Varför kör inte din familj/polare Honda?

ENBART för motorrelaterade topics
Anders Lundgren
Kontakt:

Honda har en väldigt svag ställning i Sverige som ni säkert fått erfara många gånger. Som Honda-entusiast blir man ofta ifrågasatt pga. sitt bilval. Varför?

Vad krävs för att din familj/släktingar/polare/granne (m. fl.) skulla kunna tänka sig en Hondabil?
Assumption is the mother of all fuck-ups!

Anders Lundgren
Medlem #049

<a href='http://www.welavracing.com' target='_blank'>www.welavracing.com</a>
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

flera som passar in, men Nr 10 är nog den som passar bäst....

min svärmor skulle köpa ny bil... bytte från toyota till Hyndai... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
detta trots att jag försökte förklara hur mycket bättre Honda är än Hyndai... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]
SMacke #364
Anders Lundgren
Kontakt:

Intressant, varför valde hon Hyundai? Bra ÅF, bättre pris, bra service?

Anders Lundgren
Medlem #049

Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

Hon är "Ho-Ho" i kolan ??? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img]

Ärligt talat så vet jag inte.. har inte velat tala med hene efter bilköpet... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
SMacke #364
Antonio
Kontakt:

Flera som passar in. Nr 7 vet jag MÅÅÅNGA som säger. Kan hålla med om det.
Sen saknar jag en punkt. Inte kvalité men kvalitékänsla, vilket inte är samma sak.
Jag själv tar tex hellre en bil typ Audi, med kassaskåpskänsla i inredning etc ÄVEN om den har sämre kvalité. Då lagar man den isåfall, inte mer med det. Gillar man sin bil tar man hand om den. Känslan är grymt viktig.
Tycker CTR:en är en rolig bil att köra osv, men den ärinte speciellt snygg & den känns trist med all plast (även om den håller & har grym kvalité). SKulle varit klockrent med lite känsla i bitarna också...
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

Antonio: Hmmm... att ja designen e ful vet jag inte om jag vill hålla med om... visst alla modeller är inte skitsnygga, men vilken tillverkare har bara snygga modeller ???

själv tycker jag att både CRX, 92-98 nångång civicarna (scotte m.f), CTRen, nya accorden, NSXen (om man nu skall räkna in den) är klart bland de snyggaste och fränaste bilarna i sina tidsperioder....

S2000 tycker jag iof att de kunde tagit ut svängarna lite mer med då den mer ser ut som en förvuxen Miata på avstånd.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]

så att honda har tråkig design vet jag inte om jag personligen vill hålla med om... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
SMacke #364
Antonio
Kontakt:

Design är personligt.
Själv tycker jag Jazz är skitful.
3 dörrars Civicen bättre (medelsnygg) & CTR aningen bättre än en "vanlig 3 dörrar)
5 dörras Civic något av det fulaste som finns.
Accorden sedan är hel ok, men ganska anonnym.
Kombin tycker jag är väldigt ful.
S2000 ser helt ok ut.
CRV tokful, tar hellre en RAV 4...
Antonio Pozzi
ToLo
Kontakt:

Det är många skeptiker som tystnat efter en provkörning/åkning av mina bilar (punkt 2). Men även punkt 10 tror jag kan vara en bidragande faktor.

Här i stan har vi en stor hondhandlare som gör mycket reklam och säljer otroligt bra, så där har jag inga större klagomål. Men det hade varit skoj att få se lite hondareklam i rikstäckande media också. Det hade säkerligen hjälpt vår "image".
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
david-o

Att farsan inte kör honda beror nog mest på att han inte känner till något om bilen och han är lite för feg för att prova något nytt märke.
Dessutom tycker han det är viktigt att ha ett serviceställe inom en mils radie ungefär för att han ska köra bilen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Senast redigerad av david-o den 6 november 2004, 09:41, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Antonio
Kontakt:

Sen tror jag att det ska till en till punkt som jag inte vet riktigt vad man ska kalla.
Men ta & jämför Honda med Toyota. Honda är en lika bra bil i kvalité osv, men det är Toyota som förknippas med det hela tiden. (top of mind om du frågar medelsvenson)
Toyota har väl alltid varit större i Sverige. Folk ser kanske mer Toyota, ser att dem håller osv...
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
*PAPPOUS*
Bil: Civic EK20
Namn: Christian Kutsudakis

Anledningen till att tex min farsa inte har Honda är för att han är rätt insnöad på Fiat och Alfa Romeo.Men han tyckte min EK4 var riktigt kul och trevlig bil att köra. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

Sen tror jag svenska folket inte känner till märket så vidare bra heller.Dålig kunskap helt enkelt.

Har några polare som gillar Honda.Några av dom ska till och med köpa Honda snart. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Men det är i Grekland så det är ju ganska ointressant [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Alla mina kollegor är i min ålder(runt 25) och det är nog inte en enda som gillar Honda.Vad det beror på vet jag inte. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]

Tror nog det är ganska svårt att göra en sådan analys Anders då bilar är så pass personliga och att utbudet är så pass stort.
Senast redigerad av *PAPPOUS* den 6 november 2004, 09:56, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic EK4 -00

N/A is the shit!
All motor K20

"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
Antonio
Kontakt:

Kom på en till sak som borde upp.

Pressen.

CTR får bra betyg i tester osv och säljer riktigt bra.
CRV får bra betyg & säljer väl.

Men andra Hondorna får inte lika bra vetyg (Står som slutsegrare etc) i tester.
Vart hamnar vanliga Civicen i ett "bamsetest" av Golfklassen? Har man ens brytt sig om att ta med den?
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

<!--QuoteBegin-*PAPPOUS*+6 Nov 2004, 10:55:00--><div class='quotetop'>QUOTE(*PAPPOUS* 4 6 Nov 2004, 10:55:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Anledningen till att tex min farsa inte har Honda är för att han är rätt insnöad på Fiat och Alfa Romeo.Men han tyckte min EK4 var riktigt kul och trevlig bil att köra. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

Sen tror jag svenska folket inte känner till märket så vidare bra heller.Dålig kunskap helt enkelt.

Har några polare som gillar Honda.Några av dom ska till och med köpa Honda snart. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Men det är i Grekland så det är ju ganska ointressant [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Alla mina kollegor är i min ålder(runt 25) och det är nog inte en enda som gillar Honda.Vad det beror på vet jag inte. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]

Tror nog det är ganska svårt att göra en sådan analys Anders då bilar är så pass personliga och att utbudet är så pass stort.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tror att du är nåt på spåren.

Folk som sätter upp sina kriterier för vad de vill ha ut av sin bil då utbudet är så stort, vad sätter de upp?

Vill man ha en statusbil köper man Audi/BMW etc
Vill man ha kvalité etc så tror jag att Toyota slår Honda på fingarna som jag skrev tidigare ( i ryktet & inte i verkligheten)
Designfreaks har andra bilar som sticker ut. Renault, Alfa Romeo, Citroen, Seat t.o.m Opel börjar sticka ut, eller så väljer man clena bilar så som VW/Audi

Honda är bra, men kommer knappast "Top of mind" i några av dessa grenar för medelsvenson...
Antonio Pozzi
Anders Lundgren
Kontakt:

Håller med dig Antonio. Kvalitetskänslan är definitivt en punkt jag glömt.
Dock är väl inte Hondas kvalitetskänsla betydligt sämre än sina konkurrenter?

Designen är också en intressant punkt du tar upp. Håller med om att Civicen har fått en betydligt mer rationell och funktionell design sedan EG (92-95). Men tror du designen är den bidragande faktorn att Honda säljer betydligt sämre än t. ex. Opel, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Ford m. fl.

Som ett exempel kan vi ju ta Opel. Nu kommer jag göra en hel del antaganden som jag baserar på mina erfarenheter.

Bilkunder genrellt tycker att opel:

Har väldigt tråkig och slätstruken design och att vissa modeller är riktigt fula.

Har sämre kvalitet och kvalitetskänsla än Honda.

Rostar mkt (mer än Honda).

Tråkigare att köra än Honda.

mm.

Varför säljer då Opel 5 gånger mer bilar i Sverige än Honda?

Anders Lundgren
Medlem #049

Lina

Min pappa vill ha en "bruksbil" som alltid startar och aldrig går sönder.
Försöker övertala honom om t.ex accord men han är osäker på kvalitet.

Roligt nog så ringde han strax efter att jag köpt min bil och sa att han tyckte att jag hade gjort helt rätt bilköp efter att han läst någonstans att Honda (civic?) var väldigt högt på listan över bilar som sällan gick sönder.

Så vem vet, kanske kan få honom att ändra sig och ge upp volvo.
Lina Axblom, Trollhättan
Honda Civic GL -91
Antonio
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Anders Lundgren+6 Nov 2004, 11:04:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Anders Lundgren 4 6 Nov 2004, 11:04:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Håller med dig Antonio. Kvalitetskänslan är definitivt en punkt jag glömt.
Dock är väl inte Hondas kvalitetskänsla betydligt sämre än sina konkurrenter?

Designen är också en intressant punkt du tar upp. Håller med om att Civicen har fått en betydligt mer rationell och funktionell design sedan EG (92-95). Men tror du designen är den bidragande faktorn att Honda säljer betydligt sämre än t. ex. Opel, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Ford m. fl.

Som ett exempel kan vi ju ta Opel. Nu kommer jag göra en hel del antaganden som jag baserar på mina erfarenheter.

Bilkunder genrellt tycker att opel:

Har väldigt tråkig och slätstruken design och att vissa modeller är riktigt fula.

Har sämre kvalitet och kvalitetskänsla än Honda.

Rostar mkt (mer än Honda).

Tråkigare att köra än Honda.

mm.

Varför säljer då Opel 5 gånger mer bilar i Sverige än Honda?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
I slutändan är det alltid en kombo av alla kriterier som man sätter upp som bilköpare som avgör. Man köper sällan, för enbart design, eller kvalité osv.

Tar du Opel så har ju denna bil(?) blivit årets bil ganska många gånger (vilket många tycker är lika med att det är en bra bil)
Pressen skriver gott om Astra osv.

Vill man titta på märken som varit små men som vuxit ordentligt så får man titta på Citroen & Peugeot.

Peugeot hamnar lååångt ner på listan över kvalité, men säljer som fan. Design & pris är väl en förklaring.
Citroen sänkte sina priser för några år sen och man har ju verkligen tagit marknadsandelar...

Vad gäller Civicen så kan jag i ärlighetens namn säga att de snyggaste Civicarna gjordes mellan 88-95. Sen kom EK & EP, ingen av dessa är nån fullträff tycker jag.
EG är riktigt riktigt snygg.
Senast redigerad av Antonio den 6 november 2004, 10:11, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Andreas Lundgren
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

Same here Lina! jobbar på att farsan ska ge upp sin Audí kälke o till förmån för en CRV(räcker juh att läsa Honda Vision) eller Accord 2,4i VTEC

Jaja HONDA FOREVER.....
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Antonio
Kontakt:

Varför har Subaru som är en jävligt udda bil fångat ungas intresse? (mer än Honda)

I ett nr av AMS skrev man just om vad märket betyder osv. Man skrev att Subaru har kopplat greppet om TV-spelsgenerationen. Ligger kanske nåt i det.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

att Peugååt, Cittra, och Subaru börjat sälja så bra kan nog oxså ha mycket med WRC att göra....

att Subaru inte sålt så mycket utan WRC kan nog alla hålla med om, och jag sätter en slant på att fransosserna ökat sin försäljning markant tack vara rallysattsningen....
SMacke #364
Anders Lundgren
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Antonio+6 Nov 2004, 10:01:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 6 Nov 2004, 10:01:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Folk som sätter upp sina kriterier för vad de vill ha ut av sin bil då utbudet är så stort, vad sätter de upp?

