Upgrades till CTR CW?
-
Sammy Lundin
- Bil: Civic Type R Championship White
- Namn: Sammy Lundin
hej.
Jag har nyligen köpt en ny civic type r championship white. men frågorna jag ställer lär gälla hela ctr FN2.
jag undrar vilka uppdateringar som kan vara på sin plats och räknas som "måsten". jag har inte hunnit hårdtesta den ännu då styrlappen blev omhändertagen ett par veckor efter inköpet.
jag hade en ep3 -05 tidigare och den svarade väldigt bra på ett avgassystem och injen CAI. men jag har läst mig till att CAI blir kattskit på en FN2 med LMM istället för mapsensor som på EP3? har även läst teorier om att vissa fabrikat ska fungera som på gamla ep3. MEN, bara förstått det som att det är gissningar baserat på att just tillverkaren påstår att det fungerar men ingen som har bänkat sin bil före och efter med enbart CAI modifieringen.
FRÅGA 1:
finns det några "BPU" grejor som man kan göra på sin FN2? som verkligen funkar alltså. som CAI, Avgas eller programvara? bilen ska glida genom SBP. (kompressorkit osv är inte intressant utan typ motsvarande basic power upgrade som man gjorde på ep3.)
sen till chassie och bromsar.
jag skulle gärna vilja ha bilen att ligga lite bättre i kurvorna men det MÅSTE ÄNDÅ VARA EN KOMPROMISS eftersom den ska rulla på gatan till 99.5%. jag kan leva med en lite stötigare bil, men det ska inte skutta av vägen eller vara oroligt i höga farter då det ibland går lite fort på asfalt som är väldigt lik helt vanliga vägar. gatoptimering är väl egentligen det jag söker helt enkelt. är standardgrejorna den bästa kompromissen redan från början? eller iaf good enough för att inte kladda med det?
FRÅGA 2: kan jag med några lite hårdare fjädrar med en liten sänkning få en positiv upplevelse och kapa lite tid i exempelvis superstage utan att styrändar pekar åt h-vete och man istället får bumpsteer?
och sen till bromsar. vänner har åkt med XP8 belägg och bättre vätska på ep3 och är vansinnigt nöjda. kört med full attack varv efter varv på sturup utan någon tendens till att ge efter. så jag har redan xp8 som förhandstippad favorit. men bak kanske standard räcker? det är som sagt 99,5% gatkörning, det får inte glömmas bort. Men någon har kanske ett bättre förslag på belägg då det inte är en renodlad ban-bil?
FRÅGA 3: Hur långt håller standardbeläggen? klarar de väldigt aktiv gatkörning (bromsningar från toppfart ner till kurvfart och sen upp i 200+ igen för att sedan full broms igen och igen och igen...) ? eller kommer xp8 vara som gjutna till mig vid sådana påfrestningar? hur hemska är xp8 i vanlig trafik?
FRÅGA 4: finns det något jag bara måste ha till min CTR CW som jag helt enkelt inte tänkt på ännu?
tacksam för svar.
Mvh
Jag har nyligen köpt en ny civic type r championship white. men frågorna jag ställer lär gälla hela ctr FN2.
jag undrar vilka uppdateringar som kan vara på sin plats och räknas som "måsten". jag har inte hunnit hårdtesta den ännu då styrlappen blev omhändertagen ett par veckor efter inköpet.
jag hade en ep3 -05 tidigare och den svarade väldigt bra på ett avgassystem och injen CAI. men jag har läst mig till att CAI blir kattskit på en FN2 med LMM istället för mapsensor som på EP3? har även läst teorier om att vissa fabrikat ska fungera som på gamla ep3. MEN, bara förstått det som att det är gissningar baserat på att just tillverkaren påstår att det fungerar men ingen som har bänkat sin bil före och efter med enbart CAI modifieringen.
