Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Stora tråden om MC
Sure, men jag väger 15kg mindre än den föraren och jag vet andra som väger minst 15kg mer än den föraren... så nej, förare kan du inte inkludera. 
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Nu har jag äntligen fått fixat körlektioner och bokat uppkörning. Det blir i Juni tyvärr men det är ändå det som funkar bäst med jobbet så att jag slipper ta ledigt mitt på dagen och åka fram och tillbaka.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Väger du 70kg med all utrustning på dig, eller du brukar köra i "det naturliga skinnstället"??? :boxing:Krister skrev:Sure, men jag väger 15kg mindre än den föraren och jag vet andra som väger minst 15kg mer än den föraren... så nej, förare kan du inte inkludera.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 17 april 2009, 16:29, redigerad totalt 1 gånger.
Härligt Dani... och att det blir i juni kvittar ju, när du väl har hojkort så har du det.Dani skrev:Nu har jag äntligen fått fixat körlektioner och bokat uppkörning. Det blir i Juni tyvärr men det är ändå det som funkar bäst med jobbet så att jag slipper ta ledigt mitt på dagen och åka fram och tillbaka.
Väger du 70kg med all utrustning på dig, eller du brukar köra i "det naturliga skinnstället"??? :boxing:Joakim Olsson skrev:<!--quoteo(post=541406:date=17 Apr 2009, 09:18:15:name=Krister)--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 17 Apr 2009, 09:18:15) <a href="index.php?act=findpost&pid=541406"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Sure, men jag väger 15kg mindre än den föraren och jag vet andra som väger minst 15kg mer än den föraren... så nej, förare kan du inte inkludera.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ok, inte med all utrustning... så 70+utrustning då då.
Har inte riktigt tänkt på det men utrustningen väger fan satan.
Kör:
Kör:
- Joakim Olsson
Jo utrustningen väger en del, även om det kanske inte spelar så stor roll i sammanhanget 
Bara mitt skinnställ väger nästan 5,5kg. Hjälm+Ryggskydd+Boots+Handskar+Halsmuff blev ca 4,5kg. Totalt ca 10kg alltså
( allt enligt min badrumsvåg;) )
Bara mitt skinnställ väger nästan 5,5kg. Hjälm+Ryggskydd+Boots+Handskar+Halsmuff blev ca 4,5kg. Totalt ca 10kg alltså
-
NeMoo
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
VFR har väl ändå VTEC-E? Någon "Vtak y00" är det la knappast tal om.
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Nemoo: Vet inte vad det är för vtec men vet att det blir en kick vid nåt varvtal precis som i de vtec-bilar jag haft. Och efter 07 så skall den kicken ha blivit klart mindre markant då den upplevdes som obehaglig för många.
Kör:
Kör:
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Förstår att den kan vara obehaglig. Har ju sett filmerna med tex R1 med turbo och det ser ut att vara ett helvete att kontrollera. De gasar på och kommer till 8k sen slår den bakut och de måste växla. Helt meningslöst med turbomatad motorcykel tycker jag. Räcker inte en N/A trimmad R1 till eller? :rolleyes:
Btw så väger riktiga män minst 90 kg torrvikt
Btw så väger riktiga män minst 90 kg torrvikt
Senast redigerad av Yobaman den 19 april 2009, 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Joakim Olsson
Vet inte vad den heter, men den ger mer effekt på lägre varv än utan vtec.NeMoo skrev:VFR har väl ändå VTEC-E? Någon "Vtak y00" är det la knappast tal om.
På så sätt ganska lik den gamla goda VTEC:en alltså
Har också svårt att se behovet. Min CBR1000RR gör 140 på 1:an :shock1: och den går inte att hålla ner framhjulet när varvet börjar närma sig max effekt.Yobaman skrev:Förstår att den kan vara obehaglig. Har ju sett filmerna med tex R1 med turbo och det ser ut att vara ett helvete att kontrollera. De gasar på och kommer till 8k sen slår den bakut och de måste växla. Helt meningslöst med turbomatad motorcykel tycker jag. Räcker inte en N/A trimmad R1 till eller? :rolleyes:
I 2:an går det precis att hålla ner den på fullgas, men när man dragit växeln ut så är man väl uppe i 200+ :blink2:
Dock finns det alltid de som vill ha mer! :hmm:
- Dani
- Kontakt:
Hahahahahaha, 140 på ettan
Med andra ord kan du köra omkring på bara ettan om du ska hålla dig till laglig fart 
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Joakim Olsson
Ja... det är galet.
