranschen är väldigt liten i sverige.
Tror dock att den utbildningen ger mig kunskaper som går att använda utanför spelvärlden.
Är inte eller omöjlig att flytta till ett annat land eller världsdel efter utbildningen. :)
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Krister

Men kunskaperna du söker finns det väl bättre utbildningar för.

När det kommer till utbildning så skulle jag själv istället kolla vad IHM har att erbjuda... där är du näst intill garanterad arbete efter studierna.
Däremot är det förmodligen inte finansierat via CSN.

Säger inte att jag vet vad du jobbar eller sysslar med just nu, vet bara att du i alla fall tidigare jobbade på Expert... innan det på tryckeriverksamhet... utbildad till Bilmek... även sysslat lite med biltrimning och stylingprylar... och då känner jag dig inte särskilt väl.
(Denna text tar jag gärna bort om du vill)

Vad jag menar är att skall du studera till något skall det helst vara något du verkligen vill hålla på med för jag har som sagt sett för många som pluggat till datajobb bara för att de tror att man tjänar massa pengar på kort tid... de brände ut sig snabbare än snabbast för de höll på med saker de inte hade något intresse av.
Säger inte att just det stämmer på dig, säger bara att det är vad jag sett andra göra.... alltså mer som råd och tips och inte uppmaningar.

Kör:
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Du verkar ju vara redo att göra saker iaf, så länge man är flexibel går allt att lösa.

Se bara till var du än hamnar att det är en beprövad utbildning och inte något helt nytt de testar då man hör en del skräckhistorier av folk som läser lite smalare "nya" utbildningar som t ex spelutvecklare. Alltså undvik nystartade program på mindre skolor som pesten, eller hör dig åtminstone för med folk som pluggar där idag och få lite grepp om situationen där. Ibland känns det som mindre skolor försöker locka elever med spännande program som dataspelsutveckling bara för att få in pengar, men utan att ha en vettig plan för utbildningen, bra lärare etc.
Senast redigerad av David Lundin den 19 februari 2009, 15:44, redigerad totalt 1 gånger.
Jontis

Jag är inte på någotvis fast i data-träsket.
Det är dessa utbildningar jag hittat än så länge.

Jag söker inte utbildningar för att snabbt kunna tjäna en massa stålar utan för att kunna
skaffa mig ett vettigt jobb med goda framtidsutsikter.

Är lite allergisk mot smala utbildningar. Kollat på Retorikkonsult programmet och det verkar jävligt kul,
men som sagt, jävligt smalt...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Krister

Precis, och det var inte vad jag ville säga heller att du var ute efter snabba pengar... det jag ville försöka få fram var att du inte skall plugga till något du själv inte vill jobba med.

Hade jag själv varit i din situation att jag funderade över att studera så hade jag helt klart pluggat marknadsföring, ledarskap och lite sådant... kanske lite mer projektledning än det jag har tidigare... Du med din erfarenhet kanske skulle sikta in dig på management istället?

Annars skulle jag själv vilja jobba med bilar/mc om jag inte jobbade med datorer... men det lär ju aldrig hända.

Kör:
Jontis

Läsa ledarskap's inriktade utbildningar kräver Samhälle A, vilket jag inte har. :(

Har tidigare sökt KY-utbildningar typ Inköpare, grafiker men utan framgång...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Krister

Ja du, lätt är det inte.
Gå till någon sån där studievägledare som kanske kan hjälpa till... ett steg kanske är att läsa upp vissa ämnen.

Kör:
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Då röstar jag för det absolut tråkigaste, men långsiktigaste och med mest valmöjligheter. Läs in behörigheter på komvux till det du verkligen vill göra, och gör det kvälls tid eller på distans. Då lär du dig studieteknik under denna period, du är redan inkörd på studier och skulle du inte orka med det hela har du inte förlorat mer än du hade tidigare.

Att läsa på universitet eller högskola ger dig en helt annan insikt och tankeverksamhet än bara själva poängen du får. Det jag upplever som mest frustrerande bland arbetskamaret utan akademiska studier är bristen på perspektiv och att tolka gråzoner. Man måste tyvärr ha en grym egenkänsla för kritiskt tänkande om man ska inneha denna kunskap utan att ha läst eller studerat aktivt under en längre tid.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Krister

Mycket bra alternativ Scotte... som vanligt.

Håller med om bristen på perspektiv och gråzoner för de som inte läst... många men långt ifrån alla.
Däremot så de som är färska från studier och inte arbetat innan har många andra brister som jag bara kan bli galen på... "så här går det till... det har jag läst" typ.

Det enda jag kan ångra här i livet (jag är inte personen som ångrar saker, inte ens skinnbrallorna på hpc sthlmpartyt för några år sedan) är att jag blev så skoltrött och därmed inte studerade vidare när jag var yngre. Jag har försökt kompensera detta med kurser och en ständig informationshunger och att försöka lära av andra... men det blir aldrig samma sak. Skulle jag få möjligheten att läsa vidare så vete sjutton om jag inte skulle ge det ett försök... men jag är nog för bekväm med hyffsad lön och ett jobb med en framtid för att kliva av och lägga en massa år på att läsa. (skulle behöva läsa upp behörighet först)

Kör:
Charly

M Scotte skrev:Då röstar jag för det absolut tråkigaste, men långsiktigaste och med mest valmöjligheter. Läs in behörigheter på komvux till det du verkligen vill göra, och gör det kvälls tid eller på distans. Då lär du dig studieteknik under denna period, du är redan inkörd på studier och skulle du inte orka med det hela har du inte förlorat mer än du hade tidigare.

Att läsa på universitet eller högskola ger dig en helt annan insikt och tankeverksamhet än bara själva poängen du får. Det jag upplever som mest frustrerande bland arbetskamaret utan akademiska studier är bristen på perspektiv och att tolka gråzoner. Man måste tyvärr ha en grym egenkänsla för kritiskt tänkande om man ska inneha denna kunskap utan att ha läst eller studerat aktivt under en längre tid.
I second that!

Visst finns det tomtar inom de med formell utbildning också men grymt många "självlärda" har ett trist tänk.
Jag har läst informatik och kan egentligen mest bara ge tips inom det området även om jag även arbetat som supporttekniker när det var ont om jobb (för nyexaminerade).
Det största hotet just nu, jag antar att det är det du menar krister när du säger "om någonstans" för systemvetare att en del jobb flyttar utomlands till exv. indien. Men det hotet gäller förmodligen alla då även drift & support kan flytta utomlands.
Just nu är läget något skakigt men IT-branschen verkar klara sig klart bättre än alla andra branscher, och då arbetar jag i västsverige som är det pissigaste stället i sverige just nu på jobbfronten.
Men många arbetsgivare kräver formell utbildning på mellan 3 och 5 år det är fakta. Jag antar att det är förmågan att kunna lära som utvecklas (något scotte även var inne på).
Den stora frågan är Jontis är exakt vad vill du jobba med? Och kan du tänka dig att lägga 3-5 år på att komma dit?
Jag kan svara på fler frågor om du är intresserad av vad man sysslar med som systemutvecklare/konsult :).

Just datorspelsbranschen är nog stenhård just nu och de allra flesta som arbetar där är grymt skillade, stor skillnad på folk som arbetar med systemutveckling, där finns många tomtar som nätt & jämt får ihop det så kunden blir nöjd.
Jag känner folk som arbetar både på EA-games & DICE och det jag hört är att det är en tuff bransch, dock så lär den vara grymt rolig.
:)
Medlem 427
fredde199
Namn: Fredrik Gustafsson
Been thanked: 2 times

Krister skrev:Men kunskaperna du söker finns det väl bättre utbildningar för.

När det kommer till utbildning så skulle jag själv istället kolla vad IHM har att erbjuda... där är du näst intill garanterad arbete efter studierna.
Däremot är det förmodligen inte finansierat via CSN.
IHM har också avgiftsfria utbildningar som även är studiemedelsberättigade...
Vet inte om denna kan vara nåt för dig, men bara ett förslag.

<a href="http://www.ihm.se/businesscollege/Sidor ... nator.aspx" target="_blank">http://www.ihm.se/businesscollege/Sidor ... or.aspx</a>

Dock måste du nog läsa upp Samhällskunskapen, men som Scotte och Patrik föreslog är det kanske inte fel att ta det på distans eller kvällstid så man kommer in i pluggandet
Hpc 166
Sthlm divisionen
Skriv svar