DC5 vs EK9?

ENBART för motorrelaterade topics
Kimzz
Bil: Integra Type-R DC5
Namn: Kim Huseby
Been thanked: 1 time

Malkolm skrev:1160kg? förklara gärna! har du vägt den själv på vettig våg? C-pack? full tank? lättad på nägot? Ge mig mera info!! :mrgreen:

1160kg med halv tank utan mig i. Lättad kan jag inte säga mer än att coilisarna vägde 10kg mindre än org. och utan reservhjul vid det tillfället.
Detta vägde jag på en våg där dom väger sina lastbils släp.

Edit: C-pack ja.
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94

www.tsdtuning.se
Användarvisningsbild
Jim_H
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson

EP3 JDM är SÅ hårig mot EDM versionen pga:
Styvare chassi
Diffbroms, tätare utväxling.
K20A ist för K20a2. Alltså andra kamaxlar, insug, avgas, annan mapp osv.

Jäkligt synd att den inte kom till Europa..

Förresten kan Superior Imports ta hem en EK9 i fint skick med ev. sällsynta fälgar/coilovers för ca 100 000 kr. Då är den reggad och färdig, rekondad, servad osv. Det är ett bra pris, var själv sugen på en innan så har pratat med dom.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem
Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
Namn: Andreas Engstrom
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Jim_H skrev:EP3 JDM är SÅ hårig mot EDM versionen pga:
...
Om detta stämmer innebär det att varannan EP3 på Blocket är lika bra eller bättre. Bra, då vet jag.

Jim_H skrev:Förresten kan Superior Imports ta hem en EK9 ... för 100 000 kr.
Känns inte speciellt prisvärt när man kan få en DC2 för 75k. Visst är EK9an ovanlig, men en DC2 är bättre att köra och har dessutom en klassikerstatus en Civic aldrig kommer få.
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012

Pflanzgarten stole my virginity

Du borde cykla mer!
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

EP3 Eu vs JDM Ep3 i korthet:

Recaro
Mer effekt
Hårdare och fastare chassisättning, inkl andra kränghämmare, bussningar
Kortare utväxling
Diff
Mindre isolering
Lättare

Det är som två olika bilar org.

Det är lika stor skillnad mellan en Civic Vti och en Dc2 ITR som mellan en Civic type r från europa och en från japan.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Been thanked: 3 times

M Scotte skrev:EP3 Eu vs JDM Ep3 i korthet:
Hårdare och fastare chassisättning, inkl andra kränghämmare, bussningar
Intressant !

Är det så kallade "Mugen" bussningar på JDM varianten ? Jag har tittat runt lite på just bussningar, jag har bland annat hittat trådar där en person hävdar att dom sk Mugen bussningarna är samma som dom som Honda nu säljer löst. Tydligen såldes inte dessa bussningar löst förut av Honda.

Är detta något du kan reda ut Scotte !?!?

Sen om du har något Art-Nr på JDM varianten eller på vad man ska ha så vore det super så man slipper ES, då får man ju en anledning att springa ner och hälsa på Christer :wink:

/Jocke
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem
Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
Namn: Andreas Engstrom
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

M Scotte skrev:EP3 Eu vs JDM Ep3 i korthet:
Tycker bara att du bekräftade min poäng; att en lagom och genomtänkt moddad EU EP3 är lika bra. Var och varannan har JDM-låda, K-Pro, coilovers, JDM-krängare och annat som gör den bättre än original och därmed inte sämre än JDM-modellen.

Recarostolar? Visst är de fina som attan, men jag klagar inte över originalarna.

Lättad? Kom igen... Finns inte en enda tangentbordsrejsare på detta forum som skulle sätta sig i en JDM-modell och utbrista:
"Jäklar vad lätt den känns!" :lol: Det handlar väl på sin höjd om några tiotal kg och det kan de flesta bli av med om man ger sig ut i joggingspåret...

Det är lätt att reta sig på smutskastningen av EU-modellen, men för att återgå till topic (ber trådskaparen om ursäkt för att jag bidrog till urspårning); om man nu får pröjsa så mycket som 100k för en EK9 är ju det lilla påslaget för en DC5 helt klart värt pengarna. Finns det inte en fin vit med lite mods till salu här på forumet för i sammanhanget rätt pengar?
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012

Pflanzgarten stole my virginity

Du borde cykla mer!
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag håller med Hattori Honda här. Jag hade valt en EDM EP3 och moddat lite alla dagar i veckan för att slippa högerstyrningen eller en RSX och gjort samma sak. För mindre eller samma pengar har man då en bil som är snabbare än en original JDM-variant.
Men om man vill vara superunik så är det ju EK9 som gäller...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
tobbe83
Namn: Tobias Eriksson
Has thanked: 6 times

Hattori Honda skrev: Det är lätt att reta sig på smutskastningen av EU-modellen, men för att återgå till topic (ber trådskaparen om ursäkt för att jag bidrog till urspårning); om man nu får pröjsa så mycket som 100k för en EK9 är ju det lilla påslaget för en DC5 helt klart värt pengarna. Finns det inte en fin vit med lite mods till salu här på forumet för i sammanhanget rätt pengar?
Ingen fara för urspårning, bara intressant att höra mer. Ja det är sant att det är ingen större priskskillnad så det bör man ju ha i åtanke.
Tobias Eriksson

Civic aerodeck 1.5 *såld*
Chucky
Kontakt:

Malkolm skrev:1160kg? förklara gärna! har du vägt den själv på vettig våg? C-pack? full tank? lättad på nägot? Ge mig mera info!! :mrgreen:

Jag har bildbevis ifrån reggning av min bil, med nästan fulltank på 1180kg
Min va C-pack, ej lättad.
Kör -Accord Type-R -99
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
Skriv svar