Hej alla.
Har tänkt o prova på lite bankörning i år och har siktet inställt på Mantorp. Vill vara säker på att inte bli svartflaggad pga att db nivån är för hög.
Kör delsol vti med 4-1 grenrör i 2,5", racekatt, samt ett Tenrai avgas som består av en mitten dämpare och en bakre (typ japsdämpare) och rören mäter 61mm utv. Kör med insatsen i men tycker den låter väl mycket ändå :crybaby:
Köpte hem en ny dämpare från rakarör (deras typ 2, i 2,5" och 300mm lång) där röret går som ett s i dämparen, man ser altså inte genom den. Efter många timmar i garaget så hade jag byggt nytt från sista skarven o bak, ville inte förstöra Tenrai avgaset, så dags för uppstart o provkörning.
Milda Matilda :shock1: lät precis som den INTE skall göra, det var som ett skämt. Ungefär som Tenrai:et utan insats men skränigare på något sätt??
Tror ni att man klarar db kraven med Tenrai:et eller har ni några förslag. Vill inte gå ner i diameter då det kanske stryper effekten. Samtidigt är det ganska svårt att få dit större dämpare pga plastbrist, finns inget värre än när det ligger emot karossen o skorrar..
Snurrbo är uteslutet,
NÅGRA FÖRSLAG PÅ BRA DÄMPARE eller vad göra :snurrig:
hmm, kanska bara jag som håller på o bli gammal :biglaugh2:
Hur klara db kraven på banorna?
- insigma
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
Jag har också Tenrai men tycker inte det låter så mycket utanför? (tycker det låter mer innuti)
Jag besiktade till o med med avgaset utan silencer och han tyckte inte att det lät så mycket.
Svårt o säga utan dB mätare..
Jag besiktade till o med med avgaset utan silencer och han tyckte inte att det lät så mycket.
Svårt o säga utan dB mätare..
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
- Jalle
- Bil: Acura TL 2004
- Namn: Jari Saren
Har faktiskt inte hört min utanför förutom på tomgång då o då mullrar det bara gott. Har ju inte kört så mycket än då jag ej mappat ännu, man kanske vänjer sej också. Får låta någon annan köra lite så man kan lyssna.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Det är/kan vara väldig skillnad på ljudet beroende på om det är tomgång eller med belastning (körning).
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->hmm, kanska bara jag som håller på o bli gammal biglaugh2.gif<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Njae, när du själv är känsligare än db-mätaren så är du gammal.
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->hmm, kanska bara jag som håller på o bli gammal biglaugh2.gif<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Njae, när du själv är känsligare än db-mätaren så är du gammal.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
kör me samma setup som dig förutom grenröret, tycker det låter BURKIGT som fan, måste byta de skitet allså.. gick visserligen genom bes med insats utan att han san ått om de, men ändå.. lå¨ter inte irktigt kul 
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Hej, du skrev att du köpt en S formad dämpare från raka rör? Har du en bild på den att lägga upp?
Jag köpt oxå en ljuddämpare från raka rör som är S formad innuti men den finns inte i deras ordinarie sortiment med lösa ljuddämpare utan den ingick i en sats till ett avgassystem till Volvo 740 turbo.
Tror den har 58mm rör, och den har ganska mycket större dämparkropp än de övriga dämparna.
Jag har en sådan och är skit nöjd med min.
Mvh, Per
Jag köpt oxå en ljuddämpare från raka rör som är S formad innuti men den finns inte i deras ordinarie sortiment med lösa ljuddämpare utan den ingick i en sats till ett avgassystem till Volvo 740 turbo.
Tror den har 58mm rör, och den har ganska mycket större dämparkropp än de övriga dämparna.
Jag har en sådan och är skit nöjd med min.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
- Jalle
Så här ser dämparen ut, om jag nu har gjort rätt med bilden, bifogar även länk <a href="http://www.rakaror.se/" target="_blank">http://www.rakaror.se/</a> klicka sedan universaldämpare, se typ 02.[attachment=30202:ljuddamp...e_Image2.jpeg]
I alla fall har jag nu monterat tillbaks Tenrai systemet o det är betydligt behagligare än med rakarörs dämpare. Märkte också att det är inte vid fullgasrepor som jag tycker det låter så mycket utan vid vissa varvtal vid normal körning. Borde nog klara db kraven ändå känns det som.
