Det blir ingen NSX?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag försöker inte driva ett företag eller leka VD. Jag berättade bara vart min näsa pekade Joakim. Jag försöker att vara noga med att skriva "jag tycker" och "jag tror" etc. Att uttrycka våra åsikter och duskutera dessa är ju vad vi gör här på forumet.

Jag vet att du inte enbart riktade dig till mig och jag tog det inte personligt :).
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

PatrikGBG skrev:nu finns de ju dock en o annan här som kan rätt mkt mer än såväl dig som martin när de kommer till o driva business.
sen att de inte speglar sig i denna tråden e en annan femma :)
Frågan är fortfarande hur många som inte har en chef över sig? I mitt och Joakims fall har vi två chefer över oss innan Takagi, tre över oss till Fukui Hur nära bör man sitta innan man får uttala sig? Vem har sagt att vi kan mer än någon annan om generell business?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

PatrikGBG skrev:nu finns de ju dock en o annan här som kan rätt mkt mer än såväl dig som martin när de kommer till o driva business.
sen att de inte speglar sig i denna tråden e en annan femma :)
Jag har aldrig sagt att jag kan mer än någon annan (eller att jag har rätt i allt jag säger), men jag tycker som sagt att vissa kanske är lite FÖR säkra på sin sak ibland.

Steffo skrev:Jag försöker inte driva ett företag eller leka VD. Jag berättade bara vart min näsa pekade Joakim. Jag försöker att vara noga med att skriva "jag tycker" och "jag tror" etc. Att uttrycka våra åsikter och duskutera dessa är ju vad vi gör här på forumet.

Jag vet att du inte enbart riktade dig till mig och jag tog det inte personligt :).
Jag riktade mig lika mycket till mig själv som till alla andra ;)
Charly

Joakim Olsson skrev:Konstigt att det inte finns fler egenföretagare/VD på HPC när de flesta verkar vara ganska säkra på hur man ska driva ett framgångsrikt företag ;)
Jag tror man ska försöka tänka lite längre än näsan räcker, och försöka se saker ur ett annat perspektiv än ens eget :)
det skiter jag fullständigt i om jag får uttrycka mig så, varje gång jag klagar på modellprogrammet så känns det som du argumenterar mot med att det är bäst ur ekonomisk synvinkel att slopa sportiga modeller.
Men det är väl synd att de 3 européer jag nämnde ligger för ruinens brant och har det jättetufft, även nissan måste ju vara dumma i huvudet som kommit med en ny Z samt GTR.
För att inte tala om mazda som har en högsta grad levande mps/mazdaspeed-avdelning.
Medlem 427
mark.lindgren

Charly skrev:<!--quoteo(post=520286:date=19 Dec 2008, 13:43:54:name=Joakim Olsson)--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson @ 19 Dec 2008, 13:43:54) <a href="index.php?act=findpost&pid=520286"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Konstigt att det inte finns fler egenföretagare/VD på HPC när de flesta verkar vara ganska säkra på hur man ska driva ett framgångsrikt företag ;)
Jag tror man ska försöka tänka lite längre än näsan räcker, och försöka se saker ur ett annat perspektiv än ens eget :)
det skiter jag fullständigt i om jag får uttrycka mig så, varje gång jag klagar på modellprogrammet så känns det som du argumenterar mot med att det är bäst ur ekonomisk synvinkel att slopa sportiga modeller.
Men det är väl synd att de 3 européer jag nämnde ligger för ruinens brant och har det jättetufft, även nissan måste ju vara dumma i huvudet som kommit med en ny Z samt GTR.
För att inte tala om mazda som har en högsta grad levande mps/mazdaspeed-avdelning.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Instämmer, detdär med "sportig avdelning" är lite komiskt, att Honda som varit "without racing there is no Honda" plötsligt är den tillverkare som helt konkret har minst sportighet, och det går inte att bortförklara, Mazdaspeed, M, AMG, Renault Sport, Nissan mm...

Anyway, det är som det är, kan inget annat än hoppas på framtiden.

Undrar dock om alla på Honda är som Scotte (no harm intended, jag gillar dina inlägg!) och försvarar Honda konstant, eller vågar man kritisera ? Jag jobbar på ett företag var man inte vågar kritisera ledningen, ty då kan man ligga illa till. Men undrar om Honda har många många anstälda som älskar Type-R och Hondas bilracing, men snällt nickar och försvarar publikt, att Honda har ett bra modellprogram... bra kan vara, men ack så tråkigt.

Type-S Accorden var ju ett SKÄMT! Inte en ynka Hk mera än standardbilen, och de flesta komponenter som en vanlig bil, de borde nog åka till Ingolstadt och lära sig att sportbilar har Recaro och Brembo eller motsvarande...

Jag vet ingenting om biltillverkning, men hur dyrt kan det vara att använda sig av specialdelar (men ändå standard) såsom Momo,Brembo mm ??

Hur står det till med Nissan, jag trodde att de var lite skakiga ekonomiskt, men ändå verkar de ha råd att profilera sig med några snabbare modeller.

Föresten, 4Sports ? Var det ett koncept som dog ? eller vilken är den bilen idag ?
M Scotte
Kontakt:

Kritik ger man där det har verkan. På Honda ska man stöta och blöta beslut det är hela kulturen. Jag tycker också att det är helt fel att förhala nsx, men bilvärlden är inte vad den varit.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Charly

Nsx kunde kan honda ändå klara sig från ett tag till det håller jag med om, även om en "halo-car" sätter status på hela bilmärket.
Se nu bara på nissan, som fått porsche att uttala sig till och med (iofs var det en anställd och inte ett officiellt uttalande, men ändå).

Det jag tycker är trist bara är att inga modeller är heliga utan de kan komma och gå lite, att prelude, och integra t.ex har slopats, det är ju ändå jättetrist.
De kunde väl försökt basera bilarna på gemensam plattform med en annan bil om det nu är så dyrt, att honda är kompromisslöst är ju inte heller sant när de valde att bygga senaste CTR på exakt samma plattform som vanliga civic som ändå har en halvstel bakaxel.

Jag sticker ut näsan nu, men jag tycker nog det verkar som det började gå åt fel håll prestandamodellsmässigt när takeo började vid rodret.

Däremot är jag helnöjd med hybridprogram, robot-tekonologi, solpaneler, flygplan etc... men det hjälper inte när antalet prestandamodeller minskar hela tiden.
Medlem 427
SiR

Jag skall ge nya Accorden, jazzen och insighten en chans annars får det bli märkesbyte

en del av en bilentusiasts mentalitet är att ha drömmar och visioner och leva med märket, detta finns det inte ett dugg av hos honda längre om man nu inte är en "pensionär eller miljövän" som nån här på forumet sa

inget F1

ingen ny nsx

ingen s2000 ersättare

ingen V8

ingen 6-växlad automat, 5AT "duger" och "räcker till" väldigt bra resonerat när man försöker bygga ett lyxmärke som Acura där "less is more" inte funkar

honda är otroligt bra på att bygga normala svensson-bilar och samtidigt tjäna bra med pengar

jag blir rädd för mig själv när jag ibland tycker hyundai känns mer spännande än honda

som entusiast vilken honda bil kan jag drömma om nu?
Stefan Hagman

Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Antonio
Kontakt:

Det var snabbt jobbat med prislistan på hemsidan :)
Är faktiskt sugen på en 1,4 Sport som arbetshäst :)
Antonio Pozzi
M Scotte
Kontakt:

Såg att priserna saknades, så det fick åtgärdas. Nu ska det stämma. 1.4 Sport ser riktigt bra ut i mina ögon.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Antonio
Kontakt:

M Scotte skrev:Såg att priserna saknades, så det fick åtgärdas. Nu ska det stämma. 1.4 Sport ser riktigt bra ut i mina ögon.
Du som har sett alla(?)
Nån favoritfärg? Finns de flesta färgerna hemma?
Antonio Pozzi
M Scotte
Kontakt:

Beror på vad man gillar men Deep saphire är en mörkblå med sting i. Cerulian är lanseringsfärgen. Jag hade tagit en Röd Sport med guldfärgade 17" och rejäl sänkning, då har du en mycket grym bil.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Regge skrev:Men samtidigt, om man tittar på statisitker så har t ex sportbilar som Ferrari, Porsche etc inte tappat så mycket i försäljning.

Tror att den köp gruppen inte bryr sig så mycket om det, sen om det är en "image" grej från Honda är ju klart en annan aspekt. Så tror jag ändå att sportbilar förblir sportbilar. Undantag är väll den el bilen från Tessla, vilket verkar hel grym.

Nej ja tror att Honda kommer ta fram NSX, vafan GTR är ju i full framfart. Då kan inte Honda ha råd att sitta coh titta på. Räcker väll med att dom lägger ned F1..

Sportbilar har tappat grymt mycket i försäljning dom också. Läste på E24 att >italienskt bilmärke< (kommer inte ihåg vilket) tillverkade endast 92bilar i månaden nu jämnfört med tidigare 400+, mycket beror på den tappade försäljningen i USA. Så visst drabbar det också dom hårt :)
Stefan Karlsson
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Steffo skrev:Jag tycker att det är lite trist när det ständigt tas upp att det inte längre finns någon "riktig" Type R.
CTR är väl en Type R om Honda kallar den för det. EP3 var ju lika snabb som DC2 var och mycket snabbare än Accord Type R. FN2 är lite långsammare, men fortfarande snabbare än Accorden. Att jämföra med Japanversioner är ju inte någon vits, för de har ju aldrig sålts i Sverige (FD2 eller DC5 eller NSX Type R eller Accord Euro R).

Men visst har Honda minskat sin sportighet markant. Jag tycker att man satsat helt fel också, det är inget snack om saken. Rätt satsning kade varit att utveckla en K16 som klarat 9000 varv, haft turbo och 250 hästar samt givetvis diffbroms. Bränslesnål vid normal körning och ett monster över 5000 varv. Det bästa av två världar helt enkelt.
Väghållning är inget som inte är miljövänligt, så man borde ha gjort en Typ S som är som nuvarande FN2 och sedan haft en mindre utgåva Type R med riktigt grymma prestanda väghållningsmässigt. Men detta är som vanligt min åsikt.
Vi i Europa har haft bara 2st bilar som kan kallas ÄKTA Type r bilar och dom är Integra Type R och Accord Type R! EP3 och FN2 är Type S jämfört med Japanska modeller och Accord Type S borde ALDRIG har kallats Type S bara för att man kan klistra på ett par kjolar(man kan inte kalla en modell för type s) och inredning ser ut som från en vanlig Accord 2.0 sport(ett skämt)!
Senast redigerad av SAUD den 20 december 2008, 00:08, redigerad totalt 1 gånger.
Saud Omerovic
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

stiivN skrev:Sportbilar har tappat grymt mycket i försäljning dom också. Läste på E24 att >italienskt bilmärke< (kommer inte ihåg vilket) tillverkade endast 92bilar i månaden nu jämnfört med tidigare 400+, mycket beror på den tappade försäljningen i USA. Så visst drabbar det också dom hårt :)
Ferrari som sålde 92 mot vanligtvis ca: 600.. ( har dock för mig att de bara var för England å November ?!? )
SMacke #364
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Charly skrev:crx - död
prelude - död
integra - död
accord type-r - död
s2000 - slutar tillverkas snart

Jag vet att det finns ett annat program i japan men det är en pyttemarknad i sammanhanget.

det är på den vägen honda går...
Honda prioriterar helt enkelt inte sportbilsköpare ö.h taget längre och överlåter gärna det till andra tillverkare mer och mer

Accord type S har väl exakt 190hk precis som standardvagnen?

När det gäller Civic Type-R så kan man ju aldrig lita på att honda kommer med en till nästa generation.
Modeller kommer och går precis hur som helst.

Jag vill ju inget annat än att ha fel, att man ska kunna lita lika mycket på att honda spottar ur en äkta R på civic (och helst Accord också) som att bmw tar fram en M, att Mercedes producerar en AMG, att Audi spottar ur en S och en RS.
Men det är inte lika självklart...

Jag vet faktiskt ingenting om hur mycket honda tjänar respektive förlorar på de sportigare bilarna i sortimentet, men jag undrar om ekonomerna räknar på alla som köper ur det vanliga sortimentet enkom för att det finns en sportigare version...
Charly... Du har RÄTT i allt du säger och jag håller med dig fullständigt!

Jag personligen troligtvis kommer aldrig att sälja min ATS(om någon år kommer min son att få den),men släpper inte Honda något roligt modell framöver då kommer jag naturligtvis att köra något annat en Honda tyvärr, fast att mitt hjärta klappar för Honda.
Det är såååååå frustruerande att Honda börjar bli gubbmärke,det är verkligen sorgligt!
Saud Omerovic
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

för att klargöra, jag riktade ingen kritik mot er 2 specifikt, men ibland talar ni som om ni visst/kunde allt,och det är inte kul o läsa, när man vet att de inte e så.
det finns enorm kunskap på alla plan hos klubbmedlemmar, och alla har sina egna åsikter!

bara för att man inte är chef över hondaanställda betyder inte att man har fel.
en chef på ett stort bilföretag kan göra mååånga fel, dessutom ofta.

det är fakta.

åsikter har inget med att vara egenföretagare eller VD att göra!
och svenssons åsikter KAN vara vettigare än vilken chef som helst.
Senast redigerad av PatrikGBG den 20 december 2008, 01:35, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

krister: min bil är väl den tidens type R eller vad man ska säga, så ja, det är en sportbil, ingen supersport, men ändock en sportbil. Och som nån skrev tidigare, vilken bil ska man drömma om? FN2 drömmer jag helt enkelt inte om. Sen då? S2000 försvinner, ska honda som länge marknadsfört sig som racing, nöja sig med en gti-bil?
Om de sadlar om kommer de med stor risk bli som toyota i mina ögon och just nu finns det ingen ny toyota här som jag ens skulle tänka mej att köpa. När valbarheten försvinner så försvinner också entusiasmen för mej. Skulle absolut kunna tänka mej att äga en Accord Type-S men för att profilera sig som racing så tycker jag inte det räcker till. Hojjar i all ära, men jag vill ha en bil. Sen huruvida det är ekonomiskt korrekt och så vidare så vet nog deras marknadsanalytiker bättre än vad jag gör, men för mej - blir det trist. UTIFALL!
vi ska ju inte måla fan på väggen direkt, efter att den här ekonomiska krisen är över kanske honda kommer med en helt ny serie bilar som kommer knuffa oss av stolarna, det vet jag inte. Bara hoppas
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Antonio
Kontakt:

smacke skrev:Ferrari som sålde 92 mot vanligtvis ca: 600.. ( har dock för mig att de bara var för England å November ?!? )
Nej, det var vad Ferrari sålde World Wide. Man bygger ju mellan 6.000 och 7.000 bilar totalt per år.
Antonio Pozzi
Charly

Men för att sluta gnälla & klaga (känns som jag gör det hela tiden) så hoppas & tror jag på ryktena som går om Acuras modellprogram.

Ryktena säger att honda insett att man inte kan "lära" kunderna att köra med 4:or och 6:or med fwd utan kommer att differentiera modellprogrammet från hondalinjen. dvs egna plattformar och inte dela flera på samma plattform så bilarna får rätt dimensioner.
Därtill mer krut i bilarna och bakhjuls, alternativt fyrhjulsdrift. Detta p.g.a att det annars nästan inte är någon idé att fortsätta med acura-plattformen, honda var ju ändå först, men de är hopplöst efter både infiniti samt lexus.

Nästa steg vore givetvis att gå in i Europa med det nya modellprogrammet :)

Där är mina förhoppningar, men jag hoppas även på ett starkare modellprogram för honda när det gäller prestandamodeller (det vanliga programmet anser jag är urstarkt).
Medlem 427
.Beck

Japp, det är bara att instämma i klagokören. Hondas svenska modellprogram var bättre förr från en entusiasts perspektiv.

Till Hondas försvar skall säga att Type R är prisvärd med 199k för GT även om den inte är så cutting edge längre. Vidare slumpas S2000 bort med 70k rabatt. Och som Miata-dödare står den sig än. Prisvärt men också rätt sorgligt. Andra konkurrenter har kört om och ifrån.
Charly

ja, S2000 har överlevt snart både Z3,Z4 och nästa Z4.
Eller 2 versioner av slk, eller 2 versioner av TT, 2 versioner av Z...
Medlem 427
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Charly skrev:<!--quoteo(post=520286:date=19 Dec 2008, 13:43:54:name=Joakim Olsson)--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson @ 19 Dec 2008, 13:43:54) <a href="index.php?act=findpost&pid=520286"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Konstigt att det inte finns fler egenföretagare/VD på HPC när de flesta verkar vara ganska säkra på hur man ska driva ett framgångsrikt företag ;)

Klart du får tycka precis vad du vill om modellerna. Jag skulle också gärna se en massa feta bilar i modellprogrammet, men jag förstår att det inte är rimligt och att Honda ser saker ur ett annat perspektiv.
Det jag argumenterar emot är den mängd gnäll på att Honda gör fel. Frågan är varför de gör fel? Kan man inte försöka förstå varför de gör som de gör istället för att bara bespotta? :)
Senast redigerad av Joakim Olsson den 21 december 2008, 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

m an kan allrid förså vad nån vill göra,och åstadkomma, men det betyder inte att man håller med.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Antonio
Kontakt:

M Scotte skrev:Såg att priserna saknades, så det fick åtgärdas. Nu ska det stämma. 1.4 Sport ser riktigt bra ut i mina ögon.
Läste på utrustningen. Sport är som en Comfort med kjolar och fälgar i princip. En liten miss att Sporten inte fick läderratt & knopp. För detta måste man upp på Elegance.
Vill man ha en sportigare utsida vill man nog ha lite sportigare känsla inuti också.
Antonio Pozzi
moggesthlm
Been thanked: 6 times

Back in the days fanns det en prelude som hette type-s i japan, och den var bara kosmetiskt annorlunda jämfört med den "vanliga" preluden och så har det ju alltid varit på type-s ´erna, så jag förstår inte varför folk ska ha mer mos under huven på dessa nya accorder? Det e ju en type-s, man betalar för mer plast m.m
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
azathoth

Jag vurmar fortfarande för Honda och sneglar ibland tillbaka hit men Hondas profil börjar göra det svårare och svårare att se något intressant här.

Varför måste det vara antingen det ena eller det andra?

Honda kan väl göra prisvärda sportbilar vid sidan av miljöbilar?

Saknar min gamla EP3 ibland men det finns tyvärr ingen nyare bil i hondas program som skulle kunna locka mig tillbaka, tyvärr.
Ingemar Olsson
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04

Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
Charly

Joakim Olsson skrev:<!--quoteo(post=520300:date=19 Dec 2008, 12:59:49:name=Charly)--><div class='quotetop'>QUOTE(Charly @ 19 Dec 2008, 12:59:49) <a href="index.php?act=findpost&pid=520300"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=520286:date=19 Dec 2008, 13:43:54:name=Joakim Olsson)--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson @ 19 Dec 2008, 13:43:54) <a href="index.php?act=findpost&pid=520286"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Konstigt att det inte finns fler egenföretagare/VD på HPC när de flesta verkar vara ganska säkra på hur man ska driva ett framgångsrikt företag ;)

Klart du får tycka precis vad du vill om modellerna. Jag skulle också gärna se en massa feta bilar i modellprogrammet, men jag förstår att det inte är rimligt och att Honda ser saker ur ett annat perspektiv.
Det jag argumenterar emot är den mängd gnäll på att Honda gör fel. Frågan är varför de gör fel? Kan man inte försöka förstå varför de gör som de gör istället för att bara bespotta? :)

ja, men det är verkligen enbart honda som ska ha "sportighet" i sin DNA som går den här vägen...
Min stora skräck är att det till slut inte ens finns något att köpa för oss medlemmar, och vi får heta Honda club sweden, och köra runt banor på 150hk standardbilar med type-S plast och halvstel bakaxel.
Jag hoppas inte att du/ni tycker min kritik är helt omotiverad för det är inte en eller två bilmodeller vi pratar om här... det är en hel flora som försvunnit.
Jag har grymma förhoppningar på CR-Z... hoppas den lever upp till dom.
Medlem 427
mark.lindgren

