Sjukt massor med imma!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Smisksson

Tja !
Fråga nr 1:
Har lite problem med min civic -89a det slår nämligen sjukt massor med imma i bilen efter typ 5-10 min och det försvinner inte fast man har på full effekt på fläktarna, det är bara framrutan som är helt imm fri alla andra slår fast. Jag öppnade dörrsidorna också för inte så längesen när jag skulle byta högtalarna fram och märkte till min förvånad att det satt "post pakets plast" (sådan som är så jäkla rolig att knäppa sönder ni vet... : b ) i dörr sidorna med silvertjep dit klistrat ?! kan detta ha ngt med imman att göra ?

Fråga nr 2:
Jag får inte värmen att fungera i bakrutan efter att förra ägare bytte bakrutan när han lyckades köra slut den...
och då så hade dom klippt av kablarna till värmen som man tydligen måste göra för att byta ruta har jag förstått så jag kopplade ihop rätt färger med varandra på kablarna och kollade säkringarna och allt verkar vara som det ska va fast jag får inte värmen i bakrutan att fungera?!! HJÄLP

Fråga nr 3:
När jag sätter igång bilen så tickar bränslepumpen det låter typ såhär : tick.... 4 sek tyst tick 4 sek tyst tick... etc etc . Ända från start av motor till att jag stänger av den. Är bränslepumpen slut eller kan man fixa det här på något sätt ? den har inte fått några andra symptomer än ljudet så därför undrar jag om det kan hända något mera snart.

Tacksam för svar! :baby:
Bye bye Bmw say hello to Honda'h
<a href="http://i43.tinypic.com/23i9r8g.jpg" target="_blank">

<!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->
Pärlan
<!--sizec--></span><!--/sizec-->
</a>
4Honda
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark

På fråga nr 1 kan jag bara säga att jag har samma problem men kanske inte i den graden som du verkar ha... Har du bra ös i fläkten eller är den klen, kanske kan vara något kupefilter som är tätt som därmed skulle kunna hindra luften att ta sig fram eller att någon luftkanal är tät?

Nr2: jag skulle mäta upp mellan kopplingarna och kolla så att det finns kontakt, att värmaren alltså är hel. Är det kontakt har du ju felet någon annastans kolla då så att du får ström fram dit. Annars får du laga den, tror att biltema har någon lagninssats...

Nr3: Pumpen på våran gamla CRX lät illa ca 10 000mil och den pajjade aldrig. Men vet inte om det är så i ditt fall.

MVH Tobias
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
Smisksson

1:
Fläkten blåser på som aldrig förr så det finns nog kräm i den! hmm...
2:
Okej får ta fram massor med elgrunkor och börja nörda lite el då! :smartass1:
3:
Det verkar vara flera som kör med tickande bränsle pump hör jag.. ajaa det är väl bara att vrida upp volymen på stereon så man inte hör tickande ljudet då. skulle det va så att den krashade så finns det väl tusentals beggade att få tag på, villa bara höra om det va något "livshotande" för pärlan :rolleyes:

Tackar för dessa snabba svar!

Pärlan
</a>
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Ang. imman, blåser det ut luft ur luftspjällen på sidorna och är du säker på att du har reglaget inställt på att friskluft ska in i kupén? Om du har den inställd på att luften ska cirkulera i kupén så kommer du att få en massa imma i bilen.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Smisksson

aaa det har jag märkt också att det blir bättre då. Men inte så mycket, plus att det blir svin kallt i bilen efter ett tag när det är minus ute nu! haha brrrr

Pärlan
</a>
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Blir det kallt i bilen om du har friskluften påslagen fastän värmereglaget står på varmt/rött? Det låter jävligt konstigt om det är så.
Honda CRV 2.2D 2014
Smisksson

oj nu var det jag som läste för snabbt. Tänkte på den knappen som är under spjället vid förarsidan som öppnar direkt för kall luft eller hur det fungerar. har faktiskt inte tänkt på om det är inställt på friskluft eller att det ska cirkulera i bilen! måste se på det där nu när jag ska ut om några minuter!

Pärlan
</a>
Smisksson

Nu har jag varit och titta lite mera och det va på friskluft i bilen så det felet var det inte. Snö har jag inte i bilen den är hur torr som helst.

