Jag har en fråga gällande mappval. Jag har precis bytt mitt toda grenrör och skunk2 catback mot original grenrör och avgas för besiktning. Jag byter då till denna mapp:
k20a2_civictyper_tuned_coldairmap_custom_idlecomp_061215
Denna fick jag av Steffo har jag för mig då den bör passa hyfsat när jag inte har grenrör och avgas på då den ska vara för CAI och catback endast. Jag har bara AEM CAI på som har med motorn att göra. Kör på 95 med denna.
Grejen är att med denna mapp så får jag lätt så att bilen liksom hoppar fram om jag är försiktig på gasen under låga varv när motorn är kall. Det försvinner när den blivit varm men det är lite irriterande eftersom det ger lite feeling att det inte är optimalt just under de omständigheterna.
Finns någon annan mapp som kan passa bättre? Jag kör k20a2_civictyper_palmers_modified3_steffo.kal när jag har grenrör och avgas på och kör då 98 oktan och det funkar perfekt.
Det är rätt fint med ljudet som blir med original avgas, man hör ju i stort sett enbart motorljudet genom CAI och man får lite paus från det höga ljudet som är annars tack vare skunk systemet. Vore bra med en bättre kompromiss typ byta catback men vore kul att kunna köra med Toda grenröret i samband med det och då förlorar man ju hela idén då kat inte går att få på Todat. Rätt less på att byta avgassystemet 2gg/år och att köpa nytt grenrör och catback vill jag inte så jag har väl inget val om jag inte vill köra på original året runt.
Lite hoppig vid kall motor (hondata fråga)
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Där alla rör går ihop till ett på grenröret så sitter en kompensator. Efter det så är det kort raksträcka på mellanröret innan det blir en liten knicks och efter det får det plats men då är det så långt från motorn så den kommer aldrig bli tillräckligt varm.
Jo det finns en sådan insats till skunk men den gör inte så stor skillnad tycker jag. Skulle vilja ha på en annan slutdämpare eller så som har lägre volym möjligen.
Jo det finns en sådan insats till skunk men den gör inte så stor skillnad tycker jag. Skulle vilja ha på en annan slutdämpare eller så som har lägre volym möjligen.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003