Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Civic Type-R FN2 feedback
I senaste Automotorsport testades CTR FN2, Leon Cupra, Golf GTi 30th Edition, Octavia RS, Ford Focus ST samt Opel OPC.
Slöast runt mittsverigebanan var Octavia RS följt av FN2'an.
Slöast runt mittsverigebanan var Octavia RS följt av FN2'an.
Only M Matters
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Med tanke på att den har annat insug, kammar, spjällhus, grenrör och mappning mot EP3 så borde där vara mer pulver.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Du har ju svart på vitt att FN2 ger 27hk mer på hjulen än den gammla K20A2 motorn, om man nu ska tro på bänkningarna i länken ovan.Steffo skrev:100 kW är ca 135 hk... Om det är hjulhästar så är det väl ganska normalt för en B16?
140 kW = 189 hk (på hjulen förmodligen) vilket i så fall borde ge ca 208 hk i motorn . Det är ganska massivt för en standard K20Z1 och minst 10 hk mer än vad man ser i en K20A2.
Om det verkligen stämmer så har ju faktiskt FN2 ganska mycket mer pulver i motorn än en standard EP3.
Det kan skilja hur mycket som helst i "drivlineförluster" mellan olika bänkar så det är meningslöst att försöka räkna fram någon motoreffekt.
- insigma
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
Jag tycker 135hk på hjulen med dom moddsen är dåligt. Om Fn2an ger så pass mycket ?Steffo skrev:100 kW är ca 135 hk... Om det är hjulhästar så är det väl ganska normalt för en B16?
140 kW = 189 hk (på hjulen förmodligen) vilket i så fall borde ge ca 208 hk i motorn . Det är ganska massivt för en standard K20Z1 och minst 10 hk mer än vad man ser i en K20A2.
Om det verkligen stämmer så har ju faktiskt FN2 ganska mycket mer pulver i motorn än en standard EP3.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Menar du jämförelsen med DC5 K20 eller?fonzeka skrev:Du har ju svart på vitt att FN2 ger 27hk mer på hjulen än den gammla K20A2 motorn,
om man nu ska tro på bänkningarna i länken ovan.
Vad har den med EP3 att göra, australiensare har ju JDM stuff.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Om det är över 20 hästar mer i K20Z1 än i K20A2 så säger jag att det är en bullshitdyno eller fuskade siffror.
Med så mycket mer pulver i motorn skulle FN2 köra ifrån EP3 ordentligt (rakt fram iallafall) trots de extra kilona.
EP3 1276 kg och 200 kh = 6,4 kg / hk
FN2 Race 1352 kg (med 27 hästar extra) = 5,95 kg / hk
FN2 std 1372 kg (med 27 hästar extra) = 6,05 kg / hk
FN2 GT 1402 kg (med 27 hästar extra = 6,15 kg / hk
Alltså bullshit!
Med så mycket mer pulver i motorn skulle FN2 köra ifrån EP3 ordentligt (rakt fram iallafall) trots de extra kilona.
EP3 1276 kg och 200 kh = 6,4 kg / hk
FN2 Race 1352 kg (med 27 hästar extra) = 5,95 kg / hk
FN2 std 1372 kg (med 27 hästar extra) = 6,05 kg / hk
FN2 GT 1402 kg (med 27 hästar extra = 6,15 kg / hk
Alltså bullshit!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
fonzeka, du hade rätt att de inte riktigt har JDM :thumbup: Fast det är blandat där, Accorden har de t.ex. både JDM och Euro- samtidigt!
EP3 har de aldrig haft, men nu har de FN2 - och när den kom slutade DC5:an att säljas.
En kompis till mig som bor i Australien säger att de haft DC5 Type-S med 154 kW = 210 HK
Alltså inte riktigt samma som i EP3:an.
EP3 har de aldrig haft, men nu har de FN2 - och när den kom slutade DC5:an att säljas.
En kompis till mig som bor i Australien säger att de haft DC5 Type-S med 154 kW = 210 HK
Alltså inte riktigt samma som i EP3:an.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
- Jonny