Charly skrev:<!--quoteo(post=520656:date=21 Dec 2008, 23:45:37:name=Joakim Olsson)--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson @ 21 Dec 2008, 23:45:37) <a href="index.php?act=findpost&pid=520656"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=520300:date=19 Dec 2008, 12:59:49:name=Charly)--><div class='quotetop'>QUOTE(Charly @ 19 Dec 2008, 12:59:49) <a href="index.php?act=findpost&pid=520300"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=520286:date=19 Dec 2008, 13:43:54:name=Joakim Olsson)--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson @ 19 Dec 2008, 13:43:54) <a href="index.php?act=findpost&pid=520286"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Konstigt att det inte finns fler egenföretagare/VD på HPC när de flesta verkar vara ganska säkra på hur man ska driva ett framgångsrikt företag ;)

ja, men det är verkligen enbart honda som ska ha "sportighet" i sin DNA som går den här vägen...
Min stora skräck är att det till slut inte ens finns något att köpa för oss medlemmar, och vi får heta Honda club sweden, och köra runt banor på 150hk standardbilar med type-S plast och halvstel bakaxel.
Jag hoppas inte att du/ni tycker min kritik är helt omotiverad för det är inte en eller två bilmodeller vi pratar om här... det är en hel flora som försvunnit.
Jag har grymma förhoppningar på CR-Z... hoppas den lever upp till dom.

Dom är ju inte dumma på Honda, så man undrar vilken marknad är den drivande. BMW & Audi gör bra och sportiga snabba bilar, deras kunder är lite sportigare än andra, Mercedes gör lyxiga överprisade bilar, deras kunder är kanske ofta rika ;) , Toyota, det är ju bara så förnuftigt, jag undrar vilken marknad Honda suktar efter ? De har förlorat USA snart, ty alla ogillar Acura...det är ju framjulsdrivna bilar med ca 50-200hk mindre än konkurrenterna.... hockeymoms without passion for cars ? Kanske det är marknadssegmentet ? Inte i Sverige dock, för iaf alla på mitt jobb vet att en bra fotbollsbil med mos i är en Audi :) hahah... de VET att japsarna har troligen samma Hk som på 90-talet SAMT att de förbrukar mer bränsle.

Vad hände med snåla Honda ? Tyskarna gör ju bensin (BMW) och Diesel (Alla) snurror som har 50-150hk mer än Honda och är snålare... eller vilken Honda spis snurrar under 0.7L och har 200hk ?

Vad hände med bränsleförbrukningen, med handen på hjärtat måste vi ändå konstatera att europeerna verkar vara bättre (förlåt, känner endast BMW väl förutom Honda, kanske VW suger....?)

Usch usch... jag hatar denna diskussion, ty jag älskar Honda, men ser inga signaler på en ljus framtid.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Med utväxling som en BMW så drar nog en nyare Honda betydligt mindre än motsvarande motorstarka NA-bilar hos de flesta konkurrenter. BMW är möjligen snäppet vassare, men jag vill nog påstå att Honda ligger väldigt bra till när det gäller att få ut mycket krut ur lite soppa ur NA-motorer. Det är ju verkningsgraden som är ett mått på motorns förmåga att omvandla bränslet till rörelseenergi på utgående axel.

Hög kompression ger bra verkningsgrad tex. Dock så ger överladdademotorer generellt sett bättre verkningsgrad. Jag skrev häromdagen att jag tycker att Honda borde ha satsat på en liten turbosnurra som kan konkurrera med VAG-gruppens större varianter, men med lägre bränsleförbrukning och ändå högre toppeffekt tack vare högre varv. En 1,6l turbo som varar 9000 och har 250 hästar original borde inte vara någon match att få driftsäkerhet i med Hondas teknik och kunnande.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar