Det blir ingen NSX?
-
mark.lindgren
Precis, varför inte en 1,2L turbo motor med 150hkSteffo skrev:Hög kompression ger bra verkningsgrad tex. Dock så ger överladdademotorer generellt sett bättre verkningsgrad. Jag skrev häromdagen att jag tycker att Honda borde ha satsat på en liten turbosnurra som kan konkurrera med VAG-gruppens större varianter, men med lägre bränsleförbrukning och ändå högre toppeffekt tack vare högre varv. En 1,6l turbo som varar 9000 och har 250 hästar original borde inte vara någon match att få driftsäkerhet i med Hondas teknik och kunnande.
eller snälla, en 220hk från en 2.4L motor och förbrukning på nivå med en BMW
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
Hellre 97% problem frihet (enligt Auto Motor och Sport beg. undersökning) hos accorden än att den drar 0.05dl mindre soppa...förbrukning är inte allt...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
tyvärr för många som tittar på nya modeller o märken, de läser i katalogen, o då ligger honda högt, sen så e de ju dock sanna siffror till skillnad från vissa andra
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Enligt en undersökning (som för mig idag saknar källa helt och hållet) så är det första folk sparar in pengar på när konjukturen sjunker är just Sportbilar och plastikkirurgi...Regge skrev:Men samtidigt, om man tittar på statisitker så har t ex sportbilar som Ferrari, Porsche etc inte tappat så mycket i försäljning.
Tror att den köp gruppen inte bryr sig så mycket om det, sen om det är en "image" grej från Honda är ju klart en annan aspekt. Så tror jag ändå att sportbilar förblir sportbilar. Undantag är väll den el bilen från Tessla, vilket verkar hel grym.
Nej ja tror att Honda kommer ta fram NSX, vafan GTR är ju i full framfart. Då kan inte Honda ha råd att sitta coh titta på. Räcker väll med att dom lägger ned F1..
Så att säga att det är en "image"pryl är förvisso rätt, men oftast är det dom som i bästa fall tjänar så mycket pengar vid en högkonjuktur dom som mest känner av en lågkonjuktur. Detta medför ju just det jag skrivit.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
På tal om bränsleförbrukningar på o9lika bilar så är det ett tråkigt kapitel för den angivna bränsleförbrukningen stämmer ofta dåligt överens med den verkliga. Hur det är med Hondas bilar vet jag inte förutom att våran 05 Jazz drar samma som deklarerat eller något mindre.
Men i vibilägare nr18 2008 så står det
Audi a4 drar 20% mer i verkligheten än angivet
Ford Mondeo drar 15.3% mer än angivet
Peugeot 308 drar 14.9% mer än angivet
Subaru Impreza drar 3.8% mer angivet
Volvo V70 drar 1.7% mindre än angivet
Så vad jag menar är att man ska vara försiktig när man läser om hur lite olika bilar drar, det beror
tydligen endel på hur mycket tillverkaren har fuskat.
Jag gick fram till en Kvinna som ägde en Toyota Prius för att fråga henne om hur mycket bilen drar i verkligheten.
Hon skruvade på sig innan hon svarade 0.55 på sommaren och ungefär 0.6 på vintern.
Tror det står angivet 0.42 eller något sådant?!
0.55 stämmer ganska bra med Vibilägares siffror under deras test period för Priusen med.
Mvh, Per
Men i vibilägare nr18 2008 så står det
Audi a4 drar 20% mer i verkligheten än angivet
Ford Mondeo drar 15.3% mer än angivet
Peugeot 308 drar 14.9% mer än angivet
Subaru Impreza drar 3.8% mer angivet
Volvo V70 drar 1.7% mindre än angivet
Så vad jag menar är att man ska vara försiktig när man läser om hur lite olika bilar drar, det beror
tydligen endel på hur mycket tillverkaren har fuskat.
Jag gick fram till en Kvinna som ägde en Toyota Prius för att fråga henne om hur mycket bilen drar i verkligheten.
Hon skruvade på sig innan hon svarade 0.55 på sommaren och ungefär 0.6 på vintern.
Tror det står angivet 0.42 eller något sådant?!
0.55 stämmer ganska bra med Vibilägares siffror under deras test period för Priusen med.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
var på bmws sajt häromdan, antingen så är det enorma glädjesiffror på bilarnas förbrukning eller så ligger de flesta billtillverkare hopplöst efter
ex bmw 330d 3 liters 6a på 245 hk, blandad förbrukning 0,57l och 152g co2/km
ex bmw 330d 3 liters 6a på 245 hk, blandad förbrukning 0,57l och 152g co2/km
Senast redigerad av SiR den 23 december 2008, 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Hagman
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
-
SAUD
- Bil: CTR-2016
- Namn: Saud Omerovic
Citat från Automobil när dom testade BMW 320SI mot ATS.
"Snittet under landvägskörning var 9,8l/100kmför BMW och 8,6l/100km för Honda.Under våra hårdare testpass steg förbrukningen till 12,5l/100km för BMW och 11,9l/100km för Honda.
BMW förbrukning är nästan oanständigt hög för vara en tvålitersfyra,även om det är basen för en racingmotor."
Det vet man sen tidigare att Europer har glädje siffror när det gäller bensinförbrukning,men trotts allt BMW gör riktigt fina och underhållande bilar!
"Snittet under landvägskörning var 9,8l/100kmför BMW och 8,6l/100km för Honda.Under våra hårdare testpass steg förbrukningen till 12,5l/100km för BMW och 11,9l/100km för Honda.
BMW förbrukning är nästan oanständigt hög för vara en tvålitersfyra,även om det är basen för en racingmotor."
Det vet man sen tidigare att Europer har glädje siffror när det gäller bensinförbrukning,men trotts allt BMW gör riktigt fina och underhållande bilar!
Saud Omerovic
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Inte för att jag är någon BMW fanboy men just SI modellen är inte represantiv vad det gäller BMWs förbrukning. Den är erkänt törstig.SAUD TYPE R skrev:Citat från Automobil när dom testade BMW 320SI mot ATS.
Kolla hellre 335i 306hk som ligger på 0,8 i snitt (enl. ägare) det är sjukt imponerande, man funderar ju på varför man kör wankel ibland hehe
Ingemar Olsson
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Det kommer inte hända om de kan uppvisa att de kört dessa siffror enligt en viss norm. För Hondas del baseras förbrukningen på verklig körning, dvs en ägare ska med små medel och normal körstil uppnå angiven förbrukning. Under produktjämförelser som jag har relativt ofta kan jag säga att ingen BMW eller Audi hitintills ens varit i närheten av angiven data.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
ei9440
Vad gör Honda för att informera folk om detta ang. förbrukningen?, de flesta läser kanske nån spec från olika biltillverkare och tror sedan på dessa uppgifter, då har ju Honda en stor nackdel därför att de är "ärliga"...
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Honda är inte guds bäxsta barn heller, Civic hybrid testade 0,1 dl mer än drog den mer än hondas siffror, hur kommer detta sig? Eller kanske tung högerfot??
Ingen verkar kunna hålla sina "glädje siffror"
Ingen verkar kunna hålla sina "glädje siffror"
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
-
ei9440
Själv ligger jag på 0.77l/mil här i sthlm med min accord (enligt färddatorn och den stämmer bra med verklig förbrukning) :thumbup:
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Nu är detta just inget problem som drabbar just enbart Honda. Det är inte så att alla ljuger extra mycket & Honda talar sanning om sina siffror. Vissa avviker mer än andra, men Honda är inte ensamma om att avvika mindre. Jag har inte kört en endaste av mina Hondor på angiven förbrukning. Båda mina Jazzar tex låg på runt 0,7 enligt färddatorn. Så det är nog väldigt individuellt hur bra man lyckas.
Antonio Pozzi
-
mark.lindgren
Föresten, ni som vet något om motorer (jag kör och läser bara
) så är Hondas VTEC maskiner ännu "class leading", eller börjar det vara teknik som alla tillverkare har ?
Kommer ihåg 90-talet och Vtec maskinerna, det var cutting-edge, något som Honda var stolt över ty det gav mer Hp till mindre förbrukning.
