Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Ställa av - Vad bör man tänka på inna och under vintern?
Hej hej!
I våras införskaffade jag mig en Honda S2000 och har minst sagt haft en underbar sommar! Vilken bil!
Ställer nu av den och undrar (Eftersom jag är lite av en tec-noob när det kommer till bilar) om det är något jag bör göra inför vinterdvalan?
Bilen kommer stå i garage, dock saknar garaget uppvärmning, är det något jag bör tänka på under de kyligare månaderna..?
Tacksam för alla svar
Johan
I våras införskaffade jag mig en Honda S2000 och har minst sagt haft en underbar sommar! Vilken bil!
Ställer nu av den och undrar (Eftersom jag är lite av en tec-noob när det kommer till bilar) om det är något jag bör göra inför vinterdvalan?
Bilen kommer stå i garage, dock saknar garaget uppvärmning, är det något jag bör tänka på under de kyligare månaderna..?
Tacksam för alla svar
Johan
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Ta ur batteriet och ställ det på underhållsladdning om du har tillgång till det.
Ställ in en "torrboll" i bilen så det håller sig torrt och inte blir mögel.
Om du ska byta olja så gör det innan du ställer in bilen så slipper den stå med gammal olja.
Om du ska byta olja så gör det innan du ställer in bilen så slipper den stå med gammal olja.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
Oliwer.Garant
- Bil: Del Sol
- Namn: Oliwer Pesonen
Veva ner rutorna en aning, kolla så kylarvätskan inte kommer att frysa, olja och filter, ställ upp bilen på bockar så däcken inte blir platta, släpp ut lite tryck ur däcken också.
Det var allt jag kom på...
Det var allt jag kom på...
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Asse skrev:Ta ur batteriet och ställ det på underhållsladdning om du har tillgång till det.
--
Tack för svar!
Säljer bensinmackar dessa torrbollar eller är det någon speciell återförsäljare man bör kontakta?
- Arson
- Bil: Civic FK2 2016
- Namn: Mattias Aronsson
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Inpregnera sätena är också ett föredra, då kommer den att lukta härligt läder när du öppnar bilen till våren igen 
Torrbollar brukar jag köpa på Biltema.
Har man inte tillgång till att ställa pallbockar kan man alltid pumpa däcken lite hårdare än vanligt så fungerar det också bra!
Torrbollar brukar jag köpa på Biltema.
Har man inte tillgång till att ställa pallbockar kan man alltid pumpa däcken lite hårdare än vanligt så fungerar det också bra!
//Mattias Aronsson
-
Oliwer.Garant
- Bil: Del Sol
- Namn: Oliwer Pesonen
Högt tryck i däcken stillastående+kyla kan innebära torrsprickor i stommarna om man har otur så 200kr för några pallbockar kan vara väl investerade pengar.
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
- Blitzwing

- Bil: FK7 1,5T Sport plus
- Namn: Robin Persson
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 53 times
Lånar tråden lite:
Är det värt att ha ett täcke på bilen? Ska skruva med den i vinter i garaget, som blir ganska dammigt, sen raggarna jag delar med slipar och kapar framvagnar på löpande band
Känns som att när jag är där och tar bort täcket för att skruva med bilen så kommer det att lägga sig ett lager damm på den och bli kvar under när jag drar över täcket igen.
Är det värt att ha ett täcke på bilen? Ska skruva med den i vinter i garaget, som blir ganska dammigt, sen raggarna jag delar med slipar och kapar framvagnar på löpande band
Känns som att när jag är där och tar bort täcket för att skruva med bilen så kommer det att lägga sig ett lager damm på den och bli kvar under när jag drar över täcket igen.
Robin Persson |
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
På svart bil; definitivt nej om förutsättningen är som du beskriver.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
M Scotte
- Kontakt:
Var grymt noga med att inte gå mot bilen om den är dammig eller likn, för det blir sjuka repor direkt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Karlhakan

- Bil: S2000 AP1 2008
- Namn: Håkan Nilsson
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Min erfarenhet är att torrbollen som faktiskt heter "Torrbollen" är bättre än Biltemas variant som kallas för "Fuktslukare". Den som heter Torrbollen brukar finnas hos bygghandlarna.
Har du tillgång till enris så är det bra att sprida ut på gålvet parkera bilen på. Brukar dock mest användas av de som ställer upp i en lada där det är grus so underlag.
Mer att tänka på är att innan vägarna blivit all för sandade och sprayade med salt, är att det går att ställa på bilen via Trafikverkets hemsida. Ditt försäkringsbolag kommer automatiskt att bli varslad. Trafikverket tar en 50-lapp extra för detta men försäkringsbolagen tar inget extra vad jag vet. Följaktligen har du möjlighet att ställa på bilen en fin lördag morgon köra en dag och ställa av på söndag. Det är jävligt just att ta en repa med sufletten nere långt fram i december om snön hållts sig borta. Bra klädd och med full värme är det nästan som bäst.
Har du tillgång till enris så är det bra att sprida ut på gålvet parkera bilen på. Brukar dock mest användas av de som ställer upp i en lada där det är grus so underlag.
Mer att tänka på är att innan vägarna blivit all för sandade och sprayade med salt, är att det går att ställa på bilen via Trafikverkets hemsida. Ditt försäkringsbolag kommer automatiskt att bli varslad. Trafikverket tar en 50-lapp extra för detta men försäkringsbolagen tar inget extra vad jag vet. Följaktligen har du möjlighet att ställa på bilen en fin lördag morgon köra en dag och ställa av på söndag. Det är jävligt just att ta en repa med sufletten nere långt fram i december om snön hållts sig borta. Bra klädd och med full värme är det nästan som bäst.
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Det bästa sättet att slippa plattor på däcken är att låta bilen stå på andra däck/fälgar under vintern. Att palla upp den på bockar är inte optimalt, hjulupphängningen ska helst vara i vanligt läge så mycket det går.
Angående batteriet så funkar det också utmärkt att låta den sitta kvar i bilen fast med underhållsladdning där istället.
Angående batteriet så funkar det också utmärkt att låta den sitta kvar i bilen fast med underhållsladdning där istället.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- four
- Bil: ek3
- Namn: Ingemar Eriksson
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Om man har bilen i varmgarage, starta upp bilen en gång i veckan & köra "accen", låta motorn gå tills den blir varm. Eller låta bli att starta upp överhuvudtaget, bara underhållsladda batteriet.
Vad är att föredra ?
Vad är att föredra ?
Ingemar Eriksson 073-959 06 46
Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
- Patte

- Bil: Honda NSX
- Namn: Patrik Skold
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 9 times
Står bilen i varmgarage ser jag ingen anledning till att underhållsladda batteriet, starta upp bilen en gång i veckan låter lite väl ofta. En gång i månaden borde väl räcka. Men det är mina åsikter. 
Patrik Sköld
-
M Scotte
- Kontakt:
Sätt alltid batteriet på underhållsladdning samt ha det inkopplat i bilen hela tiden så håller ni kontaktstycken lite friare från fukt.
Alla bilbatterier har en viss självurladdning, dem bör underhållsladdas så konstant spänning hela tiden ligger över 12.3 volt, så slipper ni sulfering.
Alla bilbatterier har en viss självurladdning, dem bör underhållsladdas så konstant spänning hela tiden ligger över 12.3 volt, så slipper ni sulfering.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Andreas Lundgren
- Bil: Honda TSX
- Namn: Andreas Lundgren
CTEK-laddare torde fungera ypperligt till detta. Brukar själv hänga på en sådan vid vinterförvaring av min EP3:a samt när jag ställer den en längre tid.M Scotte skrev:Sätt alltid batteriet på underhållsladdning samt ha det inkopplat i bilen hela tiden så håller ni kontaktstycken lite friare från fukt.
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943
Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07
Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
HPC-member #943