FRÅGA 1:
finns det några "BPU" grejor som man kan göra på sin FN2? som verkligen funkar alltså. som CAI, Avgas eller programvara? bilen ska glida genom SBP. (kompressorkit osv är inte intressant utan typ motsvarande basic power upgrade som man gjorde på ep3.)
sen till chassie och bromsar.
jag skulle gärna vilja ha bilen att ligga lite bättre i kurvorna men det MÅSTE ÄNDÅ VARA EN KOMPROMISS eftersom den ska rulla på gatan till 99.5%. jag kan leva med en lite stötigare bil, men det ska inte skutta av vägen eller vara oroligt i höga farter då det ibland går lite fort på asfalt som är väldigt lik helt vanliga vägar. gatoptimering är väl egentligen det jag söker helt enkelt. är standardgrejorna den bästa kompromissen redan från början? eller iaf good enough för att inte kladda med det?
FRÅGA 2: kan jag med några lite hårdare fjädrar med en liten sänkning få en positiv upplevelse och kapa lite tid i exempelvis superstage utan att styrändar pekar åt h-vete och man istället får bumpsteer?
och sen till bromsar. vänner har åkt med XP8 belägg och bättre vätska på ep3 och är vansinnigt nöjda. kört med full attack varv efter varv på sturup utan någon tendens till att ge efter. så jag har redan xp8 som förhandstippad favorit. men bak kanske standard räcker? det är som sagt 99,5% gatkörning, det får inte glömmas bort. Men någon har kanske ett bättre förslag på belägg då det inte är en renodlad ban-bil?
FRÅGA 3: Hur långt håller standardbeläggen? klarar de väldigt aktiv gatkörning (bromsningar från toppfart ner till kurvfart och sen upp i 200+ igen för att sedan full broms igen och igen och igen...) ? eller kommer xp8 vara som gjutna till mig vid sådana påfrestningar? hur hemska är xp8 i vanlig trafik?
FRÅGA 4: finns det något jag bara måste ha till min CTR CW som jag helt enkelt inte tänkt på ännu?
tacksam för svar.
Mvh
www.streetpower.se är billigast på allt!
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
- Hattori Honda

- Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
- Namn: Andreas Engstrom
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Montera camberbultar fram och gör en hjulinställning med lite bättre vinklar. Tror det kommer göra mer skillnad än vilka sänkfjädrar som helst. Dessutom kostar det en tiondel så mycket.Sammy Lundin skrev:FRÅGA 4: finns det något jag bara måste ha till min CTR CW som jag helt enkelt inte tänkt på ännu?
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
-
Sammy Lundin
Ok, vart finner jag dessa? Och vilken camber/caster/toe ska jag ha för optimal gatprestanda?
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
-
Sammy Lundin
är det någon FN2 ägare som har något att tillägga? eller kanske vet vart jag kan få bra svar på mina frågor?
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
- Blitzwing

- Bil: FK7 1,5T Sport plus
- Namn: Robin Persson
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 53 times
På www.civinfo.com kan du hitta mängder av information!
Själv kör jag med coilovers från Ksport. Mycket för pengarna i mitt tycke.
Själv kör jag med coilovers från Ksport. Mycket för pengarna i mitt tycke.
Robin Persson |
-
Sammy Lundin
Ska kika där. Är först å främst på jakt efter ett Cai som fungerar lika tillfredställande som på min ctr -05. Och även avgas. Det va mycket "bang for the buck" på gamla Ctr.
Min ska rulla hela vintrarna så alucoilovers går tyvärr bort. Rätt fjäder och hjulinställning bör jag nog bli belåten med.
Min ska rulla hela vintrarna så alucoilovers går tyvärr bort. Rätt fjäder och hjulinställning bör jag nog bli belåten med.
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
XP8 är inga problem alls att köra med till vardags 
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Jag skulle välja ett belägg som dammar mindre än XP8, speciellt med vita fälgar.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
Sammy Lundin
Originalbeläggen dammar som f-n redan vid normal körning. Och när jag snackade med PEAN så sa han att bra och dammfritt belägg tyvärr va en omöjlig ekvation.
Jag har vaxat fälgarna och har en bra meguiars tvätthandske som får användas ofta så är de vita de första kilometrarna iaf
Någon som bytt fjädrar och blivit nöjd? Vilket märke var isf till belåtenhet? De klassiska är väl säkra kort gissar jag. Som eibach, H&R och kanske tein?
Jag har vaxat fälgarna och har en bra meguiars tvätthandske som får användas ofta så är de vita de första kilometrarna iaf
Någon som bytt fjädrar och blivit nöjd? Vilket märke var isf till belåtenhet? De klassiska är väl säkra kort gissar jag. Som eibach, H&R och kanske tein?
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
-
ape
- Bil: Accord EG9
- Namn: Antonios Peris
Hallå Sammy.Sammy Lundin skrev:Originalbeläggen dammar som f-n redan vid normal körning. Och när jag snackade med PEAN så sa han att bra och dammfritt belägg tyvärr va en omöjlig ekvation.
Jag är en FN2 ägare som trimmat FN2:an en hel del.
Gällande fjädring så kan jag varmt rekommendera Eibach Pro kit vilket innebär en 15mm sänkning jmf med original. (Hos ett företag i England som heter ABP Motorsport kan man få 30mm Eibach fjädrar men det är lite väl att ta i tycker jag). Inte så mkt för sänkningens skull, men däremot kunde jag märka en klart bättre väghållning. Till detta monterade jag Eibach camber bultar och bilen har fått ett mkt bättre grepp än tidigare. Jag kan scana in inställningarna på framvagnen (camber & toe) åt dig om du vill. Bakvagnen kan man möjligen fixa till med sk shims men inget som jag själv har gjort (stel bakaxel bak tyvärr jmf med EP3:an).
Gällade MAF/MAP mappning så behöver du skaffa dig Hondata Flashpro och mappa bilen på bänk (något jag själv inte gjort ännu men snart). Det går att köra med MAP mappning och då "komma runt" problemen som MAF sensorn innebär. Jag själv kör fortfarande på original luftburk med ett K&N filter och scoop in som hämtar luft innanför främre spoiler (bortagen resonator mao).
Gällande övrig trim så har jag bytt till grövre insug och spjällhus, samt grenrör och catback. Det är först nu som jag tänker göra ingrepp i motorn med steg2 kammar, kamfjädrar m.fl. Så nog går det att trimma FN2:an ordentligt om man vill så att säga. Men det kostar en slant också.
www.Civinfo.com är det forum som har mest info om FN2:an (8 gen civic). Det och amerikanska http://www.8thcivic.com/forums/
mvh
/Antonios
Antonios Peris
Bilar:
Accord EG9
Lotus Elise S1 -99
Acura RSX *Såld*
FN2 Type R "Icke GT" *Såld*
Civic EU8 VTEC -01 *Såld*
Bilar:
Accord EG9
Lotus Elise S1 -99
Acura RSX *Såld*
-
Sammy Lundin
Hjulvinklarna kan du gärna få scanna in. Eller ta en högupplöst bild på iaf.
Det scoopet du nämner till luftburken. Hur ser det ut? Gör det även att man får ett lite högre insugsljud? För jag hade gärna fått den att låta något mer den vägen.
Det scoopet du nämner till luftburken. Hur ser det ut? Gör det även att man får ett lite högre insugsljud? För jag hade gärna fått den att låta något mer den vägen.
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
-
ape
- Bil: Accord EG9
- Namn: Antonios Peris
Ok PM:ar dig en bild i morgon.Sammy Lundin skrev:Hjulvinklarna kan du gärna få scanna in. Eller ta en högupplöst bild på iaf.
Scoopin:et ser ut som en stor tratt typ. Sök efter "Driven Crazy Scoop in" så får du en uppfattning.
Ljudet blev inte högre efter montering men jag tyckte det hördes mer "swoschande" än tidigare. Inte högre däremot.
Ett "short Ram air kit" som ersätter luftburken med något typ av konformat filter, ger garanterat mest ljud. Finns t.ex HKS Race Suction Kit som ska ge hyffsad prestanda ökning, men jag gillar inte kits som hamnar i motorhuset pga värmen som bildas där. Ett CAI kit låter säkert mindre än ett Short Ram Air kit men ger mer effekt tror jag.
När jag bytte till RRC insug (jdm versonen av insuget som finns i FN2:an) så gav det en annan karaktär på ljudet över 7k rpm iaf.
/A
Antonios Peris
Bilar:
Accord EG9
Lotus Elise S1 -99
Acura RSX *Såld*
Bilar:
Accord EG9
Lotus Elise S1 -99
Acura RSX *Såld*
-
Sammy Lundin
Jag vill gärna ha ett CAI men har läst en del om att det inte funkar och bilen går rackigt för att MAF inte trivs. jag har själv upplevt stora effektförluster på en bmw 328 när öppet filter monterats. det sitter så pass trångt till så att det blir turbulent innan luftmassemätaren så att den ballar ur. bilen blev helt karaktärslös och hade 20km/h lägre topspeed på 402meter. detta var ett k&n kit med avskärmning och kalluftsintag. men man hade behövt ha filtret på ett rakt rör säkert 3-4dm innan luftmassemätaren för att den skulle förså vad som försigår har folk i efterhand sagt som provat i bänken. låg man på 90km/h på högsta växeln så vred den iväg ganska bra standard. men med det öppna filtret så var den död i det registret. därav min skepsis med CAI och luftmassemätare.
Men om någon åker med ett CAI som de VET fungerar till standard programvara så berätta gärna det.
det är trångt som f-n att få dit ett CAI säger många? det är väl därför "short ram" oftast används gissar jag? och vissa påvisar flatspots och man ser olika CAI och SRI till salu i projekttrådar för att ägaren återgår till std luftburk.
jag låter kanske lite petig. men jag vill gärna det blir rätt från början och att det blir lite bättre än original. (om det nu är genomförbart. annars får jag helt enkelt låta bli och nöja mig med fjädrar, hjulinställning och bromsar.)
Edit: Efter lite surfande så tycker jag att bromspapper på TODA grenrör är väldigt lockande. men hittar inga priser.
och det är nog 30mm eibach som jag söker efter jag kikat i trådar skapade av de som monterat dessa. finns dom i sverige eller är det ebay.co.uk som gäller?
Men om någon åker med ett CAI som de VET fungerar till standard programvara så berätta gärna det.
det är trångt som f-n att få dit ett CAI säger många? det är väl därför "short ram" oftast används gissar jag? och vissa påvisar flatspots och man ser olika CAI och SRI till salu i projekttrådar för att ägaren återgår till std luftburk.
jag låter kanske lite petig. men jag vill gärna det blir rätt från början och att det blir lite bättre än original. (om det nu är genomförbart. annars får jag helt enkelt låta bli och nöja mig med fjädrar, hjulinställning och bromsar.)
Edit: Efter lite surfande så tycker jag att bromspapper på TODA grenrör är väldigt lockande. men hittar inga priser.
och det är nog 30mm eibach som jag söker efter jag kikat i trådar skapade av de som monterat dessa. finns dom i sverige eller är det ebay.co.uk som gäller?
