Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Stora tråden om MC
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det finns en nackdel i att börja med en R1:a eller annan riktig supersporthoj. Det är svårt att lära sig att hantera en så vild best om man inte har kört mindre lätthanterliga hojar innan. För att kunna utnyttja hojen och få in rätt känsla så är det en enorm fördel om man har gått ett eller två steg med mindre hysteriska hojar innan. Ta exemplet med F1. Om man satte sig i en F1 bil direkt efter att man tagit körkort så skulle man troligen köra åt helvete och skulle man inte det så beror det förmodligen på att man puttrat runt banan i knapp styrfart. Men om man börjat med Gocart och sedan hoppat upp till supercart eller mindre formelbil för att därifrån ta steget till F3 och sist F1 så har man en god chans att kunna utnyttja bilen maximalt efter en del träning.Simonols skrev:Japp alla prioriterar vi ju olika med. Vill man göra så att man byter upp sig så gör man så men vill man ha just en speciell modell ser jag inget fel i att man köper den direkt heller. Detta är nog en sak som kan diskuteras hur länge som helst.
Risken med att köpa en R1:a som förstahoj (om vi bortser från risken att köra åt fanders) är att man aldrig lär sig hantera den fullt ut och därför inte heller kan köra varken riktigt snabbt (på bana förstås) eller riktigt säkert.
Det finns säkert undantag som det alltid gör, men varför chansa? En mindre hysterisk hoj är billigare och tråkigare och ger kanske inte lika många avundsjuka blickar vid korvmojjen, men å andra sidan kan man sälja den med minimal förlust efter ett år eller två när man pressat den till max på bankörningar och börjar hitta rytmen. Det enda man riskar är ett eller två år med en vekare hoj, och man har allt annat att vinna.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Kontakt:
vilket av dom ?? har tagit 3 bilkort å 2 MC..smacke skrev:<!--quoteo(post=536352:date=22 Mar 2009, 16:11:53:name=Dani)--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani 4 22 Mar 2009, 16:11:53) <a href="index.php?act=findpost&pid=536352"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Men ärligt, när tog du ditt kort?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag syftade på MC men varför 2 MC och 3 Bil?
Nu frågar jag utan någon pik i åtanke, bara nyfiken
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Dani: Hur går det, skrivit än?
Själv tog jag mig en liten sväng på några mil idag igen... satan vad skönt det är att vara ute och köra hoj.
Men nu är man inte lika ensam på vägarna längre... får vinka mer än man växlar känns det som... och då kör jag en 600:a.
Själv tog jag mig en liten sväng på några mil idag igen... satan vad skönt det är att vara ute och köra hoj.
Men nu är man inte lika ensam på vägarna längre... får vinka mer än man växlar känns det som... och då kör jag en 600:a.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
- Dani
- Kontakt:
Inte än, pluggar fortfarande. Jag har tid i April 
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Aha... i April, lycka till. 
Har du bokat några körningar på trafikskola än då? Lika bra att börja köra redan innan du skrivit.
Har du bokat några körningar på trafikskola än då? Lika bra att börja köra redan innan du skrivit.
Kör:
Kör:
- Thomas
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Been thanked: 1 time
Snart är det dags för mig att börja övningköra igen 
Jag väntar bara på att gaterna ska sopas och farsan tar sina första turer o kollar läget innan han vågar släppa ut mig på vägarna igen.
Jag väntar bara på att gaterna ska sopas och farsan tar sina första turer o kollar läget innan han vågar släppa ut mig på vägarna igen.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Simonols skrev:Absolut! Polarn har det som förstabil helt utan problem. Tror det Spelar in mycket hur man är som person med, Bara för att man kan köra 300 km i timmen så behöver man inte göra det. Jag tror att du kör ihjäl dig precis lika lätt på en mindre mc om du är den som måste leka rossi på gatan.
Mvh
Själv lutar jag mig på fakta.
"Vägverket konstaterade år 2005 att över hälften av de omkomna mc-förarna var unga, mellan 20 och 29 år. Av dem körde de flesta motorcyklar i Supersportklassen."
<a href="http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2562925.svd" target="_blank">http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artik ... 925.svd</a>
Kör:
Kör:
Hehe så sjukt att du hunnit med 40mil redan, min står i garaget ännuKrister skrev:Thomas: Vi bor i samma kommun och jag har redan tillryggalagt ca 40mil...
iofs mötte jag en R1:a idag, brrrr -1 och en massa grus på vägarna!
väntar nog 6-7veckor till innan jag tar ut hojen
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
OT: kanske.
Ingen som var på REA Mc huset i malmö, svin billiga grejer! reade ut allt möjligt.
Såg en Honda GSXR tror jag 57000:- sjukt fin
Ingen som var på REA Mc huset i malmö, svin billiga grejer! reade ut allt möjligt.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Om de fått tag på en Honda GSXR så borde det vara sjuk rea på den... mig veterligen är den aldrig byggd.Regge skrev:OT: kanske.
Kör:
Kör:
Ska ta mitt mc kort nu till våren tänkte jag, just nu finns i stort sätt bara honda transalp i min värld, vad rekomenderar ni annars? jag vill ha en i samma genre, samt ska man köpa en ny eller en beggad? vad är mest ekonomiskt? vet inte hur det är med slitdelar osv, just nu tänker jag transalp 08 utan abs å tjafs, eller är det så mycket bättre?
släng gärna upp annonser eller artiklar osv med info, läsa är bra =)
Mvh Ronny
släng gärna upp annonser eller artiklar osv med info, läsa är bra =)
Mvh Ronny
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
Ali: XT660 mycket sercice vänlig motard/enduro. Tror det är 1000mils intervall på oljan. Man kan nog se fram emot ett bekymmersfritt ägande. Dock! Tung och slö. Bästa gatmotarden i dagsläget anser jag vara KTM 690 SMC utan tvekan. 500mils service intervall, 63hk och hyffsat lätt. Har inte kört den men en kompis har 690 enduron och den är riktigt fin och går bra.
Regge: Nu har du nog blandat ihop beteckningarna. GSXR är ju Suzuki..
Regge: Nu har du nog blandat ihop beteckningarna. GSXR är ju Suzuki..
Accord Type-s -07
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
- Dani
- Kontakt:
Inte än, jag har så sjukt mkt på jobbet nu så jag ser inte hur jag skulle kunna ha tid att övningsköra överhuvudtaget så därför har jag skjutit på min planering lite. Jag nöjer mig om jag har kortet innan jag sticker på min semester som börjar 14 Augusti 14.56Krister skrev:Aha... i April, lycka till.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Ali: Jag funderade själv på att köpa en XT660X förra året, den är ju billig att köpa, som sagt service vänlig och kan se rätt tuff ut med rätt saker på. Tyvärr måste jag avråda efter att provkört en, du kommer antagligen tröttna alldeles för fort. Håller med kasal, titta lite på KTM.
Karl Samuelsson
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
KTM verkar ju dock rasa i tid och otid... iaf vad man läser på Sporthoj :blink2:
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Då har man fått hem Fajjorblejden! Tog en liten runda i mörkret igår kväll. Var tvungen att testa.
GALET, är ordet!!!

GALET, är ordet!!!
hehehe, nice!
Måste fan ta och åka till Honda City och se om jag inte får testa CBR600RR och CBR1000RR... är även duktigt sugen på att testa en CB1000R.
Imorrn däremot är det hojdag som gäller, frugan blev mest bara meddelad att jag inte kommer vara hemma från 11.30 tills det är mörkt och att hon får ta hand om hem och bebis.
Måste fan ta och åka till Honda City och se om jag inte får testa CBR600RR och CBR1000RR... är även duktigt sugen på att testa en CB1000R.
Imorrn däremot är det hojdag som gäller, frugan blev mest bara meddelad att jag inte kommer vara hemma från 11.30 tills det är mörkt och att hon får ta hand om hem och bebis.
Kör:
Kör:
E väl exc modellerna som rasar i tid o otid. Lc4 motorerna (660, 625, 640 o 690) är betydligt driftsäkrare. Vill man ha Honda kvalitet får man väl gå på en XR650.
Tog ut Hornetet igår, gött väder med lite väl mucket grus på vägarna fortfarande..
Tog ut Hornetet igår, gött väder med lite väl mucket grus på vägarna fortfarande..
Accord Type-s -07
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
Själva drog vi ca 20mil... var hur nice som helst. Var uppe i roslagen på diverse kurviga vägar... 12 hojar totalt var vi.
Även hyffsat säker på att jag såg Kraft i Vaxholm också.
Även hyffsat säker på att jag såg Kraft i Vaxholm också.
Kör:
Kör:
Måste bara dela med mig av detta.
Tog med mig Kattis på en tur till Vaxholm idag, sist var hon lite extra orolig då hon inte hade ordentligt med skydd på sig (jeans, mc-jacka, hjälm, mc-handskar och kängor)... så idag fick hon även ha mina mc-byxor så åkte jag i ett par "vanliga" skinnbyxor istället... ja ja ja, jag vet att jag var långt ifrån godkänd vad gäller utrustning men jag vill prova köra med henne innan vi spenderar åtskilliga tusenlappar på kläder som hon inte kommer använda.
Vi åkte från Sollentuna via norrortsleden eller vad den heter för att sedan svänga av till vaxholm (första rondellen) och sen av till Raceway Bogan... så nu har Kattis åkt bogan för första gången också.
Så vart det glass där i solen för att sedan åka lite lugnt genom Vaxholm och vaxholmsvägen (motorvägen) tillbaka men tog nu höger av mot Åkersberga/svinninge och sedan leden tillbaka mot Sollentuna. Då får jag höra orden i intercomen (japps, köpte sådan på Lidl för 130:-) som var lika fina som de berömda "jag älskar dig"... det lät snarare så här... "Älskling, kan vi inte ta någon annan väg som svänger lite mer än den här motorvägen tillbaka?"
Så nu måste vi köpa utrustning!
Tog med mig Kattis på en tur till Vaxholm idag, sist var hon lite extra orolig då hon inte hade ordentligt med skydd på sig (jeans, mc-jacka, hjälm, mc-handskar och kängor)... så idag fick hon även ha mina mc-byxor så åkte jag i ett par "vanliga" skinnbyxor istället... ja ja ja, jag vet att jag var långt ifrån godkänd vad gäller utrustning men jag vill prova köra med henne innan vi spenderar åtskilliga tusenlappar på kläder som hon inte kommer använda.
Vi åkte från Sollentuna via norrortsleden eller vad den heter för att sedan svänga av till vaxholm (första rondellen) och sen av till Raceway Bogan... så nu har Kattis åkt bogan för första gången också.
Så vart det glass där i solen för att sedan åka lite lugnt genom Vaxholm och vaxholmsvägen (motorvägen) tillbaka men tog nu höger av mot Åkersberga/svinninge och sedan leden tillbaka mot Sollentuna. Då får jag höra orden i intercomen (japps, köpte sådan på Lidl för 130:-) som var lika fina som de berömda "jag älskar dig"... det lät snarare så här... "Älskling, kan vi inte ta någon annan väg som svänger lite mer än den här motorvägen tillbaka?"
Så nu måste vi köpa utrustning!
Kör:
Kör:
Nja, det är snarare jag som är lycklig som bara den att frugan gillar att åka hoj... om några år blir det körkort för hennes del. 
Kör:
Kör:
- David Lundin
- Namn: David Lundin
<a href="http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... or-1.11090" target="_blank">http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... 1.11090</a>
Man skall alltid vara paranoid över andra trafikanters beteende är min åsikt, men extra mycket när man kör MC då folk lättare missar en hoj innan de svänger ut eller gör nåt annat dumt (självklart utan att signalera).
Man skall alltid vara paranoid över andra trafikanters beteende är min åsikt, men extra mycket när man kör MC då folk lättare missar en hoj innan de svänger ut eller gör nåt annat dumt (självklart utan att signalera).
- Thomas
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
I påskhelgen ska jag övningsköra första gången för iår, det ska bli roligt.
Fast hoj suget är inte alls lika stort längre :unsure:
Fast hoj suget är inte alls lika stort längre :unsure:
Civic VT championship white (såld)
- Dani
- Kontakt:
Godkänt...BITCHES!!!
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Nice där Dani! Grattis!!! 
Nu är det bara komma igång med körlektionerna så är du också på två hjul snart.
Nu är det bara komma igång med körlektionerna så är du också på två hjul snart.
Kör:
Kör:
- David Lundin
- Namn: David Lundin