Oljekylning på en B18C JDM
Hallå !
håller på att bygga ihop en B18c JDM motor och håller på med vattenpumpen mm. just nu och märkte att det är något som fattas. enligt mej på själva blocket men är ej så insatt i detaljer. och eftersom det är en eftermarknads motor så hjälper ju inte handböcker och liknande för där finns anslutningen men då den ej finns på mitt block så undrar jag om någon vet vad göra, eller vad jag gjort fel
Det gäller då själva oljekylningen vid filtret. du har ju en vatten kanal från pumpen som löper på baksidan av motorn. från den går ju via en anslutning vatten in till oljekylaren och sen kommer problemet. utloppet från den ska på min gamla motor och enligt integras handbok gå in i blocket via en anslutning. men det finns inte på mitt block....
är tacksam för hjälp
/MVH Robban
håller på att bygga ihop en B18c JDM motor och håller på med vattenpumpen mm. just nu och märkte att det är något som fattas. enligt mej på själva blocket men är ej så insatt i detaljer. och eftersom det är en eftermarknads motor så hjälper ju inte handböcker och liknande för där finns anslutningen men då den ej finns på mitt block så undrar jag om någon vet vad göra, eller vad jag gjort fel
Det gäller då själva oljekylningen vid filtret. du har ju en vatten kanal från pumpen som löper på baksidan av motorn. från den går ju via en anslutning vatten in till oljekylaren och sen kommer problemet. utloppet från den ska på min gamla motor och enligt integras handbok gå in i blocket via en anslutning. men det finns inte på mitt block....
är tacksam för hjälp
/MVH Robban
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Personligen tycker jag det ser ut som en gammal typ av givare som har en gummi/Plastkontaktmed 2 stift man trycker på. Kanske en eftermarknads givare som går till en lite mer korrekt mätare inne i bilen? :/
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Den svarta givaren med 2 stift är givare för kylfkläkten...sitter orginal i b16a1 motor.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
hehe..jo den va visst grön,,men min jäkla data ser det ut som svart
..länge sen jag pillade bort den från min motor,så man glömmer av den riktiga färgen.
Till trådskaparen,,jag kan lägga upp en bild på min motor på hur jag har gjort,men det kan tar en stund då jag har dålig med tid i garaget.
Om du inte hinner reda ut det innan dess.
Till trådskaparen,,jag kan lägga upp en bild på min motor på hur jag har gjort,men det kan tar en stund då jag har dålig med tid i garaget.
Om du inte hinner reda ut det innan dess.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
svart.. grön.. potato tomato hehe hursomhelst 11108-PR3-010 är artikelnumret på anslutningen som man ersatt med givaren. den lär inte kosta mer än en hundralapp ny. frågan är bara om de gängat om blocket för att få in givaren lr om det är bolt-on så att säga.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
CRX i-VTEC -88
-
Micha-J
- Bil: ED9 B18C
- Namn: Michel Jansson
Han har flyttat delar från sin nuvarande b16a1 till denna. Ska nog sitta en anslutning där givaren sitter nu och fläktgivaren sitter väl på termostathuset på obd1-2?
Han har köpt b18 motorn i delar. Så bygger ihop den nu och saknas lite delar tydligen
Han har köpt b18 motorn i delar. Så bygger ihop den nu och saknas lite delar tydligen
Michel Jansson. Tomelilla
0738331368
Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
0738331368
Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
-
Dreddan
- Bil: Honda CRX -88
- Namn: Dennis Andersson
Han köpte blocket med tillhörande interna delar plus oljepump.
Utvändigt följde där inte med någonting direkt förutom någon enstaka plugg och skruv.
Detta är Nils G gamla projekt som nu äntligen ska komma till liv!
Fläktgivaren ska bort och ersättas med en anslutning för vatten likt tidigare talare (denna var inte monterad när jag köpte blocket heller).
Termostathus med givare som passar har jag nog liggandes Robban!
Utvändigt följde där inte med någonting direkt förutom någon enstaka plugg och skruv.
Detta är Nils G gamla projekt som nu äntligen ska komma till liv!
Fläktgivaren ska bort och ersättas med en anslutning för vatten likt tidigare talare (denna var inte monterad när jag köpte blocket heller).
Termostathus med givare som passar har jag nog liggandes Robban!
- Brox
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
Eller så kopplar du väck denna oljeuppvärmare och monterar in en riktig oljesandwich med termostat till en extern oljekylare! Så slipper du behöva köpa original nipplar och krångla..
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Men fläktgivaren skulle jag inte behöva egentligen... har en annan kylarfläkt och fick dra eget till den för säkringen räckte inte till. plus givaren va nog kass... har för mej den gick alltid ..
Men detta löser ju en del
och det måste ju inte va original om det är svårt att få tag i. går ju alltid att tillverka 
men tackar så mycket för hjälpen. känns bra att projektet går vidare
Men detta löser ju en del
men tackar så mycket för hjälpen. känns bra att projektet går vidare