Ärlig effekt nya CTR/FN2
Då så, var och bänkade hondan i helgen. 450 mil på mätaren, GT utrustad, AC:n var på och utetempen var 29,3 grader.
165,5 hk vid 7561 rpm / 162 nm vid 7066 rpm....
(208,3 hk vid 8239 rpm / 196 nm vid 7164 rpm i motorn enligt pappret)
Edit: Skrev effekten på hjulen då detta är mer intressant;=)
165,5 hk vid 7561 rpm / 162 nm vid 7066 rpm....
(208,3 hk vid 8239 rpm / 196 nm vid 7164 rpm i motorn enligt pappret)
Edit: Skrev effekten på hjulen då detta är mer intressant;=)
Senast redigerad av Blixten den 2 juni 2008, 22:26, redigerad totalt 1 gånger.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
Vad gav den på hjulen?, allt annat är ju spekulationer...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
- wahlsten
- Bil: FL5
- Namn: Kalle Wahlsten
låter ju bra men varför ha AC:n på?
Kalle Wahlsten
Honda Civic Type R FL5 -24
Tidigare Bilar:
Honda Civic Type R FK2 -15
Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Honda Civic Type R FL5 -24
Tidigare Bilar:
Honda Civic Type R FK2 -15
Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Jadu, varför AC:n var på får du fråga han som körde den.. Han fick iaf för sig att den skulle vara på. Funderade faktiskt på det själv men frågade aldrig, nu i efterhand så känns det lite knasigt :wacko:
Vad gäller effekten berättade han att det är motoreffekten som man kan räkna med enligt deras uträkningar. Fick dock även ett protokoll från hjuleffekten..
165,5 hk vid 7561 rpm / 162 nm vid 7066 rpm.. Lämnar kanske lite mer att önska om man går på den? :hmm: Enligt utskriften jag fick ska den tydligen tappa rätt mycket i effektförlust vid maxeffekt..
Vad gäller effekten berättade han att det är motoreffekten som man kan räkna med enligt deras uträkningar. Fick dock även ett protokoll från hjuleffekten..
165,5 hk vid 7561 rpm / 162 nm vid 7066 rpm.. Lämnar kanske lite mer att önska om man går på den? :hmm: Enligt utskriften jag fick ska den tydligen tappa rätt mycket i effektförlust vid maxeffekt..
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Vart bänkade du den?
Filmer kan du ladda upp på youtube, bara regga ett nytt konto om du inte har ett redan.
Ta ett kort på utskriften och lägg upp den också om du kan.
Filmer kan du ladda upp på youtube, bara regga ett nytt konto om du inte har ett redan.
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
mmm skumt, 165 HK är ju inte mycket att hurra för, den gamla ctr ger ju ca 180HK enligt rototest..., med din bänkares beräkningar skulle ju detta innebära att den gamla ctr har cirkus 220HK i motorn...knappast va?
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
ei9440 skrev:mmm skumt, 165 HK är ju inte mycket att hurra för, den gamla ctr ger ju ca 180HK enligt rototest..., med din bänkares beräkningar skulle ju detta innebära att den gamla ctr har cirkus 220HK i motorn...knappast va?
Jadu, jag är ju ingen bänkexpert så jag måste ju gå på vad jag får för resultat ut av de jag lämnar in den till
De är från samma mätning. Effektförlusten är isåfall 42,8 hk = 25,4% Vilket jag tycker låter mycket? Vet inte vad AC:n snor? Men som du säger.. Inte mycket att huja för.. :blink:
Jag som inte äns tänkte på det såhär... :blink2:
-
Johan Östensson
- Namn: Johan Ostensson
165.5hp på hjulen med AC:n på låter väl inte helt orimligt?
fonzeka skrev:Vart bänkade du den?
Kort kommer här: <a href="http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 5-bank.jpg" target="_blank">http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... ank.jpg</a>
Är bänkad av Vtech Tuning Sweden, www.vtech.se
Är lite osäker men visst snor AC:n runt 10 - 15 hk ? Skulle isåfall innebära att den har ca 175 - 180 hk på hjulen?Johan Östensson skrev:165.5hp på hjulen med AC:n på låter väl inte helt orimligt?
F*n att AC:n var på.. Blir ju nästan till att åka tillbaka och köra en gång till utan AC:n :whatever:
Jonny skrev:Helt obegripligt att de körde med AC´n på.
Det märks ju tydligt när den är på att bilen blir tröttare.
Jo, visst gör det det! Tycker framför allt att den känns segare vid v-techen. Precis som det tar emot för den att varva ut.. Nog lite inbillning också men ändå.. Effekt snor den! Av ren nyfikenhet borde väl de siffror som honda anger vara med AC:n? Eller är det utan? Har faktiskt aldrig tänkt på det...
tycker alla borde mäta drivhjuleffekt, det är ju det som räknas, är ju skitsamma vad man ha i motorn om man förlora mycket genome drivlinan
ska man mäta effekt i motorn så tycker jag det enda rätta är en riktig motorbänk, som nån sa.
det är ju bara spekulationer vad man ha i motorn, vissa räknar på 15% i drivlineförluster å vissa mindre
ska man mäta effekt i motorn så tycker jag det enda rätta är en riktig motorbänk, som nån sa.
det är ju bara spekulationer vad man ha i motorn, vissa räknar på 15% i drivlineförluster å vissa mindre
crx vtec TURBO!!
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
alla som kör på svänghjulet räcker upp en hand...
effekten på hjulen är ju det ända som är intressant om man inte har motorn uppsatt i riktig bänk.
och ja AC´n snor massor av effekt, uppemot 15hk är absolut ingen omöjlighet.
effekten på hjulen är ju det ända som är intressant om man inte har motorn uppsatt i riktig bänk.
och ja AC´n snor massor av effekt, uppemot 15hk är absolut ingen omöjlighet.
Senast redigerad av Kristian den 2 juni 2008, 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
Men det är ju så svårt att jämnföra såhär när det inte är på samma bänk.
En bänk visar 165hk, den andra 185, å den tredje 145hk på hjulen (ja det är så illa)
Har man då inget att referera till på samma bänk, så blir det ännu svårare.
Jag personligen tycker att Rototest is tha shit, man mäter direkt på navet, plus att det verkligen inte är några glädjesiffror.
För det kan faktiskt vara såpass illa att har man säg feta r-däck med lite luft i, så kan man förlora ett par hästar bara mot om man hade pumpat i 1bar extra luft..
Men 165hk tycker jag låter väldigt bra om det var med AC:n på.
Det jag reagerar över att när de räknat motoreffekt (vilket är helt fel, för de diffar typ 30%) så har du maxeffekten vid 8300rpm.
Vilket jag tycker det är högt på en original motor, sen på hjulen så har du maxeffekt vid 7500rpm, vilket låter mer troligt.
MVH
En bänk visar 165hk, den andra 185, å den tredje 145hk på hjulen (ja det är så illa)
Har man då inget att referera till på samma bänk, så blir det ännu svårare.
Jag personligen tycker att Rototest is tha shit, man mäter direkt på navet, plus att det verkligen inte är några glädjesiffror.
För det kan faktiskt vara såpass illa att har man säg feta r-däck med lite luft i, så kan man förlora ett par hästar bara mot om man hade pumpat i 1bar extra luft..
Men 165hk tycker jag låter väldigt bra om det var med AC:n på.
Det jag reagerar över att när de räknat motoreffekt (vilket är helt fel, för de diffar typ 30%) så har du maxeffekten vid 8300rpm.
Vilket jag tycker det är högt på en original motor, sen på hjulen så har du maxeffekt vid 7500rpm, vilket låter mer troligt.
MVH
http://www.fotoi.se
Du bänkade väl nere hos Meca i Haninge, samma dag som jag.Blixten skrev:Är bänkad av Vtech Tuning Sweden, www.vtech.se
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... t&p=487545" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... =487545</a>
Och jag fick 145hk på hjulen och 189hk omräknat i motorn.
Du verkar tappa 30% effekt i drivlinan precis som jag, fast det tror ingen på här på forumet, inte jag heller.
Det intressanta är däremot att du har en någorlunda original CTR som ger 165hk på hjulen, medan min trimmade CRX ger 145hk, 20 hk differans till CTR-ens fördel.
samma dag på samma bänk, skiljer mindre än 2 timmar mellan bänkningen.
Tittar man på den omräknade effekten så blir det 189hk i motorn mot 208 hk och det blir fortfarande ca 20 hk differens.
Så om man nu skall vara lite teoretisk och anta att din CTR har 200hk i motorn, så bör min CRX ha ca 180hk i motorn,
med tanke på att det diffar 20 hk enligt bänknigen.
Senast redigerad av benci den 3 juni 2008, 00:37, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
- fonzeka
AC:n själ en hel del, ändå upp till 20hk på en K20.
Finns en tråd om det här <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=42087" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=42087</a>
Finns en tråd om det här <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=42087" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=42087</a>
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Det e därför man har en röd EP3 utan AC (dock ska det monteras snart).
Dessutom vet ju alla att röda bilar e snabbast
(och vad jag vet så e de två vita som finns i sverige röda från början
).
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Jag reagerar på en sak.
Rototest verkar stämma bra det är alla överens om. Det mäts på navet och går genom hela drivlinan och har en förlust på en framhjulsdriven bil med motorn på tvärer på 8-10%.
Men en sådan här bänk mäter man på däcken. Jag har fattat det som att däcken själv väldigt mycket effekt,
detta måste vara svårare att mäta så här för tänk om man fyller 4kg i däcken så drar du av samma procent sats ändå eller bara olika förluster i olika däck.
Mvh, Per
Rototest verkar stämma bra det är alla överens om. Det mäts på navet och går genom hela drivlinan och har en förlust på en framhjulsdriven bil med motorn på tvärer på 8-10%.
Men en sådan här bänk mäter man på däcken. Jag har fattat det som att däcken själv väldigt mycket effekt,
detta måste vara svårare att mäta så här för tänk om man fyller 4kg i däcken så drar du av samma procent sats ändå eller bara olika förluster i olika däck.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Yupp, visst bänkade jag där! mm, 165 med AC:n på kanske inte är så tokigt ändå?`Vad gäller bänk och bänk är det helt rätt. När något görs med bilen, måste det naturligtvis va samma bänk för att kunna se om det blev ett bra eller dåligt resultat. Och vad gäller "någonlunda" original ska ni veta att den är HELT original
HAHA, självklart är röda bilar snabbast, ingen tvekan där :prop:
mm, om man ska gå efter deras effektberäkningar till motorn ser det ju så ut.. ganska nice isåfall om du nu har det! men men... känns lite långsökt nu när man tänker efter att det ska vara så mycket effektförlust.. kanske en 10-15 % på AC:n och isåfall resten på drivlinan.. Men det känns fortfarande som mycket..
När det gäller rpm:en så reagerade jag själv där.. På pappret med motoreffekten låd det precis vid varvspärren, troligt? På pappret med hjuleffekten låg det lite innan, en kurva som ner överenstämmer med den motorkaraktär som bilen har när man kör den..
Nå, det roliga ska iaf bli när man har bytt lite saker på den, fått ordning på ett skapligt avgassystem och hittat en vettig firma som kan kanske fixa lite med datorn i den.. Sedan ta en sväng tillbaka till samma firma, samma bänk och se resultatet
Istvan, vad har du gjort med din för att plocka ut så mycket kräm på hjulen? Är ju uppemot 60hk mer än min :shock1:
HAHA, självklart är röda bilar snabbast, ingen tvekan där :prop:
mm, om man ska gå efter deras effektberäkningar till motorn ser det ju så ut.. ganska nice isåfall om du nu har det! men men... känns lite långsökt nu när man tänker efter att det ska vara så mycket effektförlust.. kanske en 10-15 % på AC:n och isåfall resten på drivlinan.. Men det känns fortfarande som mycket..
När det gäller rpm:en så reagerade jag själv där.. På pappret med motoreffekten låd det precis vid varvspärren, troligt? På pappret med hjuleffekten låg det lite innan, en kurva som ner överenstämmer med den motorkaraktär som bilen har när man kör den..
Nå, det roliga ska iaf bli när man har bytt lite saker på den, fått ordning på ett skapligt avgassystem och hittat en vettig firma som kan kanske fixa lite med datorn i den.. Sedan ta en sväng tillbaka till samma firma, samma bänk och se resultatet
Istvan, vad har du gjort med din för att plocka ut så mycket kräm på hjulen? Är ju uppemot 60hk mer än min :shock1:
-
soffpotatis
29 grader utetemp lär väl också minska resultatet en del jämfört om man hade gjort det vid 20 grader. Där kan man snacka om ett CAI:-)
AC snor ju bara effekt om den genererar kall luft, är det 10 grader ute och man vill ha 20grader i bilen är det förmodligen ingen förlust. Men med 29 grader och en ac som säkert jobbar för att hålla bilens innetemp runt 20 grader så låter väl bänkningen helt ok.
Gör om den utan ac och när tempen är 15-20 grader så lär du få ganska stor skillnad tror jag.
AC snor ju bara effekt om den genererar kall luft, är det 10 grader ute och man vill ha 20grader i bilen är det förmodligen ingen förlust. Men med 29 grader och en ac som säkert jobbar för att hålla bilens innetemp runt 20 grader så låter väl bänkningen helt ok.
Gör om den utan ac och när tempen är 15-20 grader så lär du få ganska stor skillnad tror jag.
David Willemoth
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
Är ACn på även vid en fullgas acceleration?
Brukar inte den stängas av vid fullgas acceleration?
Antar man kör fullgas repor?!
Mvh, Per
Brukar inte den stängas av vid fullgas acceleration?
Antar man kör fullgas repor?!
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
- fonzeka
På tidigare modeller så har AC:n slagits ifrån automatiskt vid fullgas.
Det framgår även om man läser den andra tråden jag länkade till tidigare.
Bör ju funka likadant på FN2 också men man vet ju aldrig.
Det framgår även om man läser den andra tråden jag länkade till tidigare.
Bör ju funka likadant på FN2 också men man vet ju aldrig.
jo, visst kör man fullgas repor i bänken.. mm, intressant det där. Under normala förhållande känns det verkligen inte som att den slår ifrån. Bilen känns en anningen segare vid fullgas och drar inte lika hårt på slutet som utan AC:n.. Detta kan ju dock vara inbillning. :blink:
- Jonny

- Namn: Jonny Lakemountain
- Has thanked: 3 times
När jag körde mot Magnus_L´s förtrollade civic VT(Jontis nuvarande)
Så va det en grym skillnad på om jag hade AC på eller ej, självfallet så fullgasades det.
Åkte på stryk alla repor B) men utan AC´n så loosa jag inte med så mycke.
Så va det en grym skillnad på om jag hade AC på eller ej, självfallet så fullgasades det.
Åkte på stryk alla repor B) men utan AC´n så loosa jag inte med så mycke.
Honda Civic Type R -15
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag bänkade min bil av misstag med AC:n på. Det var varmt ute och jag hade den påkopplad på väg ner till Skåneland där bänkningen skedde, och noterade att AC:n var på även när vi rullat av bilen av bandet. Jag fick ut 211 hästar på hjulen vilket är helt enligt förväntningarna. Därmed antar jag att AC:n är avslagen under VTEC och fullgas. Jag tycker mig minnas att jag läst något liknande också för länge sedan här på forumet.
Dock så är bilen ganska trött med AC:n på vid normal körning. Men jag har ju en EP3 och inte enFN2, så det kan ju skilja.
Dock så är bilen ganska trött med AC:n på vid normal körning. Men jag har ju en EP3 och inte enFN2, så det kan ju skilja.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Steffo, med K-pro stängs AC:n av automatiskt vid vtec.
Dock så tar det en stund innan den stängs av, det kändes ganska tydligt på min bil, när man gasa fullt på 2an, kom vtec, sen vid 7000rpm
så var det som en andra vtec ibland, då var ac:n helt avständ.
Så din maxeffekt är korrekt, dock kan det skilja en hel del före så att säga..
MVH
Dock så tar det en stund innan den stängs av, det kändes ganska tydligt på min bil, när man gasa fullt på 2an, kom vtec, sen vid 7000rpm
så var det som en andra vtec ibland, då var ac:n helt avständ.
Så din maxeffekt är korrekt, dock kan det skilja en hel del före så att säga..
MVH
http://www.fotoi.se
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
På era nyare bilar stängs AC av över 80% spjälläge. Dock sker det inte blixtsnabbt utan gradvis, därför kan man känna en fördröjning
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Så det vill egentligen säga att om man hade fortsatt köra i bänken´, med flera fullgasrepor efter varandra så borde effekten öka gradvids? hmm.. Eller är 165 kusar vad man kan förvänta sig i en FN2:a?
Blir iaf till att bänka den igen, för att verkligen få det på svart och vitt vad bilen lämnar med och utan AC..
Om man kan komma upp i samma hästar som EP3:an då börjar det likna nåt.. Helst ska den ju t.o.m ha 1 extra hästkraft
Blir iaf till att bänka den igen, för att verkligen få det på svart och vitt vad bilen lämnar med och utan AC..
Om man kan komma upp i samma hästar som EP3:an då börjar det likna nåt.. Helst ska den ju t.o.m ha 1 extra hästkraft