Tänkte att det nog blir trist att ut och åka med honom om jag kör Fireblade
Stora tråden om MC
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Var du hos Anders så är det inte riktigt samma (Din bror är väl Markus?). Anders har en CB500T -75. Var med honom och hämtade den förra veckan.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 28 april 2009, 22:07, redigerad totalt 1 gånger.
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Stämmer bra det 
Tror nog det har sin tjusning att glida gammal Honda-veteran också, varva ner lite efter Firebladen kanske!
Fan man blir lite sugen på hoj när man ser dem (mer än när jag kollar på CBR10000RRR och R0-or faktiskt, bakvänt mot vad jag gillar för bilar) men det har jag fan inte råd med.
Tror nog det har sin tjusning att glida gammal Honda-veteran också, varva ner lite efter Firebladen kanske!
Fan man blir lite sugen på hoj när man ser dem (mer än när jag kollar på CBR10000RRR och R0-or faktiskt, bakvänt mot vad jag gillar för bilar) men det har jag fan inte råd med.
- Blue Machine
- Bil: CR-V
- Namn: David Furubrink
- Been thanked: 1 time
Krister skrev:Jaha, kan väl berätta att jag kraschat hojen...
Kom på en sjuttiväg som går över en åker eller två för att sedan övergå till ett riktigt kurvigt parti (skitskoj med andra ord) men börjar med en 180 gradersböj till höger och uppåt och även skymd så man ser inte riktigt vad man möter.
Jag får till ett riktigt skönt nedlägg, har bra flyt i körningen, för möte som jag kollar lite extra på då det är väldigt vanligt att svenssonbilarna genar rejält in på mötandes körfält på den här vägen... missar då gruset på min sida av vägen och tappar väster, kanar omkull i ca 70km/h rakt in i bil nr2 (var tre bilar i mötet)... träffar vänster framhjul på bilen med hojen.
Summa: Hojen är trasig på hela högersidan inkl motorkåpa så. Själv fick jag ett skrapsår på 0,5x2cm på höften där byxa och jacka delar sig plus att jag stukade lillfingret.
Nu får vi se om FB vill laga hojen eller om det blir inlösen... har redan börjat spana på lite nyare, snabbare hojar om det blir inlösen.
Just det, hjälmen skrapade i marginellet men byts självklart och stället som var av corduravariant är helpaj.
Aldrig att jag sätter mig på hojen utan ordentliga skydd då jag vet hur mycket dessa billiga skyddade.
Tråkigt att du krashade hojjen och tur att du klarade dig oskadd.
Riktigt lurit med grus på kurviga vägar.
Men kul att du tänker fortsätta köra iallafall.
Om du köper 2 delat skinnställ, tänk på att testa bara jackan oxå, de brukar nämligen vara i minsta laget.
Kör:
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
- Joakim Olsson
"Alla" har råd med en gammal motorcykel / glidareDavid Lundin skrev:Fan man blir lite sugen på hoj när man ser dem (mer än när jag kollar på CBR10000RRR och R0-or faktiskt, bakvänt mot vad jag gillar för bilar) men det har jag fan inte råd med.
Försäkring kostar typ 1500kr hel/hel. Skatt 250kr. Är den över 30år gammal är den dock skattebefriad
- David Lundin
Jo det är billigt, men inte gratis och alla pengar jag har över går till bilarna för tillfället 
Jag har inte MC-kort heller och även om jag kan övningsköra privat etc så är det ju inte gratis det heller.
Jag har inte MC-kort heller och även om jag kan övningsköra privat etc så är det ju inte gratis det heller.
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Mitt teorikort har kostat mig ca 600:- efter att jag sålt iväg mitt teorimaterial och då inkluderar jag teoriprovet på 220:- och körkortstillstånd. Ser du till att övningsköra mkt privat så räcker det med 2-3 körlektioner á ca 900:- och sen uppkörning, använder du privat hoj så kostar det 220:- (har jag för mig) annars tillkommer ytterligare en kostnad på ca 900:- för lån av hoj. Jag tycker du kommer med dåliga ursäkter David 
Krister: Skönt att du klarade dig men du får skylla dig själv som köper en Yamaha
Skämt åsido...köp en Honda nu
Lycka Till i framtiden!
Krister: Skönt att du klarade dig men du får skylla dig själv som köper en Yamaha
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Joakim Olsson
Det är väl hela poängen med ett skinnställ... att det ska sitta riktigt tight så att skydden inte flyttar sig (och gör mer skada än nytta) om man kraschar och kastas runt på asfalten.Blue Machine skrev:Om du köper 2 delat skinnställ, tänk på att testa bara jackan oxå, de brukar nämligen vara i minsta laget.
- Blue Machine
Ja men nu snackar vi inte tajt utan för små.
Jag menar, man köper juh 2 delat för man ska ha möjligheten att åka utan
byxor oxå men lagom snyggt när man kommer hem o upptäcker att när man tagit av
byxorna slutar jackan vid naveln. :prop:
Byxorna brukar däremot vara lite större för att det inte ska strama åt vid skrevet.
Jag menar, man köper juh 2 delat för man ska ha möjligheten att åka utan
byxor oxå men lagom snyggt när man kommer hem o upptäcker att när man tagit av
byxorna slutar jackan vid naveln. :prop:
Byxorna brukar däremot vara lite större för att det inte ska strama åt vid skrevet.
Kör:
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
Nja, jag skulle nog köpa 2-delat för att kunna ta av jackan när man kommer fram för att svalka lite... köra utan skydd kommer inte ske.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
- David Lundin
Har man sett vad som händer redan vid låg fart när någon kört omkull med jeans eller vanlig jacka så gör man nog aldrig det... svider fint när huden skrapas av.
- Joakim Olsson
En arbetskollega trillade i låg fart sista svängen in till jobbet (rullgrus). Han hade gympaskor. Skrapade upp hälen in till benet 
Senast redigerad av Joakim Olsson den 30 april 2009, 13:14, redigerad totalt 1 gånger.
- David Lundin
Det är ju bara tänka på hur skönt det skulle vara att cykla omkull på vanlig trampcykel... i det snabbaste tempot du pallar med... då är du uppe i krypfart för en MC.
Nej, cordurakläder (ce-godkända allväderskläder alltså) är det minsta skydd jag kommer köra med...
Nej, cordurakläder (ce-godkända allväderskläder alltså) är det minsta skydd jag kommer köra med...
Kör:
Kör:
såååja, efter 3 lektioner tyckte skolan att jag var redo så nu ska man bara vänta på en uppkörningstid o hoppas på att man reder ut de med, menmen, en sak e säker, datumet är iaf hemligt när jag väl får reda på det 
Nice där Koffe. Tre lektioner, det är bra jobbat. För mig tog det ett tag innan krypkörningen satt... vissa lär sig snabbt och för andra tar det längre tid.
Kör:
Kör:
- Dani
- Kontakt:
Koffe har kört ett tag så det e fusk 
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
haha sant dani MEN sisst var typ 06 eller så, menmen, fick man bara kolla hur man skulle göra så var inte manövern spec svår visste dock inte alls hur den såg ut så var mycke de jag ville lära mig.. aja, hoppas jag får de satans kortet detta året bara då mitt lämp går ut augusti.
tänk på ni som väntar tills nästa år så kommer ni behöva genomgå riskutbildning om ni ska köra privat. o de är en 7 timnmar lång utbildning, allt enligt körskolan jag går på
tänk på ni som väntar tills nästa år så kommer ni behöva genomgå riskutbildning om ni ska köra privat. o de är en 7 timnmar lång utbildning, allt enligt körskolan jag går på
Var och hade min CBT (Compulsory Basic Training) igår, är en heldagskurs man är tvungen att göra innan man får starta sin praktiska utbildning. Nu är det bara teoriprovet kvar innan jag kan börja med mina lektioner!
CBT var askull, förmiddan leka runt med en 125:a på en gigantisk inhägnad skolgård, sen en timme körandes runt i trafiken. Var ju ett antal år sedan man körde moppe så det var helt otroligt vad naken och oskyddad man känner sig. Kommer nog med självförtroendet!
Dock var detta första gången jag hade på mig min hjälm flera timmar i sträck, och efter 4+ timmar så började det trycka rätt bra i pannan. Är det vanligt och jag bara inte är hjälm-van eller lyckades jag välja fel hjälm? Är det väntat att det händer i början och den kommer att forma sig lite bättre efter mitt huvud?
Det jag är mest orolig över är att den satt så sjukt skönt när jag testade i affären, så det känns som nästa hjälm skulle kunna bli likadan.. Är det någon som har bra tips på hjälm-märken som brukar passa min huvudform ('djup' huvudform, dvs bred om man ser mig i profil..)?
CBT var askull, förmiddan leka runt med en 125:a på en gigantisk inhägnad skolgård, sen en timme körandes runt i trafiken. Var ju ett antal år sedan man körde moppe så det var helt otroligt vad naken och oskyddad man känner sig. Kommer nog med självförtroendet!
Dock var detta första gången jag hade på mig min hjälm flera timmar i sträck, och efter 4+ timmar så började det trycka rätt bra i pannan. Är det vanligt och jag bara inte är hjälm-van eller lyckades jag välja fel hjälm? Är det väntat att det händer i början och den kommer att forma sig lite bättre efter mitt huvud?
Det jag är mest orolig över är att den satt så sjukt skönt när jag testade i affären, så det känns som nästa hjälm skulle kunna bli likadan.. Är det någon som har bra tips på hjälm-märken som brukar passa min huvudform ('djup' huvudform, dvs bred om man ser mig i profil..)?
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Hjälm är ett kapitel för sig... men det är bara att prova sig fram.
Men ja, den kommer forma sig och ge med sig, att det trycker så här i början är bara bra, då sitter den bra och snart kommer det inte trycka så mycket längre.
Men ja, den kommer forma sig och ge med sig, att det trycker så här i början är bara bra, då sitter den bra och snart kommer det inte trycka så mycket längre.
Kör:
Kör:
-
NeMoo
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
Varför är det ingen här som postar bilder på sina klotade hojjar? Det är ju bra i avskräckningssyfte för gasglada noviser...
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
- Thomas
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
Nu har jag börjat övningsköra igen, det blev en liten tur på ett par mil idag åkte i lugnt takt runt om i norrort med farsan i sin hoj bakom. Det var riktigt trevligt att köra hoj igen och det gick bra och inte några dumma bilister som körde om mig även fast jag körde laglig.
Jag har även bokat in en intensivkurs i bollnäs så körkortet är snart mitt
Jag har även bokat in en intensivkurs i bollnäs så körkortet är snart mitt
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Nu: HR-V
- Dani
- Kontakt:
:stupid:NeMoo skrev:Varför är det ingen här som postar bilder på sina klotade hojjar? Det är ju bra i avskräckningssyfte för gasglada noviser...
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Joakim Olsson
Enligt de försäljare jag pratat med så töjer en hjälm sig i princip överallt utom just i pannan.Krister skrev:Hjälm är ett kapitel för sig... men det är bara att prova sig fram.
Man tycker ju dock att den borde ge med sig lite även där
- Dani
- Kontakt:
Står på sporthoj att många antingen använder en sked att platta till den ytan eller så tar de loss "inredningen" och slipar ner materialet litegrann. Enligt de så funkar det kalas sen. Sök på <a href="http://www.sporthoj.com" target="_blank">http://www.sporthoj.com</a> så finner ni, självklart ska ni söka på forumet.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Joakim Olsson
- Dani
- Kontakt:
Har de samma forum som oss? 
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Blue Machine
Så går det om man ska stila med mc:n utan skydd...<a href="http://www.kossan.se/motorcykel_olycka.htm" target="_blank">Mcolycka</a>
Kör:
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
- David Lundin
Så jävla korkat... det är inte så att han bara "söndagskör" och tycker skydden är onödiga, nej det skall filmas när han leker med den.
Han verkade komma lindrigt undan ändå av det man fick se i klippet att döma iaf!
Han verkade komma lindrigt undan ändå av det man fick se i klippet att döma iaf!
- Blue Machine
Korkat o onödigt är orden. :wacko: Fast han hade tur.
Kör:
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R