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
-
Sammy Lundin
fått lite svar via pm oxå.
i första skedet blir det ingen motoruppgradering för jag vill ha mer kött på benen vad som gäller och vad som krävs. även motivera kostnaderna för de relativt små effektökningarna som blir. man har ju åkt 700+hk monster tidigare så 200 eller 230hk det kan typ kvitta om det ska kosta för mycket pengar och för mycket strul. har nämligen läst om strulande instrumentering/färddator osv. sånt retar jag mig på till den grad att jag hellre låter bli.
men camberbult, eibach 30mm och en hjulinställning som första moment. sen får jag prova att ha livet ur nuvarande belägg och se när de ger upp. för annars får det bli upgradering på det ihop med vätska.
i första skedet blir det ingen motoruppgradering för jag vill ha mer kött på benen vad som gäller och vad som krävs. även motivera kostnaderna för de relativt små effektökningarna som blir. man har ju åkt 700+hk monster tidigare så 200 eller 230hk det kan typ kvitta om det ska kosta för mycket pengar och för mycket strul. har nämligen läst om strulande instrumentering/färddator osv. sånt retar jag mig på till den grad att jag hellre låter bli.
men camberbult, eibach 30mm och en hjulinställning som första moment. sen får jag prova att ha livet ur nuvarande belägg och se när de ger upp. för annars får det bli upgradering på det ihop med vätska.
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
- Blitzwing

Det här kan ju kanske vara något för dig?
http://www.civinfo.com/forum/type-r/553 ... irbox.html
Själv kör jag med HKS RSK och en blandning mellan original och HKS Legamax avgassystem. Väntar på ett mittenrör från Supersprint.
Jag har ingen flashpro eller så.
http://www.civinfo.com/forum/type-r/553 ... irbox.html
Själv kör jag med HKS RSK och en blandning mellan original och HKS Legamax avgassystem. Väntar på ett mittenrör från Supersprint.
Jag har ingen flashpro eller så.
Robin Persson |
-
Sammy Lundin
En sån box hade varit alternativ men skulle vilja veta vad skilnaden mot original är. Jag är lite torsk på insugsljudet jag hade i min ep3 md cai. Skulle vilja ha det i min fn2 oxå men inte på bekostnad av att den ska gå sämre (flatspots osv) eller suga i sig smuts. Har ju ganska långa grusvägar här på landet och på sommaren ryker dom som en ökenstorm.
Blir det mer insugsljud och lite mer effekt som enskild modifikation?
Hks svampfilter är jag lite allegisk mot då det filtrerar dåligt jämfört med många andra alternativ. Flödar dock bra för sin filteryta (såklart) och är bra när det är trångt. Jag har bromsat nära 800hk med ganska smidiga filter så det finns självklart många bra alternativ till 200-250hk oxå.
Blir det mer insugsljud och lite mer effekt som enskild modifikation?
Hks svampfilter är jag lite allegisk mot då det filtrerar dåligt jämfört med många andra alternativ. Flödar dock bra för sin filteryta (såklart) och är bra när det är trångt. Jag har bromsat nära 800hk med ganska smidiga filter så det finns självklart många bra alternativ till 200-250hk oxå.
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
- Blitzwing

Menar du mitt HKS eller Tegiwas box?Sammy Lundin skrev:Blir det mer insugsljud och lite mer effekt som enskild modifikation?
Tegiwas är ju en ren kopia på Mugen boxen, och enligt britterna ska väl Mugen box vara den bästa. Men jag har inte läst mig till om den lider av flatspots eller liknande.
HKS som jag har funkar bra utan flashpro, utan flatspots och annat elände. Blev jävligt överraskad av insugsljudet då jag testade att köra första gången jag monterade det!
Robin Persson |
-
Sammy Lundin
Jag har oxå läst en massa men det är mest spekulationer. Man är erfaren nog att va kritisk för ibland kan fabrikat/design ha så stor "hype" att folk glömmer det sakliga. Om det fungerar bättre eller ej.
Sitter det samma luftburk på en ctr som på en snikigare version av civic så finns ju anledning att tro att ekonomiavdelningen fått mer att säga till om än maskiningenjörerna.
På hks så sittar ju maf precis vid filtret oxå. Så att den inte har flatspots men konkurrenter var det är lite underligt. Men tydligen en sanning då ägare är nöjda.
Men jag kommer inte åka med hks svampfilter då det filtrerar för dåligt för mitt användande.
Hög prio på det andra och full forskning på cai/sri sålänge
Har mailat abp motorsport om eibach 30mm, camberbolts och schims till bakvagn. Ska bara hitta någon som kan montera framförallt schimsen för de lär man behöva veta vad man sysslar med och gissningsvis montera/mäta/demontera/montera/mäta tills det blir rätt. Eller någon som gjort det och kan rätta mig?
Sitter det samma luftburk på en ctr som på en snikigare version av civic så finns ju anledning att tro att ekonomiavdelningen fått mer att säga till om än maskiningenjörerna.
På hks så sittar ju maf precis vid filtret oxå. Så att den inte har flatspots men konkurrenter var det är lite underligt. Men tydligen en sanning då ägare är nöjda.
Men jag kommer inte åka med hks svampfilter då det filtrerar för dåligt för mitt användande.
Hög prio på det andra och full forskning på cai/sri sålänge
Har mailat abp motorsport om eibach 30mm, camberbolts och schims till bakvagn. Ska bara hitta någon som kan montera framförallt schimsen för de lär man behöva veta vad man sysslar med och gissningsvis montera/mäta/demontera/montera/mäta tills det blir rätt. Eller någon som gjort det och kan rätta mig?
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
-
Sammy Lundin
har fått svar från ABP Motorsport nu och de kan skicka över fjädrar, camberbultar och chims. men jag måste ta och läsa av min nuvarande hjulinställning och skicka siffrorna till dom för att chimsen till bakvagnen ska bli rätt.
sen kommer han skicka över "ABP Fast Road spec" så jag kan ställa resten efter det.
förväntansfull! men första momentet blir att boka en hjulinställning utan hjulinställning =)
sen kommer han skicka över "ABP Fast Road spec" så jag kan ställa resten efter det.
förväntansfull! men första momentet blir att boka en hjulinställning utan hjulinställning =)
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
- Blitzwing

Du borde väl ha original inställningen bak än så länge?
Fast är väl lika bra att kolla upp den ändå kan jag tänka.
Kod: Markera allt
Front Caster angle:
4 ° 25 '± 30 '
Front Camber angle:
−0 ° 07 '± 30 '
Maximum difference between the right and left side:
0 ° 30 '
Rear camber angle:
−1 ° 00 '±30 '
Front toe-in:
0±2 mm (0±0.08 in.)
Rear toe-in:
5±2 mm (0.20±0.08 in.)
Robin Persson |
-
Sammy Lundin
jag gissar att de vill veta precis vad min bil har nu så att jag får rätt tjocklek på de olika schimsen. lär ju kunna variera lite på sådana här "skitbilar".
men tack för siffrorna. ska bli kul att se om man är nära.
men tack för siffrorna. ska bli kul att se om man är nära.
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
-
Jante
- Bil: Mazda 3 MPS
- Namn: Thomas Hempel
Har Hondata Flashpro å ett CAI till salu..
Det går att köra mer cai när man har Hondata Flashpro..
viewtopic.php?f=39&t=60207
Thomas Hempel
Civic Type-R GT 08 SÅLD
Mazda 3 MPS 2010
http://www.garaget.org/CTR-Jante
Civic Type-R GT 08 SÅLD
Mazda 3 MPS 2010
http://www.garaget.org/CTR-Jante
-
Sammy Lundin
Jante skrev:Har Hondata Flashpro å ett CAI till salu..
Tack för erbjudandet men jag lugnar mig lite med det. vill vara lite mer påläst innan jag tar beslut om det.
jag har dock styrt upp att få mina hjulvinklar uppmätta under nästa vecka eller senast veckan därpå. det är en bekant som gör det till niceprice och klämmer in mig när han fick en lucka.
sen blir det att meddela ABP och de sa att jag hade grejorna på ett par arbets dagar. men sen ska det dit oxå... och hjulinställas.