Pärlan
</a>
4Honda

Smisksson skrev:Nu har jag varit och titta lite mera och det va på friskluft i bilen så det felet var det inte. Snö har jag inte i bilen den är hur torr som helst.
Jag antar att du är medveten om att man måste ha fläktläget inställt på defrosterläget d.v.s. att luften sprutas upp längs rutorna?

Kanske att utflödet vid bagageluckan kan vara täppt och därmed hindrar luften att åka ut?
Tobias Jungbark

Smisksson

det är just det läget jag kör hela tiden med för att man ska kunna se ut och inte drifta ner i något dike! det kan hända att det ligger i något av vad du säger. ska se om jag hittar några rosa elefanter i utflödet vid bagageluckan

Man får väl tacka åter en gång för att ni orkar svara = )

Pärlan
</a>
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

kan vara så att där är massa skit in "intaget" . det finns egentligenbara ett bra sätto bli av me funkt på rutorna o de är luft uteifrån.
är där skit ivägen o de intekommer in tillräkligt med "ny" luft blir de skit av de.

ett annat tips som används flitigt inom racing där de kan vara snålt med luftpå rutor då
där är nerbantade värmepaket. är att gå in på en mack eller MC butik o köpa "imduck"
eller medel, mc förare använder detta på vesiret för o slippa just imma. detta funkar förvånansvärt bra...

men som sagt kolla så där inte är stopp i in kanalen uppe vid torkarmotorn o in mot fläkten.
Senast redigerad av LinusE den 28 december 2008, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Smisksson

oj jääälar bara, finaste firren! detta ska testas och spekuleras vidare i ! tackar och bockar för dessa svar

Pärlan
</a>
Användarvisningsbild
NitraM
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Has thanked: 134 times
Been thanked: 86 times

jag föreslår att sluta flåsa så mycket :P

hoppas problemet löser sig med "imduck".

annars tror jag mest på att det är skit ivägen till "utblåsen" vid fönsterutorna. då du säger att du bara har problemet på sidorutorna.

annars kan det väl va att det läcker in luft. (alltså att det inte är tätt vid listerna runt rutorna)
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten

LinusE skrev:kan vara så att där är massa skit in "intaget" . det finns egentligenbara ett bra sätto bli av me funkt på rutorna o de är luft uteifrån.
är där skit ivägen o de intekommer in tillräkligt med "ny" luft blir de skit av de.

ett annat tips som används flitigt inom racing där de kan vara snålt med luftpå rutor då
där är nerbantade värmepaket. är att gå in på en mack eller MC butik o köpa "imduck"
eller medel, mc förare använder detta på vesiret för o slippa just imma. detta funkar förvånansvärt bra...

men som sagt kolla så där inte är stopp i in kanalen uppe vid torkarmotorn o in mot fläkten.
Sålänge han har bra ös med luft i kupén så borde det väl inte vara tätt där?
Tobias Jungbark

Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

en nödlösning tills du hittar orsaken är ju att åka till Biltema eller liknande å köpa en "torrboll"..
Hjälper förhoppningsvis såpass att du slipper att köra i diket eller på någon...
SMacke #364
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

NitraM skrev:annars kan det väl va att det läcker in luft. (alltså att det inte är tätt vid listerna runt rutorna)
Fast det bör inte orsaka imma, om något borde det få väck imman eftersom friskluft blåser in.
Honda CRV 2.2D 2014
captain_nemo

Alla Honda jag har haft och åkt i som inte har haft AC har varit sjukt immiga under den fuktiga delen av året. Det verkar vara något signum för Honda. Gå in i bilen med fuktig jacka, så säger det pang. Framrutan går oftast att hålla fri, men sidorutorna blir sjukt immiga.
Kolla så att du inte har spjället ställt på återcirkulering, för då får du imma på nolltid.

Lite varmgarage då och då i kombination med torrboll får kanske ut fukten ur bilen.

Lycka till//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

4Honda skrev:<!--quoteo(post=521613:date=28 Dec 2008, 22:57:46:name=LinusE)--><div class='quotetop'>QUOTE(LinusE 4 28 Dec 2008, 22:57:46) <a href="index.php?act=findpost&pid=521613"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->kan vara så att där är massa skit in "intaget" . det finns egentligenbara ett bra sätto bli av me funkt på rutorna o de är luft uteifrån.