Idag har Toyota VVTI, VW-gruppen något liknande (+ FSI mm), Vanos och tjohejsan...
Hur står sig Vtec ? Är det lika "unikt" som en förgasare var på 80-talet, eller "Injection" på 90-talet ?
Teknik som "piezo insprutning", FSI och allt sådantdär som tyskarna pratar om ? Är det bara skräp, riktigt Ok, eller nästan lika bra eller bättre som Vtec ?
Undrar för ibland känns det som Vtec har stått stilla och blivit "common technology" som alla ger olika namn till, men de andra har inkorporerat nya och annan teknik också...
Anyway, nu är det Jul ! och vi skall vara glada ! (känns ju som detta är lite tråkigt ämne) Min pappa har också en Honda så har kört mycket Honda senaste vecka !
Kommer ihåg 90-talet och Vtec maskinerna, det var cutting-edge, något som Honda var stolt över ty det gav mer Hp till mindre förbrukning.
Idag har Toyota VVTI, VW-gruppen något liknande (+ FSI mm), Vanos och tjohejsan...
Hur står sig Vtec ? Är det lika "unikt" som en förgasare var på 80-talet, eller "Injection" på 90-talet ?
Teknik som "piezo insprutning", FSI och allt sådantdär som tyskarna pratar om ? Är det bara skräp, riktigt Ok, eller nästan lika bra eller bättre som Vtec ?
Undrar för ibland känns det som Vtec har stått stilla och blivit "common technology" som alla ger olika namn till, men de andra har inkorporerat nya och annan teknik också...
Anyway, nu är det Jul ! och vi skall vara glada ! (känns ju som detta är lite tråkigt ämne) Min pappa har också en Honda så har kört mycket Honda senaste vecka !
Kolla på din motor, där finns ett litet i med i bilden... VTEC har långt ifrån stått stilla i utvecklingen, snarare tvärt om. Vad jag vet så är det bara Honda som har variabelt lyft, variabel duration och 50 graders justering på kamaxeln...
Kristian, Hondalös.
Trist men ekonomiskt och förnuftigt.
Visst det hade varigt kul om det kom en ny super-Honda som visade vart skåpet ska stå.
Men det är ju knappast så att det finns några hugade spekulanter här på forumet som går miste om sin supersportbil.
Jag tror det kommer komma ett nytt segment med honda i topp, eco-sport eller vad man ska kalla riktigt miljövänliga sportbilar.
Inget jävla etanol eller diesel trams.
Visst det hade varigt kul om det kom en ny super-Honda som visade vart skåpet ska stå.
Men det är ju knappast så att det finns några hugade spekulanter här på forumet som går miste om sin supersportbil.
Jag tror det kommer komma ett nytt segment med honda i topp, eco-sport eller vad man ska kalla riktigt miljövänliga sportbilar.
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
Angående förbrukning så drar familjens Civic Hybrid 0.60l/mil , nästan uteslutande lugn motorvägskörning, medans Avensisen 1.8 kombi drar 0.67 samma. Är inte jätteimpad av civicens siffror när en mycket större avensis med konventionell drivlina kommer så nära.
Per Björe-Dahl, Göteborg
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Det som är störande är att bmw gynnas genom att använda en mindre realistisk kör-cykel när förbrukningen räknas ut...detta betyder lägre co2 utsläpp och drastiskt mindre vägskatt
Stefan Hagman
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
hoppas!Kraft skrev:Trist men ekonomiskt och förnuftigt.
:thumbup:
Medlem 427
-
mark.lindgren
´Kraft skrev:Jag tror det kommer komma ett nytt segment med honda i topp, eco-sport eller vad man ska kalla riktigt miljövänliga sportbilar.
Jag hoppas verkligen på det du skriver !
Jag tror att jag skrivit det förut, men Honda har inte precis fått beröm i pressen för att ha snåla motorer senast 2åren. Helt sjukt tycker jag, vet Honda Corp i Japan om det ?
Läser många av er "Temple of Vtec", fina reaktioner, såklart en lite liten kundgrupp men nog kan man säga att Honda har glömt de som är mest passionerade (är de inte de som bygger upp ett märkes image).