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
-
Sammy Lundin
varsel på jobbet nu och i veckan ska vi få veta hur många som får gå. så jag skyndar nog lite långsammare till besked om hur resterande år och anställning ser ut.
tråkigt att gå ner i inkomst när det gäller oss som har en bilhobby, men det är ju bara ett kortare driftstopp =) det öppnar bara dörrarna för nya utmaningar så jag är inte vidare bitter. varit där i 10 år så det känns som det kan vara lite skönt att prova nåt annat än att står i en skitig fabrik.
Nog om det. lite fjädrar och kamberbult ska man nog kunna unna sig i vilket fall. det är toe/camberjustering bak som jag är lite skeptisk till. inte själva modifieringen i sig utan hur jag får gå tillväga för att få det gjort. så ev blir det bara fjäder och kamberbult fram som ett första moment.
snott några bilder från projekttråd i väst.

det blir jute stökigt moment då jag först får kolla min hjulinställning, kostar mig dock bara kring 500:- men sen får uppgifterna skickas till ABP motorsport i england. då får jag fjädrar, camberbult och schims från dom för "fast road setup" som är en kompromiss som enligt dom själva och även de som köpt det ska göra väldigt stor skillnad mot std.
efter det så ska det demonteras och monteras. och monteringen bak är ju ett jävla meck som jag får leja bort eller låna verkstad med lyft och vettiga verktyg. efter detta så får jag försöka hjulinställa det efter de siffror som ABP motorsport gett mig. MEN här kommer baksidan fram. det framgår inte om hjulinställningen bak är "lika fel" på båda sidorna standard. så då får jag en ny siffra. och får skicka till ABP motorsport igen och få korrigerade schims till bakvagnen. sen får man göra om allt igen. demontera baknaven och byta och sen en ny hjulinställning igen.
mycket meck när man får göra sakerna på olika ställen när olika personer/verkstäder har tid. så jag drar mig lite för det. det är dock ~5,x mm toe bak och -1 grad camber standard... så det bör man ju göra nåt åt. det kan dock bli senare. eller om varselbeskedet säger att det är något som ska genomföras efter årsskiftet så kör jag på i vanlig takt =)
han jag snott bilderna av säger själv:
-"First of all, adjusting our rear alignment is not a very straightforward process. It took a few goes at it and you do have to take apart a lot of things from the rear hub. I first got my alignment measured then I sent it of to ABP along with what I'd like it to be. Then they sent me a set of shims to trial and see how they go.
To install them you first need to take off the following:
Wheels
Brake calliper & pads
Brake rotors
ABS Sensor
Once you have the rear discs off, you can use a socket extension to undo the 4 spindle bolts behind the hub.
With the spindle and hub off, you can now install the shims and reassemble.
Anyway, after I put everything back together, I got the rear alignment measured and it was still toe-ed in! Gagh, so I sent the results back to ABP and got some more shims. The problem was, my right rear was A LOT more toe-ed in than my left, so it needed some thicker shims to get it right. After the 2nd set of shims was installed the results were much better!
My rears are now at 2Deg camber and neutral toe.
I've only tested the rear alignment on one track day so far, but first impressions are great! The overall handling is much more neutral at the limit. The rears are more responsive to steering inputs at the front, and would come around with a lot less effort. When the rears do slide, it is very very predictable and I can catch it before I get into trouble. I would've liked a bit of toe out but considering how thick the shims are already, I'd be worried about the spindles not bolting up correctly if I went any thicker.
If your car is primarily a daily driver, I'm not sure if all this is worth the hassle TBH I think you can only feel the subtle differences when you're pushing the car to the limits of its handling (and sometimes over it). Stuff you shouldn't be doing on the streets anyway. For track work, a decent rear alignment is godsend!
Någon som gjort detta här och har något att tillägga?
tråkigt att gå ner i inkomst när det gäller oss som har en bilhobby, men det är ju bara ett kortare driftstopp =) det öppnar bara dörrarna för nya utmaningar så jag är inte vidare bitter. varit där i 10 år så det känns som det kan vara lite skönt att prova nåt annat än att står i en skitig fabrik.
Nog om det. lite fjädrar och kamberbult ska man nog kunna unna sig i vilket fall. det är toe/camberjustering bak som jag är lite skeptisk till. inte själva modifieringen i sig utan hur jag får gå tillväga för att få det gjort. så ev blir det bara fjäder och kamberbult fram som ett första moment.
snott några bilder från projekttråd i väst.

det blir jute stökigt moment då jag först får kolla min hjulinställning, kostar mig dock bara kring 500:- men sen får uppgifterna skickas till ABP motorsport i england. då får jag fjädrar, camberbult och schims från dom för "fast road setup" som är en kompromiss som enligt dom själva och även de som köpt det ska göra väldigt stor skillnad mot std.
efter det så ska det demonteras och monteras. och monteringen bak är ju ett jävla meck som jag får leja bort eller låna verkstad med lyft och vettiga verktyg. efter detta så får jag försöka hjulinställa det efter de siffror som ABP motorsport gett mig. MEN här kommer baksidan fram. det framgår inte om hjulinställningen bak är "lika fel" på båda sidorna standard. så då får jag en ny siffra. och får skicka till ABP motorsport igen och få korrigerade schims till bakvagnen. sen får man göra om allt igen. demontera baknaven och byta och sen en ny hjulinställning igen.
mycket meck när man får göra sakerna på olika ställen när olika personer/verkstäder har tid. så jag drar mig lite för det. det är dock ~5,x mm toe bak och -1 grad camber standard... så det bör man ju göra nåt åt. det kan dock bli senare. eller om varselbeskedet säger att det är något som ska genomföras efter årsskiftet så kör jag på i vanlig takt =)
han jag snott bilderna av säger själv:
-"First of all, adjusting our rear alignment is not a very straightforward process. It took a few goes at it and you do have to take apart a lot of things from the rear hub. I first got my alignment measured then I sent it of to ABP along with what I'd like it to be. Then they sent me a set of shims to trial and see how they go.
To install them you first need to take off the following:
Wheels
Brake calliper & pads
Brake rotors
ABS Sensor
Once you have the rear discs off, you can use a socket extension to undo the 4 spindle bolts behind the hub.
With the spindle and hub off, you can now install the shims and reassemble.
Anyway, after I put everything back together, I got the rear alignment measured and it was still toe-ed in! Gagh, so I sent the results back to ABP and got some more shims. The problem was, my right rear was A LOT more toe-ed in than my left, so it needed some thicker shims to get it right. After the 2nd set of shims was installed the results were much better!
My rears are now at 2Deg camber and neutral toe.
I've only tested the rear alignment on one track day so far, but first impressions are great! The overall handling is much more neutral at the limit. The rears are more responsive to steering inputs at the front, and would come around with a lot less effort. When the rears do slide, it is very very predictable and I can catch it before I get into trouble. I would've liked a bit of toe out but considering how thick the shims are already, I'd be worried about the spindles not bolting up correctly if I went any thicker.
If your car is primarily a daily driver, I'm not sure if all this is worth the hassle TBH I think you can only feel the subtle differences when you're pushing the car to the limits of its handling (and sometimes over it). Stuff you shouldn't be doing on the streets anyway. For track work, a decent rear alignment is godsend!
Någon som gjort detta här och har något att tillägga?
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen
-
Sammy Lundin
lagt ordern på Eibach -30 och camberbultar och får med inställningarna som ABP Motorsport rekommenderar och kallar "Fast road setup". Även förvarnat Streetpower om att de har ett fjäderbyte att göra inom kort =)
www.garaget.org/M3Bullen
www.garaget.org/M3Bullen