Bilar som ökar i värde och vilka som kommer öka i värde.
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
jag tror att allt som förvaras och ägs rätt/sunt en dag kommer att få ett bra samlarvärde, frågan är väl NÄR.
Nyare hyndor e för massproducerade tror jag.
Små upplagor inbringar deg...
Nyare hyndor e för massproducerade tror jag.
Små upplagor inbringar deg...
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Om man kollar på motorcyklar så är det oftast de hojar som antingen fört motorcykeltekniken framåt, eller tillverkats i exklusiva upplagor som det blir samlarvärde på. Det som inbringar mest är ifall de båda sammanfaller.
1985 släppte Suzuki sin GSX750-R som var helt banbrytande inom sportsegmentet. Det fanns ingenting som kunde mäta sig med den vid tillfället. Den blev väldigt populär, och det såldes mängder av den och storebrorsan GSX1100-R som kom året efter. Trots att det fanns mängder av dessa hojar ute på gatorna, så har de som överlevt idag ett förhållandevis högt värde. Det beror på att många kraschats, körts slut på och byggts om till oigenkänlighet.
Ett fint ex är helt enkelt ovanligt, och många har en känslomässig koppling till dem, vilket gör dem populära. Detsamma gäller den första Yanaha R1 som släpptes -98. De har redan börjat stiga rejält i pris trots att de ännu inte är i närheten av att bli "föråldrade" som motorcyklar.
1985 släppte Suzuki sin GSX750-R som var helt banbrytande inom sportsegmentet. Det fanns ingenting som kunde mäta sig med den vid tillfället. Den blev väldigt populär, och det såldes mängder av den och storebrorsan GSX1100-R som kom året efter. Trots att det fanns mängder av dessa hojar ute på gatorna, så har de som överlevt idag ett förhållandevis högt värde. Det beror på att många kraschats, körts slut på och byggts om till oigenkänlighet.
Ett fint ex är helt enkelt ovanligt, och många har en känslomässig koppling till dem, vilket gör dem populära. Detsamma gäller den första Yanaha R1 som släpptes -98. De har redan börjat stiga rejält i pris trots att de ännu inte är i närheten av att bli "föråldrade" som motorcyklar.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
eller som NR750, en sådan hade inte varit dum att ha stående.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Steffo

NSR500 var en fabriksracer som endast kördes i GP500 (som idag motsvaras av MotoGP) skulle jag tro...
En sådan kostade nog ett antal miljoner redan som ny.
Men du kanske blandade ihop den med något annat?
Stockholm
- Steffo

Av samma anledning som GSXR750 är ett samlarobjekt idag och även R1 av första årsmodellerna, så tror jag att EP3 kan bli ett objekt om kanske 10 år. Det är/var en väldigt populär vil som var bäst i sin klass när den kom. Det är den sista riktiga sugmotor-GTI-bilen (om bortser från efterföljarna FN2 ). Den sålde väldigt bra, men kraschas, eller pimpas också sönder ganska friskt av hormonstinna pajsare, så att hitta en i bra originlskick börjar redan bli svårt.
Stockholm
-
lowpass
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 63 times
Njaaa, är ganska säker på att jag sett någon ute på annons (internationellt).Steffo skrev:NSR500 var en fabriksracer som endast kördes i GP500 (som idag motsvaras av MotoGP) skulle jag tro...
Sedan finns ju NSR125 och 250 också, fast det kanske är en helt annan femma?
Ursäkta slightly off topic
- Steffo

NSR 125 såldes allmänt i butiker och var en cool 125:a när den kom. INget speciellt, men lite fler hästar i ett lite tyngre chassi än den några år äldre TZR-125 som Yamaha sålde och som i Sverige var största konkurrenten.
NSR-250 var storebrorsan som också gick att köpa för vanliga Svenssons, men syftet med dessa var oftast att tävla i Roadracing i 250-klassen. Största konkurrenterna där varSuzuki RGV250 och Yamaha TZR250. Förhållandevis få av dessa hojar klördes på gatorna.
I 500-klassen bland tvåtaktare fanns det mig veteligen bara två hojar att köpa. Yamaha RD500 (V4) och Suzuki RG500 (med fyrkantsfyra), där den sistnämnda var i en klass för sig prestandamässigt.
