Tjenare, har lite funderingar
Funderar lite på D-seriebyggen. Om man ska ha i P29-kolvar för att få upp kompen i en D16 så brukar folk använda Z6 topp (förståeligt pga vtec) Men de kör även på A6-block. Varför brukar man göra det? Vad är skillnaden mot Z6 och kan man inte bara trycka ner kolvarna direkt i en D16Z6?
Nästa fråga är: Varför?
Varför vill man öka komprisionen igentligen? Med de kolvarna ökar det ju från ca 9,14 till ca 12,5 (oplanat), det är ju en jäkligt kraftig ökning, men vad får man ut av det? Det borde ju bli hetare förbränning vilket leder sämre avgasvärden, men får man igentligen mer drag i maskin?
Vad bör man tänka på? Jag tror jag läste att man måste ställa upp bränsletrycket om man komphöjer för annars blir det katastrof typ, varför och hur?
Mappa ECUn, är det svårt? Eller snarare, hur går det till? Behöver man svindyra specialgrejer?
Om man bara vill flytta Vtec eller varvstoppet, är det också komplicerat?
MVH // Axel
Frågor om D-serie.
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
1. Vad det gäller blocket så spelar de ingen roll om du kör A6 eller Z6, marginell skillnad men lite övertag för A6.Haxxel skrev:Tjenare, har lite funderingar
Funderar lite på D-seriebyggen. Om man ska ha i P29-kolvar för att få upp kompen i en D16 så brukar folk använda Z6 topp (förståeligt pga vtec) Men de kör även på A6-block. Varför brukar man göra det? Vad är skillnaden mot Z6 och kan man inte bara trycka ner kolvarna direkt i en D16Z6?
Nästa fråga är: Varför?
Varför vill man öka komprisionen igentligen? Med de kolvarna ökar det ju från ca 9,14 till ca 12,5 (oplanat), det är ju en jäkligt kraftig ökning, men vad får man ut av det? Det borde ju bli hetare förbränning vilket leder sämre avgasvärden, men får man igentligen mer drag i maskin?
Vad bör man tänka på? Jag tror jag läste att man måste ställa upp bränsletrycket om man komphöjer för annars blir det katastrof typ, varför och hur?
Mappa ECUn, är det svårt? Eller snarare, hur går det till? Behöver man svindyra specialgrejer?
Om man bara vill flytta Vtec eller varvstoppet, är det också komplicerat?
MVH // Axel
2. Högre komp ger mer effekt framförallt i en sugmotor. Hur det funkar är lättare att du läser dig till på nätet. p29 kolvarna ger riktigt mycket komp, blir du orolig för det kan du givetvis köra med en lite tjockare packning för att få ner det lite eller fräsa av lite på kolvtopparna.
3. Du har en ESi med P28 box, du bor dessutom i Sthlm. Kraft fixar resten vad det gäller mappning. Spridare och bränsletrycksregulator bör du inte röra.
Han kommer chippa din ECU så den går att mappa, sen gör han en ny mapp åt dig.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW