Växellåds problem Honda civic type r EP3
-
adnerhill
- Bil: ep3 type r
- Namn: karl johan adnerhill
- Kontakt:
Tja alla här på HPC!
för ett par månader sedan köpte jag en honda civic type r från 2004 och jag kände att tvåans växel kanske inte riktigt var 100% när jag köpte den men köp kåt som man var så.. men nu är de så att den inte vill in i tvåan om man ger ett rejält gaspådrag från ettan till tvåan! Hört att växellådorna är ett litet problem på ep3an och tänkte höra vad ni här inne rekomenderar.. är det äns lönt att prova att byta olja och se om de löser problemet?
kan de vara koppling och lamell eller svänghjul?
kan de vara synkringarna i växellådan?
kan de vara oljan?
kan de vara jultomten som jävlas? hehe
hade varit skyst om man kanske fått ett tips eller ett råd om vad man ska kolla på för de är ändå rätt lagom med jobb att få ner växellådan!
MVH karl Johan Adnerhill
för ett par månader sedan köpte jag en honda civic type r från 2004 och jag kände att tvåans växel kanske inte riktigt var 100% när jag köpte den men köp kåt som man var så.. men nu är de så att den inte vill in i tvåan om man ger ett rejält gaspådrag från ettan till tvåan! Hört att växellådorna är ett litet problem på ep3an och tänkte höra vad ni här inne rekomenderar.. är det äns lönt att prova att byta olja och se om de löser problemet?
kan de vara koppling och lamell eller svänghjul?
kan de vara synkringarna i växellådan?
kan de vara oljan?
kan de vara jultomten som jävlas? hehe
hade varit skyst om man kanske fått ett tips eller ett råd om vad man ska kolla på för de är ändå rätt lagom med jobb att få ner växellådan!
MVH karl Johan Adnerhill
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Funkar det bättre om du väntar 0.5 sekunder längre innan du drar i 2an från att du frikopplat? Isåfall skulle jag gissa på synchringarna. Prova byt oljan, och använd honda orginal MTF3
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Låter som synkring.
Jag har en.ny synkring liggandes ifall du behöver.
Hur långt har bilen gått? Är bra att byta kopplingen när lådan ändå ska ner.
Jag har en.ny synkring liggandes ifall du behöver.
Hur långt har bilen gått? Är bra att byta kopplingen när lådan ändå ska ner.
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Ja riva låda på en EP3 är lite drygt... Får du problem hör av dig. Jag finns i Malmö.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag har samma problem på precis alla växlar. Dvs svårt att få i nästa växel när jag gasar och varvar ur. Jag har svårt att tro att alla synk-ringar gett upp samtidigt. Men i ditt fall låter det som en synk-ring.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Hade för nåt år eller 2 sedan problem att få i tex 2:an när man varvat upp till 7-8k och skulle i med nästa växel. Jag fick då min koppling bytt hos Malkolm och efter det är det inga problem. Fjädrarna i kopplingen lät som en maracas så den var rätt slut. Hjälper inte detta med oljebyte, vilket jag inte tror det kommer göra, så är en ny koppling och kanske synkring i ditt fall att rekommendera.
Har en Exedy stage 1 koppling nu och den funkar bra, lite stummare än original men i stort sett samma.
Har en Exedy stage 1 koppling nu och den funkar bra, lite stummare än original men i stort sett samma.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
-
MathiasRieger
- Bil: Honda Civic type r 04
- Namn: Mathias Rieger
Hade exakt det problem du beskriver fast med 3:an. Min bil är också 04 och hade då gått 10500mil. Pratade med en Hondaverkstad, de sa att det kunde ta 4 veckor och kunde kosta 12-15k. Helt ny låda skulle landa på 36k.
Malkholm hjälpte mig. Helt suveränt! Han hade en renoverad ep3-låda som rullat 8000 mil.
Fick betala 3500 för lådan
3500 för jobbet
Malkholm fick min gamla låda att renovera -1000
Ny originalkoppling 3500.
När Malkholm skulle montera lådan hittade han lite annat som byttes, bl a oljefilter och motfäste.
Dessutom fick jag ha en lånebil de 3 dagarna han hade bilen. Låda, koppling, oljefilter, motorfäste fick jag allt som allt pröjsa 11k för, inklusive jobbet.
Synkring, shiftgaffel och koppling var helt slut.
Akta dig om det har virvlat runt metallflisor/spån från synchringen och förstört i lådan!
Rekommenderar Malkholm alla dagar i veckan! Lycka till
Malkholm hjälpte mig. Helt suveränt! Han hade en renoverad ep3-låda som rullat 8000 mil.
Fick betala 3500 för lådan
3500 för jobbet
Malkholm fick min gamla låda att renovera -1000
Ny originalkoppling 3500.
När Malkholm skulle montera lådan hittade han lite annat som byttes, bl a oljefilter och motfäste.
Dessutom fick jag ha en lånebil de 3 dagarna han hade bilen. Låda, koppling, oljefilter, motorfäste fick jag allt som allt pröjsa 11k för, inklusive jobbet.
Synkring, shiftgaffel och koppling var helt slut.
Akta dig om det har virvlat runt metallflisor/spån från synchringen och förstört i lådan!
Rekommenderar Malkholm alla dagar i veckan! Lycka till
Civic ep3 - it's fun***
-
MathiasRieger
- Bil: Honda Civic type r 04
- Namn: Mathias Rieger
Jag vet, helt sjukt. Men det kändes nästan som att verkstan inte ville ta sig an arbetet riktigt. Kan man fortfarande köpa diffade lådor för 15k så får du gärna säga var 
Civic ep3 - it's fun***