Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Hjälp Honda vt91 problem
Hjälp mig med min crx vtec-91 den verkar gå snålt, vill inte alls gå efter 5000rpm och vägen upp dit är ryckig ibland dör bara motorn och vägrar starta. har bytt lambdor och dom sitter rätt har även kollat bränsletrycket på returen 6psi. Fördelaren har vart på test och ger ström på alla cylindrar tändstift nya ngk. Tps sensorn verkar funka den har jag mätt motståndet på vid olika gaspådrag. Hjälp mig vad kan vara fel???????????
Jadå felkod 43 och 44 har jag samtidigt men lambdorna har jag bytt så jag vet inte. komptest ska jag göra. grejen är att den gick bättre ett tag med biltemas universallambdor sen vart det sämre igen men inte lika dåligt som med orginal och det är konstigt tycker jag. jag var på honda och dom kolla avgasvärdena då hade jag 1,1 i lambda så den går snålt gissar jag men vid det tillfället gick bilen bättre och vart ännu bättre när den gick i limp mode. så bilen blir bara värre hela tiden..
jo jag har ett eftermarknadsgren men det har jag haft i 7 år nu på bilen och muttrarna är dessutom nedkapade. så bilen har funkat felfritt för mig i 7år utan problem. Lambdorna sitter på rätt rör det har jag kollat. Men malcolm sa att mitt soppatryck kanske var lågt mätte upp 6psi på returen efter btr. Vad ska trycket vara????
okej kollade bränsletrycket noggranare nu och jag har 14psi och ska det då vara 45 så har jag allså runt 2bar för lite?? kan man lyft pumpen ur tanken ovanifrån elr måste man ta ner tanken?? kan detta vara felet på bilen??
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag har aldrig varit med om att en orginal soppapump har felat i tryck, är troligen något annat som är felet, tex sopparören, soppafiltret, BTRen, strömmen till soppapumpen, soppareläet osv mm.
Mät trycket på trycksidan först. (borde väl vara samma tryck i hela systemet, men iaf..)
Mät trycket på trycksidan först. (borde väl vara samma tryck i hela systemet, men iaf..)
-
Malkolm
Sen har du ju lägre tryck på tomgång, då är det väl runt 2.2-2.3bar. bara att rycka bort vacumslangen på BTRen när du mäter, då ska det vara ca 3.0bar.
-
Malkolm
30-40% etanol kan ha pajat dina lambdor, eller löst upp skit i tanken så att det är stopp i sopparören eller soppafiltret.
Men varför vrider du på tändningen 30ggr? går inte soppapumpen igång varje gång?
Men varför vrider du på tändningen 30ggr? går inte soppapumpen igång varje gång?
okej soppafiltret har jag kollat får väl kolla tanken sitter väl nått förfilter där? jodå pumpen nästan varje gång den kan gå 10gånger sen lyser bara lampan och pumpen är tyst ett par gånger sen går den igen. kanske blir så när man vrider av och på många gånger elr är det glapp i relät. ibland kan bilen lägga av på tomgång oxå...
-
Malkolm
Om inte pumpen går igång VARJE gång du vrider på tändningen så strular ditt Main relay, prova att löda om det så brukar dem till 99% funka igen.
Förfilret i tanken är så stort så det är svårt att det blir stopp i det.
Ett enkelt trick är att lossa soppaslnagen till fuelrailen och sticka ner den i en soppadunka och sen koppla 12v direkt till soppapumpen och sen mäta hur lång tid det tar att få fram tex 2l bensin. Då vet du om det är fel på pumpen, soppafiltret, sopparören.
Förfilret i tanken är så stort så det är svårt att det blir stopp i det.
Ett enkelt trick är att lossa soppaslnagen till fuelrailen och sticka ner den i en soppadunka och sen koppla 12v direkt till soppapumpen och sen mäta hur lång tid det tar att få fram tex 2l bensin. Då vet du om det är fel på pumpen, soppafiltret, sopparören.
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Precis som tidigare talare, kanske något tydligare !
M6 bulten är ett kanon ställe att mäta på, men innan du gör allt detta så skall du fixa ditt mainreley, annars är det som att leta efter en nål i en höstack.
Lycka till.
M6 bulten är ett kanon ställe att mäta på, men innan du gör allt detta så skall du fixa ditt mainreley, annars är det som att leta efter en nål i en höstack.
Lycka till.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
japp jag har mätt där med med slangen till fuelrailen borta och får bara drygt 1bar direkt ifrån pumpen har lött mitt main relay nu så ska testa med det först. Är det nån här som haft problem med soppapumpen på hondor????????
Har nu testat med nylött main relay men samma problem kvarstår såg nu att bilen rycker ovanligt mycket vid tomgång och massor vid gaspådrag den rycker grå vitt rök... topplockspackningen eller???
Ska ner o göra ett kompprov nu...
Okej komptest gjort.. Alla cylindrar visar ca 12,5 kg/cm2 bra eller dåligt?? Antar att det är bra.. Gjorde det på varm motor.. med alla stift borta..
Har nu testat med nylött main relay men samma problem kvarstår såg nu att bilen rycker ovanligt mycket vid tomgång och massor vid gaspådrag den rycker grå vitt rök... topplockspackningen eller???
Ska ner o göra ett kompprov nu...
Okej komptest gjort.. Alla cylindrar visar ca 12,5 kg/cm2 bra eller dåligt?? Antar att det är bra.. Gjorde det på varm motor.. med alla stift borta..
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 52 times
Har du olja i vattnet eller vatten i oljan?
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....