Tjena.
Nu när jag har fått köpt mig ett hus ska jag försöka mig på att koppla in alla teknik saker i mitt stora vardagsrum.
Det som ska kopplas in är
Projektor med 2 hdmi in
Tv med 1 hdmi in
Ps3 med hdmi (Ljud optisk)
Inspelningsbar Hd box 1hdmi ut (canaldigital) (Ljud coax)
Xbox360 med componentcable till tvn och lågnivå från tvn till förstärkaren.
Jag skulle vilja ha allt igenom min förstärkare en (1år gammal) Yamaha HTR-6230 som har 2 hdmi in och 1 ut. av nån anledning får jag inte med mig ljudet ut på hdmi??
Hur ska jag koppla detta smidigast för att kunna kolla på tvn samtidigt som jag har ps3 igång på projektorn?
Behöver jag några splittrar? eller är det en ny förstärkare som behövs?
Det är så många år sedan jag höll på med detta så jag har tappat allt typ.
Hoppas nån vänlig själ som kan detta har lust att hjälpa mig att fundera hur jag ska göra detta smidigast utan att behöva fiffla med kablar varje gång.
Hjälp hur ska jag koppla mitt hemmabio bäst??
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Vissa förstärkare som har hdmi klarar andå inte av att ta emot ljudet via den utan kan endast skicka vidare ljudet. Detta vet jag då jag hjälpte min morbror för typ 1 månad sen med att köpa ny förstärkare och vi råka ut för detta, om jag inte minns fel var det en Yamaha också!
Så mitt starka tips är att först kolla ifall du kan ta emot ljud via hdmi. Kan du ej det skulle jag köpa en ny. Finns med typ 4 hdmi in om inte mer nuförtiden.
Iaf, kör alla ljud kablar till förstärkare. Vilket i ditt fall blir optiskt från xbox, ps3 och hdbox.
Från förstärkare kopplar du en hdmi ut till en switch som går 1 hdmi till 2 hdmi för att kunna visa samma bild via samma kabel.
Tex denna. http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,674000000
Då kommer du kunna välja antingen titta på prylarna via förstärkare eller via tvn eller samtidigt :p
Tror jag fick med allt.
Så mitt starka tips är att först kolla ifall du kan ta emot ljud via hdmi. Kan du ej det skulle jag köpa en ny. Finns med typ 4 hdmi in om inte mer nuförtiden.
Iaf, kör alla ljud kablar till förstärkare. Vilket i ditt fall blir optiskt från xbox, ps3 och hdbox.
Från förstärkare kopplar du en hdmi ut till en switch som går 1 hdmi till 2 hdmi för att kunna visa samma bild via samma kabel.
Tex denna. http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,674000000
Då kommer du kunna välja antingen titta på prylarna via förstärkare eller via tvn eller samtidigt :p
Tror jag fick med allt.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
-
Kimzz
- Bil: Integra Type-R DC5
- Namn: Kim Huseby
- Been thanked: 1 time
Tackar, ska prova detta och se hur det blir. Är lite jobbigt med för mycket prylar.
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Kontakt:
För att kunna ha två in-källor samtidigt som två ut-källor kommer du behöva två A/V receivers. Såvitt jag vet finns det ingen som klarar av att köra ut två samtidigt.
Sen för att kunna mata ut till proj och tv så måste du ha två HDMI ut, vilket du tydligen inte har idag. Köpa nytt med andra ord. HDMI switchar ska man tydligen akta sig för, har inte provat det själv men det ska bara vara jäkelskap tydligen.
Din A/V receiver verkar vara av enklare typ, du får gå upp i +~5k klassen (om inte mer till å med) för att få en som tar med ljud, bild och har några fler in och kanske utgångar.
Sen för att kunna mata ut till proj och tv så måste du ha två HDMI ut, vilket du tydligen inte har idag. Köpa nytt med andra ord. HDMI switchar ska man tydligen akta sig för, har inte provat det själv men det ska bara vara jäkelskap tydligen.
Din A/V receiver verkar vara av enklare typ, du får gå upp i +~5k klassen (om inte mer till å med) för att få en som tar med ljud, bild och har några fler in och kanske utgångar.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Kontakt:
Har faktis kört den hdmi switchen jag rek. funkade bra så länge man inte har HTPC
och sen hade jag problem med att jag fick stereo ljud från digital boxen och inte 5.1 men det kanske finns bättre varianter på detta
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
-
Kimzz
- Bil: Integra Type-R DC5
- Namn: Kim Huseby
- Been thanked: 1 time
men nu kör jag ljudet genom optisk på ps3 och coax på hdbox så det är inga problem med ljudet. från xbox360 kör jag bara vanligt stereo ljud för där sitter grabben och spelar.
Bilar i min ägo:
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
- .:Gurra:.
- Bil: Vti HB -92
- Namn: Gustav Karlsson
Har själv haft lite problem med ljudet ifrån min bärbara (bilden funkar kanon) och tror jag kom fram till att det var en för gammal HDMI version (läs på http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI) i datorn. Slutade med ny dator iaf. 
Det finns ju HDMI thru (tror ja det kallas) nu så recivern inte behöver vara på för att man tex ska kunna kolla på tv genom boxen fast att det går genom recivern men vad jag vet så finns det inte någon som klarar av att köra ut två källor samtidigt.
Tycker att det låter som att du ska köpa dig en ny förstärkare.
Kör själv på en Onkyo 808 som jag är riktigt nöjd med.
Jag har tex internett radio i min vilket jag andvänder ganska flitigt. Den har även tillgång till all musik på min dator.
Det finns ju HDMI thru (tror ja det kallas) nu så recivern inte behöver vara på för att man tex ska kunna kolla på tv genom boxen fast att det går genom recivern men vad jag vet så finns det inte någon som klarar av att köra ut två källor samtidigt.
Tycker att det låter som att du ska köpa dig en ny förstärkare.
Kör själv på en Onkyo 808 som jag är riktigt nöjd med.
Jag har tex internett radio i min vilket jag andvänder ganska flitigt. Den har även tillgång till all musik på min dator.