Vill man ha kvalité etc så tror jag att Toyota slår Honda på fingarna som jag skrev tidigare ( i ryktet & inte i verkligheten)
Designfreaks har andra bilar som sticker ut. Renault, Alfa Romeo, Citroen, Seat t.o.m Opel börjar sticka ut, eller så väljer man clena bilar så som VW/Audi

Honda är bra, men kommer knappast "Top of mind" i några av dessa grenar för medelsvenson...<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag delar din uppfattning men detta förklarar ändå inte varför märken som Ford, Opel, VW m. fl.,som jag känner varken platsar i Lyx, kvalitet eller design "segmentet"l, säljer mellan 5 till 10 gånger mer än Honda i Sverige.

Att Honda inte är "top of mind" i ovan "urvalssegment" borde ju inte vara det enda problemet.

I vilket av dessa "urvalssegment" tror ni Honda har lättast att slå sig in?
Tycker ni att dom bör satsa på att marknadsföra kvalitet, design, eller status?
Senast redigerad av Anders Lundgren den 6 november 2004, 10:26, redigerad totalt 1 gånger.

Anders Lundgren
Medlem #049

Antonio
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Andreas Lundgren+6 Nov 2004, 11:10:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Andreas Lundgren 4 6 Nov 2004, 11:10:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Same here Lina! jobbar på att farsan ska ge upp sin Audí kälke o till förmån för en CRV(räcker juh att läsa Honda Vision) eller Accord 2,4i VTEC

Jaja HONDA FOREVER.....<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ang senaste Vision där man skriver om rostskydd etc.
Detta måste ni försöka få ut i pressen & nästan idiotförklara rostskyddsmetoder osv. Folk tror på det som skrivs i vi bilägare.
Gamla Hondor har rostat & nya tror folk att de fortsätter att rosta.
Gamla Oplar har rostat, men Vi Bilägare säger att nya Astra m.fl har toppmodernt rostskydd, då tror folk på det.

En Hondasom det inte skrivs så mkt om måste BEVISA för folket att de inte rostar om du förstår vad jag menar.
Att ändra sin "image" i detta sammanhang tar låååång tid. uppåt 10 år?
Folk måste se dagens Accord & Civic m.fl rulla om säg 10 år & vara rostfria innan de tror på det. För allt de ser idag är rostiga äldre Hondor från sen t 80-tal, tidigt 90-tal.

Försöksom sagt att få nån biltidning att uppmärksamma Hondas nya plåt etc & förklara för dem att vaxbehandling etc inte behövs.

De är här som generalagenten kommer in i bilden, med relationer osv.
Har man bra relationer så kan man få ut detta i press.
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

<!--QuoteBegin-smacke+6 Nov 2004, 11:16:03--><div class='quotetop'>QUOTE(smacke 4 6 Nov 2004, 11:16:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->att Peugååt, Cittra, och Subaru börjat sälja så bra kan nog oxså ha mycket med WRC att göra....

att Subaru inte sålt så mycket utan WRC kan nog alla hålla med om, och jag sätter en slant på att fransosserna ökat sin försäljning markant tack vara rallysattsningen....<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Uppgången för Pegga & cittra började väl lite tidigare än rallyframgångarna.
Iaf Cittra började att sälja mer tidigare. man började med "rätt pris direkt" osv...
De köpte folk...
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Anders Lundgren+6 Nov 2004, 11:18:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Anders Lundgren 4 6 Nov 2004, 11:18:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Antonio+6 Nov 2004, 10:01:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 6 Nov 2004, 10:01:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Folk som sätter upp sina kriterier för vad de vill ha ut av sin bil då utbudet är så stort, vad sätter de upp?

Honda är bra, men kommer knappast "Top of mind" i några av dessa grenar för medelsvenson...<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag delar din uppfattning men detta förklarar ändå inte varför märken som Ford, Opel, VW m. fl.,som jag känner varken platsar i Lyx, kvalitet eller design "segmentet"l, säljer mellan 5 till 10 gånger mer än Honda i Sverige.

Att Honda inte är "top of mind" i ovan "urvalssegment" borde ju inte vara det enda problemet. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ford tex skrivs det gott om. Focus nya har setts som ledande i Golfklassen & är känt för sitt underbara chassie.
Mondeo nya vinner ALLA tester. Nya Focus som kom nu skriver man är bättre än S40/V50...sånt säljer.

VW anses väl ha en clean design.Har ett kvalitétsrykte som visserligen börjar naggas i kanterna nu.
Opel, har liksom Ford sina trogna köpare.
Kom ihåg att en bil kan rasa sönder hur mkt som helst utan att irritera Anders.
Min Mondeo var det sämsta skit jag haft, gick sönder hur mkt som helst, men det som irriterade mig mest var inte att den gick sönder, de var de långa verkstadsstoppen.
Var nån på Olle Olsson som sade när man hade Mazda att går bilen sönder, & kunden åker till verkstaden & verkstaden kan fixa det hela på en gång så kan det vara BÄTTRE t.o.m än att den inte går sönder. Man får en personlig service etc jävligt fort. Man känner att man har gjort rätt val för man fick hjälpså fort(låter lite konstigt kanske)

Om min bil går sönder & jag vet att jag kan få det fixat bara så där så bryr man sig inte.
Antonio Pozzi
Anders Lundgren
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Antonio+6 Nov 2004, 10:20:25--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 6 Nov 2004, 10:20:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ang senaste Vision där man skriver om rostskydd etc.
Detta måste ni försöka få ut i pressen & nästan idiotförklara rostskyddsmetoder osv. Folk tror på det som skrivs i vi bilägare.
Gamla Oplar har rostat, men Vi Bilägare säger att nya Astra m.fl har toppmodernt rostskydd, då tror folk på det.

En Hondasom det inte skrivs så mkt om måste BEVISA för folket att de inte rostar om du förstår vad jag menar.
Folk måste se dagens Accord & Civic m.fl rulla om säg 10 år & vara rostfria innan de tror på det. För allt de ser idag är rostiga äldre Hondor från sen t 80-tal, tidigt 90-tal.

Försöksom sagt att få nån biltidning att uppmärksamma Hondas nya plåt etc & förklara för dem att vaxbehandling etc inte behövs.

Har man bra relationer så kan man få ut detta i press.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Antonio, så du tror att Hondas dåliga rykte gällande rost är en betydande faktor att bilkunder väljer bort Honda?

Anders Lundgren
Medlem #049

Antonio
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Anders Lundgren+6 Nov 2004, 11:32:09--><div class='quotetop'>QUOTE(Anders Lundgren 4 6 Nov 2004, 11:32:09)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Antonio+6 Nov 2004, 10:20:25--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 6 Nov 2004, 10:20:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Ang senaste Vision där man skriver om rostskydd etc.

Har man bra relationer så kan man få ut detta i press.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Antonio, så du tror att Hondas dåliga rykte gällande rost är en betydande faktor att bilkunder väljer bort Honda? <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Nej, vad jag görär att peka på olika faktorer.
Att folk väljer bort Honda tror jag är en kombo av olika faktorer.
Men nånstans måste man börja och vända saker till sin fördel.
Det man måste göra är att få bort de som folk tror är dåligt.

EDIT: Rostskyddet är en grej. Folk tor på vad som skrivs,många kollarsäkert rostskyddet, annat som vi inte nämt är säkerheten.
Renault harväl knappast mått dåligt av att få 5 stjärnor på varje ny modell de presenterat de senaste 2-3 åren?
Sådant säljer.

Som sagt, en kombo av saker, men att få bra press tror jag är en nyckel till framgång.

Ska försöka sluta skriva nu, men man kan väl sluta med att skriva, SYNS man inte FINNS man inte...
Senast redigerad av Antonio den 6 november 2004, 10:38, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

Peugots uppgång började väll om inte jag missminner mig med 205an som soppade rent i rallyskogarna..

samma med AUDI....
vad va dom innan Quattron vann VWrally 3 år på raken i början på 80talet ???
hade inte dom börjat med quattron hade dom med all säkerhet varit en av de mindre aktörerna på marknaden idag..
SMacke #364
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

Anders: jag håller med om att dåligt rostskydd säkert spelar in...
samma med bristen på reklam... dessvärre är det så att reklam säljer bilar... även dåliga bilar..

jag förstår Hondas ide med att lägga pengarna på utvekling istället, men vad hjälper det om ingen vet att tekniken är bra ?? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
SMacke #364
Antonio
Kontakt:

<!--QuoteBegin-smacke+6 Nov 2004, 11:37:54--><div class='quotetop'>QUOTE(smacke 4 6 Nov 2004, 11:37:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Anders: jag håller med om att dåligt rostskydd säkert spelar in...
samma med bristen på reklam... dessvärre är det så att reklam säljer bilar... även dåliga bilar..

jag förstår Hondas ide med att lägga pengarna på utvekling istället, men vad hjälper det om ingen vet att tekniken är bra ?? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Reklam OCH bra artiklar från bilpressen.
Honda har väl ändå kvitto på detta. CTR får bra press & säljer väl ändå väldigt mkt mot va en toppmodell brukar göra i en modellfamilj?
Antonio Pozzi
Anders Lundgren
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Antonio+6 Nov 2004, 10:28:25--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 6 Nov 2004, 10:28:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Anders Lundgren+6 Nov 2004, 11:18:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Anders Lundgren 4 6 Nov 2004, 11:18:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Antonio+6 Nov 2004, 10:01:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 6 Nov 2004, 10:01:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Folk som sätter upp sina kriterier för vad de vill ha ut av sin bil då utbudet är så stort, vad sätter de upp?

Att Honda inte är "top of mind" i ovan "urvalssegment" borde ju inte vara det enda problemet. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ford tex skrivs det gott om. Focus nya har setts som ledande i Golfklassen & är känt för sitt underbara chassie.
Mondeo nya vinner ALLA tester. Nya Focus som kom nu skriver man är bättre än S40/V50...sånt säljer.

VW anses väl ha en clean design.Har ett kvalitétsrykte som visserligen börjar naggas i kanterna nu.
Opel, har liksom Ford sina trogna köpare.
Kom ihåg att en bil kan rasa sönder hur mkt som helst utan att irritera Anders.
Min Mondeo var det sämsta skit jag haft, gick sönder hur mkt som helst, men det som irriterade mig mest var inte att den gick sönder, de var de långa verkstadsstoppen.
Var nån på Olle Olsson som sade när man hade Mazda att går bilen sönder, & kunden åker till verkstaden & verkstaden kan fixa det hela på en gång så kan det vara BÄTTRE t.o.m än att den inte går sönder. Man får en personlig service etc jävligt fort. Man känner att man har gjort rätt val för man fick hjälpså fort(låter lite konstigt kanske)

Om min bil går sönder & jag vet att jag kan få det fixat bara så där så bryr man sig inte. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Så du tycker i andra ord att Honda är dåliga på det mesta: design, rostskydd, service, kännedom, pressen mm., men att Hondas starka sid som t ex. kvalitet inte är viktigt så länge man har en proffsig verkstad i närheten som man känner förtroende för?

Utifrån dessa antagantagande anser du vara det effektivaste sättet att sälja fler bilar?
Vad är Hondas styrka?
Vad är Hondas svagheter?
Senast redigerad av Anders Lundgren den 6 november 2004, 10:46, redigerad totalt 1 gånger.

Anders Lundgren
Medlem #049

Charly

<!--QuoteBegin-Lina+6 Nov 2004, 11:05:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Lina 4 6 Nov 2004, 11:05:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Min pappa vill ha en "bruksbil" som alltid startar och aldrig går sönder.
Försöker övertala honom om t.ex accord men han är osäker på kvalitet.

Roligt nog så ringde han strax efter att jag köpt min bil och sa att han tyckte att jag hade gjort helt rätt bilköp efter att han läst någonstans att Honda (civic?) var väldigt högt på listan över bilar som sällan gick sönder.

Så vem vet, kanske kan få honom att ändra sig och ge upp volvo.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
inte bara högt upp, civic är den bilen som är bäst enligt SBP bland småbilarna.
Finns inget bättre val bland begagnade småbilar när det gäller hållbarhet.
Medlem 427
Skriv svar