Sålänge han har bra ös med luft i kupén så borde det väl inte vara tätt där?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

bode inte vara. men om där t.exligger en hel hög med lövsom är fuktiga
så lär de ta enjäkla tid o få de immfritt.är där flås så är där :)

kör på immedel funkargaranterat bra (Y)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
NitraM

Dani skrev:<!--quoteo(post=521622:date=28 Dec 2008, 23:52:27:name=NitraM)--><div class='quotetop'>QUOTE(NitraM 4 28 Dec 2008, 23:52:27) <a href="index.php?act=findpost&pid=521622"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->annars kan det väl va att det läcker in luft. (alltså att det inte är tätt vid listerna runt rutorna)
Fast det bör inte orsaka imma, om något borde det få väck imman eftersom friskluft blåser in.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jag menade inte att det skulle va en stor glipa så det blåste in en massa luft. men om listen kanske inte håller tillräckligt tätt så kryper ju kallluften in mot rutan som är varm. och när värme och kyla möts kan det ju uppstå kondens. :)
Martin Augustsson
Kontakt:

Jasså du tänker så du :D
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
NitraM

så tänkte jag ;)
Martin Augustsson
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

Jag hade rivit ned kupefäkten som sitter under handskfacket.... kollat efter som någon tidigare nämnde blött vägdamm, löv o drunknade småfåglar. och plockat ur gummimattorna ställt bilen med kupevärmare under en natt med ett fönster öppet 0.5cm samt kollat efter swimmingpool i reservhjulsbaljan och kännt på innermattan om den är blöt.... lägga några tidningar typ aftonbluffen eller sexpressen istället för gummimattorna fram,.. E det fortf imma efter det så är det nog dags att byta golv i bilen.... :D
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Smisksson

ojojo aktivitet i stora mängder ! man får åter igen tacka för att folk orkar hjälpa en = )
nu har jag varit och köpt imduk och inte imduck. hittade inget sådant på åland där jag bor :P iaf så blev det mkt bättre direkt.
det är inte gummimattor i bilen utan någon slags typ av billiga "racer" mattor hah. Och golvet är inte blött, därimot så vet jag inte om det ligger fåglar eller blöta löv inne i fläktsystemet och badar(måste undersökas).
i reservhjulsbyttan så finns det inte vatten eller rost : O (blev über sjukt glad) men därimot så snackade förra ägaren om att det inte va 100% tätt vid förardörrens fönsterlist.. fast det är ju likadant på båda sidorna med imman och det kan inte vara något stort glapp isf för det syns inte någon springa eller så i listen. OM det nu skulle vara listerna som är slut vad får man vidta för åtgärder ?

Pärlan
</a>
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Byta listen kanske? ;)
Honda CRV 2.2D 2014
Smisksson

Heh det skulle va det då :) . Någon som vet vad dom ligger på för pris ? inte för att jag tror jag kommer att köpa nya men man kan ju alltid höra sig för

Pärlan
</a>
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Alltså det känns som att listerna inte är lösningen på ditt problem, jag skulle bli väldigt förvånad om det var det. Jag tror mer på skit i fläkten, luftkanaler osv men visst inget är omöjligt. De lär väl inte va billiga men jag har ingen aning vad de kostar.
Honda CRV 2.2D 2014
4Honda

Smisksson skrev:Heh det skulle va det då :) . Någon som vet vad dom ligger på för pris ? inte för att jag tror jag kommer att köpa nya men man kan ju alltid höra sig för
Till CRX:en kostar de 1500 om jag inte minns fel, de är iaf ruskigt dyra! Borde då rimligtvis vara lika dyra till en vanlig Civic...
Tobias Jungbark

Smisksson

åååh morsans farmors pappas tants kusins lillebror! det blir nog att snorkla igenom luftkanalerna ist eller varför inte lite superlim runt hela rutan!?
höhö nej det skulle jag aldrig göra...

Pärlan
</a>
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

det bästa du kan göra är att ren göra rutorna, med riktigt fönsterputs o torka rejält, då försvinner garanterat imman.

de flesta gör aldrig rent sina rutor invändigt, då blir de mycket imma, oavsett om de e mkt eller lite fukt i bilen...

de e iaf nåt jag märkt me rätt många mil bakom mig
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
4Honda

Det måste jag testa på min bil! Är det något speciellt man ska rengöra med?
Tobias Jungbark

Skriv svar