Den förra ser ut som en linjebuss :boxing:haffy skrev:Den nya ser ut som ett påskägg.
Vilken föredrar du ?
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
-
Ahremark
- Bil: R8 V10 Plus & Avalanche Z71
- Namn: Daniel Ahremark
EP3 helt klart!!
Tycker att den nya FN2 ser ut som ett rymdskepp.. ser inte ut som en honda..
EP3 och FN2 är båda två tråkiga och slöa bilar orginal enligt mig..
finns ju för och nackdelar med alla bilar men håller med malkolm om dessa nackdelar med EP3
Ingen taklucka
Dålig svängradie
Hjulhopp i framvagnen
varvtalet på motorväg i laglig hastighet
ingen klocka
motorutrymmet blir smutsigt hela tiden
tycker däremot att placeringen av v-spaken är underbar och snygg!
MVH
Tycker att den nya FN2 ser ut som ett rymdskepp.. ser inte ut som en honda..
EP3 och FN2 är båda två tråkiga och slöa bilar orginal enligt mig..
finns ju för och nackdelar med alla bilar men håller med malkolm om dessa nackdelar med EP3
Ingen taklucka
Dålig svängradie
Hjulhopp i framvagnen
varvtalet på motorväg i laglig hastighet
ingen klocka
motorutrymmet blir smutsigt hela tiden
tycker däremot att placeringen av v-spaken är underbar och snygg!
MVH
Senast redigerad av Ahremark den 3 september 2007, 01:14, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Ahremark #1503
Audi R8 V10 Plus -14
Ferrari 458 Italia -10
BMW M3 E92 DKG -08
6 st BMW M3 E92 Manuell -08
BMW M3 E46 SMGII -03
2st Avalanche Z71 (6" Pro Comp lifted) -07
Corvette C6 -06
Mustang GT -06
3 st Civic Type-R -02/03
2 st CRX VT -91
Audi R8 V10 Plus -14
Ferrari 458 Italia -10
BMW M3 E92 DKG -08
6 st BMW M3 E92 Manuell -08
BMW M3 E46 SMGII -03
2st Avalanche Z71 (6" Pro Comp lifted) -07
Corvette C6 -06
Mustang GT -06
3 st Civic Type-R -02/03
2 st CRX VT -91
Fan ska man med en taklucka till? Vill man pimpa runt med öppen taklucka så ska man inte ha EP3, de flesta har ju AC, taklucka väger extra mkt bara ju..
Jag tycker såhär, spec. begagnat, EP3 är så jäkla mkt GTi bil man kan få kontra pris/prestanda/årsmodell..
MVH
István
Jag tycker såhär, spec. begagnat, EP3 är så jäkla mkt GTi bil man kan få kontra pris/prestanda/årsmodell..
MVH
István
http://www.fotoi.se
Jag föredrar självklart EP3... då jag har en själv numera 
Men är klart sugen på att provköra en FN2.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Krister skrev:Jag föredrar självklart EP3... då jag har en själv numera
Jag gjorde tvärtom, provade FN2 och det slutade med att jag köpte EP3
Kör -Accord Type-R -99
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
På Lunda konstaterades det i alla fall att FN2 är snabbare i standardskick än EP3 i standardskick, rakt fram alltså.
FN2 alla dagar om året framför linjebussen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Nästa bil kommer att vara en Silver FN2a. Underbart go bil, som känns väldigt gedigen och mycket bra allround bil.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Var det GT´n?M Scotte skrev:På Lunda konstaterades det i alla fall att FN2 är snabbare i standardskick än EP3 i standardskick, rakt fram alltså.
Vore kul o se Superstage mellan race och GT FN2.
Antonio Pozzi
-
M Scotte
- Kontakt:
Japp en gt
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Det där låter lite "osant", som Fonzeka säger, alla tester som gjort i tidningar m.m. med samma chaufför å samma tidsutrustning så får FN2 pisk!M Scotte skrev:På Lunda konstaterades det i alla fall att FN2 är snabbare i standardskick än EP3 i standardskick, rakt fram alltså.
Alltså ja tror dig att du säger att den fick pisk där, men skulle det vart samma chaufför med samma tidsutrustning så hade det sett annorlunda ut.
Vem vet hur bra föraren i EP3 körde, eller så, går inte riktigt att konstatera en sak sådär på nåt race..
