ELFEL - Honda civic 2017, gen 10

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
westy
Bil: Honda Civic
Namn: Rasmus Andersson Henricson
Has thanked: 2 times

Hejsan mina goda herrar,
Jag fick problem med min bil i början av mars detta året, nu har bilen stått på verkstaden sedan 20/3 utan att dom kan hitta felet så jag vänder mig hit istället.

Honda civic 1,5L, 2017, gen 10, automat, 10500 mil ca.

Problemet startade med att jag parkerade bilen på fredagen, på måndagen när jag skulle åka till jobbet så var bilen helt död.
Jag testade då att ladda upp batteriet igen, tänkte att det var någon av ungarna som pillar på någon lampknapp eller stolsvärme eller nått dumt.
Då höll batteriet i 2 dagar, sedan var det dött igen.
Jag åkte då och handlade ett nytt batteri, svängde förbi den lokala verkstaden påvägen hem och bad han dubbelkolla ifall något drar tjuvström, så jag inte dödar mitt nya batteri med en gång, han tyckte att allt såg bra ut och vi kopplade in det nya batteriet.
3 dagar senare var bilen död igen.
Jag åkte då tillbaka till verkstaden, han kollade på bilen men hittar inget fel. Han ber mig ladda upp det gamla batteriet igen, och direkt när det dör komma tillbaka, i förhoppning att en felkod ska finnas.
Då fungerar bilen i en hel vecka utan problem, sedan dör den igen.
Jag åker då tillbaka till verkstaden, han kollar på den men hittar inget fel, rekommenderar vidare mig till en cerifierad Honda verkstad, och det är där den har stått sedan 20/3.

Dom har bytt styrenheten för keyless/antistöld, trodde att allt var löst, men 3 dagar senare var bilen död igen och jag körde tillbaka den. Efter det har dom inte bytt något, jag hämtade den innan dom gick på semestern och körde hem till svärfar.
Svärfar märkte att bilen inte gick ner till 0 i elförbrukning, vi gick igenom elscheman och han testade 101 saker innan vi kom fram till att om man skruvar ut skruven på följande bild:

Och sedan skruvar in den igen, så går elförbrukningen ner till 0.

Vi har sedan dess testat stegvis allt vi kan komma att tänka på, den går ner till 0 utan problem vad vi än gör, FÖRUTOM när vi har startat bilen och kört en bit. Ifall vi då stänger av bilen, låser den, så ligger den ändå och tuggar 0,5-0,8. Fram tills vi skruvar ut och in denna skruv, då går den ner till 0 igen.

Nästa steg som bilverkstaden gissar på att byta skulle vara styrenheten för generatorn.

Någon som haft något liknande problem eller tankar/idéer om vad problemet kan vara? Tar all hjälp jag kan få....
Sitter även med ett aktivt ARN ärende gentemot bilfirman som sålde bilen, jag har ett aktivt ärende uppe hos Honda centralt.
Men ni genier kanske har ett ess i rockärmen!

MVH Rasmus
Senast redigerad av westy den 26 augusti 2025, 20:29, redigerad totalt 1 gånger.
lowpass
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 63 times

Hej, inga bra tips direkt. Men komplettera gärna vilken motor som sitter i bilen. Så kanske någon som kan mer få bättre vägledning.
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Has thanked: 124 times
Been thanked: 298 times

Skruvar du ur så att strömmen på A1-7 på bilden bryts?

Som jag tolkar det är då all ström bruten.

https://www.civicx.com/forum/attachment ... ng.373021/
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Googlar man lite verkar det inte helt ovanligt med trasig BCM (Body Control Module) som gör att strömförbrukningen aldrig går ner ordentligt och dödar batteriet.
Det låter inte som det var en sådan som byttes?
Hittade en video där den verkar ha lokaliserats

Vid en normal logisk felsökning bör man ju mäta sig fram vart strömförbukningen ligger, inte så svårt men kan vara ganska tidsödande.
Underlättar väldigt mycket om man kan få fram korrekta kretsscheman.
Tyvärr verkar kunskapen väldigt bristfällig på många verkstäder vilket du verkar ha blivit drabbad av.
westy

Daugaard skrev: 27 augusti 2025, 21:23 Skruvar du ur så att strömmen på A1-7 på bilden bryta?

Vad jag förstod det som på min svärfar när han förklarade det var det inte den skruven som sitter i A1-7, utan den skruven jag ringat in som går A1-6 till A1-1, förbrukning går ner på noll och sedan skruvar vi in den igen, då landar den på 0,2 eller nått. Normal larmförbrukning liksom. Och den stannar nere såpass lågt, vad man än gör, fram tills man startar bilen och kör, sedan stänger av igen.
Senast redigerad av westy den 27 augusti 2025, 23:23, redigerad totalt 3 gång.
westy

fonzeka skrev: 27 augusti 2025, 21:57 Googlar man lite verkar det inte helt ovanligt med trasig BCM (Body Control Module) som gör att strömförbrukningen aldrig går ner ordentligt och dödar batteriet.
Det låter inte som det var en sådan som byttes?
Hittade en video där den verkar ha lokaliserats

Vid en normal logisk felsökning bör man ju mäta sig fram vart strömförbukningen ligger, inte så svårt men kan vara ganska tidsödande.
Underlättar väldigt mycket om man kan få fram korrekta kretsscheman.
Tyvärr verkar kunskapen väldigt bristfällig på många verkstäder vilket du verkar ha blivit drabbad av.
Hejsan,
Ja detta var min första googling också när felet uppstod igen efter jag satte in det nya batteriet och även det första jag nämnde för verkstaden när jag lämnade in den, men de var tveksamma. Nu är den ju bytt dock som sagt.
Jag hittade elscheman i denna gruppen, en zip fil med 69stycken pdfer i. (det är därifrån bilden i mitt inlägg är tagen)
Där har vi letat ihjäl oss.

Ja tack, kunskapen i verkstaden....det känner jag också.
Därav att jag har hört av mig till Honda centralt för att se om det kan ge någon effekt...nu väntar dom bara på att verkstaden ska öppna ett TESS ärende för direktkommunikation mellan verkstad och Honda. Men det var drygt en vecka sedan jag bad verkstaden starta en sådan, nämnde att det var Honda som åberopade detta, men änsålänge har dom inte öppnat något...
Så blir väl att åka ner och sätta sig i lobbyn och vänta tills dom gjort det eller nått...kanske bli den jobbiga kunden som ringer en gång i timmen tills det är gjort :)
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Has thanked: 124 times
Been thanked: 298 times

westy skrev: 27 augusti 2025, 23:14
Daugaard skrev: 27 augusti 2025, 21:23 Skruvar du ur så att strömmen på A1-7 på bilden bryta?

Vad jag förstod det som på min svärfar när han förklarade det var det inte den skruven som sitter i A1-7, utan den skruven jag ringat in som går A1-6 till A1-1, förbrukning går ner på noll och sedan skruvar vi in den igen, då landar den på 0,2 eller nått. Normal larmförbrukning liksom. Och den stannar nere såpass lågt, vad man än gör, fram tills man startar bilen och kör, sedan stänger av igen.

Ok du hade ringat in den med, på bilden, så jag blev ställd.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Skriv svar