RCA out/in ?

Diskussioner om styling och stereo.
Janu4ri

eftersom jag inte fått någon klarhet i detta startar jag nu en ny tråd.

finns det något enklare vis att koppla slutsteg på CTR GTn än att lödda RCA på kretskortet ?

har läst en del trådar ang ämnet men ej fått någon klarhet i hur det ligger till

har basar/steg liggandes sedan innan, men vet inte om det kommer gå att koppla in i min nya CTR GT !?

söker ett uttömmande svar så jag vet vad som gäller angående detta.

EDIT: Hur har ni andra CTR GT ägare gjort när ni kopplat in slutsteg i era bilar ?

Mvh
Senast redigerad av Janu4ri den 18 juni 2009, 04:44, redigerad totalt 1 gånger.
<a href="http://www.garaget.org/Helsingborg" target="_blank">Garaget.Org</a>
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Högnivå är det vanligaste.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Janu4ri

M Scotte skrev:Högnivå är det vanligaste.
om man inte har högnivå på sina slutsteg då ?
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Det finns högnivå till lågnivå adaptrar att köpa, brukar kosta nån hundring bara.
Ricer Superstar

Janu4ri

Ricer Superstar skrev:<a href="http://www.mds.se/?artnr=HLA200" target="_blank">http://www.mds.se/?artnr=HLA200</a>
har ni erfarenhet av den modulen ?

får man ut nått bra ljud med den och påverkar den de andra högtalarna ? (eftersom den kopplas in på dem)

borde bli sämre ljud rent teoretiskt, men antar att det är bättre än inget ;)

någon som vet hur många volt den modulen ger ut ? .. ska ner till kalle o kruda på MDS imorgon och snacka med dem.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Självklart blir ljudkvaliten lidande men som sagt bättre än ingenting.
BRL har en billigare variant annars om du är tveksam.
Janu4ri

fonzeka skrev:Självklart blir ljudkvaliten lidande men som sagt bättre än ingenting.
BRL har en billigare variant annars om du är tveksam.
jag kollade lite noggrannare på mina steg idag, har högnivå kontakter på båda stegen.. fast har bara hittat den ena kontakten.. får ut och gräva i förådet senare om jag kan hitta den till andra steget oxå

annars får jag köra med 1st högnivå in på ena steget och vidare med RCA out till andra steget

någon som vet om man förlorar ljud på det att skicka vidare signalen från ena steget till det andra ?

tänkte koppla in orginal högtalarna på det andra steget (4-kanals) .. är det lönt eller kommer inte orginal högtalarna palla mycket mer än vad stereon ger ut ?
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

Jag skulle säga att orginalhögtalarna inte klarar av mycket mer än det som stereon levererar.

Jag har ju bytt alla mina högtalare utom twittrarna i dörrarna. Iomd så kopplade jag även vidare högnivån bak till ett högnivå->lägnivå filter från BRL. På det kopplade jag sedan ett slutsteg och sedan vidare min sublåda. Det blev bättre än original men det märks att stereon inte orkar driva högtalarna när man försöker dra på lite grann.

Gällande om du kopplar lågnivå vidare mellan stegen så skall det inte göra någon skillnad det är ju lågnivå. Men tappar du inte all fader funktionalitet om du skickar exempelvis bak signalerna till ett slutsteg och sedan vidare till ett 4-kanals steg?
Själv vill jag styra allt från radion så jag hade tagit ut signalerna fram till ett framsteg och bak till ett 4-kanalbaksteg plus subben isåfall

Men jag är ju bara en glad amatör ;-)
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Janu4ri

G4il1 skrev:Jag skulle säga att orginalhögtalarna inte klarar av mycket mer än det som stereon levererar.

Jag har ju bytt alla mina högtalare utom twittrarna i dörrarna. Iomd så kopplade jag även vidare högnivån bak till ett högnivå->lägnivå filter från BRL. På det kopplade jag sedan ett slutsteg och sedan vidare min sublåda. Det blev bättre än original men det märks att stereon inte orkar driva högtalarna när man försöker dra på lite grann.

Gällande om du kopplar lågnivå vidare mellan stegen så skall det inte göra någon skillnad det är ju lågnivå. Men tappar du inte all fader funktionalitet om du skickar exempelvis bak signalerna till ett slutsteg och sedan vidare till ett 4-kanals steg?
Själv vill jag styra allt från radion så jag hade tagit ut signalerna fram till ett framsteg och bak till ett 4-kanalbaksteg plus subben isåfall

Men jag är ju bara en glad amatör ;-)
man tappar väl all fader funktionalite när man kör med högpass... bästa är ju om man kopplar in steget som driver basen på en egen sub utgång och rear vs front på stegen som driver fram/bak..

men man får kompromissa lite och prioritera vad man tycker är viktigast.

vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra med ljudet. . känns lite diffust de här :D

enligt brossan skulle det finna fördraget RCA under mittkonsolen på 08orna.. stämmer detta ????
101crx
Namn: Jimmie thungren

M Scotte skrev:Högnivå är det vanligaste.

hög nivå converter fanns på biltema..
Jimmie thungren
rolle83
Bil: Civic Type-r Championship White
Namn: Roland Johansson

Jag är också förvirrad på vad som gäller... Beställde en CTR CW som jag får i feb och vill gärna byta ut högtalarna och driva dom med mitt 4kanals steg som jag har samt koppla in ett mono steg och en smidig bas med bra tryck i (tips välkomna) utan att förlora allt lastutrymme. Har inte riktigt förstått hur man kopplar högnivå/lågnivå? Ni får gärna förklara på dagis nivå :) Mina steg är Kicker ZX750.1 och JBL GTO-504. Har dom det som krävs för en sådan inkoppling? Vad är det för storlek på högtalarna som sitter i och är det någon speciell begränsning på djup som man bör ta hänsyn till?
Roland Johansson
Scorpio86

Köp en ordentlig 2-DIN HU istället för att hålla på med konverters och lödning i org stereon
Honda Tekniker.
Åker riktigt bil på sommaren. Audi
Janu4ri

Scorpio86 skrev:Köp en ordentlig 2-DIN HU istället för att hålla på med konverters och lödning i org stereon
oj, gammal tråd.. jar steg o basar inkopplade sen länge... nää.. orginalstereo äger!

så slipper man inbrott oxå!
rolle83
Bil: Civic Type-r Championship White
Namn: Roland Johansson

Janu4ri skrev:<!--quoteo(post=577918:date=20 Jan 2010, 01:58:26:name=Scorpio86)--><div class='quotetop'>QUOTE(Scorpio86 @ 20 Jan 2010, 01:58:26) <a href="index.php?act=findpost&pid=577918"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Köp en ordentlig 2-DIN HU istället för att hålla på med konverters och lödning i org stereon
oj, gammal tråd.. jar steg o basar inkopplade sen länge... nää.. orginalstereo äger!

så slipper man inbrott oxå!
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jasså du kör med orginal stereon? tappar man något i ljudkvalitet? Har du några bilder på hur du har byggt? Vad har du för grejer? Bytte du ut högtalarna också eller behöll du dom som satt orginal? Samt hur kopplade du in dig på orginal stereon? Är väldigt nyfiken då jag får min nya CTR CW om ett par veckor!
Roland Johansson
pr0ny
Namn: Ronny P

Men beställer en icelink eller liknade på ebay som man pluggar i ut-taget för cd-växlare på orginalstereon, högivå är för människor som nöjjer sig med just biltema.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Janu4ri

pr0ny skrev:Men beställer en icelink eller liknade på ebay som man pluggar i ut-taget för cd-växlare på orginalstereon, högivå är för människor som nöjjer sig med just biltema.
Nej, det gör man inte.. för där kopplar man in Xcarlink/dice R3 som jag har för att kunna ansluta sin iphone till stereon!

Rolle83:

fråga: sså du kör med orginal stereon? tappar man något i ljudkvalitet? Har du några bilder på hur du har byggt? Vad har du för grejer? Bytte du ut högtalarna också eller behöll du dom som satt orginal? Samt hur kopplade du in dig på orginal stereon? Är väldigt nyfiken då jag får min nya CTR CW om ett par veckor!

Svar: Japp.. nej, inte märkbart (inte rekomenderat om man ska tävla i ljud, då kanske man märker skillnad).. nej (kommer).. jag behöll alla orginal högtalare, skruvat ner basen på min och kör all bas genom steget till basarna så inte orginal högtalarna tar styk.. jag kopplade in mig på bakhögtalarna..
Skriv svar