Funderar faktiskt på att byta till en 600RR istället, så man kan få varva ur växlarna
Tänkte provköra en 600 iaf och se hur det känns
Funderar faktiskt på att byta till en 600RR istället, så man kan få varva ur växlarna
Tänkte provköra en 600 iaf och se hur det känns
Problemet med 600 istället för 1000 är att du kommer behöva växla mycket mer... en 1000 kan du ligga på en högre växel och fisköra och bara dra på lite så kommer den direkt medans på en 600 så måste du växla ned först.
Samtidigt kan man inte påstå att CBR600RR är klen eller tråkig för den delen. Men jag kan inte säga för mycket då jag inte kört nån av dem än utan bara gå på vad jag hört/läst.
Men idag/imorgon så blir det till att köra båda.
Samtidigt kan man inte påstå att CBR600RR är klen eller tråkig för den delen. Men jag kan inte säga för mycket då jag inte kört nån av dem än utan bara gå på vad jag hört/läst.
Men idag/imorgon så blir det till att köra båda.
Kör:
Kör:
- Joakim Olsson
Har ju erfarenhet av Hornet 600, vilken ska ha en variant av CBR600RR-motorn.
600RR har dock 20kh till
Ofta växlar man ändå ner vid omkörningar så att peta ner en eller två extra känns inte som ett stort problem.
Tycker dessutom det är kul att köra "aktivt", och använda växlarna.
600RR har dock 20kh till
Ofta växlar man ändå ner vid omkörningar så att peta ner en eller två extra känns inte som ett stort problem.
Tycker dessutom det är kul att köra "aktivt", och använda växlarna.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 20 april 2009, 09:49, redigerad totalt 1 gånger.
- Dani
- Kontakt:
Jag tänkte säga det med, när man kör bil så behöver man väldigt sällan växla ner men jag gör det ändå alltid just för att köra aktivt som Jocke säger. Man vill dra på, axa och höra lite motorljud osv. Det är sällan man kör i 90 och bara gasar till lite upp till 110 och kör om.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Visst, att växla gör ju körningen mer aktiv... men det är skillnad på att ligga och växla på kurviga vägar för att du måste eller för att du vill.
Dani: Du kommer upptäcka snart att det är stoooor skillnad på hoj och bil i känslan, går inte att jämföra.
Dani: Du kommer upptäcka snart att det är stoooor skillnad på hoj och bil i känslan, går inte att jämföra.
Kör:
Kör:
- Joakim Olsson
Visst är det stor skillnad på bil och MC, men jag tror ändå att många av de som klagar på att man måste växla är samma människor som klagar på att N/A högvarvande Hondabilar har sämre segdragningsegenskaper än en turbobil.
På kurviga vägar är det ju heller inga problem att ligga i en lägre växel.
Förstår din poäng dock Krister. Effekt på lägre varv är aldrig dumt. Speciellt inte när man har passagerare.
På kurviga vägar är det ju heller inga problem att ligga i en lägre växel.
Förstår din poäng dock Krister. Effekt på lägre varv är aldrig dumt. Speciellt inte när man har passagerare.
- Dani
- Kontakt:
Jag förstår oxå att det är stor skillnad, jag påstår inte på något sätt att det är samma men jag är inne på Jockes linje 
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Dani
- Kontakt:
Liksom vem vill inte peta ner några växlar och höra en ylande motor skjuta iväg en framåt istället för att göra en lugn omkörning som ine är lika häftig 
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Joakim Olsson
Just det som är problemet. Jag saknar yyylandet!!! 
Yyylar man med denna så *hoppsan* så är man uppe i 200+
Å andra sidan är ju accelerationen brutalt skön
Aja... ska iaf prova en 600, sen får man väl se
Yyylar man med denna så *hoppsan* så är man uppe i 200+
Å andra sidan är ju accelerationen brutalt skön
Aja... ska iaf prova en 600, sen får man väl se
Var och provade CBR600RR och CBR1000RR idag...
CBR600RR:
Klar skön hoj, men jag upplevde det som att jag satt ovanpå hela hojen, den är klart byggd för en person som är mindre än mig och då är inte jag stor med mina 178cm och 70kg. Var tvungen att titta ned ordentligt för att se instrumenten ens.
Körmässigt så var det en klart skön hoj, den svarade bra men den kändes som min 600 jag har idag bara nyare med liiite mer pulver... (inte mycket dock).
CBR1000RR:
Här blev jag kär! Man sitter mera i hojen än på den som i 600:an... allt hamnade perfekt för mig och jag insåg snabbt att den här hojen är byggd för män!
Prestandan är brutal, jag drog ut på kurvig väg direkt och körde på lite och redan på tvåan så var jag uppe i 160 utan bekymmer för att bara öka... dock så kände jag aldrig direkt hastigheten som läskigt snabb utan hojen hanterade allt så fint så det flöt bara riktigt bra... en längre svepande kurva var absolut inga problem i bra fart utan hojen bara hanterade det och ville ha mera smisk.
Även i låga farter så svarade cykeln riktigt bra, att vrida på rullen i 60 med 6:e växeln i var inga bekymmer... på 600:an ville den närmast dö och aldrig starta igen vid samma manöver.
Det är en sån här jag kommer köpa när jag byter hoj, så är det bara!
Joakim: Jag förstår vad du menar, att riktigt varva ur en CBR1000 gör att man har ruskigt med fart... men alla är vi olika. Men tror dock att du borde prova CB1000R, den skulle nog passa dig. Är en CBR1000R motor men annan topp och andra kammar, helt annan karaktär men vansinnigt rolig... dock för naken för mig.
CBR600RR:
Klar skön hoj, men jag upplevde det som att jag satt ovanpå hela hojen, den är klart byggd för en person som är mindre än mig och då är inte jag stor med mina 178cm och 70kg. Var tvungen att titta ned ordentligt för att se instrumenten ens.
Körmässigt så var det en klart skön hoj, den svarade bra men den kändes som min 600 jag har idag bara nyare med liiite mer pulver... (inte mycket dock).
CBR1000RR:
Här blev jag kär! Man sitter mera i hojen än på den som i 600:an... allt hamnade perfekt för mig och jag insåg snabbt att den här hojen är byggd för män!
Prestandan är brutal, jag drog ut på kurvig väg direkt och körde på lite och redan på tvåan så var jag uppe i 160 utan bekymmer för att bara öka... dock så kände jag aldrig direkt hastigheten som läskigt snabb utan hojen hanterade allt så fint så det flöt bara riktigt bra... en längre svepande kurva var absolut inga problem i bra fart utan hojen bara hanterade det och ville ha mera smisk.
Även i låga farter så svarade cykeln riktigt bra, att vrida på rullen i 60 med 6:e växeln i var inga bekymmer... på 600:an ville den närmast dö och aldrig starta igen vid samma manöver.
Det är en sån här jag kommer köpa när jag byter hoj, så är det bara!
Joakim: Jag förstår vad du menar, att riktigt varva ur en CBR1000 gör att man har ruskigt med fart... men alla är vi olika. Men tror dock att du borde prova CB1000R, den skulle nog passa dig. Är en CBR1000R motor men annan topp och andra kammar, helt annan karaktär men vansinnigt rolig... dock för naken för mig.
Kör:
Kör:
- Joakim Olsson
CB1000R är för naken för mig också. Har redan ägt lillebror 
CBR1000RR -08 är en sjukt fin hoj! Så silkeslen, ändå så brutal!
CBR1000RR -08 är en sjukt fin hoj! Så silkeslen, ändå så brutal!
Senast redigerad av Joakim Olsson den 23 april 2009, 10:32, redigerad totalt 1 gånger.
Jaha, kan väl berätta att jag kraschat hojen...
Kom på en sjuttiväg som går över en åker eller två för att sedan övergå till ett riktigt kurvigt parti (skitskoj med andra ord) men börjar med en 180 gradersböj till höger och uppåt och även skymd så man ser inte riktigt vad man möter.
Jag får till ett riktigt skönt nedlägg, har bra flyt i körningen, för möte som jag kollar lite extra på då det är väldigt vanligt att svenssonbilarna genar rejält in på mötandes körfält på den här vägen... missar då gruset på min sida av vägen och tappar väster, kanar omkull i ca 70km/h rakt in i bil nr2 (var tre bilar i mötet)... träffar vänster framhjul på bilen med hojen.
Summa: Hojen är trasig på hela högersidan inkl motorkåpa så. Själv fick jag ett skrapsår på 0,5x2cm på höften där byxa och jacka delar sig plus att jag stukade lillfingret.
Nu får vi se om FB vill laga hojen eller om det blir inlösen... har redan börjat spana på lite nyare, snabbare hojar om det blir inlösen.
Just det, hjälmen skrapade i marginellet men byts självklart och stället som var av corduravariant är helpaj.
Aldrig att jag sätter mig på hojen utan ordentliga skydd då jag vet hur mycket dessa billiga skyddade.
Kom på en sjuttiväg som går över en åker eller två för att sedan övergå till ett riktigt kurvigt parti (skitskoj med andra ord) men börjar med en 180 gradersböj till höger och uppåt och även skymd så man ser inte riktigt vad man möter.
Jag får till ett riktigt skönt nedlägg, har bra flyt i körningen, för möte som jag kollar lite extra på då det är väldigt vanligt att svenssonbilarna genar rejält in på mötandes körfält på den här vägen... missar då gruset på min sida av vägen och tappar väster, kanar omkull i ca 70km/h rakt in i bil nr2 (var tre bilar i mötet)... träffar vänster framhjul på bilen med hojen.
Summa: Hojen är trasig på hela högersidan inkl motorkåpa så. Själv fick jag ett skrapsår på 0,5x2cm på höften där byxa och jacka delar sig plus att jag stukade lillfingret.
Nu får vi se om FB vill laga hojen eller om det blir inlösen... har redan börjat spana på lite nyare, snabbare hojar om det blir inlösen.
Just det, hjälmen skrapade i marginellet men byts självklart och stället som var av corduravariant är helpaj.
Aldrig att jag sätter mig på hojen utan ordentliga skydd då jag vet hur mycket dessa billiga skyddade.
Kör:
Kör:
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
Om de kunde få arslet ur och sopa vägarna lite tidigare någon gång!!!!
Jag fattar inte varför det ligger drivor med grus kvar när det är maj om några dagar!
Nästa gång kommer du att köra 50 istället
Surt med hojen, tur med kroppen!
Jag fattar inte varför det ligger drivor med grus kvar när det är maj om några dagar!
Nästa gång kommer du att köra 50 istället
Surt med hojen, tur med kroppen!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Jobbigt! Skönt att det gick bra ändå, hojar går att ersätta, bara man klarar sig utan större men själv.
Bisarrt att det skall hända nu, när man kan tycka att det borde vara rent från grus. Med tanke på att du varit ute på vägarna med hojen sen jul eller nåt menar jag
Inte dags att fundera på helställ eller tycker du det känns som delat ger tillräckligt bra skydd även ifall det skulle gå värre till?
Bisarrt att det skall hända nu, när man kan tycka att det borde vara rent från grus. Med tanke på att du varit ute på vägarna med hojen sen jul eller nåt menar jag
Inte dags att fundera på helställ eller tycker du det känns som delat ger tillräckligt bra skydd även ifall det skulle gå värre till?
jo, jag har ju kört 270mil redan så det har ju blivit en del.
Men jag har hamnat på grus förut också utan att råka ut för något sånt här men nu när de har sopat rent (har t.o.m sett sopisen på den här vägen tidigare) så har jag börjat jobba mer aktivt med kurvtagningen och få till lite mer nedlägg och allt det, och nedlägg vs rullgrus är ingen bra idé.
När jag skrev om det på Sporthoj så var det vissa som reagerade med att just där är det alltid grus då bilarna skär i kurvorna så mycket att de drar upp grus från vägkanten... så det kan vara nåt sånt.
Men men, nu har jag kraschat så nu är jag en erfarenhet rikare.
Bara trist att det är så jävla fint väder och jag har ingen hoj.
David: Angående skyddet så körde jag med sånt där allvädersställ som bara låses fast med 2-3dm i ryggen (blixtlås) och visst, det skyddade ju tillräckligt den här gången men jag kommer köpa skinn nu när jag ändå måste ersätta allt... och jag funderar seriöst på helställ istället för tvådelat. Mycket är för att de tvådelade skinnställen har blixtlås runt hela midjan så det är ändå inte en barnlek att koppla loss jackan så det kan bli att man blir för lat för att sätta ihop det. Sen att helställ är ju trots allt bättre än tvådelat hur man än vrider o vänder på det.
Så snart FB börjar skicka över pengar så kommer jag åka och kolla på ställ och beställa ny hjälm...
Men jag har hamnat på grus förut också utan att råka ut för något sånt här men nu när de har sopat rent (har t.o.m sett sopisen på den här vägen tidigare) så har jag börjat jobba mer aktivt med kurvtagningen och få till lite mer nedlägg och allt det, och nedlägg vs rullgrus är ingen bra idé.
När jag skrev om det på Sporthoj så var det vissa som reagerade med att just där är det alltid grus då bilarna skär i kurvorna så mycket att de drar upp grus från vägkanten... så det kan vara nåt sånt.
Men men, nu har jag kraschat så nu är jag en erfarenhet rikare.
Bara trist att det är så jävla fint väder och jag har ingen hoj.
David: Angående skyddet så körde jag med sånt där allvädersställ som bara låses fast med 2-3dm i ryggen (blixtlås) och visst, det skyddade ju tillräckligt den här gången men jag kommer köpa skinn nu när jag ändå måste ersätta allt... och jag funderar seriöst på helställ istället för tvådelat. Mycket är för att de tvådelade skinnställen har blixtlås runt hela midjan så det är ändå inte en barnlek att koppla loss jackan så det kan bli att man blir för lat för att sätta ihop det. Sen att helställ är ju trots allt bättre än tvådelat hur man än vrider o vänder på det.
Så snart FB börjar skicka över pengar så kommer jag åka och kolla på ställ och beställa ny hjälm...
Senast redigerad av Krister den 28 april 2009, 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
Kör:
Kör:
- Joakim Olsson
Oj, skönt att du klarade dig relativt oskadd Krister! 
Var själv och hämtade ett komplement till min Fireblade idag
[attachment=34401:myCB650.jpg]
Kommer bli lite café-stuk, och kommer användas till att gliiida med
Var själv och hämtade ett komplement till min Fireblade idag
[attachment=34401:myCB650.jpg]
Senast redigerad av Joakim Olsson den 28 april 2009, 21:07, redigerad totalt 1 gånger.
jo, skall jag se rent krasst på kraschen så kunde jag lika gärna ha blivit överkörd av bilen som jag träffade på framhjulet... är ju inte så mycket tidsskillnad mellan front och framhjul när det går i 40-50.
Kör:
Kör:
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Haha, är det något som går nu nere i SkåneJoakim Olsson skrev:Var själv och hämtade ett komplement till min Fireblade idag
Var och sneglade på en annan nyinskaffad Honda-veteran i helgen när jag och brorsan lånade ett par verktyg för att byta belägg på våra CTRer... fan om det inte var samma modell till och med? Det skall jag låta vara osagt.