Laga skärmkant efter rosthål
Jaha... Då skulle jag kolla på den där lilla fläcken , som ligger precis intil skärmkanterna
intill bägge hjulbakhus. Vips ! , så vissa det sig att den där bubblan under lacken bara var
kex kvar av. Kapat lite och nu är det ett hål i size som en 5 krona där. Även lite fläckad i tröskeln
ser jag , men det verkar vara ytligt änsålänge. helst ska man ju byta skärm å svetsa, lack mm, men jag
vill inte slänga ut så mkt , så nu undrar jag vad det bästa sättet att enkelt fixa själv.
Jag tänkte iaf: kapa , sen lägga glasfibervev/spackel , rostgrunda , sen på med bättringsfärg och klarlack.
Är detta ett nogorlunda vettigt sätt , eller vad finns det bättre , enkla alt ??
intill bägge hjulbakhus. Vips ! , så vissa det sig att den där bubblan under lacken bara var
kex kvar av. Kapat lite och nu är det ett hål i size som en 5 krona där. Även lite fläckad i tröskeln
ser jag , men det verkar vara ytligt änsålänge. helst ska man ju byta skärm å svetsa, lack mm, men jag
vill inte slänga ut så mkt , så nu undrar jag vad det bästa sättet att enkelt fixa själv.
Jag tänkte iaf: kapa , sen lägga glasfibervev/spackel , rostgrunda , sen på med bättringsfärg och klarlack.
Är detta ett nogorlunda vettigt sätt , eller vad finns det bättre , enkla alt ??
Björn Wesslin
-
darthv
- Namn: Christian T
- Been thanked: 7 times
Det kan finnas billig plåt på MECA/MICRO/MEKONOMEN.
Jag "rostgrundar" innan jag spacklar.
Jag använder 2-komp klarlack. Hårt som Fantomen.
Jag "rostgrundar" innan jag spacklar.
Jag använder 2-komp klarlack. Hårt som Fantomen.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Lägger du glasfiber så är det genom rostat innan sommaren är slut igen. Det ska vara plåt, sen måste du skära bort minst ett par cm från där rosten slutar, har du tillgång att blästra gör även det när du svetsat i den nya plåten för då få du bort all rost i plåtens "porer". Grunda sedan med en etsande primer för den biter sig in i plåen bättre och funkar kanon, sen kan du spackla och lacka.
På insidan sprutar du på vaxbaserad hålrumsolja då gå det inte igenom på flera år!
På insidan sprutar du på vaxbaserad hålrumsolja då gå det inte igenom på flera år!
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Går det att använda galvad plåt??
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
adio skrev:Lägger du glasfiber så är det genom rostat innan sommaren är slut igen. Det ska vara plåt, sen måste du skära bort minst ett par cm från där rosten slutar, har du tillgång att blästra gör även det när du svetsat i den nya plåten för då få du bort all rost i plåtens "porer". Grunda sedan med en etsande primer för den biter sig in i plåen bättre och funkar kanon, sen kan du spackla och lacka.
Varför skulle det rosta med glasfiber??
Björn Wesslin
Därför att det håller inte, när du inte har något fast underlag utan ett hål så spricker det. Sen kryper vatten in och det rostar. Varför fuska när du ändå ska lägga ner arbete och fixa det?
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
adio skrev:Därför att det håller inte, när du inte har något fast underlag utan ett hål så spricker det. Sen kryper vatten in och det rostar. Varför fuska när du ändå ska lägga ner arbete och fixa det?
Snålhet :whistling:
Sen så är det ju inte som hela skärmen rostat. Tänkte bara försöka få till
det enkelt, och stoppa rost processen så den den inte sprider sig.
Vad tar en firma annars för och svetsa på plåt ?
Björn Wesslin
-
Andreas79
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
Ring och hör runt det kan ju skilja en hel del i pris.. svårt att svara på..
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Vad är en etsande primer?adio skrev:Lägger du glasfiber så är det genom rostat innan sommaren är slut igen. Det ska vara plåt, sen måste du skära bort minst ett par cm från där rosten slutar, har du tillgång att blästra gör även det när du svetsat i den nya plåten för då få du bort all rost i plåtens "porer". Grunda sedan med en etsande primer för den biter sig in i plåen bättre och funkar kanon, sen kan du spackla och lacka.
Mina kompisar snackar jämt om zink zink zink vid svetsande av rost.
Hannes Bjurek
Del sol
Del sol
- Thomas
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Been thanked: 1 time
Mekonomen har bakskärmar.
Dem måste svetsas dit o det är en massa spackel jobb efter, o sen måste man lacka om rätt mycklet om det ska bli snyggt.
Dem måste svetsas dit o det är en massa spackel jobb efter, o sen måste man lacka om rätt mycklet om det ska bli snyggt.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
- Thomas
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Been thanked: 1 time
Mekonomen har bakskärmar.
Kolla igenom min projekt tråd.
Kolla igenom min projekt tråd.
Civic VT championship white (såld)