Sugen på turbo!
-
cru
- Bil: EG6 Vanilla!
- Namn: Andreas Selahn
Jo, nu har jag funderat väldans mycket på detta!
Suktat på youtube och när man va på mantorp park och fick se "Sam's" EG6:a me 400 hk så va jag såld, NU vill jag spara ihop lite cash för något bygge av något slag.
Men jag ligger och funderar mycket också på hur det ska gå till och vad som känns rätt för just mig eftersom jag själv bor rätt olägligt när det gäller att skruva bil och har inte heller tillgång till verstad för kunna hissa upp bilen.. har väl någon polare men man kan ju inte förlita sig på att han är hemma varje dag och lust, samt att han bor 4 mil ifrån.
Men det kan gå att lösa sig till nästa år om man har tur och hittar garageplats!
Nu till själv bygget.. först tänker man att man kan nöja sig med ca 250 - 300 kusar och då räcker väl ett turbokit förmodar jag.
Sen kommer vi självklart till att man givetvis efter man tröttnat på den prestandan vill ha mer och mer som ligger i "Sam's" stil. Kanske lite överkill för mig men trim är ju så kul, iaf när plånboken vill.
Nu är det dags för lite tips och vad som skulle va bäst för just mig!
1. Köpa en bil som är tuned som t.ex "tumez" bil.
2. Införskaffa sig turbokittet.
3. Börja köpa eftermarknadsprylar som håller för ca 400 hk säger vi(man vet ju att man vill ha mer än ca 250 hk)
Jag själv har mer varit inne på linjen byta bil eller skaffa turbokittet till en början men det kanske kan kosta mer om jag sen vill ha mer trim?
Alla funderingar och tips är välkomna!
MVH//Andreas kör en original EG6 förutom cat-back + katersättare
Suktat på youtube och när man va på mantorp park och fick se "Sam's" EG6:a me 400 hk så va jag såld, NU vill jag spara ihop lite cash för något bygge av något slag.
Men jag ligger och funderar mycket också på hur det ska gå till och vad som känns rätt för just mig eftersom jag själv bor rätt olägligt när det gäller att skruva bil och har inte heller tillgång till verstad för kunna hissa upp bilen.. har väl någon polare men man kan ju inte förlita sig på att han är hemma varje dag och lust, samt att han bor 4 mil ifrån.
Men det kan gå att lösa sig till nästa år om man har tur och hittar garageplats!
Nu till själv bygget.. först tänker man att man kan nöja sig med ca 250 - 300 kusar och då räcker väl ett turbokit förmodar jag.
Sen kommer vi självklart till att man givetvis efter man tröttnat på den prestandan vill ha mer och mer som ligger i "Sam's" stil. Kanske lite överkill för mig men trim är ju så kul, iaf när plånboken vill.
Nu är det dags för lite tips och vad som skulle va bäst för just mig!
1. Köpa en bil som är tuned som t.ex "tumez" bil.
2. Införskaffa sig turbokittet.
3. Börja köpa eftermarknadsprylar som håller för ca 400 hk säger vi(man vet ju att man vill ha mer än ca 250 hk)
Jag själv har mer varit inne på linjen byta bil eller skaffa turbokittet till en början men det kanske kan kosta mer om jag sen vill ha mer trim?
Alla funderingar och tips är välkomna!
MVH//Andreas kör en original EG6 förutom cat-back + katersättare
skulle jag överladda så skulle jag köpa mej bra turbo grejor (av welen eller yashimotors dom har bra koll på vad som funkar och inte) och montera på min helt original motor, sen skulle jag skaffa ett extra block och fodra om samt slänga i smidda kolvar och stakar av bra kvalitet.
på så sätt så kan man börja med typ 0.4-0.5bar (altså ca 40-50% effekökning) och på såsätt lära sej vad det innebär att köra turbo och du får erfarenhet av vad som "brukar" hända innan du slänger i din dyra fina nybyggda motor.
på så sätt så kan man börja med typ 0.4-0.5bar (altså ca 40-50% effekökning) och på såsätt lära sej vad det innebär att köra turbo och du får erfarenhet av vad som "brukar" hända innan du slänger i din dyra fina nybyggda motor.
Senast redigerad av Kristian den 15 juni 2008, 11:11, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Sälj bilen, köp tumez. Njut av massiv prestanda. 400hk är sjukt, men jag lovar dig att åker du i en 250hk turbo Eg6 så kommer du bli impad. Dock finns det en baksida.......Räkna med ångest resten av din ägartid. Överladd=ångest.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
M Scotte
- Kontakt:
Saker går och kommer gå sönder eller strula. Det kommer vara mycket mer problem än med din org-bil, oavsett vad någon säger. Dessa problem leder till ångest.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
avgasbroms = turbo
om man vill ha mos med fwd eller rwd så är det kort förklarat så här: händer inget, händer inget... sen bara brakar det loss och det går inte att kontrollera bilfan....sen börjar det greppa när man kommer upp i runt 180blås och först då känner man effekten.
jag tänkte prova på överladdning i år, men pga indraget körkort har jag inte kunnat köra, bilen är en mk4 singelsupra som i nuläget lämnar nära 600hk, det är väll vad jag tycker är maximalt för att få någerlunda körbarhet om du inte enbart ska köra drifting eller med slicks på preppade banor...har även haft nårra fwd bilar med överladd och från 3-400hk, totalt okörbart på gata. samma med polarnas effekt stinna 2wd bilar, massa effekt till ingen nytta.
jag hade tänkt uppgradera toyotan lite till, men jag insåg ganska fort att överladdning och mycket effekt är riktigt tråkigt och inte alls min stil...sugmotor har så otroligt mycket schysstare register och körbarhet.
eftersom du ställer frågorna i första inlägget så rekomenderar jag dig i så fall att köpa färdigt, det blir för dyrt att bygga själv.
jag hade helldre i så fall köpt nickes 1,6 vt motor med itb:s och stygga pinnar för att slänga i nån lätt liten bil.. men det är ju en smaksak.
och kom ihåg: ÖVERLADDNING ÄR BARA EN KOMPENSATION FÖR FLÖDESMISSTAG :icon_book:
om man vill ha mos med fwd eller rwd så är det kort förklarat så här: händer inget, händer inget... sen bara brakar det loss och det går inte att kontrollera bilfan....sen börjar det greppa när man kommer upp i runt 180blås och först då känner man effekten.
jag tänkte prova på överladdning i år, men pga indraget körkort har jag inte kunnat köra, bilen är en mk4 singelsupra som i nuläget lämnar nära 600hk, det är väll vad jag tycker är maximalt för att få någerlunda körbarhet om du inte enbart ska köra drifting eller med slicks på preppade banor...har även haft nårra fwd bilar med överladd och från 3-400hk, totalt okörbart på gata. samma med polarnas effekt stinna 2wd bilar, massa effekt till ingen nytta.
jag hade tänkt uppgradera toyotan lite till, men jag insåg ganska fort att överladdning och mycket effekt är riktigt tråkigt och inte alls min stil...sugmotor har så otroligt mycket schysstare register och körbarhet.
eftersom du ställer frågorna i första inlägget så rekomenderar jag dig i så fall att köpa färdigt, det blir för dyrt att bygga själv.
jag hade helldre i så fall köpt nickes 1,6 vt motor med itb:s och stygga pinnar för att slänga i nån lätt liten bil.. men det är ju en smaksak.
och kom ihåg: ÖVERLADDNING ÄR BARA EN KOMPENSATION FÖR FLÖDESMISSTAG :icon_book:
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
-
cru
M Scotte skrev:Sälj bilen, köp tumez. Njut av massiv prestanda. 400hk är sjukt, men jag lovar dig att åker du i en 250hk turbo Eg6 så kommer du bli impad. Dock finns det en baksida.......Räkna med ångest resten av din ägartid. Överladd=ångest.
Oj, tror att detta ni skrev fick mig på andra tankar och det måste jag nog tacka er för.. har gått i tankarna för mig själv och sen lagt upp lite planer för just turbobygge/köpa en turbocivic.. samt pengasituation med bruden, och hon skäller nästan på migJG skrev:avgasbroms = turbo![]()
Så jag har nog tagit mitt förnuft tillfånga och hoppar nog över turbo änsålänge och går mer på sughästar som jag även gillar starkt!
Man får tacka för de kloka orden! Fick även en glad tjej
Stort tack iaf till de erfarna
MVH/Andreas
-
M Scotte
- Kontakt:
Sughästar är trevligt som satan om de fungerar bra.
Ångrar inte en sekund mitt val att köra kompressor, allt det goda av en sugmotor men så oerhört mycket mer. Bilen beter sig exakt som en bil med stor motor, ingen fördröjning, inga konstiga pysljud eller likn, bara kanon.
Ångrar inte en sekund mitt val att köra kompressor, allt det goda av en sugmotor men så oerhört mycket mer. Bilen beter sig exakt som en bil med stor motor, ingen fördröjning, inga konstiga pysljud eller likn, bara kanon.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
<a href="http://www.honda-tech.com/zerothread/2283214" target="_blank">http://www.honda-tech.com/zerothread/2283214</a>
:whistling: :whistling:
:whistling: :whistling:
Lidköping
Civic EK4 -99
Civic EK4 -99
nej, ett helt klart prisvärt alternativ för din del jämfört med att klämma mer pulver ur den redan relativt hårt trimmade 4an. så länge man inte kranar på för mycket ladd så har du ju i princip sugmotor kurvor.M Scotte skrev:Sughästar är trevligt som satan om de fungerar bra.
jag har inte alltför mkt erfarenhet när det gäller att svänga med ratten, men jag hajjar ju att för mycket vridmoment borde få bilen orolig och understyrd om man ska köra fwd, speciellt i konbana som du ju är en hejjare på.
cru: honda motorerna är riktigt bra redan från början, det sitter många "gratis" hk från fabrik iom nästan race standard från fabrik, dom första hästarna ger därför inte heller hål i plånboken och kommer ge dig en otroligt mycket roligare bil tillsammans med en tät utväxling och låg vikt, schyssta bromsar och vettigt chassi, sen går det enligt mig inte ha roligare i en bil räknat på antalet $$$
sen är det ju såklart avgörande vilket användningsområde bilen kommer ha osv.
Johan Grönberg
-
cru
Jaa, det har du rätt i!
Men om vi säger så här.. skiter i turbo förtillfället om jag ens kommer "fixa" och går mer på sugtrim?
Skulle gärna vilja få tips på eftermarknadsprylar. Har änsålänge bara kostat på ett cat-back system från invidia med en katersättare.
Tänkte mer på nästa säsong om inte rostlagningen tar allt för mkt pengar
Men om vi säger så här.. skiter i turbo förtillfället om jag ens kommer "fixa" och går mer på sugtrim?
Skulle gärna vilja få tips på eftermarknadsprylar. Har änsålänge bara kostat på ett cat-back system från invidia med en katersättare.
Tänkte mer på nästa säsong om inte rostlagningen tar allt för mkt pengar