benci skrev:Nja, grejjen med torrents är att en fil laddas ner från flera/många källor samtidigt
och det kommer i praktiken vara omöjligt att säga att en fil kommer från en person.
Jag kan tekniken mycket väl men även lagen kring den... och precis som Yobaman påpekar här nedan som jag quotat så behöver de inte bevisa att du delat ut hela filen utan delar av den räcker, alltså är det inte säkert med Torrents sedan ett tag heller. Problemet de haft är att de inte fått ta ut personuppgifterna bakom de som delat ut sagda fil, där kommer Ipredlagen in, den ändrar detta.
Yobaman skrev:Det är olagligt att dela ut hela eller DELAR av upphovsrättskyddat material. Det spelar alltså ingen roll att det bara är delar av filen.
Tycker det är vidrigt att hobbypoliser ska kunna få information som inte ens polisen har rätt till. För att polisen ska kunna få ett ip-nummer så ska brottet kunna leda till fängelse och vid vanlig fildelning.
Jag kommer inte sluta, det går inte att stoppa utan de måste tänka till lite och vända det till sin och allmänhetens fördel. tex att alla serier och filmer släpps samtidigt överallt och att man kan tex streama film/serier via nätet som man får betala en rimlig summa för. Det är bättre att tjäna lite än inget alls men de är så jävla trångsynta och ska köra på sitt gamla skit att man måste köpa en skiva för överpris när det mesta är ren skit.
Ipred gäller även polisen, dvs att även de får ut personuppgifter från fildelarna numera.
Tommie Blomqvist skrev:Så länge det inte är mera en enstaka procent av skivans försäljningsvärde som går till artist/grupp så tycker jag inte att det är värt att betala 200kr för en skiva.
Eller hutlösa 80för en singel.
Dom har inte hängt med i utvecklingen, dom stackars skivbolagen.
Det finns inte en chans att 2,3miljoner människor kan bötfällas eller dras inför rätten.
Dvs så länge alla fortsätter så är det en omöjlighet att göra något åt detta.
Sen kan man nog räkna med att det blir något liknande som radiotjänst, dom springer runt en massa och småhotar med brev och personligt överlämnade tror jag dom kommer bli.
Förstår hur du tänker och jag håller med.
Men man måste ge de lagliga alternativen en chans, jag betalar runt 90:- för en hel skiva via iTunes.