Installera mätare nybörjare

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
DCShoesUSA
Bil: CTR GT -10
Namn: Henrik Nilsson

Tjena

Är sugen på o sätta in 2-3 mätare i bilen, A/F ratio, olje temp och kanske vatten temp. Jag har ingen aning hur svårt det är, vilka verktyg som behövs eller vilka mätare som är bra o funkar med en FN2a. Jag har kollat lite på Depo Racing och kanske Hybrid Racing om dem nu hade.
Finns inga guider hur man drar kablar o hur allt går till?

Tack på förhand.
DSB
Användarvisningsbild
EMP
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson

Vattentemp har du ju redan en bra fungerande antar jag, men vill du ha en till så är lättaste sättet att du sticker till biltema och köper en insats till givaren där, man kapar helt enkelt en kylslang och stoppar i denna, annars får man ju tigga i en gänga i kylet om man vill krångla.

Köper du mätare så ingår givare och installationsanvisningar i paketet.

Oljetemp sätter du med fördel i oljetråget eller skaffar dig en oljemacka som sitter mellan blocket och oljefiltret så får du ingångar för typ oljetemp och tryck, oljetryck går ej mäta i tråget så klart.
A/F har jag aldrig kört med men antar att om det är med givare så ska den sitta i avgassystemet annars kanske man snor signalen från oem lambda, instruktion ingår säkerligen också.

I övrigt behöver du tändning till mätarna, du vill ju inte att dem ska vara på när bilen är av, samt minus, eventuellt en + till belysningen i mätarna.

Sen vill du ju montera dem någonstans med och det finns ju olika hållare för astolpe osv osv, specifikt till fn2 har jag ingen koll på men du får googla. :)

I övrigt finns mätarna du vill ha på biltema, jag kör dem i min eg turbo och kan inte klaga.

Svårighetsgrad från 1-10 är kanske en 4-5a? Har man noll koll på el är det kanske lite svårare men. :p Med lite tråd, en tång, nån kabelsko och en multimeter klarar du dig rätt bra på. :)
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Olje tempen skall man ta i tråget inget annat och A/F värdet ur OEM lambdan kan du nog inte ta då den signalen inte funkar för de sitter väl en smalbands lambda OEM eller? :)

Oljetemp i tråget.
Oljetryck kan du ta ifrån en "macka" eller på Originalplatsen på blocket.
A/F gör du lättast att köpa en AEM bredbands lambda och monterar lambdan i vagaste.

Olje temp och tryck är bra att ha...
Vatten temp kan är också bra men inte nödvändigt .
A/F är kul att ha men lite overkill när man kör N/A utan K-pro..
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
EMP

Jag antog att med A/F så menar op en såndär mätare där halva skalan är lean och andra rich, ingen bredbandslmbda alltså.
Nu.
¤S2000! -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
DCShoesUSA

Tack för svaren :D med A/F menar jag bara rich/lea (hade vatt kul om det stod värden osså, typ 14:7 o så)n. O jag har flashpro så hade vatt kul med mätare så man slapp kolla dataloggar hela tiden :) ja ska höra med en kompis som kan betydligt mer el än mig ifall han vill hjälpa mig :) men då verkar biltema vara ett bra val i varje fall :) var kan man ta strömmen ifrån då, interiör belysningen eller man ska dra till batteriet i motorn? Som sagt, noll koll på el haha
DSB
Användarvisningsbild
DCShoesUSA

Ah jag hittade lite manualer MEN Biltema verkar tyvärr inte ha varken oljetemp eller A/F :/ bara vattentemp och oljetryck. Någon som vet något annat ställe som inte är mega dyrt att köpa dessa två? :)

Dessa är ju så riktigt snygga!
http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/matar ... index.html
DSB
Användarvisningsbild
EMP

Oljetemp: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-32243/

Lambda: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-32257/
Den finns i svart med, såg alla på biltema i helgen så dem finns!
Nu.
¤S2000! -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
DCShoesUSA

Ja det är ju lite prisskillnad :/ den där lambdamätaren, behövs en lambdasond till FN2an eller det räcker man köper mätaren?
DSB
Användarvisningsbild
EMP

Kan man säga. ;) Som sagt så vet jag inte, men antar att man ska kunna ta signalen från oem sond, dock ser jag ingen nytta med denna sortens mätare. Köp en riktig bredbandslambda så är du säker.
Nu.
¤S2000! -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
DCShoesUSA

Ja, känns som en A/F är för dyr, kmr säkert slå till på oljetryck, oljetemp och vattentemp isf :D
DSB
Skriv svar