Kom på att jag kan låna db mätare på jobbet med, jag antar att det är dbA man mäter, någon som vet??
Har läst att det mäts innan körning ibland, hur går dessa mätningar till så jag kan efterlikna?
I alla fall har jag nu monterat tillbaks Tenrai systemet o det är betydligt behagligare än med rakarörs dämpare. Märkte också att det är inte vid fullgasrepor som jag tycker det låter så mycket utan vid vissa varvtal vid normal körning. Borde nog klara db kraven ändå känns det som.
Kom på att jag kan låna db mätare på jobbet med, jag antar att det är dbA man mäter, någon som vet??
Har läst att det mäts innan körning ibland, hur går dessa mätningar till så jag kan efterlikna?
______
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
En bil blir allt annat än tyst med 1.6L och 2,5" slutdämpare.
Du får för lite avgaser så avgaserna får en lägre hastighet då det är så fritt flödande, hoppas du förstår hur jag menar här.
Och när man får låg hastighet så får man resonanser istället. (resonanser är kanske fel ord, men jag kallar det så).
Så just nu agerar din 2.5" slutburk som en basport, det mullrar på som bara fan.
Sen det här med att man inte vill gå ner i storlek är sånt trams, med 2,5" klarar du 400hk, vad har du? 150-180hk?
Sen så tar avgaserna mindre plats desto kallare dem blir, så man kan gå ner rätt mycke i storlek på slutdämparn så länge den är fritt flödande.
Och nu när du har ett "jätteavgas" med låg hastighet på avgaserna i så tar det lång tid för avgaserna att komma ut så de hinner bli jättekalla innan slutburken så du kan med andra ord ha en väldigt liten slutdämpare utan att tappa effekt.
En b16 klarar sig med 2"avgas, så din slutdämpare kan vara 1,75" utan problem så länge du använder rätt grejer.
Jag ska köra med 2.4L motor och 2.75 avgas första biten för att sedan gå ner till 2,25" Twinloop-slutdämpare. Givetvis ska jag köra med racecat. då cat. dämpar ljudet rätt bra.
Jag tappar hellre 3-5hk och får köra bana en hel dag, än att sitta i gräset och titta på alla andra tjurar som kör på banan efter att jag fått svartflagg.
Du får för lite avgaser så avgaserna får en lägre hastighet då det är så fritt flödande, hoppas du förstår hur jag menar här.
Och när man får låg hastighet så får man resonanser istället. (resonanser är kanske fel ord, men jag kallar det så).
Så just nu agerar din 2.5" slutburk som en basport, det mullrar på som bara fan.
Sen det här med att man inte vill gå ner i storlek är sånt trams, med 2,5" klarar du 400hk, vad har du? 150-180hk?
Sen så tar avgaserna mindre plats desto kallare dem blir, så man kan gå ner rätt mycke i storlek på slutdämparn så länge den är fritt flödande.
Och nu när du har ett "jätteavgas" med låg hastighet på avgaserna i så tar det lång tid för avgaserna att komma ut så de hinner bli jättekalla innan slutburken så du kan med andra ord ha en väldigt liten slutdämpare utan att tappa effekt.
En b16 klarar sig med 2"avgas, så din slutdämpare kan vara 1,75" utan problem så länge du använder rätt grejer.
Jag ska köra med 2.4L motor och 2.75 avgas första biten för att sedan gå ner till 2,25" Twinloop-slutdämpare. Givetvis ska jag köra med racecat. då cat. dämpar ljudet rätt bra.
Jag tappar hellre 3-5hk och får köra bana en hel dag, än att sitta i gräset och titta på alla andra tjurar som kör på banan efter att jag fått svartflagg.
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Ett 2.5" system börjar bli restriktivt vid runt 255hk och ett 2" system redan vid 165hk.
Inte säkert att man tappar jättemycket men kan vara bra att ha i åtanke för nog ska man kunna få 2.5" system tysta också.
En intressant post från ett annat forum med matematisk fakta som grund till påståendet:
I made 217whp/184wtq on a 2.5" mandrel bent stainless steel exhaust system.
This was with no resonator and a 2.5" magnaflow straight through muffler.
If you want to calculate how much power you can efficiently throw at an exhaust system before it becomes restrictive you can do so.
For every 1hp, exhaust/flow dynamics dictate you would generally need to move 2.2CFM of air without restriction.
A straight 1" pipe will flow 115cfm of air per square inch of area. To find the area of a circle, you use the formula A=πr² (Area=Pi x radius x radius) So...
2.5" Dia. pipe Area, Assuming 2.5" = inside diameter
----
Area = 3.14159265 x 1.25 x 1.25 = 4.90625in²
4.90625in² x 115cfm = 564.21875cfm of capable flow
Now we take 564.21cfm and divide by 2.2cfm we come up with 256.45hp.
So now we can generally assume based on this, a 2.5" diameter exhaust system can roughly support 256hp before becoming restrictive at any point.
This is not saying the engine cannot make 270+whp on a 2.5" exhaust but you will begin to fight the exhaust system the more power you make.
3" Dia. pipe Area, Assuming 3" inside diameter
----
3" Dia. pipe area = 7.065in²
7.065in² x 115cfm = 812.475cfm of capable flow
Now if we take the 812.475cfm and divide by 2.2hp per cfm we come up with 369.30hp.
A completely reasonable number yet again and again this is not saying an engine with 3" exhaust cannot make more than 369.30hp you will simply be fighting the exhaust system to make more power past this number.
Now, please keep in mind I'm not the best at math...so this may not be entirely correct and is still simply an approximation due to the different exhaust setups people run.
Catalytic converters/Resonators/Crush bent piping/too many bends can ALL add more restriction to your exhaust setup.
-Froth
Inte säkert att man tappar jättemycket men kan vara bra att ha i åtanke för nog ska man kunna få 2.5" system tysta också.
En intressant post från ett annat forum med matematisk fakta som grund till påståendet:
I made 217whp/184wtq on a 2.5" mandrel bent stainless steel exhaust system.
This was with no resonator and a 2.5" magnaflow straight through muffler.
If you want to calculate how much power you can efficiently throw at an exhaust system before it becomes restrictive you can do so.
For every 1hp, exhaust/flow dynamics dictate you would generally need to move 2.2CFM of air without restriction.
A straight 1" pipe will flow 115cfm of air per square inch of area. To find the area of a circle, you use the formula A=πr² (Area=Pi x radius x radius) So...
2.5" Dia. pipe Area, Assuming 2.5" = inside diameter
----
Area = 3.14159265 x 1.25 x 1.25 = 4.90625in²
4.90625in² x 115cfm = 564.21875cfm of capable flow
Now we take 564.21cfm and divide by 2.2cfm we come up with 256.45hp.
So now we can generally assume based on this, a 2.5" diameter exhaust system can roughly support 256hp before becoming restrictive at any point.
This is not saying the engine cannot make 270+whp on a 2.5" exhaust but you will begin to fight the exhaust system the more power you make.
3" Dia. pipe Area, Assuming 3" inside diameter
----
3" Dia. pipe area = 7.065in²
7.065in² x 115cfm = 812.475cfm of capable flow
Now if we take the 812.475cfm and divide by 2.2hp per cfm we come up with 369.30hp.
A completely reasonable number yet again and again this is not saying an engine with 3" exhaust cannot make more than 369.30hp you will simply be fighting the exhaust system to make more power past this number.
Now, please keep in mind I'm not the best at math...so this may not be entirely correct and is still simply an approximation due to the different exhaust setups people run.
Catalytic converters/Resonators/Crush bent piping/too many bends can ALL add more restriction to your exhaust setup.
-Froth
-
Malkolm
Klart man kan få 2,5" tyst oxå,
tex med: Katalysator, mittendämpare, twinloopslutdämpare samt utblås ner i backen alá Diesel. :drool2:
Sen så hade det varit väldigt intressant att veta vid vilken temperatur han har fått fram sina 2,2cfm, utan den infon känns hans formler ointressanta.
tex med: Katalysator, mittendämpare, twinloopslutdämpare samt utblås ner i backen alá Diesel. :drool2:
Sen så hade det varit väldigt intressant att veta vid vilken temperatur han har fått fram sina 2,2cfm, utan den infon känns hans formler ointressanta.
Senast redigerad av Malkolm den 29 februari 2008, 00:18, redigerad totalt 1 gånger.
-
Mooseman
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
Min bil är bestyckad med 2.5" 4-2-1 långt grenrör, 2.5" avgas hela vägen med 2 st Apple racing Slimbore-dämpare (<a href="http://www.nitroz.se/apple/" target="_blank">Apple racing</a>) och en liten dieselkrök i 2.5".
Jag har 83 dB (A) på full belastning på banan. Detta är mindre än en sjättedel av tillåtet ljudtryck, mao är bilen hur tyst som helst, utan att för den skull låta trist! :wohow:
Jag har 83 dB (A) på full belastning på banan. Detta är mindre än en sjättedel av tillåtet ljudtryck, mao är bilen hur tyst som helst, utan att för den skull låta trist! :wohow:
Senast redigerad av Mooseman den 29 februari 2008, 08:03, redigerad totalt 1 gånger.
Team Kalmar
-
Malkolm
info ska väl tilläggas att Moose har 2,0Lmotor och inte någon 1,6a..
Sen en grej till som stor betydelse för ljudet är böjar på avgaset, desto flera kraftiga böjar desto lägre ljudnivå, ett långt rakt rör ger upphov till massa resonanser samt att böjarna jämnar ut tryckpulserna vilket oxå ger lägre bullernivå.
Så ett avgas som på tex en Civic EG går orginalvägen med 2st 90graders och sen typ 2 60graders och 1 45graders ger lägre buller än ifall man drar avgaset så raktsom möjligt och under bakvagnen istället för orginalets över.
Givetvis minskar böjar även på flödet i avgaset, men som jag har prata om innan så tar avgaserna mindre plats när de är kalla (enligt allmänna Gaslagen) så gör en massa böjar långt bak ingen märkbar skillnad.
Sen en grej till som stor betydelse för ljudet är böjar på avgaset, desto flera kraftiga böjar desto lägre ljudnivå, ett långt rakt rör ger upphov till massa resonanser samt att böjarna jämnar ut tryckpulserna vilket oxå ger lägre bullernivå.
Så ett avgas som på tex en Civic EG går orginalvägen med 2st 90graders och sen typ 2 60graders och 1 45graders ger lägre buller än ifall man drar avgaset så raktsom möjligt och under bakvagnen istället för orginalets över.
Givetvis minskar böjar även på flödet i avgaset, men som jag har prata om innan så tar avgaserna mindre plats när de är kalla (enligt allmänna Gaslagen) så gör en massa böjar långt bak ingen märkbar skillnad.
- Jalle
Om det är 1,6 eller 2,0 spelar väl mindre roll utan det är effekterna man vill ha ut som styr, jag hoppas på > 185 hk med dagens setup, dessutom kan kompressor bli aktuellt senare, därför vill jag inte gå ner till 2". Jag har idag alltså 2,25".
Att tänka på när man går ner från en diameter till en annan är att det kan skapas turbulenser som gör att passagen blir betydligt mindre än den man önskar. Speciellt om man bara svetsar/bultar på ett tex 2" på ett 2,5". En mjuk nedgång är nog o föredra isåfall, vilket också blir bökigare att få till.
Skall försöka göra lite ljudmätningar i helgen, återkommer med resultat.
Att tänka på när man går ner från en diameter till en annan är att det kan skapas turbulenser som gör att passagen blir betydligt mindre än den man önskar. Speciellt om man bara svetsar/bultar på ett tex 2" på ett 2,5". En mjuk nedgång är nog o föredra isåfall, vilket också blir bökigare att få till.
Skall försöka göra lite ljudmätningar i helgen, återkommer med resultat.
______
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Precis jag har 2.5" avgassystem hela vägen och en kona på slutet som konar ner till 58mm
och sen intill en ljuddämpare som är S formad innuti. Det gav mig lägre ljudnivå än japs dämparen med tratt i
och rumpdynon sa mer effekt.
Men funderar på kompletera med en 3" böj nedåt marken med.
Mvh, Per
och sen intill en ljuddämpare som är S formad innuti. Det gav mig lägre ljudnivå än japs dämparen med tratt i
och rumpdynon sa mer effekt.
Men funderar på kompletera med en 3" böj nedåt marken med.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Köp ett ordentligt system från början så får man inte de problemen, jag har 2,5" från Invida men det låter inte mer än original. De har en serie som heter G200 som är tysta som fan.
Och så har jag en 1,6l motor.
Och så har jag en 1,6l motor.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Jag kör med 2.5" grenrör och 2.5" race katalysator och sen ett ITR mellanrör på 2.25" och på slutet en japsdämpare av lite finare modell, låter gött och jag har aldrig haft problem med några db gränser. ITR mellanröret är väldigt fint och har även en liten micro dämpare precis innan anslutningen till bakdämparen som enligt utsago ska ta bort mycke "skräp ljud"
Kristian, Hondalös.
-
tantgron
- Bil: EP3 K24
- Namn: Rikard Jarvinen
- Kontakt:
Nu vet jag inte om detta ska vara en egen tråd, men eftersom det är samma ämne så kanske jag kan fortsätta här:
Eftersom det har hänt en del med blien sedan jag senast var på Mantorp, eller i Sverige och körde för den delen, så har jag varit lyckligt ovetande om hur många dB bilen avger. Men som ett drag för att liite kunna förutse om bilen klarar sig eller inte så inhandlade jag idag en dB-mätare. Men vilket avstånd ska man hålla för att få ett hyfsat rättvist utslag? Och i vilken vinkel i förhållande till utblåset? (För att återskapa avläsningen på Mantorp)
Om värdena är alltför höga så ligger nog förslaget om "diesel-böjen" nära till hands, men skulle ju helst se att den inte behövdes...
ED!T: Stfvfel
Eftersom det har hänt en del med blien sedan jag senast var på Mantorp, eller i Sverige och körde för den delen, så har jag varit lyckligt ovetande om hur många dB bilen avger. Men som ett drag för att liite kunna förutse om bilen klarar sig eller inte så inhandlade jag idag en dB-mätare. Men vilket avstånd ska man hålla för att få ett hyfsat rättvist utslag? Och i vilken vinkel i förhållande till utblåset? (För att återskapa avläsningen på Mantorp)
Om värdena är alltför höga så ligger nog förslaget om "diesel-böjen" nära till hands, men skulle ju helst se att den inte behövdes...
ED!T: Stfvfel
Senast redigerad av tantgron den 5 mars 2008, 22:47, redigerad totalt 1 gånger.
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
-
tantgron
- Bil: EP3 K24
- Namn: Rikard Jarvinen
- Kontakt:
Tackar, ska testa efter helgen, återkommer säkert med flera funderingar samt resultat.Mooseman skrev:Se först och främst till att du inte har några hus/väggar runt om. Sedan brukar vi stå ca 10m snett bakom bilen.
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
var köpte du din db mätare, och hur mckt kosta den?
Elvis
-
Tobias H
- Bil: Type R
- Namn: Tobias Hilmersson
Lånar tråden lite..
Köpte en CTR sent i höstas med ett Invidia catback, dock osäker på modell Gt3000? N1? (bifogade en bild om det hjälper)
Det låter i mina öron ganska mycket har dock inte tillgång till någon mätare, men det kanske finns någon här som har ett likadant system
som har koll på om man klarar sig under 95db?
[attachment=30487:ctr_054.jpg]
Om inte, finns det några andra altenativ till ctr?
Köpte en CTR sent i höstas med ett Invidia catback, dock osäker på modell Gt3000? N1? (bifogade en bild om det hjälper)
Det låter i mina öron ganska mycket har dock inte tillgång till någon mätare, men det kanske finns någon här som har ett likadant system
som har koll på om man klarar sig under 95db?
[attachment=30487:ctr_054.jpg]
Om inte, finns det några andra altenativ till ctr?
Type R - 04
jag har Invidia Cat-back med den minsta ljuddämparen, finns en med en större oxå, men det ser ut som att det är den lilla du har oxå. jag klarade mig hela förra sommaren utan att bli svartflaggad, sen beror det ju på om du har grenrör och racekat/ersättare, men har du bara catback kan du vara rätt lugn...
Honda Civic Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> -05 <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->[Cosmic Grey Pearl]<!--colorc--></span><!--/colorc--> SS:1.34.47
SPEEDFREAK
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->INJEN | Invidia | H&R | Endless | Sparco | Motul | Goodridge<!--colorc--></span><!--/colorc-->