I tidningarna så är t.o.m. EP3an en hel del snabbare rakt fram med, å i kurvor.. Ser man ju bara i SS. Där går också jämnföra raktframtiderna för de som vill (i BS)
Liksom det går ju räkna själv, man e ju inte dum, 1hk mer, och GT:n väger 130kg mer än en EP3.. Visst finare register, men den tar inte igen det då det inte är
någon tävling på mellanregistret, utan man kör över v-tec hela tiden ändå.. (om man nu inte rattar konstigt
Som sagt, säger inte emot dig om just det racet, men ja tror mer på seriösa tester i tidningar än 1 race någonstans med vem vet hur bra förare..
MVH
István
- freddej
- Bil: Ford Focus RS mkII
- Namn: Fredrik Jonsson
Efter att ha ägt en Fn2a i en vecka så måste jag säga att den knäcker Ep3an på dom flesta punkter som jag hunnit med att bedömma.
Å då ska jag tilläga att jag tycker att Ep3 är en grymt skön bil.
Skulle jag bara ha nån av bilarna som hobbybil så skulle jag nog välja Ep3 pga lägre vikt samt mer eftermarknadsdelar.
Men som bruksbil (vilket min används mest till) så är valet solklart, Fn2.
Ska dock inte dölja att det var saknaden av min gamla Ep3a som fick mig att byta bort ATSen (som är rätt trist i jmf med båda civicarna),
men jag är jäkligt nöjd att jag tog en Fn2a som har kvaliteer som Ep3 saknar utan att göra avkall på körglädjen till vardags.
Å då ska jag tilläga att jag tycker att Ep3 är en grymt skön bil.
Skulle jag bara ha nån av bilarna som hobbybil så skulle jag nog välja Ep3 pga lägre vikt samt mer eftermarknadsdelar.
Men som bruksbil (vilket min används mest till) så är valet solklart, Fn2.
Ska dock inte dölja att det var saknaden av min gamla Ep3a som fick mig att byta bort ATSen (som är rätt trist i jmf med båda civicarna),
men jag är jäkligt nöjd att jag tog en Fn2a som har kvaliteer som Ep3 saknar utan att göra avkall på körglädjen till vardags.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Focus RS mkII -10
Tidigare:
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
Istvan: Vet du hur testet gick till?
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Nä ni kan jätte gärna berätta, men som sagt, har ändå läst flera tester i tidningar.. och där får FN2 pisk varje gång..
MVH
István
MVH
István
-
M Scotte
- Kontakt:
Testet var mellan Jonnys FN2 och Bergans EP3, de bytte även bilar så chaufförens inverkan har ingen större betydelse. FN2 vann alla gånger rakt fram. Man ska inte förglömma att FN2 har betydligt mycket mer effekt än de 1 hk som står på pappret.
Det som skiljer är ju rätt mycket:
Andra kammar
Annat insug
Annat spjällhus
Annat grenrör och avgas
Annan motorstyrning
De som var på lunda kan intyga att det gick som det gick, inte mina egna uppgifter.
Det som skiljer är ju rätt mycket:
Andra kammar
Annat insug
Annat spjällhus
Annat grenrör och avgas
Annan motorstyrning
De som var på lunda kan intyga att det gick som det gick, inte mina egna uppgifter.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Jo Scotte jag vet att det är mkt som är bytt, och vet även att det skiljer mer än 1hk, men det är på mellanregistret det skiljer som mest.
Toppeffekten skiljer ju inte så jätte mkt, kan va annat grenrör och avgas, men de verkar fortfarande vara en flaskhals på avgaset
Eller menar du att det skiljer mer än 1hk på toppeffekten med? Och i så fall, vad grundar du det på? Sett bänkningar?
Vill inte låta som att jag ifrågasätter dig på något sätt, bara undrar, för hade den haft mer toppeffekt så varför i alla dar skriver honda 201hk då?
När varje person klagat på att det är för lite effekt, de hade vunnit många kunder på om de vart lite mer effekt..
Körde de stillastående starter bara eller? Stillastående är EP3 svårare att komma iväg bra med, sen påverkar även däck det ju..
Körde de rullande nångång, så att man får bort ev. startproblem som man kan ha?
Men som sagt, litar fortfarande mer på tidningstest än privat
Inget illa ment mot Jonny eller Bergan, men riktig tidsutrustning osv känns lite seriösare ändå 
MVH
István
Toppeffekten skiljer ju inte så jätte mkt, kan va annat grenrör och avgas, men de verkar fortfarande vara en flaskhals på avgaset
Eller menar du att det skiljer mer än 1hk på toppeffekten med? Och i så fall, vad grundar du det på? Sett bänkningar?
Vill inte låta som att jag ifrågasätter dig på något sätt, bara undrar, för hade den haft mer toppeffekt så varför i alla dar skriver honda 201hk då?
När varje person klagat på att det är för lite effekt, de hade vunnit många kunder på om de vart lite mer effekt..
Körde de stillastående starter bara eller? Stillastående är EP3 svårare att komma iväg bra med, sen påverkar även däck det ju..
Körde de rullande nångång, så att man får bort ev. startproblem som man kan ha?
Men som sagt, litar fortfarande mer på tidningstest än privat
MVH
István
-
M Scotte
- Kontakt:
Vi kanske kan bänka en av varje som är helt org så får vi svart på vitt? Oavsett mätutrustning eller inte så gick FN2 vinnande ur detta race, sedan om det är tillförlitligt eller inte kvittar enligt mig, båda chaufförerna hade samma förutsättning oavsett bil, kanske Jonny och bergan kan fylla i hur testet gick till?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Av allt jag hört så var FN2 snabbare... men det är ju inga hästlängder vi pratar om.
Men jag måste säga att det är lite skoj hur många här är så otroligt prestandakåta medans när man väl kommer ut på bana så spelar det ingen roll om man sitter i en EP3, FN2 eller Civic ESI... man kommer ha lika skoj för det. Och jag vet med säkerhet att jag kommer ha skoj när det väl blir bankörningspremiär för mig i min EP3.
Visst, FN2 har mer att erbjuda i komfort och teknik och då kanske också prestanda och den är säkerligen det vettigare valet... men sen får ju pengarna spela in också.
Men jag måste säga att det är lite skoj hur många här är så otroligt prestandakåta medans när man väl kommer ut på bana så spelar det ingen roll om man sitter i en EP3, FN2 eller Civic ESI... man kommer ha lika skoj för det. Och jag vet med säkerhet att jag kommer ha skoj när det väl blir bankörningspremiär för mig i min EP3.
Visst, FN2 har mer att erbjuda i komfort och teknik och då kanske också prestanda och den är säkerligen det vettigare valet... men sen får ju pengarna spela in också.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Kör:
Nu har jag iofs sett Bergan köra ute på stan ibland, så testet är helt värdelöst. Hans bil måste ju vara helt igensotad :wohow:M Scotte skrev:Vi kanske kan bänka en av varje som är helt org så får vi svart på vitt? Oavsett mätutrustning eller inte så gick FN2 vinnande ur detta race, sedan om det är tillförlitligt eller inte kvittar enligt mig, båda chaufförerna hade samma förutsättning oavsett bil, kanske Jonny och bergan kan fylla i hur testet gick till?
Vid det här laget går den nog som en vanlig 1,6:a
Antonio Pozzi
- Jonny

- Namn: Jonny Lakemountain
- Has thanked: 3 times
Vi körde 3 rejs mot varann från stillastående varje gång.
Bergan testade min bil efteråt, jag körde aldrig hans bil.
Vi får väl testa lite mer nästa sväng på Lunda.
Bergan testade min bil efteråt, jag körde aldrig hans bil.
Vi får väl testa lite mer nästa sväng på Lunda.
Honda Civic Type R -15
- Jonny

testade å köra 0 - 60 mph åxå, fick 6,56 med FN2:an då
med min förra ep3:a så fick jag 6.6x å då med supersprint catback på å även öppet filter.
samma mätinstrument men olika platser.. det kan ju såklart vara en stor avgörande del..
Freddej: grattis till nyförvärvet =)
med min förra ep3:a så fick jag 6.6x å då med supersprint catback på å även öppet filter.
samma mätinstrument men olika platser.. det kan ju såklart vara en stor avgörande del..
Freddej: grattis till nyförvärvet =)
Senast redigerad av Jonny den 4 september 2007, 15:01, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic Type R -15
Körde inga g-tech-repor med min gamla ep3 och har inte heller testat det med fn2an, men jag kan säga att båda väldigt roliga. Hastigheten döljs dock mer i fn2 medan ep3 känns råare. Bryr mig inte så mycket om vilken som är snabbast, huvudsaken är att man trivs i bilen! 
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
ALLTSÅ varför ska det vara så svårt och fatta att fn2 faktiskt ÄR snabbare än ep3 rakt fram. det har nu gjorts minst två tester av detta med medlemmar här och ändå så tror vissa ej på det. plus att jag träffade en kille för några månader sen med sin nya fn2 och sin kompis som hade ep3 och han sa att de hade rejsat flera gånger och att fn2 var snabbare, och detta trots att den bara hade körts in i ca 10 mil.
= varför är fn2 långsamare runt en bana? jo för att den väger ca 130 kg mer plus att den är mjukt fjädrat
= varför är fn2 snabbare rakt fram? jo för att den är mer erodynamisk
mvh
= varför är fn2 långsamare runt en bana? jo för att den väger ca 130 kg mer plus att den är mjukt fjädrat
= varför är fn2 snabbare rakt fram? jo för att den är mer erodynamisk
mvh
Senast redigerad av zozo den 4 september 2007, 19:22, redigerad totalt 1 gånger.
geosif kaumi
tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Du lär väl fatta själv att folk är skeptiska när resten av alla tester får helt andra resultat?
Aerodynamiken har inget med 0-100 tider att göra.
Och hade den haft så mycket lägre luftmotstånd som du verkar tro så hade även toppfarten varit mycket högre, men den är precis lika som på EP3.
Men Jonny verkar helt enkelt haft lite tur och fått en bil som går riktigt bra original.
Det kan ju trots allt skilja ganska mycket på nya bilar
Aerodynamiken har inget med 0-100 tider att göra.
Och hade den haft så mycket lägre luftmotstånd som du verkar tro så hade även toppfarten varit mycket högre, men den är precis lika som på EP3.
Men Jonny verkar helt enkelt haft lite tur och fått en bil som går riktigt bra original.
Det kan ju trots allt skilja ganska mycket på nya bilar
- Jonny

hehe, kan ju likabra va så att Bergan hade otur vid körningen.
provar mer än gärna mot nån annan orginal ep3:a.
känns inte som att jag skulle gråta ifall jag vart frånkörd.
vart ju stekt av MagnusL´s VT...
å även kraft´s å JMKD´s s2k´s...
va nog inte mycke jag tog moggesthlm å han med röda VTi-sedanen.. fick kopiöst dåliga starter då=)
provar mer än gärna mot nån annan orginal ep3:a.
känns inte som att jag skulle gråta ifall jag vart frånkörd.
vart ju stekt av MagnusL´s VT...
å även kraft´s å JMKD´s s2k´s...
va nog inte mycke jag tog moggesthlm å han med röda VTi-sedanen.. fick kopiöst dåliga starter då=)
Honda Civic Type R -15
- freddej
- Bil: Ford Focus RS mkII
- Namn: Fredrik Jonsson
Aerodynamiken har ju som sagt inget att göra med accet...däremot har jag för mig att det är en annan utväxling på Fn2 (naturligtvis för att kompensera den högre vikten). Jag tycker iallafall att Fn2 känns rappare dom två första växlarna jämfört med Ep3 sen jämnas det dock ut ganska omgående i högre farter.
Anser fortfarande följande utifrån egna ägarerfareheter, Bruks och kombinerad busbil = Fn2 Mer renodlad busbil = Ep3
Det viktigaste är väl igentligen att båda är förbaskat trevliga bilar i orginalskick.
Kan väl dock lägga in en brasklapp.....har ju bara kört min Fn2a 78 mil änsålänge...så det kan ju gå åt båda håll...men förhoppningsvis åt det bättre...annars blir det bilbyte igen..
Jonny: Tackar!
Anser fortfarande följande utifrån egna ägarerfareheter, Bruks och kombinerad busbil = Fn2 Mer renodlad busbil = Ep3
Det viktigaste är väl igentligen att båda är förbaskat trevliga bilar i orginalskick.
Kan väl dock lägga in en brasklapp.....har ju bara kört min Fn2a 78 mil änsålänge...så det kan ju gå åt båda håll...men förhoppningsvis åt det bättre...annars blir det bilbyte igen..
Jonny: Tackar!
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Focus RS mkII -10
Tidigare:
-
soffpotatis
Alla dessa tester som görs överallt. Är det någon som vet om man tex stänger av klimatanläggnignen i fn 2. Det är ju alltid GT modellen som testas. Den gamla type r har ju inte AC vad jag vet. AC snor som bekant effekt beroende på hur mycket den jobbar. Ska det vara någorlunda lika får man ju stänga av den. Sedan annan faktor som påverkar i ax är ju hur mycket man har i tanken. Jag märker direkt om jag har en passagerare med tex. Så om den ena bilen har nästan full och den andra nästan tom så klart det gör skillnad när vi snackar om tiondelar och hundradelar, förarens vikt. Kör man på samma bensin så man har samma energiinnehåll mm mm. Så länge det är frågan om så små skillnader kan det lika gärna sitta i hur bra man är på att växla. Men eftersom fn 2 är tyngre så borde känns det som om den också borde vara mycket känsligare för mer vikt en tex ep 3 då den redan har mycket att släpa på. Men jag vet inte.
David Willemoth
AC var tillval på den gamla. Och de allra flesta hade detta tillval. Mycket sällsynt med bilar utan AC.
Antonio Pozzi