- Namn: Jonny Lakemountain
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
tycker ju att denna tråd gått lite off topic...
då det står "Åsikter/Tankar/Klagomål från alla nya FN2-ägare"
men för att gnälla på nånting då, när man åker själv i bilen så slår passagerarbältet i b-stolpen.. otroligt störande, så man lär lägga upp bältet på stolen.
även knirkande från instrumentpanelen, 3:ans växel som för de flesta, generatorvin från speakerserna å förardörren står lite fel..
då det står "Åsikter/Tankar/Klagomål från alla nya FN2-ägare"
men för att gnälla på nånting då, när man åker själv i bilen så slår passagerarbältet i b-stolpen.. otroligt störande, så man lär lägga upp bältet på stolen.
även knirkande från instrumentpanelen, 3:ans växel som för de flesta, generatorvin från speakerserna å förardörren står lite fel..
Honda Civic Type R -15
-
soffpotatis
Hej klåfingrig som man är på sin nya bil så hittade jag en ny funktion igår. I-vtec indikator, altså inte de gula prickarna till vänster om hastighetsmätaren som börjar tändas när man närmar sig 8000varv utan på andra sidan under type r texten. Där kan man aktivera I-vtec idikator, väldigt konstigt att den inte är aktiverad från början tycker jag. Den talar om när V-tech är aktiverat om jag fattat det rätt.
Finns det fler som inte visste att den funktionen fanns eller?
Finns det fler som inte visste att den funktionen fanns eller?
David Willemoth
Nej, alla vi andra visste redan det.. 
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Hehe, gå in i huvudmenyn där du ställer hastighetsvarningar osv. Där hittar du inställningen för VTEC-indikatorn. För en närmare beskrivning, kolla instruktionsboken.. :whistling:
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Ett tips till er andra som försöker få igång iVTEC-lampan - sätt på bilen med start-knappen. Trodde det var fel på min när jag inte kom in i menyn haha 
Men måste säga att iVTEC-indikatorn var en ganska tråkig feature, men fler lampor som lyser är ju alltid kul.
Men måste säga att iVTEC-indikatorn var en ganska tråkig feature, men fler lampor som lyser är ju alltid kul.
Niklas Sandler
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
Nice! Finns det siffror på antalet sålda bilar dom är uppe i nu?pr0ny skrev:Well, honda säljer fn2 som fan så nån miss av dom va det verkligen inte =)
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
- Jonny

- Namn: Jonny Lakemountain
- Has thanked: 3 times
Såja, quotar mig själv lite då..Jonny skrev:men för att gnälla på nånting då, när man åker själv i bilen så slår passagerarbältet i b-stolpen.. otroligt störande, så man lär lägga upp bältet på stolen.
Lämnade in bil en igår morse, å fick tillbaka den på förmiddan.
Passagerarbältet är gjort så, går inte att göra någe.
Knirrandet från instumentpanelen hörde de inte.
Att 3:ans växel va knasig kände de, så de bytte olja i lådan.. vart dock inge bättre av det.
Någe vinande ljud hörde de ej.
Klagade även på att stolen "slamrar" när man åker på dålig väg, de märkte inget av det heller.
Just ja, klagade även på att förardörren "hänger", den va tydligen gjord så.. inget att göra där heller.
Men den lär väl lämnas in igen för koll antar jag.
Å denna gång blir det nog att beställa tid hos Rosenholtz å åka dessa 20 mil enkel resa så man får bra service iaf..
Honda Civic Type R -15
Fick äntligen mitt pipercross filterkit i veckan och tog mig tid att montera det imorse. Eftersom det är ett short ram intake var det inga problem med monteringen. Tog väl ca 20-30min skulle jag tro. Det ingår en värmesköld till filtret som monteras snyggt på den gamla boxens nedre del.
Hursomhelst så blev resultatet grymt bra! Bilen vrålar som tokig när man varvar ur den och är hur snäll som helst sålänge man tar det lugnt! Har inte märkt några problem med att bilen ska kännas slö eller hacka på lägre varv (som några hade problem med AEM-kittet). Är supernöjd! Bilen blev ca 100ggr aggresivare än orginal med detta lilla filter på plats!
För er som vill beställa så kan Dalhems ta hem det (men det finns inte i deras listor officiellt än). Artikelnummer är iaf PK340. Pris ca 1700kr.
Såhär blir resultatet (ej min bil på bilden):

Hursomhelst så blev resultatet grymt bra! Bilen vrålar som tokig när man varvar ur den och är hur snäll som helst sålänge man tar det lugnt! Har inte märkt några problem med att bilen ska kännas slö eller hacka på lägre varv (som några hade problem med AEM-kittet). Är supernöjd! Bilen blev ca 100ggr aggresivare än orginal med detta lilla filter på plats!
För er som vill beställa så kan Dalhems ta hem det (men det finns inte i deras listor officiellt än). Artikelnummer är iaf PK340. Pris ca 1700kr.

www.toloweb.se
www.toloweb.se
-
Mooseman
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
Är det bara jag som tycker att det borde bli massor med varmluft in i motorn med den lösningen? Jag har stora problem med det på min civic, lufttempen in i insuget går aldrig under "20 grader över utelufttempen". Det är många hk man missar pga så höga temperaturer.. :wallbash:ToLo skrev:Fick äntligen mitt pipercross filterkit i veckan och tog mig tid att montera det imorse. Eftersom det är ett short ram intake var det inga problem med monteringen. Tog väl ca 20-30min skulle jag tro. Det ingår en värmesköld till filtret som monteras snyggt på den gamla boxens nedre del.
*massa bilder*
Team Kalmar
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Är det bara jag som tycker att det borde bli massor med varmluft in i motorn med den lösningen? Jag har stora problem med det på min civic, lufttempen in i insuget går aldrig under "20 grader över utelufttempen". Det är många hk man missar pga så höga temperaturer.. :wallbash:Mooseman skrev:<!--quoteo(post=438768:date=6 Oct 2007, 12:50:33:name=ToLo)--><div class='quotetop'>CITERA(ToLo @ 6 Oct 2007, 12:50:33) [snapback]438768[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Fick äntligen mitt pipercross filterkit i veckan och tog mig tid att montera det imorse. Eftersom det är ett short ram intake var det inga problem med monteringen. Tog väl ca 20-30min skulle jag tro. Det ingår en värmesköld till filtret som monteras snyggt på den gamla boxens nedre del.
*massa bilder*
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Shit Mooseman! Det är ganska kraftig uppvärmning.
Min kärra kommer väldigt sällan över +5 grader IAT jämfört med yttertemp så länge jag rullar.
Edit* Med ett Injen CAI monterat.
Senast redigerad av Steffo den 13 oktober 2007, 10:15, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Har ingen aning om hur varmt det blir. Nu är det ju höst och kallt ute och bilen känns iaf bättre än med orginalfiltret. Får väl se om jag kan säga detsamma till sommaren... Nedre delen av orginalburken behåller man tillsammans med pipercrossfiltret, vilket innebär att en del luft kan ta sig fram genom orginalluftkanalen. Vet inte om den medföljande avskärmningen är till någon nytta men den ger iaf lite stabilitet åt konstruktionen om inte annat.. 
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Nu börjar graderna krypa ner under minusstrecket så det blev dags att montera vinterpuckarna. Ace Caipirinha 17x7.5 med Hakka 5or i dimensionen 205x50x17. Fälgarna har ET40 så jag var lite orolig att de kanske skulle ta i skärmkanten. Som tur är så funkade det utan några som helst problem. Ser bara bättre ut nu när fälgarna flyttats en bit utåt jämfört med orginal.
Kanske inte så upphetsande med 17" jämfört med orginal18-tummarna, men här kommer iaf ett par bilder:

Bilderna finns även i högre upplösning här:
<a href="http://www.toloweb.se/gallery/album339" target="_blank">http://www.toloweb.se/gallery/album339</a>
Kanske inte så upphetsande med 17" jämfört med orginal18-tummarna, men här kommer iaf ett par bilder:

Bilderna finns även i högre upplösning här:
<a href="http://www.toloweb.se/gallery/album339" target="_blank">http://www.toloweb.se/gallery/album339</a>
www.toloweb.se
www.toloweb.se
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
ser kanon ut.
jätte mycket bättre än oem fälgen iallafall
går det att få på mindre ? typ 16" eller kanske rent av 15 ?
jätte mycket bättre än oem fälgen iallafall
går det att få på mindre ? typ 16" eller kanske rent av 15 ?
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Tack! Jo det går nog att få dit 16". Bromsarna är lika stora som på EP3, men det sitter ett skydd runt skivorna bak som kanske kan vara i vägen om du ska försöka få dit 15" (på EP3 måste man ofta fila på oken för att få dit 15).
Senast redigerad av ToLo den 13 oktober 2007, 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Hehe, behöver ju bara tvätta de silvriga ekrarna. De mörka får bli hur skitiga de vill! 
www.toloweb.se
www.toloweb.se