Här kommer ett klipp med en RG500-motor i ett modernt chassi. Sången är magisk!!!
NSR-250 var storebrorsan som också gick att köpa för vanliga Svenssons, men syftet med dessa var oftast att tävla i Roadracing i 250-klassen. Största konkurrenterna där varSuzuki RGV250 och Yamaha TZR250. Förhållandevis få av dessa hojar klördes på gatorna.
I 500-klassen bland tvåtaktare fanns det mig veteligen bara två hojar att köpa. Yamaha RD500 (V4) och Suzuki RG500 (med fyrkantsfyra), där den sistnämnda var i en klass för sig prestandamässigt.
Här kommer ett klipp med en RG500-motor i ett modernt chassi. Sången är magisk!!!
Stockholm
-
lowpass
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 63 times
+1 Tack för bra svarSteffo skrev:NSR 125 såldes allmänt i butiker och var en cool 125:a när den kom. INget speciellt, men lite fler hästar i ett lite tyngre chassi än den några år äldre TZR-125 som Yamaha sålde och som i Sverige var största konkurrenten.
- DRFT_
- Bil: Honda S2000
- Namn: Henrik Bernhardsson
Tror ni NSXen kommer bli billigare? Jag har en känsla att den står rätt stilla i pris och kommer snarare att öka i pris än sjunka?
Henrik Bernhardsson
Integra Type-R DC2 -98
Acura RSX -05
S2000 -05
Civic EK4 E85 -00
Founder of HH|Photo
Integra Type-R DC2 -98
Acura RSX -05
S2000 -05
Civic EK4 E85 -00
Founder of HH|Photo
-
PatrikGBG
dom blir ju osålda NSXerna för de priserna de ligger på nu, ca 250k o upp, men om några år kanske?
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
- Steffo

Det är magiskt!!! Jag älskar 2t... Du måste vara en lycklig människa!Dog Door skrev:Ja, inte för att skryta men, man har ju en RG500 i garaget
Ett brutalt ljud är vad den har!
Stockholm
- Steffo

NSX kommer definitivt att bli en samlarbil (det är det väl redan). Men hur dyr en sådan kommer att bli är ju omöjligt att säga i dagsläget. Den borde ha potential som i princip enda riktiga sportbilen bland japanerna. Supran och GTR:en tycker jag inte är jämförbara med NSX. De är feta sportiga personbilar med mycket muskler. NSX är i så fall mer besläktad med italienska sportvagnar.
Så om man har pengar och inte har så bråttom att få avkastning på sin investering så är nog en fin NSX i originalskick ett bra köp.
Så om man har pengar och inte har så bråttom att få avkastning på sin investering så är nog en fin NSX i originalskick ett bra köp.
Stockholm
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag anser att svenska marknaden är svår att förutse. Om man jämför med tyskland där många prestandahondor är dyra, tex EG6 och DC2 så ligger våra bilar betydligt billigare nuförtiden. Kan visserligen bero på att de rostar mycke mer här. Sen när man tittar på den engelskamarknaden där kostar ju bilarna ingenting, troligen då de är felstyrda så exporten är låg därifrån.
En s2000 går att köpa i usa för $7-8000, dvs 50k, i england börjar dem på £3000 dvs ca 35k medans här i sverige kostar de från 100k. Fast största skillnaden är ju skicket o milen. Jag tror att om 3år kostar en s2000 runt 70k här, och då kan en sliten/trasig ligga runt 50k. Sen kommer de nog att ligga i det prispannet för all framtid. Samlarbil? Nej, bara en bil med stadigt värde. Tex som dc2 och EG6. En fräsch EG6 har sjunkit ca 20k sen 2004.
NSX:er blir nästan aldrig sålda när de ligger ute för 250k och uppåt. De blir sålda oftast runt 190-230k. Nu finns det så få så de kanske inte sjunker så mycket när den nya släpps. Tror inte heller att de kommer gå upp i pris då det redan är överprissatta. Snarare att de i framtiden kommer ligga runt 150-250k. Kanske för all framtid. En sak är säker, köper man en för rätt peng så kommer man inte att förlora en spänn på den.
Ep3 och fn2 finns det för många av samtidigt som de oftast används året runt som bruksbilar. Dem faller som gråstenar i värde. Alldelles strax kommer de gå att hitta ep3:or för 25k och fn2:or för 50k. Vem vill åka sånn när nya turbomatade modellen släppts?
Riktigt bra skick kommer alltid att ge mycket högre värde. Kan ge upp till 4ggr högre värde än normalskick oavsett modell. Modifierade och swappade bilar som är välbyggda kommer oxå att stå högt i kurs.
Är de dessutom reggade med annan motor så står dem mycket högt i kurs.
Sällsynta bilar kommer givetvis oxå stå högt i kurs.
Hondor har haft riktikt bra andrahandsvärde i sverige, men kollar man den nuvarande marknaden så är det svårt att överhuvudtaget få sålt en prestandabil för vettiga pengar. DC2:or ligger ute för 40k, mb6:or finns för 15k, EK4:or som låg hur länge som helst för 80-100k är nu nere i 25k. Känns som att ingen vill betala för dem längre. Marknaden är mättad vilket den inte var för 10år sen.
Fördelen med låga priser på våra bilar är att fler har råd att köpa en prestandabil. Så med lite tur innebär det fler medlemmar i klubben på sikt.
En s2000 går att köpa i usa för $7-8000, dvs 50k, i england börjar dem på £3000 dvs ca 35k medans här i sverige kostar de från 100k. Fast största skillnaden är ju skicket o milen. Jag tror att om 3år kostar en s2000 runt 70k här, och då kan en sliten/trasig ligga runt 50k. Sen kommer de nog att ligga i det prispannet för all framtid. Samlarbil? Nej, bara en bil med stadigt värde. Tex som dc2 och EG6. En fräsch EG6 har sjunkit ca 20k sen 2004.
NSX:er blir nästan aldrig sålda när de ligger ute för 250k och uppåt. De blir sålda oftast runt 190-230k. Nu finns det så få så de kanske inte sjunker så mycket när den nya släpps. Tror inte heller att de kommer gå upp i pris då det redan är överprissatta. Snarare att de i framtiden kommer ligga runt 150-250k. Kanske för all framtid. En sak är säker, köper man en för rätt peng så kommer man inte att förlora en spänn på den.
Ep3 och fn2 finns det för många av samtidigt som de oftast används året runt som bruksbilar. Dem faller som gråstenar i värde. Alldelles strax kommer de gå att hitta ep3:or för 25k och fn2:or för 50k. Vem vill åka sånn när nya turbomatade modellen släppts?
Riktigt bra skick kommer alltid att ge mycket högre värde. Kan ge upp till 4ggr högre värde än normalskick oavsett modell. Modifierade och swappade bilar som är välbyggda kommer oxå att stå högt i kurs.
Är de dessutom reggade med annan motor så står dem mycket högt i kurs.
Sällsynta bilar kommer givetvis oxå stå högt i kurs.
Hondor har haft riktikt bra andrahandsvärde i sverige, men kollar man den nuvarande marknaden så är det svårt att överhuvudtaget få sålt en prestandabil för vettiga pengar. DC2:or ligger ute för 40k, mb6:or finns för 15k, EK4:or som låg hur länge som helst för 80-100k är nu nere i 25k. Känns som att ingen vill betala för dem längre. Marknaden är mättad vilket den inte var för 10år sen.
Fördelen med låga priser på våra bilar är att fler har råd att köpa en prestandabil. Så med lite tur innebär det fler medlemmar i klubben på sikt.
- turbobulten
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
Vad har vi att säga om Jordan eller Ctr ek9?
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Alltså en helt original EK9 tror jag kommer bli värd, dem flesta som rullar moddas på ett eller annat sätt så det känns som det skulle vara värt att behålla en sån original. 
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
Aristoteles
- Bil: Accord Type R
- Namn: Linus Berglund
Kanske bara är önsketänkande från min sida men en ATR i bra skick som inte stylas dvs förstörs eller buskör tills den rasar borde åtminstone hålla värdet fått bra?
Finns ju inte så många i Sverige.
Eller?
Finns ju inte så många i Sverige.
Eller?
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Allt beror ju på hur människor kommer styra marknaden. OM nu folk tar betalt för sina t ex S2000 och vi inte hamnar i någon form av svensk ekonomisk crash där alla måste sälja sina sportbilar. Så tror jag deffinitivt denna modell kommer stå sig. (säger detta inte enbart för jag äger en sådan)
NSX:en är enormt svår att förutspå. Tillgång och efterfrågan. Jag tror det kan vara en bil som PANG, plötsligt får ett otroligt hög efterfrågan. Precis som Porsches 964. INGEn ville iprincip ha dom.. och nu plötsligt flyger dom upp i värde.
En bil som man skulle behållt var min BMW M3 E30.. men då hade jag inte kunnat ha så roligt som jag har nu, i min S2000
NSX:en är enormt svår att förutspå. Tillgång och efterfrågan. Jag tror det kan vara en bil som PANG, plötsligt får ett otroligt hög efterfrågan. Precis som Porsches 964. INGEn ville iprincip ha dom.. och nu plötsligt flyger dom upp i värde.
En bil som man skulle behållt var min BMW M3 E30.. men då hade jag inte kunnat ha så roligt som jag har nu, i min S2000
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
- Hattori Honda

- Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
- Namn: Andreas Engstrom
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Eftersom det alltid tävlas i att snacka skit om EP3 i olika sammanhang här i klubben, så får väl jag gå till försvar.
Jag är helt övertygad om att en välhållen EP3 kommer vara uppskattad i framtiden eftersom den (förutom i HPC) helt enkelt är en väldigt uppskattad bilmodell. Klassiker är väl att ta i, men en bils meriter vägs ju mot de samtida bilar som finns och EP3:ans konkurrenter hade väl egentligen aldrig mycket att hämta i jämförelse när man pratar körglädje och annat? Med konkurrenter menar jag "lagom" pris, låg vikt och N/A, dvs Clio 172/182 och liknande. Klassisk GTI alltså. Malkolm försöker få det att låta som att folk kommer sälja sina EP3 för att köpa nya turbocivicar, men så blir det ju förstås inte. Kommer ju skilja 10-13 år och sisådär 250 papp, så det är ju inte direkt samma köpgrupp om man säger så.
Vidare är ju EP3:an en modell som faktiskt uppskattas på egna meriter istället för vad eftermarknaden kan tillföra den. Många äldre Hondor (t.ex. EG6) kan aldrig komma på tal i en sådan här diskussion eftersom de enbart handlar om hur bra den kan bli med diverse eftermonterade chassikomponenter och större motorer. MB6? Tillåt mig asgarva...
Honda har gjort tre moderna klassiker som förtjänar att behålla eller öka i värde. Observera att jag skriver förtjänar. De kommer förmodligen inte göra det.
-CRX gen 1 och 2 (Naturligtvis inte Del Sol)
Helt ofattbart att folk ibland betalar mer för en röten EG6 än CRX. Säger väl en hel del om att den genomsnittliga Hondaägaren egentligen inte bryr sig om klassikervärdet i en bil. Hoppas några kommer på bättre tankar och har möjlighet att hålla de få originalare som finns kvar i liv. Önskar jag hade plats...
- NSX
Naturligtvis. Problemet på våra breddgrader är att de som kan lägga så mycket pengar på en söndagsbil oftast inte bryr sig om japanska bilar. Har man pengar och gillar japs trimmar man sin Evo/Supra/Skyline istället. Sen köper man Porsche. Tror den kommer sjunka i värde och stabilisera sig runt 200k.
- Integra DC2
Världens bästa framhjulsdrivna bil, en klassiker så fort den lämnade bandet. Hondas E30 M3, men tyvärr väldig få i Sverige som fattar hur bra den är. Också synd att så många inte kan behålla den hyfsat original. Förtjänar ett värde på 60-80 för en fin originalare. Kommer förmodligen gå att hitta för kaffepengar innan den förhoppningsvis vänder uppåt.
Sedan finns det ju förstås modeller som i kraft av ålder kan vara klassiker i rätt sammanhang och då tänker jag förstås på S600/800, 1st gen Civic och diverse andra. Det är också där EP3:an kommer få upprättelse tillsammans med S2000 och (framför allt) ATR om några 10-tal år.
Då sitter det väl ett gäng HPC:are på ålderdomshemmet och jollrar om sina gamla Vti:er med swappad B18.
Jag är helt övertygad om att en välhållen EP3 kommer vara uppskattad i framtiden eftersom den (förutom i HPC) helt enkelt är en väldigt uppskattad bilmodell. Klassiker är väl att ta i, men en bils meriter vägs ju mot de samtida bilar som finns och EP3:ans konkurrenter hade väl egentligen aldrig mycket att hämta i jämförelse när man pratar körglädje och annat? Med konkurrenter menar jag "lagom" pris, låg vikt och N/A, dvs Clio 172/182 och liknande. Klassisk GTI alltså. Malkolm försöker få det att låta som att folk kommer sälja sina EP3 för att köpa nya turbocivicar, men så blir det ju förstås inte. Kommer ju skilja 10-13 år och sisådär 250 papp, så det är ju inte direkt samma köpgrupp om man säger så.
Vidare är ju EP3:an en modell som faktiskt uppskattas på egna meriter istället för vad eftermarknaden kan tillföra den. Många äldre Hondor (t.ex. EG6) kan aldrig komma på tal i en sådan här diskussion eftersom de enbart handlar om hur bra den kan bli med diverse eftermonterade chassikomponenter och större motorer. MB6? Tillåt mig asgarva...
Honda har gjort tre moderna klassiker som förtjänar att behålla eller öka i värde. Observera att jag skriver förtjänar. De kommer förmodligen inte göra det.
-CRX gen 1 och 2 (Naturligtvis inte Del Sol)
Helt ofattbart att folk ibland betalar mer för en röten EG6 än CRX. Säger väl en hel del om att den genomsnittliga Hondaägaren egentligen inte bryr sig om klassikervärdet i en bil. Hoppas några kommer på bättre tankar och har möjlighet att hålla de få originalare som finns kvar i liv. Önskar jag hade plats...
- NSX
Naturligtvis. Problemet på våra breddgrader är att de som kan lägga så mycket pengar på en söndagsbil oftast inte bryr sig om japanska bilar. Har man pengar och gillar japs trimmar man sin Evo/Supra/Skyline istället. Sen köper man Porsche. Tror den kommer sjunka i värde och stabilisera sig runt 200k.
- Integra DC2
Världens bästa framhjulsdrivna bil, en klassiker så fort den lämnade bandet. Hondas E30 M3, men tyvärr väldig få i Sverige som fattar hur bra den är. Också synd att så många inte kan behålla den hyfsat original. Förtjänar ett värde på 60-80 för en fin originalare. Kommer förmodligen gå att hitta för kaffepengar innan den förhoppningsvis vänder uppåt.
Sedan finns det ju förstås modeller som i kraft av ålder kan vara klassiker i rätt sammanhang och då tänker jag förstås på S600/800, 1st gen Civic och diverse andra. Det är också där EP3:an kommer få upprättelse tillsammans med S2000 och (framför allt) ATR om några 10-tal år.
Då sitter det väl ett gäng HPC:are på ålderdomshemmet och jollrar om sina gamla Vti:er med swappad B18.
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Idag går det att köpa specialutgåvan av FN2:an årsmodell 2010 CW med diffbroms för under 100.000kr. Den har precis blivit 4år gammal.....
Så låt oss säga att när den nya turboCTRen är 5år så kommer den kosta ca 100.000kr, dvs om 6år, vad kommer en ep3a vara värd då? Såg ni PatrikGBGs tråd om hans motorum? är ju typ 75% av alla ep3or som ser ut så. Finns knappt en enda EG6a som är så äcklig än...
När man kan köpa en turbomatad, lättrimmad 300hk civic som är praktisk med 5dörrar och supersnygg, vem vill då köpa en slö minibuss för massa pengar? tyvärr kan jag sätta pengar på att ep3 bara kommer att fortsätta sjunka som gråstenar, det är bara en helt vanlig, ful civic med underbar motor o låda i. inget speciellt egentligen. Jämför gärna med en DC2, den är precis som du säger en klassiker redan när den tillverkades. Men den ligger i en helt annan skala. Den är ju redan nnu värd mer pengar än en ep3:a ..
