Precis bytt kopplingen...

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
baltis

så efter 7 timmar (bra om du frågar mig:)) så är nu nya lameller, tryckaplatta och uttrampningslager på plats i hondan... vad jag nu undrar lite över e hur tusan ser man om tryckplatta är dålig? om det nu e så att man kanske kan sälja den för en hundring? :D eller det kanske inte finns sånna idioter som river allt för att sen inte byta hela paketet?

sen var det en sak till... lyckades ej lufta kopplingen... e det det att jag måste fixa ett lock med ventil å sen köra med tryckluft samtidigt? eller e det något annat knas jag kan råkat ut för?

mvh
Erik Svensson

Civic Vti Sedan -92 SÅLD! golf tdi -00 pendlar vagnen... letar s2000............
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Hur exakt gjorde du när du skulle lufta kopplingen då?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Decson

Kan ju passa på att kolla ifall vi gjorde rätt angående luftningen av kopplingen, nu när det är uppe.
fyllde burken med olja, tryckte ner kopplingen ytterst lite så man bara får lite tryck utåt, öppnade luftningsnippeln nere vid lådan, pressade ner pedalen i botten, drog åt nippeln och släppte upp pedalen och gjorde om tills det kom ren olja utan luft, kopplingen funkar då kalas så skapligt rätt måste det väl ha varit?
Men burken ÄR LITEN, så fyll ofta så ni inte trampar in ny luft i systemet uppifrån!
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Decson: Helt korrekt. En annan variant är att man pumpar på kopplingen ett tag och sen öppnar nippeln tills det runnit ut en del olja och när det avtar så stänger du nippeln. Sen börjar man om...pumpa kopplingen..öppna osv. Båda varianter funkar bra.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
baltis

japp gjorde precis som du sa :) upptäckte att det var så man skulle göra... aldrig gjort på en honda förut... trodde det var som på gammla saab 9000...

men som sagt... hur ser man på tryckplattan om den e kass?
Erik Svensson

Civic Vti Sedan -92 SÅLD! golf tdi -00 pendlar vagnen... letar s2000............
Forenademotor.se
Kontakt:

baltis skrev:japp gjorde precis som du sa :) upptäckte att det var så man skulle göra... aldrig gjort på en honda förut... trodde det var som på gammla saab 9000...

men som sagt... hur ser man på tryckplattan om den e kass?
det kan du inte se då måste du tryck prova solfjädren
men vad har den gått i mil ?
brukar bli uppsliten med tiden 15-20000 mil är vad den klarar sen är den utmattad om man inte kört racing då går den sönder tidigare på grund av värmen
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
baltis

den har gått 16200 mil så det låter mycket troligt isånna fall :)
Erik Svensson

SirThelin

annars ett enkelt sätt att lufta är att sätta en slang i korken på en flaska o skvätta i lite vätska i den o så på me slangen på nippeln, öppna, vända flaskan upp o ner så vätskan är i korken o så bara pumpa på kopplingen tills du bli less , sen dra fast o prova. Upprepa vid behov
Anders Thelin
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

baltis skrev:så efter 7 timmar (bra om du frågar mig:)) så är nu nya lameller, tryckaplatta och uttrampningslager på plats i hondan... vad jag nu undrar lite över e hur tusan ser man om tryckplatta är dålig? om det nu e så att man kanske kan sälja den för en hundring? :D eller det kanske inte finns sånna idioter som river allt för att sen inte byta hela paketet?

sen var det en sak till... lyckades ej lufta kopplingen... e det det att jag måste fixa ett lock med ventil å sen köra med tryckluft samtidigt? eller e det något annat knas jag kan råkat ut för?

mvh
Angående att sälja tryckplatan, denna brukar många betala ut en "pant" för när man köper en ny.
Kolla med företaget du köpte den av först. Företagen kanske ha slutat med detta men jag fick "pant" för min gamla när jag köpte ny.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
baltis

var å lämnade tillbaka tryckplattan till dom idag... fick ingen pant :( men har därimot redan 25% rabbat på allt jag köper där så :)
Erik Svensson

Skriv svar