bur är en fördel....
Magnus dn bil har ju t.o.m B-serie orginal, det finns ingen schans i världen att en besiktningsgubbe ens märker att du har 1.8L motor. Du kan i värsta fall säga att du har stroker kitt i orginal block =)
Only M Matters
Tyvärr är inte sbp ett företag som utför rättvisa bes osv, hela företagsverksamheten funkar precis beroende på vilket humör och vem det är som bes bilen. sorgligt men sant.
Har man bytt motor och åker in med en bil med bur så är chansen betydligt mkt större att man åker dit på en regbes än om man åker in utan bur, orka byta hela jävla motorpaketet igen bara för att man ska kunna köra runt i en bur lagligt... då är det mkt lättare och bättre att bara köra med en demonterbar bur som kan tas ur innan bes.
Säg vad man vill, man sätter i en bur pga att man ofta kör som en idiot och inte vill dö när man/nån klantar sig, thats it.
Har man bytt motor och åker in med en bil med bur så är chansen betydligt mkt större att man åker dit på en regbes än om man åker in utan bur, orka byta hela jävla motorpaketet igen bara för att man ska kunna köra runt i en bur lagligt... då är det mkt lättare och bättre att bara köra med en demonterbar bur som kan tas ur innan bes.
Säg vad man vill, man sätter i en bur pga att man ofta kör som en idiot och inte vill dö när man/nån klantar sig, thats it.
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
Mooseman: Det jag menar med att det borde blir svårare är att de flesta som har monterat bur har ju då också gjort något åt motor, bromsar och hela chassit som sådant och då borde det i min förståelse bli oerhört mycket svårare att få den igenom besiktningen.
Men visst, om man som du säger har reggat den med bur då är det ju såklart en annan sak.
Men jag tror inte att många här i klubben som bygger bur kommer regga om bilen med bur och då står ju bilen bara och skriker om att bli underkänd, speciellt om den är så pass ny att den är typbesiktad också.
Nästa fråga nu då, hur mycket osäkrare är en skruvad bur (demonterbar) mot en svetsad bur?
Men visst, om man som du säger har reggat den med bur då är det ju såklart en annan sak.
Men jag tror inte att många här i klubben som bygger bur kommer regga om bilen med bur och då står ju bilen bara och skriker om att bli underkänd, speciellt om den är så pass ny att den är typbesiktad också.
Nästa fråga nu då, hur mycket osäkrare är en skruvad bur (demonterbar) mot en svetsad bur?
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
well, att ha bur är ju bättre än att inte ha det vid eventuell olycka, om man ser på bilderna så ser det ju ut som den skruvade buren om det nu verkligen är en sån står sig rätt bra.
Jag personligen tror inte att en skruvad bur är så mkt sämmre än en helbur som är svetsad, är dessutom svetsarna gjorda av nån som inte är duktig på att svetsa så är jag övertygad om att en skruvad bur faktiskt är bättre än vad en hel svettsad bur är.
Jag personligen tror inte att en skruvad bur är så mkt sämmre än en helbur som är svetsad, är dessutom svetsarna gjorda av nån som inte är duktig på att svetsa så är jag övertygad om att en skruvad bur faktiskt är bättre än vad en hel svettsad bur är.
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
pr0ny: Det är klart att om man inte kan svetsa så blir ju en svetsad bur kass.
Smacke: Intressant, för då är det en ganska bra lösning för de som inte vill regga om sin bil med bur.
Smacke: Intressant, för då är det en ganska bra lösning för de som inte vill regga om sin bil med bur.
Kör:
Kör:
Jag har gått igenom det där med regbesiktning av bilen på grund av bur.
Och mina erfarenheter är att SBP skiter i att du har gjort ändringar i bilen som höjjer säkerhetsnivån.
Det ända dem är intresserade av är att det extra som har tillkommit inte skapar konflikt med deras befintliga paragrafer.
Dem är inte ett dugg öveseende med andra "små ändringar" bara för att det är en ren "hobbybil"
Ex. på min första regbesiktning nuddade originalbältet huvudbågen när man satt i stolen med bältet på sig.
Inte så mycket att den skulle försämra funktionen av originalbältets ut- och inrullning
och inte heller så mycket att den skavde emot med risk för skador på org.bältet.
Ändå fick jag avslag på det.
Hans förslag på detta problem var att :
1. svetsa om buren, villket hade varit väldigt jobbigt
2. Kapa ur i huvudbågen där bältet låg emot
Han brydde sig inte om att i alt.2. skulle hela buren förlora sin funktion.
Bara den inte krockar med hans paragrafer.
Däremot så lyckades jag "lura" ombesiktningen genom att skjuta bak stolen så långt som möjligt och spärra den i det läget,
samt att montera bort alla distanser mellan övre bälteshålaren och karossen så att den gick fri till slut från huvudbågen med ca 1mm.
Så var det med det.
Plus att de är otroligt petiga med hela bilen i övrigt på en regbesiktning.
Stolen skall vara, eller måste se ut som original.
Ratten skall vara, eller måste se ut som original.
Bromsarna skall vara, eller måste se ut som original.
Alla lyktor och blinkersglas skall vara, eller måste se ut som original.
Till och med luftfiltret skall vara original.
Och mina erfarenheter är att SBP skiter i att du har gjort ändringar i bilen som höjjer säkerhetsnivån.
Det ända dem är intresserade av är att det extra som har tillkommit inte skapar konflikt med deras befintliga paragrafer.
Dem är inte ett dugg öveseende med andra "små ändringar" bara för att det är en ren "hobbybil"
Ex. på min första regbesiktning nuddade originalbältet huvudbågen när man satt i stolen med bältet på sig.
Inte så mycket att den skulle försämra funktionen av originalbältets ut- och inrullning
och inte heller så mycket att den skavde emot med risk för skador på org.bältet.
Ändå fick jag avslag på det.
Hans förslag på detta problem var att :
1. svetsa om buren, villket hade varit väldigt jobbigt
2. Kapa ur i huvudbågen där bältet låg emot
Han brydde sig inte om att i alt.2. skulle hela buren förlora sin funktion.
Bara den inte krockar med hans paragrafer.
Däremot så lyckades jag "lura" ombesiktningen genom att skjuta bak stolen så långt som möjligt och spärra den i det läget,
samt att montera bort alla distanser mellan övre bälteshålaren och karossen så att den gick fri till slut från huvudbågen med ca 1mm.
Så var det med det.
Plus att de är otroligt petiga med hela bilen i övrigt på en regbesiktning.
Stolen skall vara, eller måste se ut som original.
Ratten skall vara, eller måste se ut som original.
Bromsarna skall vara, eller måste se ut som original.
Alla lyktor och blinkersglas skall vara, eller måste se ut som original.
Till och med luftfiltret skall vara original.
Mvh Benci_Hovanyi
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Sen finns det massor med exempel, på bilar som kört in där nästan ingen skruv är orginal. Utan några som helst problem. Tyvärr är det väldigt mycket beroende vilken besiktnings man, dom med en vanlig besiktning.
Men givetvis, så är det en jobbig risk man tar. Men ännu värre om du krashar din bil på bana...
Men givetvis, så är det en jobbig risk man tar. Men ännu värre om du krashar din bil på bana...
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Vad jag hört så skall de bli hårdare på att släppa igenom olika beroende på station då det stått i pressen om hur Qvarnis fått sin porsche gatureggad t.ex.
Men att de är toknoga på en regbesiktning har jag inte hört att det skall skilja så mycket på vem man får.
Men att de är toknoga på en regbesiktning har jag inte hört att det skall skilja så mycket på vem man får.
Kör:
Kör:
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Vad skönt att jag bara har gjort basicsakerna på min bil när jag bygger bur i den, bara stolen och coiloversen jag måste byta innan regbes. Det är ju så man ska börja egentligen.
Insigma: Jag tror det kan bli väldigt svårt, har inte hittat det själv då jag hade Delsol. Bygg en ordentlig båge istället eller nått.
Insigma: Jag tror det kan bli väldigt svårt, har inte hittat det själv då jag hade Delsol. Bygg en ordentlig båge istället eller nått.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
var har du "hört" detta?Krister skrev:Vad jag hört så skall de bli hårdare på att släppa igenom olika beroende på station då det stått i pressen om hur Qvarnis fått sin porsche gatureggad t.ex.
Senast redigerad av LinusE den 18 augusti 2007, 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Runt 1000:-
Sen får du räkna med betydligt mer för montering samt regbes.
Sen får du räkna med betydligt mer för montering samt regbes.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
att burar inte är fabriksmoterande på alla nya bilar e för mig ett under
skulle själv varit död idag om det inte var för bur... voltade med en 740 med taket före in i ett träd 
Erik Svensson
Civic Vti Sedan -92 SÅLD! golf tdi -00 pendlar vagnen... letar s2000............
Civic Vti Sedan -92 SÅLD! golf tdi -00 pendlar vagnen... letar s2000............
LinusE: Uttalande från ledningen hos Svenska Bilprovningen efter att det uppdagats hur vissa besiktningsmän låtit sig mutas till att godkänna diverse bilar.
Kör:
Kör: