Bränsle till ctr?

ENBART för motorrelaterade topics
soffpotatis

ash skrev:men en sak som tydligen skiljer mellan vanlig 95, 98 och v-power är att den vanliga bensinen kan variera i spec och oktantal och ändå vara godkänd medans v-power måste vara jämnare i kvalitet.

Kan ju hända att Soffpotatis har bättre koll på hur det egentligen ligger till med detta.
Jag har inte de exakta kraven i huvudet. Men alla produkter har ju ett visst intervall det får ligga imellan när det gäller ingridienserna i den. Ibland är det mer av tex oktan ibland lite mindre. Men det är verkligen inte mycket diff som är tillåten. V power borde även de ha ett intervall som är tillåtet så låter konstigt att de skulle ha en jämnare kvalite. Men möjligt att de har ännu snävare intervaller. Men all bensin håller ju sina krav.
V power är ju som sagt tidigre den enda som inte byts mellan bolagen. Men om tex shell gör lite 98 bensin åt preem så är ju inte den sämre en om preem själva hade gjort den och tvärt om. Fast man vill ju gärna ligga så nära de nedre gränserna som möjligt på de dyra ingridienserna och hellre blanda i mer av de billiga. Bensin i allmänt är ofta väldigt dåliga marginaler på. Ibland säljs det med förlust.
David Willemoth
ash
Bil: S2000
Namn: Christoffer Mattsson

För stationerna är ju marginalen rätt dålig, 15-20 öre per liter är ju inte helt ovanligt, just nu verkar den ligga markant högre, hade själv haft 60-70 öre om vi sålt bensin i dagsläget.
Men bolagen lägger ju ofta vinsten tidigare i kedjan så det är inte säkert stationerna tjänar mer för det, raffen brukar ju tex gå rätt bra.
Åberg
Namn: Mikael Åberg
Kontakt:

Idag säljer många (alla?) shell-mackar V-power för 95-priset, så passa på att tanka det nu istället för 95 medan det är "gratis" :)
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
Användarvisningsbild
luckan
Namn: Daniel Lukjanovic

Tackar för tipset herr Åberg =). Synd bara att man tankade för inte så länge sen, men någon liter får d nog plats med ;)

Mvh,
Åberg
Kontakt:

Inga problem :) Och du om någon borde väl ha lärt dig att tanka V-power så fort tillfälle ges nu? :P
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
Användarvisningsbild
luckan

Haha, så sant så! Gjorde det precis... Blev iofs lite mindre än en halv tank.. Men bättre det än inget =) Kul att vi har nån som har koll på dessa grejer.. Nästan så man borde öppna en "shell"tråd så att man vet när de har erbjudanden som dessa ;)

För övrigt märker jag en stor skillnad... Nu spikar den inte längre på låga varv :thumbup: Förbannat att inte v-power finns på fler stationer! V-POWER TO THE PEOPLE!

Mvh,
Åberg
Kontakt:

Nu har jag också tankat upp ep3:an lite, fick i exakt 30 liter :) så jag kör väl 98,6 oktan just nu :D

Jag försökte luska fram lite mer info om nästa drive men den söta flickan i kassan visste inget tyvärr :/

Det är faktiskt en hondakille som tipsade mig genom en tråd på zatzy, denna kille: <a href="http://www.garaget.org/mypage/?user=9384" target="_blank">http://www.garaget.org/mypage/?user=9384</a> Han jobbar på shell tror jag :) Om han hänger här så får han gärna starta en tråd, jag ska slå lite på honom så han gör det till nästa gång om inte annat :)
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
Användarvisningsbild
luckan

Min första tanke var att det var gasamatte, men det är det kanske inte då han har en ctr? Ja, se till o få honom tipsa oss, ju tidigare desto bättre så man inte sitter där med full tank dagen innan det aviseras.... Sj fick jag bara 26l.. Men bättre det än inget =)

Mvh,
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

luckan skrev:Haha, så sant så! Gjorde det precis... Blev iofs lite mindre än en halv tank.. Men bättre det än inget =) Kul att vi har nån som har koll på dessa grejer.. Nästan så man borde öppna en "shell"tråd så att man vet när de har erbjudanden som dessa ;)

För övrigt märker jag en stor skillnad... Nu spikar den inte längre på låga varv :thumbup: Förbannat att inte v-power finns på fler stationer! V-POWER TO THE PEOPLE!

Mvh,

Spikar din på låga varv? Hur låga? Verkar inte bra. Segdrar du mycket eller?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
luckan

Det var små spikar mellan 2-3k. Det är inget som skrämmer mig eftersom bilen är mappad, men inte för 95. Jag var tvungen o nödtanka, o givetvis hade jag bara 95, e85 lr diesel o välja på i just den stationen... Nu går den som en dröm igen ;)

Mvh,
Användarvisningsbild
Yobaman

Jobbigt att man MÅSTE tanka 98 eller högre. Har man det inte så måste man ta det lugnt liksom.
Undra hur mkt effektskillnaden är på att köra mappad på 95 och sen köra på 98 vs mappad för 98 och köra 98..
tumez
Namn: Tomas Eskilsson

luckan skrev:Det var små spikar mellan 2-3k. Det är inget som skrämmer mig eftersom bilen är mappad, men inte för 95. Jag var tvungen o nödtanka, o givetvis hade jag bara 95, e85 lr diesel o välja på i just den stationen... Nu går den som en dröm igen ;)

Mvh,
ööh sjukt konstigt! vem har gjort den mappen?
pr0ny
Namn: Ronny P

vadå? va är ni för oseriösa sportbilsåkare, har inte alla shellkort med företagsrabbat? :prop: vi snackar inte 20 öre litern i rabatt, lägg på 20 till typ, ska kolla i morgon vad vårat företag har i rabbat för tillfället bara för skojskull.

ps, vårat = jag är vanlig anställd fast med lite förmånder som många andra, men man ska ju säga vårat för de låter fint :P
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Användarvisningsbild
luckan

tumez skrev:ööh sjukt konstigt! vem har gjort den mappen?
Det är knappt märkbart... Men rumpdynon lyckas lokalisera det ibland.. But not any more ;)

Mvh,
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Been thanked: 3 times

Tack för tipset !

Blev en full tank igår, lite billigare är ju aldrig fel :thumbup:

/Jocke
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

tumez skrev:<!--quoteo(post=542813:date=23 Apr 2009, 19:36:53:name=luckan)--><div class='quotetop'>QUOTE(luckan @ 23 Apr 2009, 19:36:53) <a href="index.php?act=findpost&pid=542813"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Det var små spikar mellan 2-3k. Det är inget som skrämmer mig eftersom bilen är mappad, men inte för 95. Jag var tvungen o nödtanka, o givetvis hade jag bara 95, e85 lr diesel o välja på i just den stationen... Nu går den som en dröm igen ;)

Mvh,
ööh sjukt konstigt! vem har gjort den mappen?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Vad är det som är sjukt konstigt? :hmm:
Att en bil som är mappad för högt oktantal kan spika lite när man kör med 95 är ju inget konstigt. Om den inte gjorde det så skulle den snarare inte vara tillräckligt påställd i tändningen för det högre oktantalet.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
matte_d
Bil: EP3 -05
Namn: Mattias Dahl

Grattis till alla er i Kalmar :D

28/4 & 13/5 kan man tanka V-power för samma peng som för vanlig "ful" 95.
Ricer Superstar

lite OT men måste fråga matte d var du får information ifrån? Skulle vara kul o veta när dom ska ha en "drive" i Eskilstuna och med vilka mellanrum. Ringde Shell här i stan men han jag pratade med visste inte mer än jag gör :)
Användarvisningsbild
Yobaman

Men vafan, är det så jävla viktigt att spara in 30 kr på en tank?. Vill man ha v-power så väljer man medvetet det dyraste bränslet. Det är ju inte heller som att köra omkring med nitro i tanken direkt.
Som att sitta i vassen och lura efter när skyltarna ändrar priser och kuta fram och tanka för att spara 70-80 öre/liter 1 gång.
Okej om det varit drive på 1 månad men 1 dag? :blink:

Sluta vara så jävla gnidna nu :P
Användarvisningsbild
luckan

Jag tankar V-Power vare sig den är rabatterad eller ej. Däremot mottar jag gärna sådana här tips då det blir billigare (förutsatt att man inte har typ full tank) och ska man ändå ut e det ju klart att man kan ta en sväng om o tanka på...

Mvh,
Användarvisningsbild
Yobaman

Jo men det var sånt snack om var det är rabatter och när, fråga personal och ringa och skit. Känns löjligt.

Jag skulle haft Shell om jag kunnat men jag kan inte då de har avtal med skitbanken Citibank och de kollar 2 år tillbaks i tiden. Jag blev anställd 2006 så jag kan inte få kort än för på deras papper ser det ut som jag inte har någon inkomst. Alla andra kollar 1 år men inte den jävla skitbanken. 1 år eller 2 spelar ingen roll, man är fast anställd ändå. Dumma svin.
ei9440
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

Nu behöver ju du inte ett Shell kort för att Tanka på Shell...visst du missar eventuell rabatt men vill du åt V-Power så är det bara att pröjsa...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
matte_d

Yobaman skrev:Skillnaden mellan 98 och V-power är ca 1 oktan. Alltså 99 oktan då.

Jag har tyvärr bara Jet kort och det suger, har bara 95 där jag tankar (precis hem från jobbet). Vill ha Shell men de har avtal med urdåliga, pissiga citibank och de kollar arbete 2 år tillbaks i tiden istället som alla andra, 1 år. Jag har haft mitt jobb nu i ca 2,5 år så det kanske går efter årets deklaration. Hoppas på det.

Skulle dock aldrig tanka V-power då den är mycket dyrare än 98 och ger ingen skillnad. Det som märks är placeboeffekten ;)
Du skrev själv "Yobaman".......
"Skulle dock aldrig tanka V-power då den är mycket dyrare än 98 och ger ingen skillnad", men nu skriver du! = "Men vafan, är det så jävla viktigt att spara in 30 kr på en tank?"

Hur är det nu "Yobaman" är det dyrt eller billigt med V-power?

Det är klart om kör du 10 000 mil om året så blir det pengar, men annars är det väl inget att fundera över.........
Ricer Superstar

Yobaman skrev:Men vafan, är det så jävla viktigt att spara in 30 kr på en tank?. Vill man ha v-power så väljer man medvetet det dyraste bränslet. Det är ju inte heller som att köra omkring med nitro i tanken direkt.
Som att sitta i vassen och lura efter när skyltarna ändrar priser och kuta fram och tanka för att spara 70-80 öre/liter 1 gång.
Okej om det varit drive på 1 månad men 1 dag? :blink:

Sluta vara så jävla gnidna nu :P
men för guds skull, har du vaknat på fel sida eller?? Är du cool nu bara för att du alltid tankar v power till vilket pris som helst? Nåt fel på att jaga rabatt?? Tro mig gubben jag har råd men gillar inte att betala mer än jag behöver oavsett vad det handlar om. Självklart är kvalité viktigast, men om jag kan spara 50 spänn varje gång jag tankar så varför inte?!?! Anledningen till min fråga är rätt simpel, Det är rätt meningslöst att glida runt i stan o bränna v power, man kan lika gärna köra på 95 för man får ingen nytta av v power då det är 30 eller 50 i hela stan. (nej tror inte på renandeeffektsnacket)

Så om nån vet om det är systematisk eller sporadisk kampanj dom kör med får gärna svara på det....
matte_d

Ricer Superstar skrev:lite OT men måste fråga matte d var du får information ifrån? Skulle vara kul o veta när dom ska ha en "drive" i Eskilstuna och med vilka mellanrum. Ringde Shell här i stan men han jag pratade med visste inte mer än jag gör :)
Jag bara ringde för att kolla priset efter en diskussion på jobbet, och då sa killen på Shell vilka dagar det var sänkt pris!
Ricer Superstar

matte_d skrev:<!--quoteo(post=543023:date=24 Apr 2009, 15:20:18:name=Ricer Superstar)--><div class='quotetop'>QUOTE(Ricer Superstar @ 24 Apr 2009, 15:20:18) <a href="index.php?act=findpost&pid=543023"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->lite OT men måste fråga matte d var du får information ifrån? Skulle vara kul o veta när dom ska ha en "drive" i Eskilstuna och med vilka mellanrum. Ringde Shell här i stan men han jag pratade med visste inte mer än jag gör :)
Jag bara ringde för att kolla priset efter en diskussion på jobbet, och då sa killen på Shell vilka dagar det var sänkt pris!
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Okej då gjorde du som jag men du fick svar iaf:)
Användarvisningsbild
Yobaman

Oj vilken reaktion.

Matte: Jag tankar gärna 98 men v-power är inte värt 80 öre extra / Liter i min mening. 1 gång med rabatt gör ingen skillnad men att alltid tanka v-power eller alltid 98 är stor skillnad. Jag tankar det då inte men jag snackar om ni som gör det är så jäkla kåta på nån dag hit eller dit då det är billigare. Ta det inte så allvarligt :)

Ricer: Jo du lilla snuttepnuttegubben (hatar sånt nedvärderande snack) jag tankar inte v-power. Det handlar inte om att ha råd eller inte. Nu var det ju inte att spara in 50 kr per tank det handlar om utan det handlar om att spara in det någon gång man har tur och det är stor skillnad. Jag skrev även det exemplet att om det gällde 1 månad med rabatt så är det nice men 1 dag gör inte så stor skillnad.
Du sparar inte in 50kr per tank om du kilar förbi och köper v-power för 95 pris om du inte tankar v-power hela tiden, du betalar samma som alltid om du alltid kör 95.
Jag menade inget att någon var korkad men jag tyckte det var roligt med värsta hysterin för att hitta v-power lite billigare och tanka 1 gång, som om det vore raketbränsle. :)
Senast redigerad av Yobaman den 24 april 2009, 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
Tahiti

Jag håller faktiskt med Yobaman här. Om man åker förbi en mack som har billigare bensin så grattis till det. Men att åka och tanka bara för att tanka ~50 öre/liter billigare är dumheter.

Exempel: Ska jag tanka V-power måste jag åka 12km jämfört med min mack som säljer 98oktan. Jag skulle alltså åka 2,4 mil extra vilket betyder en extra kostnad på ca 25kr. För de 25kr kan jag tanka 50 liter 50 öre dyrare på samma mack när jag faktiskt behöver tanka även om de inte skulle ha sänkt pris just då.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Användarvisningsbild
Yobaman

Ord
Användarvisningsbild
Chrille79
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Has thanked: 10 times
Been thanked: 20 times

Min är mappad för v-power men kör på 98. Verkar funka fin fint iaf.

Sen gör jag så att precis innan jag tankar så lägger jag av en riktig slang i toan. Å vips kör jag lika snabbt som er som kör v-power :)
Senast redigerad av Chrille79 den 24 april 2009, 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
Gammal räv...
Skriv svar