Strul med K-pro i en Type-R
Tjenare...
Idag skulle jag pula in min nymoddade K-pro (PRA) utan bredbandslamda. Fick allt att funka tills jag hade startat den. Tomgången växlade mellab ca 1500 och 2200 varv hela tiden, typ som ett vakum läck. Satte i orginalboxen igen för att se om problemet skulle försvinna. Mycket riktigt de gjorde de. tomgången va som den skulle vara.
Körde med massor med olika mappar i min K-Pro, även en orginal mapp. Men den svajjade upp o ner helatiden.
Någon kanske som har haft samma problem? Eller vet hur jag kan lösa det?
Idag skulle jag pula in min nymoddade K-pro (PRA) utan bredbandslamda. Fick allt att funka tills jag hade startat den. Tomgången växlade mellab ca 1500 och 2200 varv hela tiden, typ som ett vakum läck. Satte i orginalboxen igen för att se om problemet skulle försvinna. Mycket riktigt de gjorde de. tomgången va som den skulle vara.
Körde med massor med olika mappar i min K-Pro, även en orginal mapp. Men den svajjade upp o ner helatiden.
I Like Rice
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Du kan ju kolla så tomgångsventilen är aktiverad i kpro, men det ska den ju vara på originalmapp. Har du låtit den bli varm? Tomgången brukar pendla lite på kall motor med kpro, inget ovanligt.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Den va på i kanske 7-8 min som längst. Insug o motorn blev riktigt varm iaf. Men har aldrig varit med om en motor som pendlar så mycket när den är kall faktiskt.Asse skrev:Du kan ju kolla så tomgångsventilen är aktiverad i kpro, men det ska den ju vara på originalmapp. Har du låtit den bli varm? Tomgången brukar pendla lite på kall motor med kpro, inget ovanligt.
I Like Rice
Finns en bra tråd om liknande problem på hondatas forum
<a href="http://www.hondata.com/forum/viewtopic.php?t=4044" target="_blank">http://www.hondata.com/forum/viewtopic.php?t=4044</a>
<a href="http://www.hondata.com/forum/viewtopic.php?t=4044" target="_blank">http://www.hondata.com/forum/viewtopic.php?t=4044</a>
Ergo82 skrev:Tjenare...
Hade exakt samma problem, trots att jag körde originalmapp. Har precis haft uppstart av min k24 swap, och vips, inga problem! givetvis ingen direkt lösning på problemet men ändå märkligt...
Viktor Andersson när han är som bäst
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det ska vara så!
Men pendlandet blir mindre och mindre frekvent ju varmare motorn blir. Ett K-profenomen. Det enda "problem" jag upplevt sedan jag monterade min för snart 5 år sedan. Men det går inte att få bukt med helt, så det är bara att släppa och vara nöjd.
Men pendlandet blir mindre och mindre frekvent ju varmare motorn blir. Ett K-profenomen. Det enda "problem" jag upplevt sedan jag monterade min för snart 5 år sedan. Men det går inte att få bukt med helt, så det är bara att släppa och vara nöjd.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Hm...
Tre EP3 CTR som kommer låta lagom lajbans på tomgång vid brostugan i sommar...
Tre EP3 CTR som kommer låta lagom lajbans på tomgång vid brostugan i sommar...
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Så du menar att även fast min motor totalt kanske hade gått 20 min så ska tomgången aldrig gå under 1500 varv? Intervallen mellan 1500-2000 är med ungefär 3 sec mellanrum. Typ som ett vakumlekage, men de är de ju inte...hmmmSteffo skrev:Det ska vara så!
I Like Rice
[/quote]Hade exakt samma problem, trots att jag körde originalmapp. Har precis haft uppstart av min k24 swap, och vips, inga problem! givetvis ingen direkt lösning på problemet men ändå märkligt...
[/quote]
Men du fick de alldrig att funka eller? Finns ju tusen ctr:er som åker runt med en K-Pro
[/quote]
Men du fick de alldrig att funka eller? Finns ju tusen ctr:er som åker runt med en K-Pro
I Like Rice
kojima skrev:Finns en bra tråd om liknande problem på hondatas forum
Mycket bra tråd...Får man pilla lite till innan man får ut den på vägen
I Like Rice
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Ja, det var faktiskt en intressant tråd.
Den fanns inte när jag monterade min K-pro och höll på och sökte i evigheter efter orsaker.
Men eftersom ingen då kunde fixa problemet så fick det vara. Nu verkar det i mitt fall vara så att jag kanske skulle få bukt med det genom att följa tråden.
men jag har ingen lust att knacka och bråka med TPS:en eftersom den är djävligt skör och inte går att köpa separat, så jag lever nog vidare med min pendlande tomgång vid kallstarter.
Min ger sig i princip helt när den blivit varm.
Den fanns inte när jag monterade min K-pro och höll på och sökte i evigheter efter orsaker.
Men eftersom ingen då kunde fixa problemet så fick det vara. Nu verkar det i mitt fall vara så att jag kanske skulle få bukt med det genom att följa tråden.
men jag har ingen lust att knacka och bråka med TPS:en eftersom den är djävligt skör och inte går att köpa separat, så jag lever nog vidare med min pendlande tomgång vid kallstarter.
Min ger sig i princip helt när den blivit varm.
Stockholm
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Min pendlar såklart också men slutar helt när den blivit varm.
Är det riskabelt att göra rengöringen? Att man bara plockar bort den och rengör med någon bra spray?
Vad är den lilla grej som sitter på insugsröret i nån gummidamask och är i princip helt lös? Sitter på röret så den vetter mot kopplingslänkaget.
Är det riskabelt att göra rengöringen? Att man bara plockar bort den och rengör med någon bra spray?
Vad är den lilla grej som sitter på insugsröret i nån gummidamask och är i princip helt lös? Sitter på röret så den vetter mot kopplingslänkaget.
Senast redigerad av Yobaman den 22 mars 2010, 10:35, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Omnipower säljer lösa tps-givare.
Yoba, det är nog IAT-sensorn (intake air temperature) du tänker på.
Yoba, det är nog IAT-sensorn (intake air temperature) du tänker på.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Tackar för många bra svar...
Blir nog helt enkelt att man får ut o köra lite lugnt med bilen så ja kommer upp i rätt arbets temp. Sen är de bara att hålla tummarna på att den går ner, annars så vet ja nu vad jag måste göra. Men de kan väll inte vara skadligt att köra med knasig tomgång ibörjan??
Blir nog helt enkelt att man får ut o köra lite lugnt med bilen så ja kommer upp i rätt arbets temp. Sen är de bara att hålla tummarna på att den går ner, annars så vet ja nu vad jag måste göra. Men de kan väll inte vara skadligt att köra med knasig tomgång ibörjan??
I Like Rice
Samma sak med min.. Tomgången pendlar när den är kall. Ibland lite lite när den är ordentligt varm med.. Verkar vara så med alla CTR med K-pro.
Som Steffo säger. Det är bara att köpa det
Som Steffo säger. Det är bara att köpa det
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Erik Adolfsson<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3 -04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3 -04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->