Ska köpa ny CTR
Hej!
Jag ska köpa mig en CTR och har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.
Jag har varit hos två olika bilhandlare och fått offert.
Nr 1:
Bil - 208.400
AC - 10.000
Metallic - 3.900
Larm (Cargard T70C) - 3.900
CD-Radio Pioneer DEH-4700MP, inkl 4 högtalare - 4.500
Registrering + Leverans - 500
Rabatt - 11.600
Totalpris - 219.600
Nr 2:
Bil - 208.400
AC - 10.000
Metallic - 3.900
CD-stereo för Type-R röd display 4x30W - 5.070
Högt. fram 17cm 20x40 Watt - 1.030
Högt. bak 20/40 Watt - 1.240
Radiofack Type-R - 310
Rabatt - 16.950
Totalpris - 213.000
Enligt handlare nr.1 är det fabriksmonterade larmet inte godkänt, utan man måste installera ett annat. Stämmer detta? Någon med egen erfarenhet av försäkringsbolag och fabriksinstallerat larm?
Stereon hos handlare nr.2 ska vara en som är speciellt framtagen tillsammans med Pioneer för Type-R, men den verkar lite dyr. Är det någon som har en sådan? Är det något att ha eller ska man låta bli att köpa stereon där och vända sig till någon annan? Kanske installera stereo och högtalare själv? Är det standardstorlekar på högtalare? Svårt att installera?
Mycket frågor, men jag har svårt att bestämma mig. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... unsure.gif[/img]
Tacksam för all hjälp jag kan få!
/Daniel
Jag ska köpa mig en CTR och har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.
Nr 1:
Bil - 208.400
AC - 10.000
Metallic - 3.900
Rabatt - 11.600
Totalpris - 219.600
Nr 2:
Bil - 208.400
AC - 10.000
Metallic - 3.900
Radiofack Type-R - 310
Rabatt - 16.950
Totalpris - 213.000
Enligt handlare nr.1 är det fabriksmonterade larmet inte godkänt, utan man måste installera ett annat. Stämmer detta? Någon med egen erfarenhet av försäkringsbolag och fabriksinstallerat larm?
Stereon hos handlare nr.2 ska vara en som är speciellt framtagen tillsammans med Pioneer för Type-R, men den verkar lite dyr. Är det någon som har en sådan? Är det något att ha eller ska man låta bli att köpa stereon där och vända sig till någon annan? Kanske installera stereo och högtalare själv? Är det standardstorlekar på högtalare? Svårt att installera?
Mycket frågor, men jag har svårt att bestämma mig. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... unsure.gif[/img]
/Daniel
Daniel Rehnberg
CTR -05 Cosmic Grey
CTR -05 Cosmic Grey
Jag skulle kolla på någon bilstereoaffär vad du får för pris på larm och stereo monter i bilen och satsa på lite tillbehör på larmet som sms, nivåsensor. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Köp inte bilen från autopunkten om du bor i sthlm.
<span style='color:red'><span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='font-family:Arial'>Jonas Westerberg STHLM</span></span></span>
<span style='color:red'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='font-family:Arial'>EVO IX -06
Austin Mini -70</span></span></span>
<span style='color:gray'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><a href='http://www.zatzy.com' target='_blank'>zatzy.com</a>
HPC#1239</span></span>
<span style='color:red'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='font-family:Arial'>EVO IX -06
<span style='color:gray'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><a href='http://www.zatzy.com' target='_blank'>zatzy.com</a>
HPC#1239</span></span>
<!--QuoteBegin-Daniel+6 Jun 2005, 19:46:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Daniel 4 6 Jun 2005, 19:46:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hej!
Nr 1:
Bil - 208.400
AC - 10.000
Metallic - 3.900
Rabatt - 11.600
Totalpris - 219.600
Nr 2:
Bil - 208.400
AC - 10.000
Metallic - 3.900
Radiofack Type-R - 310
Rabatt - 16.950
Totalpris - 213.000
/Daniel
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=149846"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
på borås bilhall så fick jag ett pris på 194k med ac dock ej metallic...
om du blir medlem så kanske det dyker upp ett bra erbjudande på ctr...
Nr 1:
Bil - 208.400
AC - 10.000
Metallic - 3.900
Rabatt - 11.600
Totalpris - 219.600
Nr 2:
Bil - 208.400
AC - 10.000
Metallic - 3.900
Radiofack Type-R - 310
Rabatt - 16.950
Totalpris - 213.000
/Daniel
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=149846"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
på borås bilhall så fick jag ett pris på 194k med ac dock ej metallic...
om du blir medlem så kanske det dyker upp ett bra erbjudande på ctr...
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag köpte min CTR ny för några månader sedan och valde att inte köpa med stereo eftersom jag ändå hade en hel del stereogrejor hemma som är fan så mycket vassare än vad som stoppas i i butikerna.
Vad det gäller larm så har jag hört samma sak, att Hondas Immobilizer inte är godkänd av försäkringsbolagen (liksom i princip alla andra originallarm på alla andra bilmärken också). Detta endast för att det kostar så mycket att få ett larm godkänt i Sverige. Därför kan du låta montera ett annat larm. Det är troligen inte bättre än original, men förhoppningsvis godkänt av försäkringsbolagen.
Vad det gäller larm så har jag hört samma sak, att Hondas Immobilizer inte är godkänd av försäkringsbolagen (liksom i princip alla andra originallarm på alla andra bilmärken också). Detta endast för att det kostar så mycket att få ett larm godkänt i Sverige. Därför kan du låta montera ett annat larm. Det är troligen inte bättre än original, men förhoppningsvis godkänt av försäkringsbolagen.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
<!--QuoteBegin-frontside+6 Jun 2005, 20:03:43--><div class='quotetop'>QUOTE(frontside 4 6 Jun 2005, 20:03:43)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag skulle kolla på någon bilstereoaffär vad du får för pris på larm och stereo monter i bilen och satsa på lite tillbehör på larmet som sms, nivåsensor. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=149853"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
För sent!!!!
Fick min leverad för lite mer än 1 månad sedan...
Har ett litet missljud som jag lämnade inte bilen förra veckan som inte blev fixat. Kanske borde lämna in den på Rosenholtz istället?...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=149853"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
För sent!!!!
Har ett litet missljud som jag lämnade inte bilen förra veckan som inte blev fixat. Kanske borde lämna in den på Rosenholtz istället?...
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
Fick inbrott i min CTR för drygt 2 år sedan med org. larm. Inga problem hos f-bolaget för mig iaf. Hade bilen försäkrad hos folksam.
Enda frågan jag fick när jag var hos besiktningsmannen var: "Har du ett godkänt larm i bilen?" Jag svarade att jag inte visste om det var godkänd men att det var Hondas org. larm och han testade med att larma bilen och öppnade motorhuven (larmet gick igång), sen skrev han i protokollet att bilen hade godkänd larm.
Jag hade kanske bara tur??
Enda frågan jag fick när jag var hos besiktningsmannen var: "Har du ett godkänt larm i bilen?" Jag svarade att jag inte visste om det var godkänd men att det var Hondas org. larm och han testade med att larma bilen och öppnade motorhuven (larmet gick igång), sen skrev han i protokollet att bilen hade godkänd larm.
Jag hade kanske bara tur??
Alex Choy
Team Rinkeby garaget
<span style='color:blue'>Honda Civic Lsi -94</span>
<span style='color:black'>Mazda RX-7 FD -93</span>
Team Rinkeby garaget
<span style='color:blue'>Honda Civic Lsi -94</span>
<span style='color:black'>Mazda RX-7 FD -93</span>
Tack för alla synpunkter så här långt!
Det lutar nu åt att jag köper bilen utan larm och stereo.
Funderar på att montera stereon själv och ev. köra in bilen till försäkringsbolaget och visa upp larmet och se vad de tycker.
När det gäller montering av bilradion:
Vad är det för högtalare som passar? Vad behöver man göra själv och hur mycket är förberett när det gäller kabeldragning och dylikt?
Funderar på att montera stereon själv och ev. köra in bilen till försäkringsbolaget och visa upp larmet och se vad de tycker.
Vad är det för högtalare som passar? Vad behöver man göra själv och hur mycket är förberett när det gäller kabeldragning och dylikt?
Daniel Rehnberg
CTR -05 Cosmic Grey
CTR -05 Cosmic Grey
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag tror att du behöver en ISO-kontakt, som inhandlas hos tex biltema (ca 100spänn), sen är allt kablage färdigt, ang. högtalarna så går det in 6,5" i dörrarna, men då måste/bör du bygga en baffel......
bakhögtalarnas storlek har jag inte en aning om... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Lycka till med bilköpet nu! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
BTW: jag hade nog investerat i ett nytt larm med både GPS (så att bilen kan hittas igen) och GSM (så att man får ett sms när larmet går), dessa larm (touchgard tex..) kostar väl ca 7-8000:-... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
bakhögtalarnas storlek har jag inte en aning om... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Lycka till med bilköpet nu! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
BTW: jag hade nog investerat i ett nytt larm med både GPS (så att bilen kan hittas igen) och GSM (så att man får ett sms när larmet går), dessa larm (touchgard tex..) kostar väl ca 7-8000:-... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
<!--QuoteBegin-Daniel+7 Jun 2005, 13:22:41--><div class='quotetop'>QUOTE(Daniel 4 7 Jun 2005, 13:22:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tack för alla synpunkter så här långt!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=150139"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
I framdörrarna passar 5" om man bygger en distansring själv. 6" går att få dit med men man kan vara tvungen att såga eller bocka lite i dörren.
Högtalarkablar är draget både fram och bak men de är förbannat tunna. Så om du ska använda rejäla stereogrejor (slutsteg etc) så bör du byta dem eller kapa så nära dörren som möjligt så att den tunna kabeln närmast högtalaren blir så kort som möjligt.
Om du tänker köra med endast huvudenheten som drivkälla så duger nog originalkablarna bra.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=150139"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
I framdörrarna passar 5" om man bygger en distansring själv. 6" går att få dit med men man kan vara tvungen att såga eller bocka lite i dörren.
Högtalarkablar är draget både fram och bak men de är förbannat tunna. Så om du ska använda rejäla stereogrejor (slutsteg etc) så bör du byta dem eller kapa så nära dörren som möjligt så att den tunna kabeln närmast högtalaren blir så kort som möjligt.
Om du tänker köra med endast huvudenheten som drivkälla så duger nog originalkablarna bra.
Stockholm
edit: skumt att mina 2 olika inlägg postades i bägge tråden jag skrev i...
Senast redigerad av Magyar den 7 juni 2005, 16:59, redigerad totalt 1 gånger.
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Ang larm i bilen så minskar inte försäkringspremien om den är godkänd. Utan självrisken sjunker vid stöld eller inbrott (ev ingen självrisk?). Har man larm i bilen så tror jag att tjuven väljer bilen bredvid utan larm istället....
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Hej kan du inte eller vill du inte bygga en baffel så går det aldeles utmärkt att
använda en distans ring från Autoleads som heter SAK-2902 den är till för
Vauxhall men fungerar även i CTR framdörr om man vill ha in en 6,5" och slippa
såga upp i dörren , bak passar 6,5" utan distanser
använda en distans ring från Autoleads som heter SAK-2902 den är till för
Vauxhall men fungerar även i CTR framdörr om man vill ha in en 6,5" och slippa
såga upp i dörren , bak passar 6,5" utan distanser
Juha Ilomäki
CTR -04 #1045
Power by
Infra Performance
CTR -04 #1045
Power by
Infra Performance
<!--QuoteBegin-Bergan+7 Jun 2005, 10:27:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Bergan 4 7 Jun 2005, 10:27:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-frontside+6 Jun 2005, 20:03:43--><div class='quotetop'>QUOTE(frontside 4 6 Jun 2005, 20:03:43)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag skulle kolla på någon bilstereoaffär vad du får för pris på larm och stereo monter i bilen och satsa på lite tillbehör på larmet som sms, nivåsensor. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
För sent!!!!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=150069"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
vad synd.. Om du är rädd om bilen så ska du anväda rosenholz framöver dom på autopunkten vet inte vad dom sysslar med.
För sent!!!!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=150069"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
vad synd.. Om du är rädd om bilen så ska du anväda rosenholz framöver dom på autopunkten vet inte vad dom sysslar med.
<span style='color:red'><span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='font-family:Arial'>Jonas Westerberg STHLM</span></span></span>
HPC#1239</span></span>
HPC#1239</span></span>
<!--QuoteBegin-frontside+7 Jun 2005, 16:49:18--><div class='quotetop'>QUOTE(frontside 4 7 Jun 2005, 16:49:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Bergan+7 Jun 2005, 10:27:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Bergan 4 7 Jun 2005, 10:27:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-frontside+6 Jun 2005, 20:03:43--><div class='quotetop'>QUOTE(frontside 4 6 Jun 2005, 20:03:43)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag skulle kolla på någon bilstereoaffär vad du får för pris på larm och stereo monter i bilen och satsa på lite tillbehör på larmet som sms, nivåsensor. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
För sent!!!!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=150243"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
Ska ge dom en chans till, ska dit imorgon bitti och visa att felet fortfarande kvarstår.
Lite jobbigt är det eftersom jag nästan bor vid autopunkten om man ska ta sig in till stan och lämna den, hatar att åka kommunalt! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Fixar dom det inte det den här gången får jag väl se om Rosenholtz är så mycket bättre som alla säger...
För sent!!!!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=150243"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
Ska ge dom en chans till, ska dit imorgon bitti och visa att felet fortfarande kvarstår.
Lite jobbigt är det eftersom jag nästan bor vid autopunkten om man ska ta sig in till stan och lämna den, hatar att åka kommunalt! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
Fixar dom det inte det den här gången får jag väl se om Rosenholtz är så mycket bättre som alla säger...
Senast redigerad av Bergan den 7 juni 2005, 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
Mathias Berg
# 1545
# 1545