Så låt oss säga att när den nya turboCTRen är 5år så kommer den kosta ca 100.000kr, dvs om 6år, vad kommer en ep3a vara värd då? Såg ni PatrikGBGs tråd om hans motorum? är ju typ 75% av alla ep3or som ser ut så. Finns knappt en enda EG6a som är så äcklig än...
När man kan köpa en turbomatad, lättrimmad 300hk civic som är praktisk med 5dörrar och supersnygg, vem vill då köpa en slö minibuss för massa pengar? tyvärr kan jag sätta pengar på att ep3 bara kommer att fortsätta sjunka som gråstenar, det är bara en helt vanlig, ful civic med underbar motor o låda i. inget speciellt egentligen. Jämför gärna med en DC2, den är precis som du säger en klassiker redan när den tillverkades. Men den ligger i en helt annan skala. Den är ju redan nnu värd mer pengar än en ep3:a ..
efterfrågan finns pasen, visst har den sjunkit sen billiga ep3 kom men en sann hondaentusiast kmr nog oftare att välja en eg6 framför en ep3 i samma skick med samma utrustning(ac). samma gäller en ee8/9.
bara för att de flesta svenska eg6'orna bara är kex kvar av och de går för vrakpriser så betyder det inte att alla eg6'or lr ee8/9'or är lika oattraktiva, kolla lite längre söderut i kontinenten så fattar ni.
lite spekulation, skeppa över en eg6 och en ep3 i samma skick till staterna och sälj dem på auktion så har vi nog en klar vinnare.
var la nåt år sen en ee9 som gått typ 1000 mil gick för 17000 euro? hade en ep3 med lika många mil på mätaren med mugenfälgar kunnat gå för lika mycket???
bara för att de flesta svenska eg6'orna bara är kex kvar av och de går för vrakpriser så betyder det inte att alla eg6'or lr ee8/9'or är lika oattraktiva, kolla lite längre söderut i kontinenten så fattar ni.
lite spekulation, skeppa över en eg6 och en ep3 i samma skick till staterna och sälj dem på auktion så har vi nog en klar vinnare.
var la nåt år sen en ee9 som gått typ 1000 mil gick för 17000 euro? hade en ep3 med lika många mil på mätaren med mugenfälgar kunnat gå för lika mycket???
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
CRX i-VTEC -88
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Jag vet inte om jag vågar hålla med där. Visst, det kanske inte finns många EG6or som ser ut så, men de är färre i antal totalt sett, de andra står väl på skroten istället och det är ännu värre.Malkolm skrev: Såg ni PatrikGBGs tråd om hans motorum? är ju typ 75% av alla ep3or som ser ut så. Finns knappt en enda EG6a som är så äcklig än...
Ja men om nåra år (5-15?) är EP3an den nya EG6an. Sen är USA ett helt annat land med en helt annan marknad än den Svenska/Europeiska. Utbudet på fina EP3or kommer ju sjunka, eftersom som malkolm sa så används de i större utstäckning som vardagsbilar. Så utbudet på fina EP3or kanske blir sämre i framtiden, och kanske lite mer eftertraktade.hamedius skrev:efterfrågan finns pasen, visst har den sjunkit sen billiga ep3 kom men en sann hondaentusiast kmr nog oftare att välja en eg6 framför en ep3 i samma skick med samma utrustning(ac). samma gäller en ee8/9.
Men jag har svårt att tro att de skulle stiga i värde de närmaste året, snarare hålla värdet i bästa fall. EG6 är väl en utdöende art och därav börjar vända uppåt en aning, men det där går ju i vågor förmodligen.
-
PatrikGBG
Inte för att tjöta skit, men eg6?samlarvärde?
detta var nog ingen tråd för bilar som det lagts mer pengar på swap o turbos än nybilspris, utan vad en ORGbil kommer att vara värd.
EP3 kommer nog aldrig vara med där, absolut inte EG6 heller.
Fina exemplar av de alla modellerna kommer alltid tinga högre värde.
detta var nog ingen tråd för bilar som det lagts mer pengar på swap o turbos än nybilspris, utan vad en ORGbil kommer att vara värd.
EP3 kommer nog aldrig vara med där, absolut inte EG6 heller.
Fina exemplar av de alla modellerna kommer alltid tinga högre värde.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
asså jag förstår inte, jag vet inte vad det är som gör att folk missförstår så i forumsammanhang, läser de inläggen i mobilen medans de kör bil lr vad är det som gör att de är så ofokuserade?
vem i tråden som tror att en fin eg6 inte kmr sjunka mer i värde har sagt att det gäller swappade bilar?? det är klart vi snackar originalbilar. och det är heller ingen som har sagt att de kmr få samlarvärde dvs öka i värde, bara att de har tappat väldigt lite senaste tio åren och kommer nog inte att sjunka nåt mer. men allt om framtiden är förstås spekulationer.
en eg6 behöver inte vara b18-swappad enligt hattori lr kostats på med mer än nybilspriset genom swap och turbo enligt patrikgbg för att ha ett högt värde, det räcker att den är org och är fin. bara för att ni inte har sett nån sån på åratal betyder det inte att de inte finns lr att om de finns så kostar de säkert inte mer än de rötna här i Sverige.
nu håller vi oss till ämnet utan ytterligare missförstånd tack. en ep3 har på 12år tappat mer än en eg6 i samma skick gjort på 22år. vad är det som säger att detta ska ändras i framtiden? att ep3 inte kmr va en dussinbil för alltid?
bilar som crx gen1, ee8/9, eg6, dc2 är kultbilar och går inte jämföra med en engelskproducerad pos som ep3.
pasen, usa är helt rätt land att jämföra hondapriser i. de är sånna hondaentusiaster vi aldrig kmr att bli. därför en dc2 kostar dubbla om inte trippla liknande i Sverige. och jämför samtidigt dc5 vs dc2 i usa med ep3 vs dc2 i Sverige. en dc5 i usa kostar typ halva en liknande dc2 medans här i Sverige så ligger dc2 och ep3 på samma priser. därför är Sverige helt fel land att jämföra hondapriser i. de sanna entusiasterna är inte här.
vem i tråden som tror att en fin eg6 inte kmr sjunka mer i värde har sagt att det gäller swappade bilar?? det är klart vi snackar originalbilar. och det är heller ingen som har sagt att de kmr få samlarvärde dvs öka i värde, bara att de har tappat väldigt lite senaste tio åren och kommer nog inte att sjunka nåt mer. men allt om framtiden är förstås spekulationer.
en eg6 behöver inte vara b18-swappad enligt hattori lr kostats på med mer än nybilspriset genom swap och turbo enligt patrikgbg för att ha ett högt värde, det räcker att den är org och är fin. bara för att ni inte har sett nån sån på åratal betyder det inte att de inte finns lr att om de finns så kostar de säkert inte mer än de rötna här i Sverige.
nu håller vi oss till ämnet utan ytterligare missförstånd tack. en ep3 har på 12år tappat mer än en eg6 i samma skick gjort på 22år. vad är det som säger att detta ska ändras i framtiden? att ep3 inte kmr va en dussinbil för alltid?
bilar som crx gen1, ee8/9, eg6, dc2 är kultbilar och går inte jämföra med en engelskproducerad pos som ep3.
pasen, usa är helt rätt land att jämföra hondapriser i. de är sånna hondaentusiaster vi aldrig kmr att bli. därför en dc2 kostar dubbla om inte trippla liknande i Sverige. och jämför samtidigt dc5 vs dc2 i usa med ep3 vs dc2 i Sverige. en dc5 i usa kostar typ halva en liknande dc2 medans här i Sverige så ligger dc2 och ep3 på samma priser. därför är Sverige helt fel land att jämföra hondapriser i. de sanna entusiasterna är inte här.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
CRX i-VTEC -88
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
hamedius skrev: vem i tråden som tror att en fin eg6 inte kmr sjunka mer i värde har sagt att det gäller swappade bilar?? det är klart vi snackar originalbilar.
Det utgick jag ifrån.
I den här tråden är det bara ett gäng snillen som spekulerar, ingen har någon fakta för den finns ju inte än.hamedius skrev: och det är heller ingen som har sagt att de kmr få samlarvärde dvs öka i värde, bara att de har tappat väldigt lite senaste tio åren och kommer nog inte att sjunka nåt mer.
En orginalbil och en modifierad bil kommer alltid ha olika priser av olika anledningar i varje enskilt fall så det är nog inget man kan jämföra på ett bra sätt.hamedius skrev: en eg6 behöver inte vara b18-swappad enligt hattori lr kostats på med mer än nybilspriset genom swap och turbo enligt patrikgbg för att ha ett högt värde, det räcker att den är org och är fin. bara för att ni inte har sett nån sån på åratal betyder det inte att de inte finns lr att om de finns så kostar de säkert inte mer än de rötna här i Sverige.
Må så vara, jag vet inte. Men tänk på att inflationen de senaste 22 åren har varit till EG6ans fördel.hamedius skrev: nu håller vi oss till ämnet utan ytterligare missförstånd tack. en ep3 har på 12år tappat mer än en eg6 i samma skick gjort på 22år.
EP3 kommer nog inte vara en dussinbil för alltid. De kommer rosta bort de med till slut, och då kommer efterfrågan att styra det framtida priset. Om ingen är intresserad av EP3 i framtiden så kommer den inte vara värd nåt. Men om den hinner rosta bort/dö ut snabbare än efterfrågan så kommer den kanske hålla priset bättre. Men jag tror det finns för många och de håller för bra för det tror jag.hamedius skrev: vad är det som säger att detta ska ändras i framtiden? att ep3 inte kmr va en dussinbil för alltid?
Ja men vi lever i Sverige, inte USA. Men visst går det exportera.hamedius skrev: pasen, usa är helt rätt land att jämföra hondapriser i. de är sånna hondaentusiaster vi aldrig kmr att bli.
därför en dc2 kostar dubbla om inte trippla liknande i Sverige. och jämför samtidigt dc5 vs dc2 i usa med ep3 vs dc2 i Sverige. en dc5 i usa kostar typ halva en liknande dc2 medans här i Sverige så ligger dc2 och ep3 på samma priser. därför är Sverige helt fel land att jämföra hondapriser i. de sanna entusiasterna är inte här.
Men kolla istället på en S2000 t.ex, de får du för kaffepengar i USA, för de sålde som smör i solsken där och det finns mängder av dem! Jämför med blocket, finns ytterst få till salu...
.
När bilar börjar bli riktigt gamla så får man se det som enskilda affärer istället. Då behöver en bilaffär inte vara den andra lik, för det är så lågt utbud. Finns det bara en till salu, då kan du ta vad du vill så länge det finns en köpare som är villig att betala. Ta en skitgammal Bugatti som exempel, de är inte gratis. Men de hade ju ett lågt utbud sedan de tillverkades så det är kanske svårt att dra en sån liknelse mot en massproducerad Honda.
Om jag ska summera mina prisgissningar om 5 år så tror jag att EG kommer ligga stadigt på ca 20-60k beroende på skick de närmaste åren. EP3 kommer ligga i samma spann, beroende på skick. NSX kommer ligga kvar på 200-250k
S2000 kommer ligga på 60-150k beroende på skick och årsmodell. DC2/DC5 har jag ingen uppfattning om. Om 10 år vet jag inte, men mina spekulationer om S2000 har varit ganska korrekta de senaste 5 åren då jag haft koll på dem.
Men jag tror tyvärr att efterfrågan för gamla Hondor är väldigt låg, och kommer nog fortsätta vara så i landet lagom. Alla ska ha Volvo och tyskt. Kolla bara på Volvo 240/740 osv, du får betala mycket pengar för en fin sådan...
EDIT:
Men vill man förlora så lite pengar som möjligt är det nog EK och äldre, DC och NSX man ska ha.
-
PatrikGBG
Hamedius de e ju bevisligen du som läser galet, de står ju om att swappade o byggda bilar kommer vara mer värda (enligt skribenten) så lugna dig lite, o läs igen innan du lossar.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal